Gå til innhold

Vaksine og risikogrupper


Orio

Anbefalte innlegg

Hvem avgjør om den enkelte tilhører en risikogruppe? Jeg har funnet det ut på grunn av de generelle anbefalingene som har kommet frem. Har ikke diskutert det med fastlegen, burde jeg gjort det? Det er jo grader av sykdommer, ikke all astma er like alvorlig for eksempel. Hører da alle astmatikere med i risikogruppen?

Jeg har en behandler på dps som er lege, og er av denne blitt anbefalt vaksinen på grunn av andre sykdommer. Det er ikke tvil om at jeg er i en risikogruppe, men burde jeg rent formelt tatt det opp med fastlegen først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Dette står på hjemmesiden til vår kommune:

• kroniske luftveissykdommer (inkludert astma med behov for stadig legemiddelbehandling eller innleggelser), spesielt personer med nedsatt lungekapasitet

Både jeg og sønnen min har diagnosen astma. Sønnen min bruker forebyggende medisin to ganger daglig og kommer under risikogruppa, mens jeg som ikke har brukt medisin i særlig grad siste 1,5 året ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på hjemmesiden til vår kommune:

• kroniske luftveissykdommer (inkludert astma med behov for stadig legemiddelbehandling eller innleggelser), spesielt personer med nedsatt lungekapasitet

Både jeg og sønnen min har diagnosen astma. Sønnen min bruker forebyggende medisin to ganger daglig og kommer under risikogruppa, mens jeg som ikke har brukt medisin i særlig grad siste 1,5 året ikke gjør det.

Har du snakket med lege om dette?

Jeg vet at jeg har ganske alvorlig astma, eller jeg trenger i alle fall en del medisiner mot den.

Det jeg lurte på var vel egentlig om det er greit at jeg tar vaksinen uten at fastlegen har "godkjent" det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Har du snakket med lege om dette?

Jeg vet at jeg har ganske alvorlig astma, eller jeg trenger i alle fall en del medisiner mot den.

Det jeg lurte på var vel egentlig om det er greit at jeg tar vaksinen uten at fastlegen har "godkjent" det.

Har snakket med legen - og han mente sønnen min kom under risikogruppa. Mens jeg som ikke har brukt medisin siden jeg begynte å trene kunne vente til alle ble vaksinert.

Men bruker du en del medisiner vil du komme under risikogruppa. Så hadde det vært meg hadde jeg bare møtt opp og vaksinert meg. Men når vi skal dit på onsdag skal jeg høre om jeg får tatt vaksine eller må vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjæresten min har astma og allergi så han er i risikogruppen.

Er det noe han har tatt opp med fastlegen? Eller er det noe han har funnet ut selv ut i fra anbefalingene om hvem som bør vaksineres?

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg lurer på dette, er ikke tvil om at jeg faller inn under risikogruppen. Tror bare jeg er redd for hvordan fastlegen vil reagere hvis jeg tar denne avgjørelsen "alene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ervaksinert

Har du snakket med lege om dette?

Jeg vet at jeg har ganske alvorlig astma, eller jeg trenger i alle fall en del medisiner mot den.

Det jeg lurte på var vel egentlig om det er greit at jeg tar vaksinen uten at fastlegen har "godkjent" det.

Bruker du astmamedisiner fast eller har hyppige anfall som krever medisiner, så er du i risikogruppa.

Det er ikke nødvendig å snakke med fastlegen først, men hvis det beroliger deg så tar du en telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe han har tatt opp med fastlegen? Eller er det noe han har funnet ut selv ut i fra anbefalingene om hvem som bør vaksineres?

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg lurer på dette, er ikke tvil om at jeg faller inn under risikogruppen. Tror bare jeg er redd for hvordan fastlegen vil reagere hvis jeg tar denne avgjørelsen "alene".

det er det fastlegen som har sagt..

Er vel de som blir prioritert først når det gjelder vaksine også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det fastlegen som har sagt..

Er vel de som blir prioritert først når det gjelder vaksine også..

Men tror du det er greit at jeg tar vaksinen uten å snakke med fastlegen? (Vanskelig å få tak i, og det blir vel ikke bedre når halve kommunen skal ringe for å høre om vaksinen.) Ut i fra de anbefalingene som har kommet er det ikke tvil om at jeg er i risikogruppen.

