Gå til innhold

Leieboer-dilemma. Hva ville dere gjort?


Gjest huseier i dilemma

Anbefalte innlegg

Gjest huseier i dilemma

Vi leier ut hybel i sokkeletasjen på huset vårt og har hatt flere forskjellige leieboere i løpet av de 7-8 årene vi har leid ut.

Vi har vært heldige med våre leietagere og alt har fungert fint.

Nå derimot, har vi kommet opp i en problemstilling jeg ikke helt vet hvordan vi bør takle.

Nåværende leieboere flyttet inn i vinter. De er et ungt par med en baby som nå er 4-5 måneder, og ingen av dem er i jobb..

De virker greie nok. Og betaler det de skal, omtrent når de skal, De har endel besøk, men bråker ikke utover normalt, og de er høflige og respsktfulle ovenfor oss. M.a.o er det innefor det vi må regne med når vi har fremmede i huset.

Det som derimot gjør meg betenkt, er hygienen, eller rettere sagt mangel på denne.

Jeg hadde selv ikke vært i leiligheten siden de flyttet inn. Men mannen min, og ungene, har hatt ærender der et par ganger og reagert på at det har virket så skittent og rotete der.

Fra de flyttet inn har vi også kjent tendensen til litt "uggen" lukt på et sted i huset hvor det sirkulerer luft mellom hybelen og vår del av huset.

Igår hadde vi ærend der nede. Og det var første gangen jeg var inne i leligheten mens de har bodd der.

Og vi fikk rett og slett sjokk!

Greit nok at det var rot og klær overalt. Det er jo hovedsakelig deres sak, men det værste var at det rett og slett luktet vondt i hele leiligheten(!) på den måten jeg innbiler meg at det gjør i hjem som står uvasket og ustelt over lengre tid!

De har også to katter, og lukten minnet om en blanding av katt, gammel mat og uvaskede klær, eller hvordan man nå skal beskrive den..

Vi er langt ifra hysteriske mot rot og skitt. Det blir stadig rotete og skittent hos oss også, men vi prøver ihvertfall å holde rotet på et akseptabelt nivå, og vasker og støvsuger etter behov. Og vi skulle nok gjerne hatt det enda renere og ryddigere hvis vi hadde hatt mere tid og overskudd.

Men dette var ILLE på den måten at man ser at dette er rot/skitt som aldri blir gjort noe med. Og det skal jo ganske mye til før det faktisk begynner å lukte!

Lukten var så gjennomtrengende at jeg regner med at det vil kreve en total nedvasking og lang utluftning for å få det helt bort!

Og med tanke på at dette er 2 voksne mennesker som ikke jobber, og burde ha nok av tid og anledning til å holde en viss orden, så er det lett å konkludere med at vi har fått folk i huset som ikke bryr seg om hvordan de har det, og som lar ting forfalle deretter.

Vi har allerede vært inne på tanken om å si dem opp iløpet av det neste halvåret med begrunnelse i at vi ønsker å bruke plassen selv.

Men pga litt usikker økonomi vet vi ikke om vi har råd til å miste denne inntekten, og hadde tenkt å se det an litt lengre.

Men etter å ha sett, og luktet, hvordan det nå er i leiligheten, så ønsker jeg egentlig ikke å ha dem i huset lenger. Jeg vil helst ha dem ut, og evt leie ut til noen andre til vi har råd til å overta selv.

Vi har en tidsbestemt 1 års kontrakt som utløper "uten oppsigelse" den 31/12. Innenfor kontraktsperioden er oppsigelsestiden 2 måneder. M.a.o må vi formellt sett fornye kontrakten fra 1/1-10, eller være reale nok til å gi beskjed så tdlig som mulig hvis vi ikke ønsker å forlenge den.

Problemet er at det antagelig ikke er så lett for disse å få seg et nytt sted å bo. Og tidsmessig er det jo ugunstig å bli husløs midt i jula.

