Gå til innhold

Sprøyteskrekk


Orio

Anbefalte innlegg

Det hjelper kanskje ikke, men jeg så en på tv i går som fikk den, som påsto at det ikke var vondt i det hele tatt.. Sist jeg tok en vaksine, kjente jeg ikke at den ble satt i det hele tatt.

Men, siden jeg har edderkoppskrekk - eller hadde i mine yngre år - skal jeg innrømme at det går an å være skrekkslagen over ting som hverken er farlige eller vonde ;-)

Jeg har ikke tall på alle som sier at vaksinen ikke er vond, men klarer ikke helt å stole på det. Det er uansett ikke det som er det største problemet, et par minutter med ubehag tåler jeg. Jeg har garantert vært ute for verre ting.

Dessverre klarer ikke fornuft og logikk å fortrenge angsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Orio.

Jeg er redd for hvaler. Så redd, faktisk, at om jeg ser et bilde av en hval, så blir jeg kvalm og begynner å hyperventilere. Nå har jeg riktignok aldri møtt en hval, men jeg er samtidig helt overbevist om at en eller flere av de vil finne meg en dag. Jeg bor vel i grunnen ganske langt fra sjøen, når jeg tenker etter. Men samtidig - vet vi egentlig hvor langt en hval kan rulle seg innover land om den er motivert nok?

Jeg er også redd klovner. Grusomme, grusomme klovner. De er for nærgående. De tror de er morsomme. Selve ideen bak en klovn er ganske syk i seg selv. "En rød, rund nese. Alt for store sko. Idiotiske klær. En svær, rød, falsk afro på hodet. Dette blir gøy!". Nei. Det blir ikke det. Det blir ekkelt.

Også er det stankelben, da. Disse svære mygg-lignende vesenene som "ikke gjør en flue fortred". Om det er en i rommet går jeg inn i panikkmodus, jeg har null kontroll på meg selv, hva jeg sier eller hvem jeg slår. Slikt må man leve med om man vil leve med meg.

Så med andre ord... En sprøyteskrekk finnes da ikke dum, teit eller irrasjonell. Sprøyter kan være litt skumle. Men tingen er at når du først har gått veien til legekontoret og inn på rommet hvor du skal få vaksinen, så er 99 % av jobben gjort. Derfor tror jeg du først og fremst skal fokusere på det. Å gå er ikke så veldig skummelt, i bunn og grunn. Og når du har kommet så langt, så er den siste prosenten over på et øyeblikk.

Der klarte du å nevne tre ting jeg ikke er redd for. Godt gjort. Og godt å få en påminnelse om at jeg ikke er redd for absolutt alt mellom himmel og jord. (Et lite unntak for hvaler, hvis jeg møtte på en ute i det fri ville jeg blitt redd, men det anser jeg som normalt og rasjonelt.)

Jeg skjønner hva du mener med å bli kvalm og svimmel av å se bilder av hvaler. Jeg har det på samme måte med sprøyter. En eller annen gluping kom på at det var en god idè dekorere informasjonsskrivet om vaksinen med et bilde av en stor sprøyte. Jeg klarte ikke å lese det, jeg måtte få noen andre til å fortelle meg hva som stod der.

Jeg skal fokusere på å gå inn dit vaksinen skal tas, å gå er ikke så veldig farlig. Det har du rett i.

Foreløbig har jeg nok med å komme gjennom dagene frem til vaksinering. (Og ikke minst nettene.) Men jeg må klare det på et vis. Det skjer en gang, og varer ikke lenge. Det må da gå, selv for nervevrak som meg. *prøver å overbevise meg selv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Haha - helt til du kom til stankelbeinene, tenkte jeg at du var ganske heldig - sjelden hvaler eller klovner i kjelleren, for å si det sånn...''

Nei, men om man frykter at de kanskje gjemmer seg der, så er det like ille ;)

''For min del har forresten edderkoppskrekken avtatt gradvis...det kvalifiserer nesten ikke som en fobi for meg lenger :)''

Heldige deg :) Hos meg går fobiene i perioder. Det hender jeg klarer å ta meg sammen.

Hvis man ikke selv er veldig redd for hvaler eller klovner er det vanskelig å skjønne hvor flinke de kan være til å gjemme seg, og hvor liten plass de faktisk trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Haha - helt til du kom til stankelbeinene, tenkte jeg at du var ganske heldig - sjelden hvaler eller klovner i kjelleren, for å si det sånn...''

Nei, men om man frykter at de kanskje gjemmer seg der, så er det like ille ;)

''For min del har forresten edderkoppskrekken avtatt gradvis...det kvalifiserer nesten ikke som en fobi for meg lenger :)''

Heldige deg :) Hos meg går fobiene i perioder. Det hender jeg klarer å ta meg sammen.

Det er først de siste 5-10 årene det har avtatt - så det er håp for deg også... Jeg er en god del eldre enn deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke selv er veldig redd for hvaler eller klovner er det vanskelig å skjønne hvor flinke de kan være til å gjemme seg, og hvor liten plass de faktisk trenger.

Haha :) Ok, skjønner.

Men det er da hakket verre med ting det sannsynligvis finnes i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :) Ok, skjønner.

Men det er da hakket verre med ting det sannsynligvis finnes i huset?

Edderkoppene møter du i alle fall på mye oftere. Men det gir jo også mulighet til å venne seg til dem, og se at de ikke er farlige "på ordentlig".

:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edderkoppene møter du i alle fall på mye oftere. Men det gir jo også mulighet til å venne seg til dem, og se at de ikke er farlige "på ordentlig".

:- )

Sant nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. skjønner deg godt. grua meg veldig selv. Du har lov til å være redd. Det betyr ikke at du ikke setter pris på det.. Kan love deg at det var over før jeg fikk tenkt over at hun skulle stikke. Svei bittelitt, men det er vondere p skjære seg på papir. Litt svie, så merka jeg ikke mer. Øm i armen etterpå, kjennes ut som stølhet. men stikket var ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha - helt til du kom til stankelbeinene, tenkte jeg at du var ganske heldig - sjelden hvaler eller klovner i kjelleren, for å si det sånn...

For min del har forresten edderkoppskrekken avtatt gradvis...det kvalifiserer nesten ikke som en fobi for meg lenger :)

''For min del har forresten edderkoppskrekken avtatt gradvis...det kvalifiserer nesten ikke som en fobi for meg lenger :)''

Samme her, og jeg vet hva det skyldes også. :-) Da sønnen min ble født, ville jeg ikke "lære han opp" i mine fobier, så jeg tok meg sammen som best jeg kunne for ikke å vise han at jeg var redd.

Jeg var ekstremt diskrét når jeg fortalte husbonden om en diger husedderkopp på badet, og var han ikke hjemme, ville jeg typisk hvelve en plastbolle el lign over edderkoppen, slik at jeg slapp å bekymre meg for å ha en edderkopp gående løs i huset;-)

Over tid har det å ikke gi fullstendig etter for fobien gjort at den har blitt svekket. Jeg synes fortsatt de er ekle, men jeg vil ikke kalle det fobi lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For min del har forresten edderkoppskrekken avtatt gradvis...det kvalifiserer nesten ikke som en fobi for meg lenger :)''

Samme her, og jeg vet hva det skyldes også. :-) Da sønnen min ble født, ville jeg ikke "lære han opp" i mine fobier, så jeg tok meg sammen som best jeg kunne for ikke å vise han at jeg var redd.

Jeg var ekstremt diskrét når jeg fortalte husbonden om en diger husedderkopp på badet, og var han ikke hjemme, ville jeg typisk hvelve en plastbolle el lign over edderkoppen, slik at jeg slapp å bekymre meg for å ha en edderkopp gående løs i huset;-)

Over tid har det å ikke gi fullstendig etter for fobien gjort at den har blitt svekket. Jeg synes fortsatt de er ekle, men jeg vil ikke kalle det fobi lenger.

Akkurat slik er det med meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fobi mot gravide kvinner og duer. Finnes ikke noe mer skummelt en det. Takler ikke å se på sykehuset på tv3, der er det fødsler og gravide overalt! Når det kommer til duene, skal jeg ikke begynne en gang.

Går jo ikke gå rundt og skammer meg pågrunn av dette, en fobi er en fobi. Uansett hvor sær den er.

Poenget er at alle har vi noe vi er redd for og uansett hvor normalt det er for andre, så blir det ikke alltid lettere for oss av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også kunne tenke meg å få tak i tamiflu på nettet, men er skeptisk.

http://www.dinside.no/812355/ikke-kjop-tamiflu-her

Jeg tor ikke det er noen fare å bestille det på nettet. Jeg tror nemlig ikke på alt det tabloidavisene skriver:-)

Hvis du ser hva denne legen hos lommelegen.no, svarer en som vurderer det samme, så tror jeg ikke det er noen grunn til å være skeptisk så lenge man bestiller fra et EU-land.

http://www.lommelegen.no/811882/bor-man-gaa-til-innkjop-av-tamiflu

Jeg kjøpte Tamiflu her:

http://www.ukmedix.com:80/index.cfm?cust=rtn

Og de samarbeider nært med St. Anne's Hospital i London. Det tok bare 2 dager før jeg hadde dem i postkassa:-) Men ligg unna www.lillepille.com. De har blitt fullstendig useriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan tannpine virkelig kureres med medisiner? Jeg har en veldig hyggelig tannlege, som jeg klarer å gå til ved hjelp av sobril. Og hvis jeg prøver å avbestille en time får jeg alltid en ny, jeg slipper ikke unna med å si at jeg ringer tilbake senere og avtaler en ny time. (Det skjedde en gang, da faren min døde, men da ble jeg oppringt etter en stund og fikk en ny time.) Min store skrekk er hva jeg skal gjøre når han blir pensjonist, for jeg regner med å leve lenger enn til han har nådd pensjonsalderen.

Tanken har slått meg, men jeg tar ikke sjansen på å bestille tamiflu over nettet. Det kan visst være vanskelig å vite akkurat hva du får, og siden jeg allerede går på en del medisiner er jeg redd for at de ikke kan brukes sammen.

Nei, tannpine kan nok ikke kureres med antibiotika. Det kan nok lindre symptomene en stund, men det reparerer nok ikke en syk tann. Jeg har brukt det når jeg betennelse i tannkjøttet, og det er jo faktisk Vibramycin ment for. Hadde jeg hatt skikkelig tannverk, så måtte jeg nok bare ha kommet meg til tannlegen. Men Vibramycin i tablettform selges jo ikke i Norge lenger, etter som jeg har skjønt.

Det er ikke så lett med angst. Jeg skulle ønske jeg var et tøft og rasjonelt menneske, som det virker som at "alle andre" er:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...