Gå til innhold

Dere som ikke skal vaksineres


Orio

Anbefalte innlegg

Er det fordi dere er redde for sprøyten?

Jeg var lenge fast bestemt på å droppe vaksinen fordi jeg har vanvittig sprøyteskrekk. Lurer på om det er andre pyser der ute, eller om det bare er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest neida.ikke derfor

Neida,jeg har tatt mange vaksiner i mitt liv,. Men felles for disse vaksinene er at de er brukt i flere år og man er noenlunde sikre på bivirkningene.

Og nettopp derfor velger jeg å stå over denne gang. Vil ikke være prøvekanin for noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Neida,jeg har tatt mange vaksiner i mitt liv,. Men felles for disse vaksinene er at de er brukt i flere år og man er noenlunde sikre på bivirkningene.

Og nettopp derfor velger jeg å stå over denne gang. Vil ikke være prøvekanin for noe nytt.

Jeg skjønner argumentet ditt, men hvem mener du er best egnet til å være "prøvekanin" da? Noen må jo alltid gå foran og teste ut nye vaksinasjoner?

Ettersom vi har hatt influensavaksiner i mange, mange år, har ikke jeg så store betenkeligheter med å ta denne. Er mere redd for at denne sykdommen skal komme igjen i en ny og verre omgang og ta livet av veldig mange mennesker. Da vil det jo isåfall være veldig viktig at så mange som mulig har blitt vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Jeg skjønner argumentet ditt, men hvem mener du er best egnet til å være "prøvekanin" da? Noen må jo alltid gå foran og teste ut nye vaksinasjoner?

Ettersom vi har hatt influensavaksiner i mange, mange år, har ikke jeg så store betenkeligheter med å ta denne. Er mere redd for at denne sykdommen skal komme igjen i en ny og verre omgang og ta livet av veldig mange mennesker. Da vil det jo isåfall være veldig viktig at så mange som mulig har blitt vaksinert.

Hjelper vaksinen om viruset muterer til noe verre da? Skal ta den, bare så det er sagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke vil ta vaksinen er at jeg er gravid. Vi er redde for hva de kan gjøre med barnet, så vi tar heller sjansen på at jeg kan bli ganske syk.

Det er ingen hysteri-stemning her, ei heller kjenner jeg mer enn en håndfull mennesker som har hatt det i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Hjelper vaksinen om viruset muterer til noe verre da? Skal ta den, bare så det er sagt :-)

Ser for meg at den likevel kan ha en viss effekt? Noe av arvestoffet i det nye viruset vil jo sannsynligvis ligne litt på det gamle viruset? Dermed vil vi ikke bli fullt så syke om vi har immunstoffer fra denne vaksinen i oss. Min teori .-)

Om du leser om spanskesyken, asia-syken, hong-kong syken så ser du at dette også var pandemier som var veldig smittsomme sykdommer og tok livet av mange mennesker. De mennesker som levde den gangen viser seg jo å være mere immun imot denne svineinfluensaen? Dette er jo et virus som er forskjellig ifra tidligere influensavirus, men likevel virker det som om spes. eldre mennesker er mere immune/beskyttet?

Vaksinen består av døde virus, dette antar jeg vil virke sånn ca på samme måten som om du før har vært i kontakt med viruset? Dermed sier logikken min at du vil ha en viss beskyttelse ved en evt mutasjon om du vaksiner deg. Håper dette ble forståelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper vaksinen om viruset muterer til noe verre da? Skal ta den, bare så det er sagt :-)

Det kommer an på. Vaksinene mot vanlig sesonginfluensa trenger heller ikke treffe helt. De vet ikke hvilket virus som kommer til vinteren, når de lager vaksinen.

Det skal nok store forandringer til for at ikke vaksinen mildner sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på om jeg skal ta vaksinen, men det er ikke pga sprøyten, mer innholdet og tanken på om det egentlig er nødvendig med vaksine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ingenting å gjøre med selve sprøyta. :o) Men med innholdet. Skeptisk. Og jeg ble ikke mindre skeptisk da flere og flere land fraråder gravide, barn og eldre å ta den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange andre pyser der ute, og mange som bare ikke vil ha vaksinen. Jeg håper i alle fall de som er i kontakt med mange mennesker daglig har vett til å ta den, om ikke annet for å ikke smitte de iblant oss som ikke vil tåle sykdommen like bra som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange andre pyser der ute, og mange som bare ikke vil ha vaksinen. Jeg håper i alle fall de som er i kontakt med mange mennesker daglig har vett til å ta den, om ikke annet for å ikke smitte de iblant oss som ikke vil tåle sykdommen like bra som andre.

