Gå til innhold

Bivirkning av influensavaksine


Gjest ambivalent til legestanden

Anbefalte innlegg

Gjest ambivalent til legestanden

Bivirkninger er underrapportert i avisene.

Jeg har smerter og press over lungene nå, oppstod to dager etter vaksinen. Det er ganske ubehagelig. Dette står det ikke noe om under vanlige bivirkninger av vaksinen. Jeg ringte til slutt legevakten der jeg bor. Etter 20 min ringing fikk jeg snakke med en sykepleier.

Hun sa at dette var ikke vanlige bivirkninger. Derfor var det helt sikkert ikke bivirkning av vaksinen, men et eller annet helt annet. - Hallo?

Hun sa det var ingen ting å bekymre seg om. - Greit nok. (Men hvordan kan hun egentlig vite det, når jeg ikke er undersøkt??)

Jeg spurte om hun vil rapportere det som en bivirkning av vaksinen. Nei sa hun, for vi rapporterer bare uvanlig bivirkninger, eller alvorlige bivirkinger. - Men er ikke dette en uvanlig bivirkning da? Og hvordan kan du vite om det er alvorlig eller ikke? (jeg ser for meg TV-raportasjene med skjermbilder av dårligere og dårligere lunger).

Så når avisene sier at det har vært nesten ingen som rapporterer bivirkninger a vaksinen, ikke tro dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ambivalent til legestanden

Hvordan kan vi vite at du ikke er en vaksinemotstander som gjør ditt for å prøve å skremme fler fra å ikke ta vaksina?

Jeg er ikke motstander av vaksinen, tvert om syns jeg at alle bør ta den. Jeg er lettet over at jeg har fått vaksinen, det er ikke det som er problemet. Jeg blir bare oppgitt over holdningen til hun sykepleieren på legevakten, og syns ikke det hun svarte meg var til noen hjelp. Og bivirkninger er helt klart underrapportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smre er

Jeg er ikke motstander av vaksinen, tvert om syns jeg at alle bør ta den. Jeg er lettet over at jeg har fått vaksinen, det er ikke det som er problemet. Jeg blir bare oppgitt over holdningen til hun sykepleieren på legevakten, og syns ikke det hun svarte meg var til noen hjelp. Og bivirkninger er helt klart underrapportert.

Ok - beklager, misforstod.

Jeg skal ta vaksinen på barnet mitt i morgen - men er så klart litt bekymret, skal innrømme det.

Og det var en dårlig mottakelse du fikk av sykepleieren når du ringte for å melde om bivirkninger. Viktig vi blir tatt på alvor når vi tar kontakt med lege/sykepleier.

Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

4 er nå døde av vaksinen i Sverige, mens ingen har til nå dødd av SvIn'en...

http://www.thelocal.se/22846/20091024/

Skremselspropaganda kallesdet der..

De vet ikke at de personene i sverige har dødd av vaksinen. De bare vet at disse folka har tatt vaksinen for kort tid siden. Og siden det daglig dør over 200 personer av naturlige årsaker i sverige, og sverige nå er tilnærmet ferdig med vaksineringen skal det godt gjøres at ingen av disse som dør en naturlig død for kort tid siden har fått vaksinen...Det er altså ikke dermed sagt at det er vaksinen som har skylden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt at de ikke godtar reaksjoner. Sånn har det vært til alle tider og med alle vaksiner...

Trist, men sant.

Skriv ned det du opplever slik at du har det til senere - just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

4 er nå døde av vaksinen i Sverige, mens ingen har til nå dødd av SvIn'en...

http://www.thelocal.se/22846/20091024/

Jeg tviler sterkt på at de er døde AV vaksinen, men tror nok det hadde skjedd uansett. Det er tydeligvis veldig dårlige personer som er døde ETTER at de har tatt vaksinen, og ene var i 90-åra. De hadde hvertfall lagt på røret av influensaen. Kan jo ha fått hjerteinfarkt +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Skremselspropaganda kallesdet der..

De vet ikke at de personene i sverige har dødd av vaksinen. De bare vet at disse folka har tatt vaksinen for kort tid siden. Og siden det daglig dør over 200 personer av naturlige årsaker i sverige, og sverige nå er tilnærmet ferdig med vaksineringen skal det godt gjøres at ingen av disse som dør en naturlig død for kort tid siden har fått vaksinen...Det er altså ikke dermed sagt at det er vaksinen som har skylden...

Skriver under her ja. Så ikke at du hadde svart før jeg svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg tviler sterkt på at de er døde AV vaksinen, men tror nok det hadde skjedd uansett. Det er tydeligvis veldig dårlige personer som er døde ETTER at de har tatt vaksinen, og ene var i 90-åra. De hadde hvertfall lagt på røret av influensaen. Kan jo ha fått hjerteinfarkt +++

Men når personer som er så dårlige blir vaksinert - er ikke det uheldig? Da er de garantert å få bivirkningene, som de kanskje ikke tåler. Det ville vel vært bedre å prøve å isolere dem mest mulig for sykdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Men når personer som er så dårlige blir vaksinert - er ikke det uheldig? Da er de garantert å få bivirkningene, som de kanskje ikke tåler. Det ville vel vært bedre å prøve å isolere dem mest mulig for sykdommen?

