Gå til innhold

Enkle regler for å/og & et/ett


Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Trikset er vel å finne en regel du kan huske, du vet at forskjellen på et/ett er at det ene er et tallord, men du husker det ikke...

Jeg har forsøkt å tenke på et/ett-regler lenge nå, men kommer ikke på noen gode....

Du kan forsøke å sette "kun" foran et/ett. Om setningen blir like riktig, så skal det være ett. Jeg skal gi deg kun ett råd. Du gir ett råd og ikke to. Jeg så kun ett hus der, som i jeg så ett hus og ikke to.

Men når det kommer til å/og - så skal det være på alt du kan gjøre, og og på alt annet. Å er infinitivsvarianten av verbet, mens og er et bindeord. Å hoppe og danse...

Du ble kanskje ikke noe klokere av dette :)

Ikke for å herpe rådet ditt om kun, men kan ikke det alltid benyttes, i det minste om en ikke må tenke seg veldig godt om?

Jeg spiste et eple.

Jeg spiste (kun) ett eple.

I første setning vil jeg framheve at det var et EPLE jeg spiste. Et foran er kun fordi eple er i intetkjønn.

I andre setning spiste jeg 1 eple og det var viktig å framheve at det er antallet epler, og ikke at det var et eple jeg spiste.

Om en ikke må tenke seg om to ganger, så vil regelen om å sette kun foran kunne benyttes. Setningen er grammatisk riktig, men innholdet blir helt annerledes. Ergo må en tenke seg om likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cecily

    7

  • Katt-ja

    4

  • Persille1365381127

    4

  • Ysah

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Ikke for å herpe rådet ditt om kun, men kan ikke det alltid benyttes, i det minste om en ikke må tenke seg veldig godt om?

Jeg spiste et eple.

Jeg spiste (kun) ett eple.

I første setning vil jeg framheve at det var et EPLE jeg spiste. Et foran er kun fordi eple er i intetkjønn.

I andre setning spiste jeg 1 eple og det var viktig å framheve at det er antallet epler, og ikke at det var et eple jeg spiste.

Om en ikke må tenke seg om to ganger, så vil regelen om å sette kun foran kunne benyttes. Setningen er grammatisk riktig, men innholdet blir helt annerledes. Ergo må en tenke seg om likevel.

Jeg vet, det var derfor jeg sa jeg hadde tenkt lenge og ikke egentlig kom frem til noen god regel. Det blir det samme som om man setter "eneste" etter ett også.

Men poenget er å få den som skriver til å komme på at ett er et tallord, så om man skriver at man spiste kun ett eple - og antallet ikke er poenget i setningen, så kommer man kanskje på det det?

Rådet om at man bytter ut et/ett med to - og funker det så skal det være to t'er hjelper ikke noe særlig det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, det var derfor jeg sa jeg hadde tenkt lenge og ikke egentlig kom frem til noen god regel. Det blir det samme som om man setter "eneste" etter ett også.

Men poenget er å få den som skriver til å komme på at ett er et tallord, så om man skriver at man spiste kun ett eple - og antallet ikke er poenget i setningen, så kommer man kanskje på det det?

Rådet om at man bytter ut et/ett med to - og funker det så skal det være to t'er hjelper ikke noe særlig det heller...

Det er noe som aldri går inn. Selv sliter jeg med lenger kontra lengre. Det bare vil IKKE inn i skallen, selv om jeg har fått det forklart flere ganger og selv lett etter gode regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som aldri går inn. Selv sliter jeg med lenger kontra lengre. Det bare vil IKKE inn i skallen, selv om jeg har fått det forklart flere ganger og selv lett etter gode regler.

lenger og lengre?

Kan ikke lenger brukes uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et, ei, en skal stå foran substantiv og definerer kjønn.

Ett - to -tre definerer antall. Er det viktig å fremheve at antallet var ett (og ikke to eller flere), da byttes et med ett.

