Gå til innhold

Dere som ikke skal vaksineres


Orio

Anbefalte innlegg

Jeg er også gravid og tar nettopp ikke risikoen med å kunne bli kritisk syk. Det er ikke akkurat paracet de gir om en blir innlagt.

Vi resonnerer på forskjellig vis. Slik er det med denne vaksinen. Ingen av oss vet med sikkerhet hva som er det beste. Jeg tror også det avhenger av hvor du bor. Her er som sagt sjansene små for å bli smittet for øyeblikket, derfor satser vi på det sikreste av alt; ingen vaksine og ingen svineinfluensa ;)

I tillegg hadde jeg den mildere versjonen av influensaen som kom først og kan derfor regne med å bli mindre syk om jeg skulle få den bølgen som er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi resonnerer på forskjellig vis. Slik er det med denne vaksinen. Ingen av oss vet med sikkerhet hva som er det beste. Jeg tror også det avhenger av hvor du bor. Her er som sagt sjansene små for å bli smittet for øyeblikket, derfor satser vi på det sikreste av alt; ingen vaksine og ingen svineinfluensa ;)

I tillegg hadde jeg den mildere versjonen av influensaen som kom først og kan derfor regne med å bli mindre syk om jeg skulle få den bølgen som er nå.

Nei, det er sant. Jeg vet jo ikke om jeg ville fått influensaen eller ikke. Men jeg skal ikke lenger enn til en nabokommune før halve barne- og undgodmsskolen er syke. Med en gutt i barnehage i tillegg, tror jeg det er ganske sannsynlig at vi ville fått den i hus.

Men jeg gikk ikke for ja til vaksine før ganske nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel så ymse med varigheten av de ulike vaksinene. Husker fra den gangen jeg tok diverse tropevaksiner før utenlandsreise - noen av dem måtte tas på nytt året etterpå - andre ikke. Uten at jeg nå husker dem fra hverandre...;-)

Lurer forresten på hva de største vaksine-motstanderne gjør hvis de skal til tropene... Eller kanskje de ikke drar til slike steder?

Man hører sjelden noe om skepsis til reisevaksine, eller krav til at den skal være testet på en milliard mennesker først - uten at noen må være prøvekaniner for vaksineforsøk.

Jeg mener ikke å gjøre narr av at folk vil tenke selv, vi er heldige som har et valg. Jeg synes bare noen av vaksinemotstanderne går litt vel langt i skremselspropagandaen iblant.

Jeg har aldri tatt influensavaksine, men pleier heller ikke få sykdommen. Ikke andre sykdommer heller, egentlig.

Søsteren min og jeg fikk koppevaksine som babyer - det gjorde vel antakelig du også. Den ble spebarna ofte veldig dårlige av, men dekningen var svært høy allikevel. Nå er jo sykdommen utryddet, men jeg lurer noen ganger på hvordan det hadde gått hvis den fortsatt hadde vært en del av programmet. Jeg tror ikke alle dagens foreldre hadde tillatt noe så plagsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører sjelden noe om skepsis til reisevaksine, eller krav til at den skal være testet på en milliard mennesker først - uten at noen må være prøvekaniner for vaksineforsøk.

Jeg mener ikke å gjøre narr av at folk vil tenke selv, vi er heldige som har et valg. Jeg synes bare noen av vaksinemotstanderne går litt vel langt i skremselspropagandaen iblant.

Jeg har aldri tatt influensavaksine, men pleier heller ikke få sykdommen. Ikke andre sykdommer heller, egentlig.

Søsteren min og jeg fikk koppevaksine som babyer - det gjorde vel antakelig du også. Den ble spebarna ofte veldig dårlige av, men dekningen var svært høy allikevel. Nå er jo sykdommen utryddet, men jeg lurer noen ganger på hvordan det hadde gått hvis den fortsatt hadde vært en del av programmet. Jeg tror ikke alle dagens foreldre hadde tillatt noe så plagsomt...

Hvis kopper hadde vært en sykdom som det var reell fare for å bli smittet av tror jeg mange foreldre ville latt sine barn vaksineres, selv om de ble dårlige etterpå. Det er jo en avveining mellom hva man oppnår ved vaksinering og hvilken risiko vaksinen innebærer. Og kopper var jo en veldig smittsom sykdom, som var veldig alvorlig og kunne være dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører sjelden noe om skepsis til reisevaksine, eller krav til at den skal være testet på en milliard mennesker først - uten at noen må være prøvekaniner for vaksineforsøk.

Jeg mener ikke å gjøre narr av at folk vil tenke selv, vi er heldige som har et valg. Jeg synes bare noen av vaksinemotstanderne går litt vel langt i skremselspropagandaen iblant.

Jeg har aldri tatt influensavaksine, men pleier heller ikke få sykdommen. Ikke andre sykdommer heller, egentlig.

Søsteren min og jeg fikk koppevaksine som babyer - det gjorde vel antakelig du også. Den ble spebarna ofte veldig dårlige av, men dekningen var svært høy allikevel. Nå er jo sykdommen utryddet, men jeg lurer noen ganger på hvordan det hadde gått hvis den fortsatt hadde vært en del av programmet. Jeg tror ikke alle dagens foreldre hadde tillatt noe så plagsomt...

'Nå er jo sykdommen utryddet,''

Ja, og den døde neppe ut av seg selv....;-/

(Og ja: jeg ble vaksinert mot kopper som barn. Arret er fortsatt synlig*S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

'Nå er jo sykdommen utryddet,''

Ja, og den døde neppe ut av seg selv....;-/

(Og ja: jeg ble vaksinert mot kopper som barn. Arret er fortsatt synlig*S*)

Det er jo en del utryddede sykdommer som ville ha dødd ut av seg selv - der vaksinen fikk æren.

Jeg hørte et foredrag om det for noen år siden, der vi fikk se grafer over utbredelse av sykdommen, og når vaksinen ble utviklet. Da var sykdommene alt for sterkt nedadgående. Dessverre husker jeg ikke navnet på sykdommene på stående fot, siden poenget med foredraget ikke var hvilke sykdommer det var snakk om, men om sammenfall av tilfeldigheter som førte til gale konklusjoner.

For ordens skyld: Dette var en digresjon, ikke et innlegg i debatten for eller mot svineinfluensavaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...