Gå til innhold

Vaksinering - organisering


Orio

Anbefalte innlegg

Dere som er vaksinert, hvordan var det organisert? Ser det flere steder har stått folk i kø i flere timer før de åpnet, at folk har måttet vente lenge og til og med blitt sendt hjem fordi det ikke har vært nok vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Jeg har ikke vært og vaksinert sønnen vår ennå, men skal på onsdag. Men har hørt av ei venninne som har vært der.

Hos oss foregår vaksineringa av risikogruppa på rådhuset. Det har vært en del kø, og aller værst første dagen de vaksinerte. De to neste gikk det bedre. Men min venninne ble nr 200 og ett eller annet i køen, og ventet i 3 timer.

Spent på hvordan det blir til onsdag når de fortsetter med vaksinering, da skal vi dit.

Men leste også at når resten av befolkningen i kommunen skulle vaksineres ble det hos fastlegen. Så hos oss er det risikopasientene som må stå i lange køer på rådhuset, men oss andre kan gå til fastlegen om 3-5 uker. Utrolig spør du meg. Risikogruppa burde i aller høyeste grad slippe denne køordningen spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han jeg er sammen med fikk beskjed om å komme mellom kl fire og åtte på legekontoret.

Folk sto i kø fra før fire, og han kom rett inn kl halv fem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han jeg er sammen med fikk beskjed om å komme mellom kl fire og åtte på legekontoret.

Folk sto i kø fra før fire, og han kom rett inn kl halv fem..

Han kom halv fem og slapp å stå i kø?

Jeg er livredd for sprøyter, og tanken på å stå et par timer i kø og vente for å få tatt den (noe jeg også har problemer med) virker uutholdelig. Lurer på om det er noen mulighet for å få en slags timeavtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk time på fastlegekontoret. Det ble kalt inn 10 og 10 personer innen en tidsperiode.

Hvordan var det når dere ble kalt inn ti og ti? Var det ti stykker som fikk beskjed om å møte opp halv ti? Eller satt dere ti stykker på rad og rekke og fikk vaksine etter "samlebåndsprinsippet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært og vaksinert sønnen vår ennå, men skal på onsdag. Men har hørt av ei venninne som har vært der.

Hos oss foregår vaksineringa av risikogruppa på rådhuset. Det har vært en del kø, og aller værst første dagen de vaksinerte. De to neste gikk det bedre. Men min venninne ble nr 200 og ett eller annet i køen, og ventet i 3 timer.

Spent på hvordan det blir til onsdag når de fortsetter med vaksinering, da skal vi dit.

Men leste også at når resten av befolkningen i kommunen skulle vaksineres ble det hos fastlegen. Så hos oss er det risikopasientene som må stå i lange køer på rådhuset, men oss andre kan gå til fastlegen om 3-5 uker. Utrolig spør du meg. Risikogruppa burde i aller høyeste grad slippe denne køordningen spør du meg.

Fikk hun noe tidsperspektiv på hvor lenge hun måtte vente, så hun kunne gå en tur ut og komme tilbake? Eller måtte hun bare sitte der og vente uten å ane hvor lang tid det ville ta? Jeg må prøve å finne en løsning så jeg slipper å sitte sammen med noen hundre andre mens jeg prøver å holde angsten min i sjakk, tror ikke jeg klarer det ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksineringen er organisert forskjellig fra kommune til kommune. Noen velger massavaksinasjon, andre velger fastlege eller helsestasjoner. Ring til din kommune/sjekk nettsidene deres og se hva som gjelder i din kommune. Kanskje du kan ringe og avtale tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksineringen er organisert forskjellig fra kommune til kommune. Noen velger massavaksinasjon, andre velger fastlege eller helsestasjoner. Ring til din kommune/sjekk nettsidene deres og se hva som gjelder i din kommune. Kanskje du kan ringe og avtale tid?

Skal prøve om jeg kan få avtalt en tid så jeg i alle fall slipper å vente en evighet i kø. Men jeg er usikker på hvor mye hensyn de har mulighet/er villig til å ta til angsten min. Kanskje de sier "det er bare et lite stikk, det går så fort så". Det er jo sikkert riktig, og det er ikke første gang i livet jeg får en sprøyte, men jeg er allikevel vettskremt. Jeg tror ikke det er så lett for folk som ikke har det på samme måten å forstå det. (Og de som har det på samme måte velger nok andre yrker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kom halv fem og slapp å stå i kø?

Jeg er livredd for sprøyter, og tanken på å stå et par timer i kø og vente for å få tatt den (noe jeg også har problemer med) virker uutholdelig. Lurer på om det er noen mulighet for å få en slags timeavtale?

ring fastlegen og spør?

alle som vil kan jo ta vaksina uansett :)

mulig det går an å få en time for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ring fastlegen og spør?

alle som vil kan jo ta vaksina uansett :)

mulig det går an å få en time for det :)

Gjør et nytt ringeforsøk i morgen. Det er vanskelig å komme frem for tiden, jeg er visst ikke den eneste som prøver å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør et nytt ringeforsøk i morgen. Det er vanskelig å komme frem for tiden, jeg er visst ikke den eneste som prøver å ringe.

du kan jo dra innom legekontoret også. det er kanskje lurest.. lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo dra innom legekontoret også. det er kanskje lurest.. lykke til :)

Det er sikkert raskere å ta en tur innom enn å sitte i telefonen halve dagen. God idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Han kom halv fem og slapp å stå i kø?

