Gå til innhold

Hvordan finne gammel legejournal?

Anbefalte innlegg

Gjest Tannløstrollet...
Skrevet

Jeg ble behandlet for en alvorlig sykdom for 38-40 år siden, og medisinene jeg fikk ødela melketennene mine. Spørsmålet er også om disse medisinene ødela "de nye" tennene.

Legen som gav meg medisinen døde for 35 år siden. Noen som vet hva som skjedde med journaler den gangen? (Bakgrunnen for spørsmålet ligger på Tannhelse, for den som måtte ønske å vite enda mer.)

Skrevet

Om tannlegen som døde jobbet for seg selv eller et senter som ikke lenger eksisterer, mener jeg at journalen må ligge i et eller annet riksarkiv. Journaler skal oppbevares hele pasientens liv.

Skrevet

Om tannlegen som døde jobbet for seg selv eller et senter som ikke lenger eksisterer, mener jeg at journalen må ligge i et eller annet riksarkiv. Journaler skal oppbevares hele pasientens liv.

Legen.

Skrevet

Jeg tror faktisk at journalen din kan være tapt dessverre..

Men du bør selvsagt sjekke ut alt som er mulig, for å prøve å finne den.

Kan du forsøke å sjekke ut om det er andre som har fått samme skader som deg av disse medisinene?

Gjest Tannløstrollet...
Skrevet

Jeg tror faktisk at journalen din kan være tapt dessverre..

Men du bør selvsagt sjekke ut alt som er mulig, for å prøve å finne den.

Kan du forsøke å sjekke ut om det er andre som har fått samme skader som deg av disse medisinene?

Jeg vet ikke hva medisinen heter; har aldri fått høre noe navn på den og de som kunne fortalt meg det er dessverre borte. Derfor er journalen min eneste mulighet, tror jeg.

Skal prøve å nøste litt i morgen, vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne å nøste.

Skrevet

Jeg vet ikke hva medisinen heter; har aldri fått høre noe navn på den og de som kunne fortalt meg det er dessverre borte. Derfor er journalen min eneste mulighet, tror jeg.

Skal prøve å nøste litt i morgen, vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne å nøste.

Hva om du tar kontakt med noen pensjonerte tannleger? Hørt med de om de har kjennskap til noen type medisiner som ikke lenger er i bruk?

Du vet jo når du har fått de og hvor i landet.

Husk at dette fagmiljøet er ganske lite og de fleste kjenner til hverandre. Kan hende du treffer blink ved å tenke annerledes..

Gjest Tannløstrollet...
Skrevet

Hva om du tar kontakt med noen pensjonerte tannleger? Hørt med de om de har kjennskap til noen type medisiner som ikke lenger er i bruk?

Du vet jo når du har fått de og hvor i landet.

Husk at dette fagmiljøet er ganske lite og de fleste kjenner til hverandre. Kan hende du treffer blink ved å tenke annerledes..

Det er snakk om en lege, ikke tannlege, og jeg vet at han drev privat praksis alene dengang jeg var liten. Tror jeg skal klare å huske navnet hans også med litt hjelp av noen gjenlevende slektninger, kanskje det kan hjelpe.

Pensjonerte leger _kan_ være til hjelp, men hvor finner man slike tro?

Gjest Tannløstrollet...
Skrevet

Riksarkiv. Hm... Jeg skal gjøre et forsøk i morgen.

Takk!

Skrevet

Det er snakk om en lege, ikke tannlege, og jeg vet at han drev privat praksis alene dengang jeg var liten. Tror jeg skal klare å huske navnet hans også med litt hjelp av noen gjenlevende slektninger, kanskje det kan hjelpe.

Pensjonerte leger _kan_ være til hjelp, men hvor finner man slike tro?

Tja... Jeg googlet pensjonert lege også et stedsnavn. Fikk opp flere leger, med alder til og med.

Da er det bare å spore opp tlf.nr. på gule sider og ta kontakt med de du finner. Så kjenner de sikkert tidligere kollegaer.. De har jo også foreninger..

Hva med legeforeningen? Kanskje du kan ta kontakt med de? Mange leger som er medlem selv om de er pensjonert..

Gjest Tannløstrollet...
Skrevet

Tja... Jeg googlet pensjonert lege også et stedsnavn. Fikk opp flere leger, med alder til og med.

Da er det bare å spore opp tlf.nr. på gule sider og ta kontakt med de du finner. Så kjenner de sikkert tidligere kollegaer.. De har jo også foreninger..

Hva med legeforeningen? Kanskje du kan ta kontakt med de? Mange leger som er medlem selv om de er pensjonert..

Ah, nå har jeg masse å jobbe videre med! Tusen takk!

Gjest Muligheten finnes kanskje
Skrevet

Var legen tilknyttet sykehus eller privatpraksiserende? Jeg ifkk min journal fra Rikshospitalet nesten femti år etter at jeg var der som barn. Det er noen få år siden nå, og det gav meg nyttig info som jeg ellers ikke ville fått.

Gjest Tannløstrollet...
Skrevet

Har i dag tatt en seriøs ringerunde for å finne min gamle legejournal, og til dere som lurer på hvordan man gjør det kan jeg bare si: Det gjør man ikke.

Privatpraktiserende leger har ingen plikt til å oppbevare pasientjournaler mer enn 10 år, og de har heller ingen leveringsplikt f.eks. til kommunale/statlige arkiv.

Synd for meg, men slik er nå engang livet.

Takk til alle dere som kom med forslag til hvordan dette kunne løses! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...