Gå til innhold

NAV og tannlegebehandling


Gjest Tannløstrollet...

Anbefalte innlegg

De tennene broa skal gå over er heller ikke 100 % friske, de har blitt reparert mange ganger de også, så jeg vet ikke om det kan være grunnen til at tannlegen så kontant sa bro.

Jeg må ringe en kjevekirurg i morgen, og få en second opinion.

Vær bare forsiktig når du formulerer deg til den spesialisten du ringer til. Slik at det ikke kan oppfattes som noe kritikk av den tannlegen du bruker. De er nemmlig veldig, veldig forsiktige med å gi negativ tilbakemelding på andre tannlegers arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    10

  • zellica

    10

  • Mary Poppins

    3

  • hidi, the scorpion

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tannløstrollet...

Ja det var visst ikke noe særlig. Jeg var ikke klar over at det fungerte slik, men det er vel i grunnen opplagt når man tenker etter. Det vil jo bli en glippe øverst mot tannkjøttet som det kan komme matrester inn i, og da må det jo fjernes. Hun fortalte at det var mye gørr og blod i starten, men at dette hadde bedret seg etter noen uker.

Har du ikke noe valg, så må du jo bare sette på bro, men ring til et av de sentrene som tilbyr implantat, så får du iallafall et klart svar. Lykke til!

USJ!!! Høres jo bare ekkelt ut, jo!

Nei, jeg skal ikke være kritisk til anbefalingen jeg har fått, jeg skal legge det pent og saklig fram og spørre litt generelt.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USJ!!! Høres jo bare ekkelt ut, jo!

Nei, jeg skal ikke være kritisk til anbefalingen jeg har fått, jeg skal legge det pent og saklig fram og spørre litt generelt.

Takk for tips!

Huff nå har jeg visst forskrekket deg veldig. Det var ikke meningen.:-(

Har man ikke annet valg enn å sette inn bro, så spiller det jo liten rolle om det blir litt gørr. Det gjelder jo forsåvidt all tannbehandling. Det er jo viktigere med et fungerende tannsett, enn litt ubehag fra rengjøringen av broen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Huff nå har jeg visst forskrekket deg veldig. Det var ikke meningen.:-(

Har man ikke annet valg enn å sette inn bro, så spiller det jo liten rolle om det blir litt gørr. Det gjelder jo forsåvidt all tannbehandling. Det er jo viktigere med et fungerende tannsett, enn litt ubehag fra rengjøringen av broen.

Æh, ja, jeg er litt mindre positiv enn tidligere i kveld, men jeg er jo enig - tenner må man bare ha, og er det ingen alternativ så må man forholde seg til det man får foreslått.

Jeg kommer meg nok igjen, jeg! :-)

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ja det er noe helt annet enn stifttann. Og dessverre noe tannlegene er altfor dårlige til å foreslå. Muligens fordi det da er andre som får betalingen for morroa. Dette ville jeg ha undersøkt nærmere. Jeg vil bli veldig overrasket hvis du ikke har nok kjevebein til å sette den i. Da ville du nok ha hatt problemer med flere tenner også.

Jeg fikk selv valget mellom å sette tanna på stift eller implantat, men fordi jeg hadde nok rot, satte jeg den på stift. Men faller den ut, blir det implantat på meg. Ikke tale om at jeg ødelegger tre friske tenner for å få bro. I tillegg er det mye styr med å holde rent over broen. Det må pusses med små koster under broa, og det fikser jeg ikke tanken på. :-)

Broen jeg har over fem tenner har ingen glipe mellom tannkjøttet og broen, tannkjøttet dekker det øverste av broen, og jeg pusser bare tennene på helt vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

USJ!!! Høres jo bare ekkelt ut, jo!

Nei, jeg skal ikke være kritisk til anbefalingen jeg har fått, jeg skal legge det pent og saklig fram og spørre litt generelt.

Takk for tips!

Broen jeg har over fem tenner er laget slik at den øverste delen av tennene er dekket av tannkjøttet, slik at det ikke er noen glipe.

Jeg pusser tennene og broen på helt vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Fant denne ved et googlesøk:

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/privat/article286213.ece

Greit å vite at Danmark kanksje ikke er landet å lete i, og selv om jeg er helt enig med deg i det med den lokale nærheten til tannlegen, så vil vel neppe tannlegen være så glad i meg om jeg ikke betaler...