Redd, usikker og forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du astmamedisiner fast eller har hyppige anfall som krever medisiner, så er du i risikogruppa.

Det er ikke nødvendig å snakke med fastlegen først, men hvis det beroliger deg så tar du en telefon.

Jeg har prøvd å ringe fastlegen, men det er ikke så lett å komme frem for tiden. Synes ikke det kvalifiserer som øyeblikkelig hjelp, heller.

Jeg bruker medisiner mot astma fast, også en del anfallsmedisin, så da skulle den saken være grei. Jeg er allikevel litt redd for hvordan fastlegen vil reagere hvis jeg tar vaksinen uten å snakke med h*n først. Egentlig burde de vel være glad til? Det må jo bli kjempejobb hvis alle pasienter skal ringe og spørre om de bør ta vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Jeg har prøvd å ringe fastlegen, men det er ikke så lett å komme frem for tiden. Synes ikke det kvalifiserer som øyeblikkelig hjelp, heller.

Jeg bruker medisiner mot astma fast, også en del anfallsmedisin, så da skulle den saken være grei. Jeg er allikevel litt redd for hvordan fastlegen vil reagere hvis jeg tar vaksinen uten å snakke med h*n først. Egentlig burde de vel være glad til? Det må jo bli kjempejobb hvis alle pasienter skal ringe og spørre om de bør ta vaksinen.

Når du bruker medisin fast, så er saken grei (med mindre du er allergisk mot egg, da).

Fastlegen blir neppe sur om du tar vaksinen. Hvorfor i all verden skulle h*n det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med legen - og han mente sønnen min kom under risikogruppa. Mens jeg som ikke har brukt medisin siden jeg begynte å trene kunne vente til alle ble vaksinert.

Men bruker du en del medisiner vil du komme under risikogruppa. Så hadde det vært meg hadde jeg bare møtt opp og vaksinert meg. Men når vi skal dit på onsdag skal jeg høre om jeg får tatt vaksine eller må vente.

Jeg bruker en del astmamedisiner, ja. Tror du det er greit for legene at pasientene tar vaksinen uten å ha snakket med legen sin først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker medisin fast, så er saken grei (med mindre du er allergisk mot egg, da).

Fastlegen blir neppe sur om du tar vaksinen. Hvorfor i all verden skulle h*n det?

Ingen eggallergi, det trenger jeg ikke bekymre meg for. Spiser egg til stadighet.

Hvorfor fastlegen skulle bli sur? Kanskje bare noe tankene mine har greid å trylle fram i et ledig sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ervaksinert

Ingen eggallergi, det trenger jeg ikke bekymre meg for. Spiser egg til stadighet.

Hvorfor fastlegen skulle bli sur? Kanskje bare noe tankene mine har greid å trylle fram i et ledig sekund.

He-he, må'kke tenke så mye, vett'u!

Nei, fastlegen er nok bare glad til om du ikke spør. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, må'kke tenke så mye, vett'u!

Nei, fastlegen er nok bare glad til om du ikke spør. :-)

Tror du ikke fastlegen vil sette pris på en telefon fra alle pasientene sine for å drøfte fordeler og ulemper ved å la seg vaksinere?

Jeg har alltid visst at det kan være farlig å tenke, derfor prøver jeg å fylle dagene med så mye tanketom underholdning jeg bare klarer, men en og annen gang glimter det til og det dukker opp en tanke til tross for hard innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg bruker en del astmamedisiner, ja. Tror du det er greit for legene at pasientene tar vaksinen uten å ha snakket med legen sin først?

Mamma bruker astmamedisiner og er i risikogruppen. Hun snakket ikke med fastlegen sin, men vaksinerte seg, nettopp fordi hun skal det, hun er i risikogruppa.

Når du velger og ta vaksina, og er klart i risikogruppa, så må du ikke informere fastlegen. Så lenge du ikke er svært syk slik at det er aktuelt å ikke ta den, men det er du jo ikke? Og du har snakket med andre om det, har du ikke? Så dette skal du legge på hylla over ting du ikke trenger stresse med.