Dessuten kan vi jo ikke begrunne oppsigelsen med at vi selv trenger plassen, hvis vi skal leie ut til andre..

Hva ville dere gjort?

Overreagerer jeg?

Eller er rot og lukt i hybelen god nok oppsigelsesgrunn fra vår side?

Ville dere isåfall ha sagt dette rett ut, eller funnet på en annen årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør jo egentlig si det som det er direkte til dem så de får en sjanse til å innse at det ikke er normalt å ha det slik. De har en baby i den møkkete leiligheten, godt mulig barnevernet ville likt å fått høre om det... For spesielt hygienisk er det neppe.

Dere trenger ikke oppgi noen grunn om dere sier dem opp, det er ikke noe de har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gul dame

I mitt tilfelle tror jeg ikke at jeg hadde orket å be dem skjerpe seg og begynne å vaske. I så fall må dere gå ned og sjekke at det blir gjort.

Jeg hadde sagt at dere desverre ikke kan fornye leiekontrakten, men tilby dem å bo der ut januar eller februar f.eks. hvis de har problemer med å flytte ut rundt jul.

Slik du beskriver det er ikke de helt normale på et eller annet vis og det blir ikke lett å opplære dem i hygiene. Jeg ville vurdert å melde fra til barnevernet, men si ifra at jeg ikke orket dette selv. Det er mine tanker rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidsbestemt

Når dere har en tidsbestemt kontrakt er det egentlig greit, da blir dere kvitt dem til 0101 dersom dere vil det. Det kan jo være hyggelig å informere dem allerede nå om at de ikke kommer til å få fornyet kontrakt etter 0101. Dere trenger ikke begrunne det, ettersom kontrakten jo bare gjelder frem til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg ville tatt det opp med dem på en ordentlig måte, uten å nevne verken utkastelse eller barnevern. Bedt dem holde det litt i orden rundt seg, samt sørget for renhold og utlufting. Så hadde jeg sjekket forholdene etter en ukes tid og forhåpentligvis hadde hybelen sett bedre ut.

Om de har to katter er det forresten ikke rart det lukter, hvis de har såkalt kattedo innendørs ihvertfall. En venninne av meg har innekatter og jeg synes lukta slår mot meg straks jeg kommer innfor døra. Tror ikke hun kjenner den selv heller, for da hadde hun nok gjort noe med den. Babybleier, gulp og denslags er heller ikke luktfritt så om det unge paret ikke er av den hygieniske sorten kan jeg gjerne tro at det lukter.

Men, mitt råd er å snakke med dem på en ordentlig måte og be dem ta hygiene litt mer alvorlig, så kanskje behøver du ikke gjøre mer med saken. Om forholdene ikke bedrer seg, kan du tenke på å si dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest huseier i dilemma

Har dere vurdert å kontakte barnevernet? Det kan umulig være bra for den babien å bo i det rotet, og den lukten.

Ja, tanken slo meg, at det kan bli ganske problematisk den dagen barnet begynner å komme seg rundt på egenhånd, og ikke minst putter alt mulig i munnen..

Det kan bli litt av en utfordring å passe dette barnet i disse omgivelsene.

Jeg tenkte riktignok ikke så dramatisk som å ringe barnevernet.

Barnet er sunt og friskt og blir godt tatt vare på.

Mitt inntrykk er at de er gode foreldre, så det er absolutt ikke snakk om rus eller omsorgssvikt av noe slag.

Men de er tydeligvis vant til helt andre forhold når det gjelder hjemme-miljøet og behovet for å holde det pent rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt sitt syn

Visste de om at dere skulle inn i leiligheten på forhånd eller låste dere opp uten deres samtykke?

Om de visste dere kom så er det litt rart at de ikke shina opp? Er de deprimerte, tro?

Jeg syns det riktige å gjøre er å gi dem muligheten til å skjerpe seg ved å gi beskjed om hva man forventer. Hadde jeg vært redd for at huset skulle bli utidig slitt/ødelagt av dette ville jeg nok sagt noe eller ikke fornyet kontrakten.