Tannlegen min ga tilbud om at jeg kunne betale broen i flere avdrag. Jeg hadde anledning til å betale kontant, da det ikke var mangel på penger, som var grunnen til at tennene mine hadde havnet i en slik miserabel tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Broen jeg har over fem tenner er laget slik at den øverste delen av tennene er dekket av tannkjøttet, slik at det ikke er noen glipe.

Jeg pusser tennene og broen på helt vanlig måte.

Puh, det var i grunnen godt å høre! Jeg blir jo veldig skeptisk og nesten litt uvel med tanke på mye ekstrastyr og blod og gørr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Tannlegen min ga tilbud om at jeg kunne betale broen i flere avdrag. Jeg hadde anledning til å betale kontant, da det ikke var mangel på penger, som var grunnen til at tennene mine hadde havnet i en slik miserabel tilstand.

Det er vel ikke akkurat dårlig råd som har gjort mine tenner slik heller, og som sagt har vi havnet i en noe uheldig situasjon akkurat nå med flere store ting som har takket for seg - og da holder ikke bufferen vår så lenge...

Men det er nå så, da.

Jeg har fått konkret tips på svensk tannlege i dag, som jeg skal ringe til om en times tid. Sverige er ikke hårreisende langt avgårde, og er det så mye billigere som jeg har fått forhåndstips om lønner det seg veldig å gjøre det der. Tross reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broen jeg har over fem tenner har ingen glipe mellom tannkjøttet og broen, tannkjøttet dekker det øverste av broen, og jeg pusser bare tennene på helt vanlig måte.

Jeg har ikke bro selv, så jeg refererer bare til hva min bekjent sa, og det var at tennene på broen ikke går opp i tannkjøttet, slik at det kan komme inn matrester på oversiden. Så hun måtte pusse over broen hver dag med slik liten kost som de med tannkjøttbetennelse bruker.

Jeg gogglet litt på bro, og der fikk jeg fram noen bilder som viser hva hun snakket om. Der det mangler tann, ligger kronen bare inntil tannkjøttet, og ikke nedi.

De andre tennene er sementert på samme måte som kroner.

http://www.baktus.no/hjelpedeg_details.asp?ptitle=Bro&pid=44&parentcatid=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg har ikke bro selv, så jeg refererer bare til hva min bekjent sa, og det var at tennene på broen ikke går opp i tannkjøttet, slik at det kan komme inn matrester på oversiden. Så hun måtte pusse over broen hver dag med slik liten kost som de med tannkjøttbetennelse bruker.

Jeg gogglet litt på bro, og der fikk jeg fram noen bilder som viser hva hun snakket om. Der det mangler tann, ligger kronen bare inntil tannkjøttet, og ikke nedi.

De andre tennene er sementert på samme måte som kroner.

http://www.baktus.no/hjelpedeg_details.asp?ptitle=Bro&pid=44&parentcatid=3

Hos meg ligger broen nedi tannkjøttet, der hvor jeg mangler to tenner, ellers er den sementert på tre tenner.

Tennene ble trukket 1 uke før broen ble satt på, derfor var det åpne sår, hvor broen ble plassert oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Puh, det var i grunnen godt å høre! Jeg blir jo veldig skeptisk og nesten litt uvel med tanke på mye ekstrastyr og blod og gørr...

Hos meg ligger broen nedi tannkjøttet, der hvor jeg mangler to tenner, ellers er den sementert på tre tenner.

Tennene ble trukket 1 uke før broen ble satt på plass, derfor var det åpne sår, hvor broen ble plassert oppi. Og altså er det ingen glipe.

Det er ingen som kan se at jeg har bro. Broen er laget av gull og porselen, og tennene har samme farge som de øvrige tennene mine.