Dersom et verb står i infititiv skal det stå å foran. Å kan aldri stå foran et verb i bøyd form.

''Dersom et verb står i infititiv skal det stå å foran. Å kan aldri stå foran et verb i bøyd form.''

Ikke alle verb i infinitiv skal ha å foran, da. (han begynte å rope og skrike...)

Men å skal ikke foran et bøyd verb, det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom et verb står i infititiv skal det stå å foran. Å kan aldri stå foran et verb i bøyd form.''

Ikke alle verb i infinitiv skal ha å foran, da. (han begynte å rope og skrike...)

Men å skal ikke foran et bøyd verb, det er riktig.

Det er helt sant, jeg så det etter jeg hadde postet innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lenger og lengre?

Kan ikke lenger brukes uansett?

Mulig det, men i utgangspunktet så er det forskjell på disse to og det er den jeg aldri helt husker.

Lurer på om det er lenger på fysisk avstand og lengre i tid. Men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Trikset er vel å finne en regel du kan huske, du vet at forskjellen på et/ett er at det ene er et tallord, men du husker det ikke...

Jeg har forsøkt å tenke på et/ett-regler lenge nå, men kommer ikke på noen gode....

Du kan forsøke å sette "kun" foran et/ett. Om setningen blir like riktig, så skal det være ett. Jeg skal gi deg kun ett råd. Du gir ett råd og ikke to. Jeg så kun ett hus der, som i jeg så ett hus og ikke to.

Men når det kommer til å/og - så skal det være på alt du kan gjøre, og og på alt annet. Å er infinitivsvarianten av verbet, mens og er et bindeord. Å hoppe og danse...

Du ble kanskje ikke noe klokere av dette :)

''Du kan forsøke å sette "kun" foran et/ett. Om setningen blir like riktig, så skal det være ett. Jeg skal gi deg kun ett råd. Du gir ett råd og ikke to. Jeg så kun ett hus der, som i jeg så ett hus og ikke to.

''

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Man kan jo både si

Jeg spiste kun et eple, og

jeg spiste kun ett eple.

Men meningen blir ulik. Like fullt kan man si:

Jeg så bare et hus, og

jeg så bare ett hus.

Begge deler like riktig, men meningen blir ulik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er noe som aldri går inn. Selv sliter jeg med lenger kontra lengre. Det bare vil IKKE inn i skallen, selv om jeg har fått det forklart flere ganger og selv lett etter gode regler.

''Det er noe som aldri går inn. Selv sliter jeg med lenger kontra lengre.''

Selv roter jeg med brente og brant og lignende - tror jeg ofte bøyer slike verb feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ett"= 1, dvs kun ett eneste, ikke to. "Et" stàr foran substantivet.

Og/à: sett setningen i fortid. Eks: hun sitter og leser= hun satt OG leste.

Slik ser du kjapt om du mà bruke infinitvsmerket ("à") eller konjuksjonen "og".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Du kan forsøke å sette "kun" foran et/ett. Om setningen blir like riktig, så skal det være ett. Jeg skal gi deg kun ett råd. Du gir ett råd og ikke to. Jeg så kun ett hus der, som i jeg så ett hus og ikke to.

''

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Man kan jo både si

Jeg spiste kun et eple, og

jeg spiste kun ett eple.

Men meningen blir ulik. Like fullt kan man si:

Jeg så bare et hus, og

jeg så bare ett hus.

Begge deler like riktig, men meningen blir ulik.

'' ''Du kan forsøke å sette "kun" foran et/ett. Om setningen blir like riktig, så skal det være ett. Jeg skal gi deg kun ett råd. Du gir ett råd og ikke to. Jeg så kun ett hus der, som i jeg så ett hus og ikke to.''

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Man kan jo både si

Jeg spiste kun et eple, og

jeg spiste kun ett eple.

Men meningen blir ulik. Like fullt kan man si:

Jeg så bare et hus, og

jeg så bare ett hus.