Og ja, kattekasser stinker! Bleier også, om en ikke er flink til å kaste dem ut med en gang.

Ville nok helst leid ut til folk i skole/jobb som hadde referansene i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolarinnen

Ja, tanken slo meg, at det kan bli ganske problematisk den dagen barnet begynner å komme seg rundt på egenhånd, og ikke minst putter alt mulig i munnen..

Det kan bli litt av en utfordring å passe dette barnet i disse omgivelsene.

Jeg tenkte riktignok ikke så dramatisk som å ringe barnevernet.

Barnet er sunt og friskt og blir godt tatt vare på.

Mitt inntrykk er at de er gode foreldre, så det er absolutt ikke snakk om rus eller omsorgssvikt av noe slag.

Men de er tydeligvis vant til helt andre forhold når det gjelder hjemme-miljøet og behovet for å holde det pent rundt seg.

kan dere si at dere skal komme på inspeksjon av diverse årsaker? At det er noe dere ofte gjør når det er leieboere, vet ikke hva kontrakten sier om det.

Så når dere kommer, og det ser helt jævlig ut kan dere påpeke det der og da. Eller legge igjen et brev med forbedringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest huseier i dilemma

Visste de om at dere skulle inn i leiligheten på forhånd eller låste dere opp uten deres samtykke?

Om de visste dere kom så er det litt rart at de ikke shina opp? Er de deprimerte, tro?

Jeg syns det riktige å gjøre er å gi dem muligheten til å skjerpe seg ved å gi beskjed om hva man forventer. Hadde jeg vært redd for at huset skulle bli utidig slitt/ødelagt av dette ville jeg nok sagt noe eller ikke fornyet kontrakten.

Og ja, kattekasser stinker! Bleier også, om en ikke er flink til å kaste dem ut med en gang.

Ville nok helst leid ut til folk i skole/jobb som hadde referansene i orden.

De var hjemme da vi var der, og de visste på forhånd at vi skulle komme. Det gjaldt noe vedlikeholds-arbeid som de hadde varslet oss om..

M.a.o hadde de nok av tid på å forberede seg for "besøket," men de virket ikke det aller minste ille berørt av hvordan det så ut dere inne, så i deres øyne var dette tydeligvis helt greit.

. Lukten merker de nok ikke selv hvis de er vant til den.

Jeg har full forståelse for "vanlig" skitt og rot.

Men dette dreier seg om gjennomgående kaos og uorden overalt.

Med tanke på at begge er hjemmeværende og har "tid nok" synes jeg det virker unormalt å ha et slikt hjemmemiljø.

Nei, de var absolutt ikke vårt førstevalg da vi skulle ha nye leieboere. Men det var et ugunstig tidspunkt og ikke så mange kandidater, og disse trengte veldig et sted å bo.. Og som sagt fremstår de som ganske ok når man snakker med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Jeg hadde kontaktet barnevernet. Fordi to unge som ikke jobber, burde ha all verdens tid til å holde det sånn noen lunde hygienisk. Og når de ikke klarer et minimun, tenker jeg det er noe galt, og at de trenger hjelp så barnet ikke skal få det vanskelig senere.

Og jeg skjønner så klart dere ikke har råd til å sanere leiligheten etter dem. De må ut om de ikke endrer adferd. Og det fort. Aner dessverre ikke hva dere har å fare med juridisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt sitt syn

De var hjemme da vi var der, og de visste på forhånd at vi skulle komme. Det gjaldt noe vedlikeholds-arbeid som de hadde varslet oss om..

M.a.o hadde de nok av tid på å forberede seg for "besøket," men de virket ikke det aller minste ille berørt av hvordan det så ut dere inne, så i deres øyne var dette tydeligvis helt greit.

. Lukten merker de nok ikke selv hvis de er vant til den.

Jeg har full forståelse for "vanlig" skitt og rot.

Men dette dreier seg om gjennomgående kaos og uorden overalt.