Jeg synes du bør ringe for å få time (har skrevet innlegg i tråden om at du kan vaksineres hos fastlegen). Ring det minuttet kontoret åpner, det gjør jeg, da er det håp om å komme igjennom etter bare litt venting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Tror du ikke fastlegen vil sette pris på en telefon fra alle pasientene sine for å drøfte fordeler og ulemper ved å la seg vaksinere?

Jeg har alltid visst at det kan være farlig å tenke, derfor prøver jeg å fylle dagene med så mye tanketom underholdning jeg bare klarer, men en og annen gang glimter det til og det dukker opp en tanke til tross for hard innsats.

''Tror du ikke fastlegen vil sette pris på en telefon fra alle pasientene sine for å drøfte fordeler og ulemper ved å la seg vaksinere?''

Nei. Fastlegen skal anbefale vaksinering uansett sitt private syn, og dermed er det ikke så veldig mye å diskutere. Fastlegene har svinaktig (!) mye å gjøre, så du vil neppe engang få snakke med legen selv på telefon.

I vår kommune er det en influensatelefon man kan ringe for å snakke med kvalifisert helsepersonell om man vil. Dette gjelder f.eks. de som er usikre på om de _er_ i risikogruppa eller ei, og de som vil ha mer info enn det de finner fram selv.

Kanskje dere har en slik telefon også? Alternativt er det jo bare å henge på røret til man kommer gjennom til legekontoret, da, og får snakke med de som tar telefonen der.

Hva føler du at du trenger å snakke med legen om, da?

(Mente ikke å være hånlig i forhold til dette med tanker, altså, var bare ment som en litt dårlig spøk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg bruker en del astmamedisiner, ja. Tror du det er greit for legene at pasientene tar vaksinen uten å ha snakket med legen sin først?

Jeg tror legene håper at alle pasientene ikke ringer de før de tar vaksinen. Det ville ha blitt litt av en pågang for legene. Tror de har stor nok pågang som det er .

Og flere av mine venner har også barn med astma - de har ikke snakket med legen før de har vaksinert barna.

Grunnen til at jeg snakket med legen var at jeg hadde time til sønnen min for noe annet. Og da tok jeg opp det med vaksine. :)

Så bare gå og ta vaksina du - uten å snakke med legen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror legene håper at alle pasientene ikke ringer de før de tar vaksinen. Det ville ha blitt litt av en pågang for legene. Tror de har stor nok pågang som det er .

Og flere av mine venner har også barn med astma - de har ikke snakket med legen før de har vaksinert barna.

Grunnen til at jeg snakket med legen var at jeg hadde time til sønnen min for noe annet. Og da tok jeg opp det med vaksine. :)

Så bare gå og ta vaksina du - uten å snakke med legen først.

Ved nærmere ettertanke foretrekker nok fastlegene at pasientene tar vaksinen uten å konferere med dem først, hvis ikke vil de ikke få gjort annet de nærmeste ukene. Og legene skal vel uansett følge opp anbefalingene fra folkehelseinstituttet, og da blir rådet at jeg bør ta vaksinen.

:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1257138312' post='4243046]

Mamma bruker astmamedisiner og er i risikogruppen. Hun snakket ikke med fastlegen sin, men vaksinerte seg, nettopp fordi hun skal det, hun er i risikogruppa.

Når du velger og ta vaksina, og er klart i risikogruppa, så må du ikke informere fastlegen. Så lenge du ikke er svært syk slik at det er aktuelt å ikke ta den, men det er du jo ikke? Og du har snakket med andre om det, har du ikke? Så dette skal du legge på hylla over ting du ikke trenger stresse med.

Jeg synes du bør ringe for å få time (har skrevet innlegg i tråden om at du kan vaksineres hos fastlegen). Ring det minuttet kontoret åpner, det gjør jeg, da er det håp om å komme igjennom etter bare litt venting.

I forhold til vaksinen har jeg nok akkurat passe problemer med astma. Trenger medisiner daglig, i perioder ganske mye medisiner, men så lenge jeg ikke blir forkjølet eller noe sånn (og passer på å tilpasse medisiner etter "vær og føre") har jeg ikke så store problemer med den. Men blir jeg først forkjølet henger det i lenge, og det blir sikkert ikke noe bedre hvis jeg skulle få svineinfluensa.

Jeg fikk kontakt med legesenteret, og kan komme dit og ta vaksinen onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...