Gå til innhold

Paranoia - en video


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

her er litt tips mot noia eller vinterdepresjoner etc fra samme karen-

He...he...den Jarle den Jarle :-) Han plager nå i hvert fall ingen andre enn seg selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik det er, ja. Dette stemmer godt med min x, bortsett fra at han er veldig forsiktig med å si hva og hvordan han tenker. Men internett og tv, det har han ikke. Jeg tror ikke han tør lenger.....Han tør ikke engang å ha abonnement til mobilen sin - kun kontantkort. Hvorfor skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no name today

Kjenner meg faktisk igjen. Trodde jeg var bra etter at jeg fikk mere AP, men ser at det er noen "tankesystem" som sitter igjen. Har ikke tenkt over at dette faktisk ikke er sånn.

Jeg trodde f.eks på at naboen leser det jeg skriver her, at det er noen bølger som han kobler seg på. Han er jo mye flinkere enn meg og kan gjøre dette. Dette har vært en sannhet for meg, men kanskje jeg burde revurdere denne tanken?

Er det vanlig å få sånne a-ha-opplevelser etter at man begynner med medisiner? Ser at jeg har vært ganske så crazy i tankegangen på mange områder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kjenner meg faktisk igjen. Trodde jeg var bra etter at jeg fikk mere AP, men ser at det er noen "tankesystem" som sitter igjen. Har ikke tenkt over at dette faktisk ikke er sånn.

Jeg trodde f.eks på at naboen leser det jeg skriver her, at det er noen bølger som han kobler seg på. Han er jo mye flinkere enn meg og kan gjøre dette. Dette har vært en sannhet for meg, men kanskje jeg burde revurdere denne tanken?

Er det vanlig å få sånne a-ha-opplevelser etter at man begynner med medisiner? Ser at jeg har vært ganske så crazy i tankegangen på mange områder...

Slike a-ha opplevelser er hel normale/vanlig etterhvert som en får innsikt i sine egne vrangforestillinger.

Håper det fortsatt vil gå fremover med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no name today

Slike a-ha opplevelser er hel normale/vanlig etterhvert som en får innsikt i sine egne vrangforestillinger.

Håper det fortsatt vil gå fremover med deg :-)

Tusen takk, det håper jeg også :). Nesten skummelt dette jo, lurer liksom på hva annet jeg ikke ser enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mine betraktninger

Tusen takk, det håper jeg også :). Nesten skummelt dette jo, lurer liksom på hva annet jeg ikke ser enda..

Ikke tenk på det som skummelt, men som muligheter som åpner seg. Alle disse tingene du tenker som en del av dine vrangforestillinger er vel med på å hemme deg eller gi deg angst. Det kan ikke være spesielt triveldig å tenke at naboen leser det du skriver på dol f. eks. Det fører vel bare godt med seg å få øynene opp, eller gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no name today

Ikke tenk på det som skummelt, men som muligheter som åpner seg. Alle disse tingene du tenker som en del av dine vrangforestillinger er vel med på å hemme deg eller gi deg angst. Det kan ikke være spesielt triveldig å tenke at naboen leser det du skriver på dol f. eks. Det fører vel bare godt med seg å få øynene opp, eller gjør det ikke?

Selvsagt er det bra, men skummelt å se at jeg faktisk kan ha tenkt så feil over mange år. Hvor mange år kan man ha sånne vrangforestillinger tro? Jeg må ha gått sånn ihvertfall 10 år.

Samtidig har det ant meg at andre mennesker ikke er sånn. Derfor har jeg heller ikke diskutert det med noen. Jeg har visst at jeg er fremmed, forskjellig fra alle andre og det har vært en vond følelse.

Nå begynner jeg å føle meg som en av dere, men det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest betraktninger

Selvsagt er det bra, men skummelt å se at jeg faktisk kan ha tenkt så feil over mange år. Hvor mange år kan man ha sånne vrangforestillinger tro? Jeg må ha gått sånn ihvertfall 10 år.

Samtidig har det ant meg at andre mennesker ikke er sånn. Derfor har jeg heller ikke diskutert det med noen. Jeg har visst at jeg er fremmed, forskjellig fra alle andre og det har vært en vond følelse.