Med tanke på at begge er hjemmeværende og har "tid nok" synes jeg det virker unormalt å ha et slikt hjemmemiljø.

Nei, de var absolutt ikke vårt førstevalg da vi skulle ha nye leieboere. Men det var et ugunstig tidspunkt og ikke så mange kandidater, og disse trengte veldig et sted å bo.. Og som sagt fremstår de som ganske ok når man snakker med dem.

Hvis de er OK å snakke med så går det kanskje an å si til dem på en real måte at dere gjerne ser at de tar seg en runde med vaskefilla. Kanskje bruke litt humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leier ut noen leiligheter og har vært oppe i det samme. Det luktet surt og vondt i hele leiligheten. Gamle matrester lå strødd overalt med oppvask til oppunder taket. På soverommet lå det brukte truser overalt og 4 til 5 brukte kondomer,.....lekkert....Det var ei jente med et barn som bodde der.

Jeg sa klart i fra at dette ble ikke tolerert, sa det i så klartekst som det er mulig å si det. Men nå pleier ikke jeg å legge noe i mellom heller når jeg blir forbannet. I tillegg sa jeg at det kunne utvikle seg dyr i dette som ville kravle overalt, dette er det få som liker tanken på. Hun fikk også klar beskjed om at jeg ville kreve erstatning hvis noe ble ødelagt.

Hun fikk relativ kort frist på seg til å ordne opp og da jeg kom igjen var alt skinnende rent og hun holdt det rimelig bra i ettertid også. Nå fikk jeg henne til å flytte etter hvert fordi hun begynte å ligge etter med husleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut noen leiligheter og har vært oppe i det samme. Det luktet surt og vondt i hele leiligheten. Gamle matrester lå strødd overalt med oppvask til oppunder taket. På soverommet lå det brukte truser overalt og 4 til 5 brukte kondomer,.....lekkert....Det var ei jente med et barn som bodde der.

Jeg sa klart i fra at dette ble ikke tolerert, sa det i så klartekst som det er mulig å si det. Men nå pleier ikke jeg å legge noe i mellom heller når jeg blir forbannet. I tillegg sa jeg at det kunne utvikle seg dyr i dette som ville kravle overalt, dette er det få som liker tanken på. Hun fikk også klar beskjed om at jeg ville kreve erstatning hvis noe ble ødelagt.

Hun fikk relativ kort frist på seg til å ordne opp og da jeg kom igjen var alt skinnende rent og hun holdt det rimelig bra i ettertid også. Nå fikk jeg henne til å flytte etter hvert fordi hun begynte å ligge etter med husleien.

''Nå fikk jeg henne til å flytte etter hvert fordi hun begynte å ligge etter med husleien''

*strever hardt for å ikke tenke koffert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Nå fikk jeg henne til å flytte etter hvert fordi hun begynte å ligge etter med husleien''

*strever hardt for å ikke tenke koffert*

HAHA! :-))

Men du, hvordan i all verden ble en koffert symbolet på sexfiksering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA! :-))

Men du, hvordan i all verden ble en koffert symbolet på sexfiksering?

Godt spørsmål! :-) Dessverre har jeg ikke noe godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren og. Dette har jeg i grunn lurt på i sikkert 10 år ;-)

En kjapp googling viser at det er flere som lurer på det samme,uten å komme til noen svar:-)

http://martheho.blogg.no/1233943186__tenke_koffert.html

Mens dette fremkommer fra et nettmøte med Aftenpostens språkeskpert per egil Hegge:

''Å tenke koffert. Hvordan/hvorfor har det uttrykket egentlig oppstått?

Anne Størseth, 1408 Kråkstad

Per Egil Hegge: Jeg vet ikke, men det kan ha noe med freudiansk symbolikk å gjøre, og eksemplet var å finne i Harald Schjelderups grunnbok i psykologi til forberedende prøve for et par generasjoner siden. ''

http://tuxlegacy.aftenposten.no/nettprat/0812hegge/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...