Gå til innhold

Sprøyteskrekk


Orio

Anbefalte innlegg

Jeg er vanvittig redd for sprøyter, men har kommet til at det beste er at jeg tar denne svineinfluensavaksinen. Det er fort gjort, så det må da gå på et vis. Det sier jeg i alle fall for meg selv.

Men jeg skammer meg så vanvittig for at jeg er så redd. Egentlig burde jeg være takknemlig for at jeg bor i en del av verden hvor vaksiner er tilgjengelig, for at vi slipper unna mange alvorlige sykdommer. Og så tenker jeg på alle barna i u-land som er heldige hvis de får vaksine for noe som helst. De står tålmodig i kø, en ordnet rekke og får satt vaksinen etter samlebåndsprinsippet. Ikke mye angst eller nøling å spore der.

Men jeg er fortsatt like redd. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme gjennom det. Hvorfor kan jeg ikke bare sette pris på at jeg har denne muligheten til å beskytte meg mot en sykdom som kunne blitt alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ervaksinert

Hva er du redd for, da?

Jeg har tatt vaksinen, og jeg kan i alle fall berolige deg med at det ikke var vondt. Jeg liker ikke å se sprøyter jeg heller, så jeg bare ser bort når jeg skal stikkes. Kjente knapt stikket, så jeg måtte lurkikke for å se om dama overhode var i gang. Og det var hun, ferdig også faktisk, så det var i alle fall ingen grunn til å grue seg for smerten.

Har vondt i armen nå, men det går jo over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt grei ting å være redd for sprøyter, Orio. Ingenting å skamme seg over i det hele tatt. Det er mange som lider av sprøyteskrekk, og det har du også lov til. Jeg er redd for mye som du sikkert ikke er redd for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du redd for, da?

Jeg har tatt vaksinen, og jeg kan i alle fall berolige deg med at det ikke var vondt. Jeg liker ikke å se sprøyter jeg heller, så jeg bare ser bort når jeg skal stikkes. Kjente knapt stikket, så jeg måtte lurkikke for å se om dama overhode var i gang. Og det var hun, ferdig også faktisk, så det var i alle fall ingen grunn til å grue seg for smerten.

Har vondt i armen nå, men det går jo over.

Jeg vet ikke hva jeg er redd for, "smerten" er det ikke. (En sprøyte er ikke så veldig smertefull.) Noen sekunders ubehag tåler jeg, tanken på at jeg kan få vondt i armen etterpå plager meg ikke. Etterpå kan jeg gjerne ha vondt i hele kroppen i fire uker uten at tanken på det ville plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt grei ting å være redd for sprøyter, Orio. Ingenting å skamme seg over i det hele tatt. Det er mange som lider av sprøyteskrekk, og det har du også lov til. Jeg er redd for mye som du sikkert ikke er redd for :-)

Er du sikker på at du er redd for mye som jeg ikke er redd for? Jeg har dekket opp ganske mye, faktisk.

Når jeg tenker meg om oppdaget jeg i sommer at det er en ting jeg ikke er redd for, merkelig nok, men jeg kan ikke komme på hva det var.

:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Jeg vet ikke hva jeg er redd for, "smerten" er det ikke. (En sprøyte er ikke så veldig smertefull.) Noen sekunders ubehag tåler jeg, tanken på at jeg kan få vondt i armen etterpå plager meg ikke. Etterpå kan jeg gjerne ha vondt i hele kroppen i fire uker uten at tanken på det ville plaget.

Kanskje du kunne ta en Vival før du skal ha vaksinen? For å se om det virker, du har vel kanskje en noe "ubegrunnet" angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kunne ta en Vival før du skal ha vaksinen? For å se om det virker, du har vel kanskje en noe "ubegrunnet" angst?

"Ubegrunnet"? Mener du at jeg er redd uten en fornuftig eller logisk grunn? *sjokkert*

Jeg har sobril, og kunne for så vidt brukt det, men jeg har ikke så veldig lyst til å ta en sobril for noe som er over på noen få minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du er redd for mye som jeg ikke er redd for? Jeg har dekket opp ganske mye, faktisk.

Når jeg tenker meg om oppdaget jeg i sommer at det er en ting jeg ikke er redd for, merkelig nok, men jeg kan ikke komme på hva det var.

:- )

Ja, det er jeg ganske sikker på. Jeg er tøff med mye, men er livredd tannleger og leger bl.a. :-) Jeg er bare tøff så lenge alt er akkurat som det pleier å være. Jeg er ikke så redd for sprøyestikket, men jeg er redd for legekontorene.

Jeg synes ofte at du stiller unødvendig store krav til deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

"Ubegrunnet"? Mener du at jeg er redd uten en fornuftig eller logisk grunn? *sjokkert*

Jeg har sobril, og kunne for så vidt brukt det, men jeg har ikke så veldig lyst til å ta en sobril for noe som er over på noen få minutter.