Det er to til tre år siden, jeg fikk laget denne broen, det var litt uvant i begynnelsen, men jeg har aldri hatt noen problemer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulykkeligjente

Jeg måtte ha en bro, har attføringsstønad på 8.året, prisoverslaget fra tannlegen var på 59.000 kr, NAV dekket ca 40.000 kr, så var en ganske så stor egenandel... Har vel brukt omkring 25.000 kr på å reparere tennene som var ødelagt pga oppkast pga Lamictal (medisin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ulykkeligjente

Ei dame jeg kjenner fikk akkurat satt på bro over 4 tenner, og hun fikk ikke engang opplysning om at hun kunne satt inn implantat. Da hadde hun spart tre friske tenner, og det ville ha kostet akkurat det samme. Og hun har ikke noe problem med kjevebein.

Nå må hun koste over broa flere ganger hver dag, og det er visst noe fryktelig herk.

Så bro er noe man skal tenke godt over før man setter på.

hm, det er kanskje mye rart de kaller bro? Min bro er det samme som kroner, og pusser tennene på vanlig måte, men må være veldig nøye med å bruke tanntråd eneste...

impressbro eller noe kalte tannlegen det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, det er kanskje mye rart de kaller bro? Min bro er det samme som kroner, og pusser tennene på vanlig måte, men må være veldig nøye med å bruke tanntråd eneste...

impressbro eller noe kalte tannlegen det...

Men kan du bruke tanntråd mellom tennene på broen? De tennene sitter jo sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Vær bare forsiktig når du formulerer deg til den spesialisten du ringer til. Slik at det ikke kan oppfattes som noe kritikk av den tannlegen du bruker. De er nemmlig veldig, veldig forsiktige med å gi negativ tilbakemelding på andre tannlegers arbeid.

''De er nemmlig veldig, veldig forsiktige med å gi negativ tilbakemelding på andre tannlegers arbeid''

Jepp!! Tannleger er som frimurere å regne, på det området der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De er nemmlig veldig, veldig forsiktige med å gi negativ tilbakemelding på andre tannlegers arbeid''

Jepp!! Tannleger er som frimurere å regne, på det området der.

Mannen min fikk klar beskjed av den tannlegen han hadde oppsøkt for å få en second oppinion, at skulle han få det, måtte han oppsøke en tannlege utenlands!!

Utrolig bortkastede penger. Og de hadde fått beskjed på forhånd at det var derfor han bestilte time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Mannen min fikk klar beskjed av den tannlegen han hadde oppsøkt for å få en second oppinion, at skulle han få det, måtte han oppsøke en tannlege utenlands!!

Utrolig bortkastede penger. Og de hadde fått beskjed på forhånd at det var derfor han bestilte time.

Ok, det var langt over kanten. Det er da vitterlig nedfelt i pasientrettighetsloven at man har krav på en second opinion? Er dette lenge siden? Jeg ville klaget og bedt om å få igjen pengene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var langt over kanten. Det er da vitterlig nedfelt i pasientrettighetsloven at man har krav på en second opinion? Er dette lenge siden? Jeg ville klaget og bedt om å få igjen pengene!!

Nei det var bare noen få uker siden. Mannen min hadde mistet tre nye fyllinger på et halvt år, og da han konfronterte tannlegen sin, fikk han bare beskjed om at det var sikkert fordi han gnisset tenner om natten. Jeg vet at han ikke gnisser, så jeg bestilte time på mitt eget tannlegesenter. Og var tydelig på at vi ville ha en vurdering av det arbeidet som var gjort.

Men tannlegen som kikket på han mente at det ikke var noe som var gjort galt, og at hvis han skulle ha en objektiv second opinion, måtte han dra utenlands.

Jaja han fikk iallafall gått over tennene, og tatt bilder. Så timen var ikke helt unyttig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Nei det var bare noen få uker siden. Mannen min hadde mistet tre nye fyllinger på et halvt år, og da han konfronterte tannlegen sin, fikk han bare beskjed om at det var sikkert fordi han gnisset tenner om natten. Jeg vet at han ikke gnisser, så jeg bestilte time på mitt eget tannlegesenter. Og var tydelig på at vi ville ha en vurdering av det arbeidet som var gjort.

Men tannlegen som kikket på han mente at det ikke var noe som var gjort galt, og at hvis han skulle ha en objektiv second opinion, måtte han dra utenlands.

Jaja han fikk iallafall gått over tennene, og tatt bilder. Så timen var ikke helt unyttig. :-)

Og da vet dere hvertfall om to tannleger dere kan stryke fra lista.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...