Gå til innhold

Svineinfluensavaksinen


Gjest opinion

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest helse er ikke skolens oppgave

Så du mener kanskje at lærerne skal vaksinere unga, sånn at de voksne kan få ha de kyndige i fred....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

det er vel ikke slik at alle har lov å sette sprøyter da, så det er ganske umulig å gjennomføre. Man må vel ha sykepleierutdannelse eller mer for å ha lov til å drive vaksinering tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de hatt måneder på seg for å forberede en massevaksinasjon, og enda kom dette som julekvelden på kjerringa.

Inkompetent og patetisk!

Har har de nå planlagt å vaksinere på rådhuset!

Send team til skolene og vaksiner ungene. Bruk de bedrifthelsetjenestene der de finnes.

Kall inn pensjonerte leger/sykepleiere. Gi vaksinekurs til utvalgte grupper. Bruk forsvaret om nødvendig. Bruk skoler og idrettshaller.

Fastlegen er den desidert siste som skal belastes med dette. Min lege har 1200 pasienter. Skal disse inn på legekontoret så kommer de andre pasientene til å daue mens de venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ikke slik at alle har lov å sette sprøyter da, så det er ganske umulig å gjennomføre. Man må vel ha sykepleierutdannelse eller mer for å ha lov til å drive vaksinering tror jeg...

Ja, det er veldig komplisert! Rengjør, stikk og sprøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke latt en lærer eller annen ukyndig sprøytestikker vaksinere barna mine.

Skolene har da en helsetjeneste. Det hadde vel gått an å sette inn ressurser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig komplisert! Rengjør, stikk og sprøyt.

''Rengjør, stikk og sprøyt.

''

Jeg betviler at det er så enkelt. Det har vært skrevet noe om vitkigheten av at vaksinen sprøytes inn i en muskel, og ikke bare inn under huden. Ufaglærte kan sikkert læres opp, men da må noen ta seg av den opplæringen, men uansett må man ha kvalifisert helsepersonell tilstede i tilfelle noen får reaksjoner.

Men det å benytte f eks gymsaler eller andre større lokaler høres lurt ut. det kontoret min fastlege er på skal vaksinere etter vanlig åpningstid, og dersom de får unna vaksinene på 2-5 minutter per pers samtidig som hver av disse personene skal vente på venterommet i 20 minutter, så blir det fort fryktelig fullt der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trillepillefille

Hos oss deler alle barneskolene i bydelen på samme helsesøster. Dvs. at helsesøster har flere "pasienter" på lista si enn fastlegen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''Skolene kan vel ta seg av vaksinering av barna så voksne får komme til hos fastlegene?''

Ja?

Skolene gjør jo det. I hvert fall her vi bor. Vi måtte fylle ut et skjema der vi tillater eller nekter at barna våre vaksineres. Vaksineringen foregår på mandag. Det stod ikke noe om det i informasjonen, men jeg vil tro det er helsesøster som skal utføre det, som ved annen vaksinasjon på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Organisering er stikkordet!

Det er den enkelte kommune som bestemmer hvordan vaksineringen skal foregå.

Noen velger å ta det gjennom fastlegene, noen lar fastlegekontorene ta det på kveldstid, noen tar i bruk store idrettshaller, noen lar det gå gjennom skolene.

Jeg mener at det eneste vettuge i en slik sammenheng er å kjøre samlebåndsprinsippet i storhall. Inn i ene enden, organisert køsystem, 2 i hver luke (hvorav èn registrerer pasienten og den andre stikker), så ut i andre enden og vente i 20 minutter før man går hjem.

Nå blir det så mye tull og styr med vaksineringen, selv venta jeg i 3 timer i dag for å få satt sprøyta. Det kunne gått utrolig mye kjappere med en bedre organisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener kanskje at lærerne skal vaksinere unga, sånn at de voksne kan få ha de kyndige i fred....

Vi lærere har jo så lite å gjøre at det skulle ikke være noe problem ;)

Dessuten kan vi "alt", så et lite sprøytestikk fikser vi nok også ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest helse er ikke skolens oppgave

Vi lærere har jo så lite å gjøre at det skulle ikke være noe problem ;)

Dessuten kan vi "alt", så et lite sprøytestikk fikser vi nok også ;-P

Ikke sant! Så slipper man at ungene opptar verdifull medisinsk kapasitet, og så får lærerne endelig gjort noe for all den fritida dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helse er ikke skolens oppgave

Ikke sant! Så slipper man at ungene opptar verdifull medisinsk kapasitet, og så får lærerne endelig gjort noe for all den fritida dere har.

For ordens skyld: Jeg er ironisk. Det får være måte på hva skolene skal få ansvar for, og hvilke skrå bredder lærerne skal ut på. Og jeg syns virkelig dere har mer enn nok å henge fingrene i :)

Når det er sagt, så skal faktisk vaksinering av ungene skje på skolen her i strøket. Skolehelsesøster og noen sykepleiere, visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! Så slipper man at ungene opptar verdifull medisinsk kapasitet, og så får lærerne endelig gjort noe for all den fritida dere har.

Jupp ;) Vi gjør jo stort sett alt annet, så hvorfor ikke dette?

Faren er kanskje at jeg besvimer når jeg skal sette nåler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her var det tomt i dag etter tre timer for risikogruppene så endel bydeler i Oslo har tydelig fått for lite

Her i Tromsø begynner ikke vaksiner av risikogruppene før 2. november, og da de under 16 år. For risikogrupper over 16 så starter vaksineringen 16. november. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Tromsø begynner ikke vaksiner av risikogruppene før 2. november, og da de under 16 år. For risikogrupper over 16 så starter vaksineringen 16. november. :o

Jeg synes 4 uker for risikogruppene er lenge å vente. Jeg fikk ikke lov å ta den, men minstemann burde nok ha tatt den da han har tendens til astma.

Men vi har ikke noe valg da verken du eller vi så det er ikke noe å gjøre med det. Jeg hadde ikke tenkt å ta den sjøl for jeg tror jeg har hatt den i sommer og synes det er dumt de ikke kan teste det da jeg også er i risikogruppa og egentlig ikke vil ta den. Hele legekontoret var fullt i dag av svineinfluensapasienter, jeg trodde ikke de fikk lov å stille hos legen jeg uten å være skikkelig sjuke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...