He-he, jeg har en annen skrekk som er fullstendig urasjonell, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Så ja, jeg mener vel kanskje at skrekken er en smule ubegrunnet. :-)

Er forsåvidt enig i at det er litt bortkasta med ei pille for noe som ikke engang tar minutter, kun sekunder, og som ikke heller er smertefullt, men er det det som skal til for å komme gjennom synes jeg du skal gjøre det. Rett og slett. Hvis du har lyst til å vaksinere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg ganske sikker på. Jeg er tøff med mye, men er livredd tannleger og leger bl.a. :-) Jeg er bare tøff så lenge alt er akkurat som det pleier å være. Jeg er ikke så redd for sprøyestikket, men jeg er redd for legekontorene.

Jeg synes ofte at du stiller unødvendig store krav til deg selv.

Jeg er ganske redd leger og tannleger selv også. Har unngått dem i det lengste, har blant annet gått noen måneder med tannverk fordi jeg ikke klarte å bestille time. Men det er vel ganske vanlig å være redd leger og tannleger, er det ikke? I alle fall tannleger.

Du må nok komme med noe bedre enn det. ;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, jeg har en annen skrekk som er fullstendig urasjonell, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Så ja, jeg mener vel kanskje at skrekken er en smule ubegrunnet. :-)

Er forsåvidt enig i at det er litt bortkasta med ei pille for noe som ikke engang tar minutter, kun sekunder, og som ikke heller er smertefullt, men er det det som skal til for å komme gjennom synes jeg du skal gjøre det. Rett og slett. Hvis du har lyst til å vaksinere deg.

Jeg har bestemt meg for å vaksinere meg. Foreløbig uten piller, men det kan jo hende jeg forandrer mening når dagen kommer. Eller at jeg tar en pille kvelden før for å få sove, er bedre rustet til å takle angsten hvis jeg ikke har ligget søvnløs natten i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Jeg har bestemt meg for å vaksinere meg. Foreløbig uten piller, men det kan jo hende jeg forandrer mening når dagen kommer. Eller at jeg tar en pille kvelden før for å få sove, er bedre rustet til å takle angsten hvis jeg ikke har ligget søvnløs natten i forveien.

Gjør det som skal til for at du skal greie det.

Heia Orio! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske redd leger og tannleger selv også. Har unngått dem i det lengste, har blant annet gått noen måneder med tannverk fordi jeg ikke klarte å bestille time. Men det er vel ganske vanlig å være redd leger og tannleger, er det ikke? I alle fall tannleger.

Du må nok komme med noe bedre enn det. ;- )

Jeg har nok overgått deg der også....Jeg forsøker alltid selvmedisinering først. Da har jeg bestilt Vibramycin på nettet, fordi jeg har legeskrekk, for å kunne kurere tannpine, slik at jeg ikke trenger å gå til tannlegen. Og det har funket:-) Og så har jeg betalt kr. 1000 for Tamiflu på nettet, i tilfelle jeg er i risikogruppen, uten å vite det....

Så der har du tøffe Colette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nok overgått deg der også....Jeg forsøker alltid selvmedisinering først. Da har jeg bestilt Vibramycin på nettet, fordi jeg har legeskrekk, for å kunne kurere tannpine, slik at jeg ikke trenger å gå til tannlegen. Og det har funket:-) Og så har jeg betalt kr. 1000 for Tamiflu på nettet, i tilfelle jeg er i risikogruppen, uten å vite det....

Så der har du tøffe Colette :-)

Jeg også kunne tenke meg å få tak i tamiflu på nettet, men er skeptisk.

http://www.dinside.no/812355/ikke-kjop-tamiflu-her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper kanskje ikke, men jeg så en på tv i går som fikk den, som påsto at det ikke var vondt i det hele tatt.. Sist jeg tok en vaksine, kjente jeg ikke at den ble satt i det hele tatt.

Men, siden jeg har edderkoppskrekk - eller hadde i mine yngre år - skal jeg innrømme at det går an å være skrekkslagen over ting som hverken er farlige eller vonde ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Orio.

Jeg er redd for hvaler. Så redd, faktisk, at om jeg ser et bilde av en hval, så blir jeg kvalm og begynner å hyperventilere. Nå har jeg riktignok aldri møtt en hval, men jeg er samtidig helt overbevist om at en eller flere av de vil finne meg en dag. Jeg bor vel i grunnen ganske langt fra sjøen, når jeg tenker etter. Men samtidig - vet vi egentlig hvor langt en hval kan rulle seg innover land om den er motivert nok?

Jeg er også redd klovner. Grusomme, grusomme klovner. De er for nærgående. De tror de er morsomme. Selve ideen bak en klovn er ganske syk i seg selv. "En rød, rund nese. Alt for store sko. Idiotiske klær. En svær, rød, falsk afro på hodet. Dette blir gøy!". Nei. Det blir ikke det. Det blir ekkelt.

