LadyAvalon Skrevet 21. august 2001 Del Skrevet 21. august 2001 Om ca. 2 mnd. går jeg ut i fødselspermisjon. Jeg kjenner alle rettigheter osv i forhold til fødselspenger, når jeg er i normal jobbsituajson. Men finnes det noe alternativ hvis jeg nå to måndeder før jeg går ut i permisjon, sier opp jobben? Har jeg likevel rett til fødselspenger? Jeg mener... uansett om jeg jobber de to siste månedene eller ikke, så har jeg jo jobbet 6 av de 10 siste månedene slik reglene tilsier. Har vært inne på tanken å sykmelde meg, men bortsett fra generell slitenhet, så har jeg ingen fysiske plager. Presset på jobben ligger mer i psykiske plan, og jeg gruer meg mildt sagt hver dag til jobben, da sjefen ikke er en god leder og driver med "psykisk terror" på jobben. Det er ikke for ingen grunn at 7 ansatte tidligere i vinter sa opp jobben og sluttet. I min tilstand tar jeg nå problemene på jobben ganske ille opp, og dette går ut over all annen trivsel. Jeg har gruer meg til hver dag på jobben, føler meg depressiv og hver dag er et slit å komme gjennom. Jeg orker ikke dette den siste tiden av svangerskapet, som jo helst burde være en positiv tid. Jeg vurderer som sagt å si opp, men lurer på hvilke rettigheter jeg da har... På den annen side, det er jo 3 mnd. oppsigelse.... så uansett måtte jeg vel ty til sykmelding de siste to månedene for at dette ikke skal ta for hardt på. Men hvordan forklare min nye fastlege alt dette på en måte som gjør at han forstår? Jeg har fått midlertidig 14 dager full sykmelding, men etter det ønsker legen å vurdere en delsykmelding og dette gjør at jeg fortsatt ikke klarer å slappe av, da jeg vet at jeg kanskje må tilbake. Problemene på jobben er forsøkt løst tidligere via hjelp utenfra, men vi kom ingen vei, og det endte altså opp med at 7stk. gikk. Er kjempetakknemlig for synspunkt på saken, da dette gir meg mang en søvnløse netter. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33740-6-av-10-siste-m%C3%A5ndeder-i-jobb-f%C3%B8dselspenger-og-problemer-p%C3%A5-jobben/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 21. august 2001 Del Skrevet 21. august 2001 http://trygdehjelpen.no/fodsel/fp.html http://trygdehjelpen.no/diverse/definisjoner.html#grunnbelop "Fødselspenger - Den som skal føde eller adoptere et barn, har rett til fødselspenger eller adopsjonspenger, under visse vilkår. Man må ha vært i inntektsgivende arbeid i seks av de ti siste månedene før stønadsperioden begynner. Som inntektsgivende arbeid regnes også tid hvor du har mottatt f. eks. sykepenger eller arbeidsledighetstrygd, men ikke att- føringspenger. Du må ha hatt pensjonsgivende inntekt som på årsbasis tilsvarer minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (grunnbeløpet er for tiden kr 46.950,-). Du kan velge om du vil ha fødselspenger i opptil 42 uker (med full lønn) eller opptil 52 uker (med 80 % av full lønn). Dersom grunnlagsinntekten din overstiger seks ganger grunnbeløpet, kan du ikke regne med å få fødselspenger som full lønn. Dersom du har inntektsgivende arbeid i perioden hvor du mottar fødselspenger, reduseres fødsels- pengene tilsvarende. Fødsels-eller adopsjonspenger regnes som skattbar inntekt, og ut- betales en gang pr måned. - Dersom du ikke oppfyller vilkårene for fødsels-eller adopsjonspenger, har du rett til en engangsstønad pr barn. Engangsstønaden er på kr 32.138,- (skattefritt) og utbetales på forskudd. Dersom du har rett på fødsels/adopsjonspenger, men det viser seg at dette samlet blir mindre enn engangsstønaden, kan du likevel få utbetalt et beløp som tilsvarer engangs- stønaden. For mer inngående opplysninger om disse og andre regler innenfor trygd/stønad, bør man kontakte trygdekontoret." Håper dette var til noe hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33740-6-av-10-siste-m%C3%A5ndeder-i-jobb-f%C3%B8dselspenger-og-problemer-p%C3%A5-jobben/#findComment-130846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 21. august 2001 Del Skrevet 21. august 2001 Det Rikstrygdeverket skriver om denne situasjonen: "Utgangspunktet for fødselspengegrunnlaget blir inntekten i det tidligere arbeidsforholdet, men også her kommer 25 %-regelen inn. Skyldes avbruddet i yrkesaktivitet svangerskapet, vil det være naturlig å sette grunnlaget lik inntekten i arbeidsforholdet, særlig dersom dette beløp samsvarer med poengtallene. Skyldes avbruddet andre forhold, kan det være riktig å fastsette antatt årlig inntekt til et annet beløp enn inntekten i arbeidsforholdet, f.eks til poengtallsinntekten. Ledespørsmålet vil være hvilken pensjonsgivende inntekt kvinnen ville hatt om hun ikke var blitt gravid." Dvs: du skal ha fødselspenger, men det er et åpent spørsmål hvor mye du klarer å oppnå. Her har du selv meget stor påvirkningsmulighet. Det er ikke nødvendigvis noe smart å argumentere med dårlig arbeidsmiljø og at du ville sagt opp uansett om du var gravid eller ikke, i alle fall ikke hvis du har lave pensjonspoeng! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33740-6-av-10-siste-m%C3%A5ndeder-i-jobb-f%C3%B8dselspenger-og-problemer-p%C3%A5-jobben/#findComment-130853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.