Nå begynner jeg å føle meg som en av dere, men det tar tid.

Så kjempebra at du får hjelp og at medisinen virker. Det må være veldig slitsomt med slike tankesett, selv om en kanskje blir vant med dem også på et vis. Man tilpasser seg vel. Kanskje du kan begynne å undre deg over noen av disse tingene høyt, eller her inne. Du trenger jo kanskje ikke proklamere at slik har jeg tenkt eller slik tenker jeg, men heller legge deg litt bakpå og spørre litt om hva andre tenker om ulike emner som du har en mistanke om at du kan ha vrangforestillinger på.

Et av de viktigste tingene å huske på er at de fleste har så vel nok med seg selv.. De har ikke interesse eller tid til å engasjere seg i sin neste som de kanskje nesten ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no name today

Så kjempebra at du får hjelp og at medisinen virker. Det må være veldig slitsomt med slike tankesett, selv om en kanskje blir vant med dem også på et vis. Man tilpasser seg vel. Kanskje du kan begynne å undre deg over noen av disse tingene høyt, eller her inne. Du trenger jo kanskje ikke proklamere at slik har jeg tenkt eller slik tenker jeg, men heller legge deg litt bakpå og spørre litt om hva andre tenker om ulike emner som du har en mistanke om at du kan ha vrangforestillinger på.

Et av de viktigste tingene å huske på er at de fleste har så vel nok med seg selv.. De har ikke interesse eller tid til å engasjere seg i sin neste som de kanskje nesten ikke kjenner.

Takk for svar. Ja, jeg kan sikkert lufte noe her inne etterhvert. Som f.eks at jeg tror det er noe galt ved meg som alle andre kan se. Jeg et bare ikke hva det er?

Jeg har også sett ansikter gjøre grimaser til meg, enda et tegn på at de ser på meg med avsky. Jeg har hatt dager hvor jeg rett og slett har gått i dekning. Nå er dette svakere, så jeg aner en bedring ihvertfall.

Jeg har jo ikke kunnet arbeide på grunn av dette. Følte meg overvåket og at noen fulgte med på alt jeg gjorde. Jeg ble dermed så nøyaktig at ingenting ble bra nok. Trodde sjefen hadde opptak av meg og at jeg ville få sparken.

Så jeg har vel ikke vært helt frisk, kan du si :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest betraktninger

Takk for svar. Ja, jeg kan sikkert lufte noe her inne etterhvert. Som f.eks at jeg tror det er noe galt ved meg som alle andre kan se. Jeg et bare ikke hva det er?

Jeg har også sett ansikter gjøre grimaser til meg, enda et tegn på at de ser på meg med avsky. Jeg har hatt dager hvor jeg rett og slett har gått i dekning. Nå er dette svakere, så jeg aner en bedring ihvertfall.

Jeg har jo ikke kunnet arbeide på grunn av dette. Følte meg overvåket og at noen fulgte med på alt jeg gjorde. Jeg ble dermed så nøyaktig at ingenting ble bra nok. Trodde sjefen hadde opptak av meg og at jeg ville få sparken.

Så jeg har vel ikke vært helt frisk, kan du si :/

Det der med at folk gjør grimaser..jeg har aldri sett eller opplevd liknende noen gang. Det er ikke den måten normale voksne mennesker bruker for å gi uttrykk for sin misnøye med andre. Jeg tror du trygt kan skrive opp dette i boka over vrangforestillinger som du kan kaste i bosset. Om noen mennesker gjør det(? svært tvilende, men det finnes nå noen helt merkelige mennesker over alt i samfunnet), mangler de mye på å være normale mennesker som det er noe poeng i å bry seg om. Voksne kommuniserer ikke slik. Men jeg har hørt liknende forstillinger fra andre som har lidd av det samme som deg, så det er nok ikke en uvanlig tanke hos de som kan ha nytte av AP.

At de ser noe som er galt med deg, er tanker som jeg tror mange kan nærme seg på en særdeles dårlig dag. Ingen av oss er perfekte, og vi liker noe og andre ting bare sånn passelig med de vi treffer på eller jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...