''Jeg håper i alle fall de som er i kontakt med mange mennesker daglig har vett til å ta den''

Hvilket gjelder alle i oslo-området som tar kollektiv transport til/fra jobb...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Vaksinene mot vanlig sesonginfluensa trenger heller ikke treffe helt. De vet ikke hvilket virus som kommer til vinteren, når de lager vaksinen.

Det skal nok store forandringer til for at ikke vaksinen mildner sykdommen.

Det du sier her må vel bety at jo flere ganger man har tatt de ulike sesonginfluensavaksinene, desto bedre rustet er man mot fremtidige sesoninfluensaer av ymse sort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har absolutt ingenting med selve sprøyta å gjøre, har ikke sprøyteskrekk. For meg har det blant annet med skepsis til innholdet å gjøre.

Når andre land ikke anbefaler den vaksinen Norge tilbyr til sine folk, og andre land som har kjøpt samme vaksine fraråder eldre over 60, unge under 18 og gravide å ta den - så blir jeg ikke mer overbevist om at det er lurt å ta den (og særlig ikke å gi ungene den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er pyse når det kommer til innholdsstoffene i denne vaksinen, ikke selve sprøyten eller stikket. Det finnes ikke dokumentasjon på at den gjør oss mer motstandsdyktige mot influensaen, og selve influensaen ser ut til å være mildere enn vanlig sesonginfluensa. Dette gjør at jeg faktisk velger å la være å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot egg, derfor skal jeg ikke ha vaksine. Men tror ikke jeg hadde tatt den uansett. Er ikke i noen risikogruppe, har ikke familie som er i risikogruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg håper i alle fall de som er i kontakt med mange mennesker daglig har vett til å ta den''

Hvilket gjelder alle i oslo-området som tar kollektiv transport til/fra jobb...;-)

Kanskje vi bør begynne med stempel i panna på de uvaksinerte? Så kan alle stirre anklagende på dem i tillegg til å holde avstand;)

Men for å være alvorlig, jeg synes ikke folk i helsesektoren eller andre som jobber tett på syke mennesker skulle hatt lov til å la være å vaksinere seg. De som nekter kan bli satt til å skure bekken eller noe*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi bør begynne med stempel i panna på de uvaksinerte? Så kan alle stirre anklagende på dem i tillegg til å holde avstand;)

Men for å være alvorlig, jeg synes ikke folk i helsesektoren eller andre som jobber tett på syke mennesker skulle hatt lov til å la være å vaksinere seg. De som nekter kan bli satt til å skure bekken eller noe*S*

''De som nekter kan bli satt til å skure bekken eller noe*S*''

*hi hi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her må vel bety at jo flere ganger man har tatt de ulike sesonginfluensavaksinene, desto bedre rustet er man mot fremtidige sesoninfluensaer av ymse sort?

Kanskje. Jeg vet ikke hvor lenge man er immun etter de tradisjonelle vintervaksinene.

Men det sies vel at man som regel vil få et mildere sykdomsforløp som vaksinert hvis viruset ikke er veldig forskjellig. Så med opptil flere vaksiner i blodet etter de siste årene, er vel sjansen ganske god for å ikke bli veldig syk. Forutsatt at immuniteten varer litt, jeg vet som nevnt ikke hvor lenge disse vaksinene virker - eller om det kan være helt individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Jeg vet ikke hvor lenge man er immun etter de tradisjonelle vintervaksinene.

Men det sies vel at man som regel vil få et mildere sykdomsforløp som vaksinert hvis viruset ikke er veldig forskjellig. Så med opptil flere vaksiner i blodet etter de siste årene, er vel sjansen ganske god for å ikke bli veldig syk. Forutsatt at immuniteten varer litt, jeg vet som nevnt ikke hvor lenge disse vaksinene virker - eller om det kan være helt individuelt.

Nei, det er vel så ymse med varigheten av de ulike vaksinene. Husker fra den gangen jeg tok diverse tropevaksiner før utenlandsreise - noen av dem måtte tas på nytt året etterpå - andre ikke. Uten at jeg nå husker dem fra hverandre...;-)

Lurer forresten på hva de største vaksine-motstanderne gjør hvis de skal til tropene... Eller kanskje de ikke drar til slike steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke vil ta vaksinen er at jeg er gravid. Vi er redde for hva de kan gjøre med barnet, så vi tar heller sjansen på at jeg kan bli ganske syk.

Det er ingen hysteri-stemning her, ei heller kjenner jeg mer enn en håndfull mennesker som har hatt det i nærområdet.

Jeg er også gravid og tar nettopp ikke risikoen med å kunne bli kritisk syk. Det er ikke akkurat paracet de gir om en blir innlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...