Også er det stankelben, da. Disse svære mygg-lignende vesenene som "ikke gjør en flue fortred". Om det er en i rommet går jeg inn i panikkmodus, jeg har null kontroll på meg selv, hva jeg sier eller hvem jeg slår. Slikt må man leve med om man vil leve med meg.

Så med andre ord... En sprøyteskrekk finnes da ikke dum, teit eller irrasjonell. Sprøyter kan være litt skumle. Men tingen er at når du først har gått veien til legekontoret og inn på rommet hvor du skal få vaksinen, så er 99 % av jobben gjort. Derfor tror jeg du først og fremst skal fokusere på det. Å gå er ikke så veldig skummelt, i bunn og grunn. Og når du har kommet så langt, så er den siste prosenten over på et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Orio.

Jeg er redd for hvaler. Så redd, faktisk, at om jeg ser et bilde av en hval, så blir jeg kvalm og begynner å hyperventilere. Nå har jeg riktignok aldri møtt en hval, men jeg er samtidig helt overbevist om at en eller flere av de vil finne meg en dag. Jeg bor vel i grunnen ganske langt fra sjøen, når jeg tenker etter. Men samtidig - vet vi egentlig hvor langt en hval kan rulle seg innover land om den er motivert nok?

Jeg er også redd klovner. Grusomme, grusomme klovner. De er for nærgående. De tror de er morsomme. Selve ideen bak en klovn er ganske syk i seg selv. "En rød, rund nese. Alt for store sko. Idiotiske klær. En svær, rød, falsk afro på hodet. Dette blir gøy!". Nei. Det blir ikke det. Det blir ekkelt.

Også er det stankelben, da. Disse svære mygg-lignende vesenene som "ikke gjør en flue fortred". Om det er en i rommet går jeg inn i panikkmodus, jeg har null kontroll på meg selv, hva jeg sier eller hvem jeg slår. Slikt må man leve med om man vil leve med meg.

Så med andre ord... En sprøyteskrekk finnes da ikke dum, teit eller irrasjonell. Sprøyter kan være litt skumle. Men tingen er at når du først har gått veien til legekontoret og inn på rommet hvor du skal få vaksinen, så er 99 % av jobben gjort. Derfor tror jeg du først og fremst skal fokusere på det. Å gå er ikke så veldig skummelt, i bunn og grunn. Og når du har kommet så langt, så er den siste prosenten over på et øyeblikk.

Haha - helt til du kom til stankelbeinene, tenkte jeg at du var ganske heldig - sjelden hvaler eller klovner i kjelleren, for å si det sånn...

For min del har forresten edderkoppskrekken avtatt gradvis...det kvalifiserer nesten ikke som en fobi for meg lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha - helt til du kom til stankelbeinene, tenkte jeg at du var ganske heldig - sjelden hvaler eller klovner i kjelleren, for å si det sånn...

For min del har forresten edderkoppskrekken avtatt gradvis...det kvalifiserer nesten ikke som en fobi for meg lenger :)

''Haha - helt til du kom til stankelbeinene, tenkte jeg at du var ganske heldig - sjelden hvaler eller klovner i kjelleren, for å si det sånn...''

Nei, men om man frykter at de kanskje gjemmer seg der, så er det like ille ;)

''For min del har forresten edderkoppskrekken avtatt gradvis...det kvalifiserer nesten ikke som en fobi for meg lenger :)''

Heldige deg :) Hos meg går fobiene i perioder. Det hender jeg klarer å ta meg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok overgått deg der også....Jeg forsøker alltid selvmedisinering først. Da har jeg bestilt Vibramycin på nettet, fordi jeg har legeskrekk, for å kunne kurere tannpine, slik at jeg ikke trenger å gå til tannlegen. Og det har funket:-) Og så har jeg betalt kr. 1000 for Tamiflu på nettet, i tilfelle jeg er i risikogruppen, uten å vite det....

Så der har du tøffe Colette :-)

Kan tannpine virkelig kureres med medisiner? Jeg har en veldig hyggelig tannlege, som jeg klarer å gå til ved hjelp av sobril. Og hvis jeg prøver å avbestille en time får jeg alltid en ny, jeg slipper ikke unna med å si at jeg ringer tilbake senere og avtaler en ny time. (Det skjedde en gang, da faren min døde, men da ble jeg oppringt etter en stund og fikk en ny time.) Min store skrekk er hva jeg skal gjøre når han blir pensjonist, for jeg regner med å leve lenger enn til han har nådd pensjonsalderen.

Tanken har slått meg, men jeg tar ikke sjansen på å bestille tamiflu over nettet. Det kan visst være vanskelig å vite akkurat hva du får, og siden jeg allerede går på en del medisiner er jeg redd for at de ikke kan brukes sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...