Jeg er livredd for sprøyter, og tanken på å stå et par timer i kø og vente for å få tatt den (noe jeg også har problemer med) virker uutholdelig. Lurer på om det er noen mulighet for å få en slags timeavtale?

Du kan jo bestille time hos fastlegen, og få satt den der. I noen kommuner er det litt dyrere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Han kom halv fem og slapp å stå i kø?

Jeg er livredd for sprøyter, og tanken på å stå et par timer i kø og vente for å få tatt den (noe jeg også har problemer med) virker uutholdelig. Lurer på om det er noen mulighet for å få en slags timeavtale?

Jeg fikk gå utenom køen. Ene spesialisten min sa at jeg skulle ha vaksine, jeg ringte fastlegen og forklarte at pga ymse årsaker var det vanskelig for meg å stå i kø.

Fikk legetime, og han kunne sette vaksinenen da. Nå ble det litt komplikasjoner hos meg, men det var pga feilberekning av mengder vaksiner, det ordnet seg. Og i neste uke skal det være levert endel vaksiner.

Så når du er så redd, så ring fastlegen. Forklar, og hør om ikke du kan få en time. Har du OK forhold til fastlegen din? H*n vet at ting er vanskelig for deg noen ganger?

Det er i slike tilfeller at jeg mener at fastlegen din skal yte deg litt ekstra service. Det er tydelig at dette plager deg, så det bør kunne gjøres på en så skånsom måte som mulig.

Jeg forklarte, var ærlig og sa det som det var, altså mine grunner og ønsker. Det gikk veldig bra.

Lykke til Orio!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om vaksinen

Fikk hun noe tidsperspektiv på hvor lenge hun måtte vente, så hun kunne gå en tur ut og komme tilbake? Eller måtte hun bare sitte der og vente uten å ane hvor lang tid det ville ta? Jeg må prøve å finne en løsning så jeg slipper å sitte sammen med noen hundre andre mens jeg prøver å holde angsten min i sjakk, tror ikke jeg klarer det ellers.

Har du vurdert å ta litt sobril i forkant av dette?

Jeg ville gjort det om jeg var deg. Eksponeringsterapi kan man bedrive når det passer en litt bedre.. Jeg synes ikke dette er annerledes enn sterk angst for fly, for tannleger eller gynekologer o.l. Det kunne hjulpet deg gjennom noe av dette på en bedre måte kanskje.

Og for at du skal være sikker på at det er greit i forhold til selve vaksinen kan du spørre legen din på forhånd. Spør du han om det skjønner han også bedre at dette er angst, og ikke bare at du er pysete for sprøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det når dere ble kalt inn ti og ti? Var det ti stykker som fikk beskjed om å møte opp halv ti? Eller satt dere ti stykker på rad og rekke og fikk vaksine etter "samlebåndsprinsippet"?

Jeg fikk en tid å forholde meg til, så satt det i underkant av ti og ventet på å komme inn en og en på laboratoriet for å få vaksinen, og litt flere som ventet i 20 minutter før de kunne gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Fikk hun noe tidsperspektiv på hvor lenge hun måtte vente, så hun kunne gå en tur ut og komme tilbake? Eller måtte hun bare sitte der og vente uten å ane hvor lang tid det ville ta? Jeg må prøve å finne en løsning så jeg slipper å sitte sammen med noen hundre andre mens jeg prøver å holde angsten min i sjakk, tror ikke jeg klarer det ellers.

De satt bare og ventet - tror ikke de fikk noen beskjed om hvor lang tid det ville ta.

Nå var dette første dagen de vaksinerte - og det ble visst bedre de andre dagene :)

Også er det jo ikke sikkert det er slik der du bor.

I oslo er det jo på helsestasjoner og hos fastlegene man tar vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satt bare og ventet - tror ikke de fikk noen beskjed om hvor lang tid det ville ta.

Nå var dette første dagen de vaksinerte - og det ble visst bedre de andre dagene :)

Også er det jo ikke sikkert det er slik der du bor.

I oslo er det jo på helsestasjoner og hos fastlegene man tar vaksine.

Jeg fikk kontakt med legesenteret, kan komme på onsdag, så da slipper jeg å vente et par timer sammen med x antall andre. Så gjelder det bare å komme meg gjennom vaksinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1257137957' post='4243044]

Jeg fikk gå utenom køen. Ene spesialisten min sa at jeg skulle ha vaksine, jeg ringte fastlegen og forklarte at pga ymse årsaker var det vanskelig for meg å stå i kø.

Fikk legetime, og han kunne sette vaksinenen da. Nå ble det litt komplikasjoner hos meg, men det var pga feilberekning av mengder vaksiner, det ordnet seg. Og i neste uke skal det være levert endel vaksiner.

Så når du er så redd, så ring fastlegen. Forklar, og hør om ikke du kan få en time. Har du OK forhold til fastlegen din? H*n vet at ting er vanskelig for deg noen ganger?

Det er i slike tilfeller at jeg mener at fastlegen din skal yte deg litt ekstra service. Det er tydelig at dette plager deg, så det bør kunne gjøres på en så skånsom måte som mulig.

Jeg forklarte, var ærlig og sa det som det var, altså mine grunner og ønsker. Det gikk veldig bra.

Lykke til Orio!

Fastlegen vet godt at ting som dette er veldig vanskelig for meg. Fikk kontakt med legesenteret i dag, og får komme på onsdag for å ta vaksinen, så jeg slipper i alle fall køen. Så nå gjelder det mobilisere krefter til å komme meg gjennom selve vaksineringen. Jeg er livredd for sprøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...