Begge deler like riktig, men meningen blir ulik.''

Ja, og det er nettopp det som er poenget mitt - man må vite hva man mener. Om man så bare ett hus der - og ikke to, så skal det var ett, om man så et hus der - sammen med flere, så skal det være et.

Man må vite om man skal presisere antallet, altså om antallet er viktig - eller om man bare skal si at man så noe, uavhengig av hvor mange.

Men om du ser i tråden, så ser du at jeg ikke synes det er noen god regel - det var bare et forsøk på å gjøre forståelsen enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

'' ''Du kan forsøke å sette "kun" foran et/ett. Om setningen blir like riktig, så skal det være ett. Jeg skal gi deg kun ett råd. Du gir ett råd og ikke to. Jeg så kun ett hus der, som i jeg så ett hus og ikke to.''

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Man kan jo både si

Jeg spiste kun et eple, og

jeg spiste kun ett eple.

Men meningen blir ulik. Like fullt kan man si:

Jeg så bare et hus, og

jeg så bare ett hus.

Begge deler like riktig, men meningen blir ulik.''

Ja, og det er nettopp det som er poenget mitt - man må vite hva man mener. Om man så bare ett hus der - og ikke to, så skal det var ett, om man så et hus der - sammen med flere, så skal det være et.

Man må vite om man skal presisere antallet, altså om antallet er viktig - eller om man bare skal si at man så noe, uavhengig av hvor mange.

Men om du ser i tråden, så ser du at jeg ikke synes det er noen god regel - det var bare et forsøk på å gjøre forståelsen enklere.

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du kan forsøke å sette "kun" foran et/ett. Om setningen blir like riktig, så skal det være ett. Jeg skal gi deg kun ett råd. Du gir ett råd og ikke to. Jeg så kun ett hus der, som i jeg så ett hus og ikke to.

''

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Man kan jo både si

Jeg spiste kun et eple, og

jeg spiste kun ett eple.

Men meningen blir ulik. Like fullt kan man si:

Jeg så bare et hus, og

jeg så bare ett hus.

Begge deler like riktig, men meningen blir ulik.

Hei du! Stjeler du eplesetningene mine? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt forslag

Hvorfor det? "Et" er jo ikke alltid riktig!

Det har jeg aldri sagt, men sjansen er størst for at et er riktig framfor ett, og det er mer irriterende at folk skriver ett når det ikke skal være to t, enn at de mangler en t når det skal være to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Mulig det, men i utgangspunktet så er det forskjell på disse to og det er den jeg aldri helt husker.

Lurer på om det er lenger på fysisk avstand og lengre i tid. Men er ikke sikker.

Jeg og.. Og ennå/enda, fler/flere og mer/mere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

"Ett"= 1, dvs kun ett eneste, ikke to. "Et" stàr foran substantivet.

Og/à: sett setningen i fortid. Eks: hun sitter og leser= hun satt OG leste.

Slik ser du kjapt om du mà bruke infinitvsmerket ("à") eller konjuksjonen "og".

Takk. Jeg er ferdig nå, tror det gikk tåelig greit. Jeg hadde så dataproblem, at det er mulig jeg har glippet på det, men jeg ble så stressa når jeg mistet arbeid underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

[quote name=Shira :o)' timestamp='1257175846' post='4243294]

Takk. Jeg er ferdig nå, tror det gikk tåelig greit. Jeg hadde så dataproblem, at det er mulig jeg har glippet på det, men jeg ble så stressa når jeg mistet arbeid underveis.

Å, kjipt... :-( Håper det gikk bra uansett!

Husker da jeg skulle forbedre karakteren min i engelsk, og skriftlig eksamen foregikk med PC! Slikt hadde man ikke sist jeg tok den eksamenen, i 1995. Og den hadde jo stavekontroll og det hele... Vet ikke om det var lov å bruke, men det lå jo inne, og jeg gadd ikke egentlig spørre. Så det ble en fin karakter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...