Jo, hvis det er mulig å få isolert dem da? Det er jo begrensa med plass til det også sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når personer som er så dårlige blir vaksinert - er ikke det uheldig? Da er de garantert å få bivirkningene, som de kanskje ikke tåler. Det ville vel vært bedre å prøve å isolere dem mest mulig for sykdommen?

''Men når personer som er så dårlige blir vaksinert - er ikke det uheldig? ''

Dette kan jeg ingenting om, og denne gangen er jo mange i risikogruppa yngre mennesker.

Men jeg har flere ganger stusset over denne historien fra egen familie: Min grandtante ble for mange, mange år siden - i likhet med mange pasienter på sykehjemmet - vaksinert mot sesoninfluensa. Likevel fikk hun en mildere form av influensa, og det var nok at hun døde. Hun var da over 100 år gammel, og hadde vært sengeliggende og temmelig skrøpelig i 5-6 år. Jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken: Hvorfor ble hun i det hele tatt vaksinert? Men det er kanskje slemt å tenke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Men når personer som er så dårlige blir vaksinert - er ikke det uheldig? ''

Dette kan jeg ingenting om, og denne gangen er jo mange i risikogruppa yngre mennesker.

Men jeg har flere ganger stusset over denne historien fra egen familie: Min grandtante ble for mange, mange år siden - i likhet med mange pasienter på sykehjemmet - vaksinert mot sesoninfluensa. Likevel fikk hun en mildere form av influensa, og det var nok at hun døde. Hun var da over 100 år gammel, og hadde vært sengeliggende og temmelig skrøpelig i 5-6 år. Jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken: Hvorfor ble hun i det hele tatt vaksinert? Men det er kanskje slemt å tenke slik.

På et sykehjem her er mange i 90-åra som egentlig er veldig isolert fra mennesker til vanlig vaksinert. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På et sykehjem her er mange i 90-åra som egentlig er veldig isolert fra mennesker til vanlig vaksinert. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg heller.

Isolert en én ting, men også det at det finnes faser i livet - hva enten de skyldes høy alder eller alvorlig, dødelig sykdom, der man ikke overbehandler pasientene. Da burde man kanskje heller ikke vaksinere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Isolert en én ting, men også det at det finnes faser i livet - hva enten de skyldes høy alder eller alvorlig, dødelig sykdom, der man ikke overbehandler pasientene. Da burde man kanskje heller ikke vaksinere dem.

Kan være enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

På et sykehjem her er mange i 90-åra som egentlig er veldig isolert fra mennesker til vanlig vaksinert. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg heller.

De som er 90 år på et sykehjem har som regel et lavt immunforsvar. De er ofte i nærkontakt med helsepersonell som igjen er i kontakt med veldig mange syke mennesker. Derfor kan vi si at disse er i en risikogruppe. Mange vil ikke overleve å få en kraftig influensa. Vaksinen er det eneste vi har som kanskje kan forhindre dette.

Antar at dette er noe av årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Isolert en én ting, men også det at det finnes faser i livet - hva enten de skyldes høy alder eller alvorlig, dødelig sykdom, der man ikke overbehandler pasientene. Da burde man kanskje heller ikke vaksinere dem.

Mener du at vi skal sitte med hendene i fanget å vente til disse pasientene dør pga de er for gamle? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

De som er 90 år på et sykehjem har som regel et lavt immunforsvar. De er ofte i nærkontakt med helsepersonell som igjen er i kontakt med veldig mange syke mennesker. Derfor kan vi si at disse er i en risikogruppe. Mange vil ikke overleve å få en kraftig influensa. Vaksinen er det eneste vi har som kanskje kan forhindre dette.

Antar at dette er noe av årsaken.

Men foran andre som er i risikogruppen, og som bor hjemme, jobber, går på skole osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når personer som er så dårlige blir vaksinert - er ikke det uheldig? ''

Dette kan jeg ingenting om, og denne gangen er jo mange i risikogruppa yngre mennesker.

Men jeg har flere ganger stusset over denne historien fra egen familie: Min grandtante ble for mange, mange år siden - i likhet med mange pasienter på sykehjemmet - vaksinert mot sesoninfluensa. Likevel fikk hun en mildere form av influensa, og det var nok at hun døde. Hun var da over 100 år gammel, og hadde vært sengeliggende og temmelig skrøpelig i 5-6 år. Jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken: Hvorfor ble hun i det hele tatt vaksinert? Men det er kanskje slemt å tenke slik.

Men hadde du reagert om hun ikke fikk vaksinen da? Vanlig influensa er bokstavelig talt livsfarlig for så gamle mennesker. Å ikke gi vaksine ville være det samme som å si at det kunne være det samme om hun fikk influensa eller ikke - nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...