Gå til innhold

Leieboer-dilemma. Hva ville dere gjort?


Gjest huseier i dilemma

Anbefalte innlegg

''Nå fikk jeg henne til å flytte etter hvert fordi hun begynte å ligge etter med husleien''

*strever hardt for å ikke tenke koffert*

Hehe, akkurat den tenkte jeg på også når jeg leste igjennom rett før jeg sendte innlegget. En ting er sikkert så nøden kommer jeg aldri til å bli at jeg ville noe sånt med henne, da hadde jeg heller tatt kvisthullene i panelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, akkurat den tenkte jeg på også når jeg leste igjennom rett før jeg sendte innlegget. En ting er sikkert så nøden kommer jeg aldri til å bli at jeg ville noe sånt med henne, da hadde jeg heller tatt kvisthullene i panelen.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

En kjapp googling viser at det er flere som lurer på det samme,uten å komme til noen svar:-)

http://martheho.blogg.no/1233943186__tenke_koffert.html

Mens dette fremkommer fra et nettmøte med Aftenpostens språkeskpert per egil Hegge:

''Å tenke koffert. Hvordan/hvorfor har det uttrykket egentlig oppstått?

Anne Størseth, 1408 Kråkstad

Per Egil Hegge: Jeg vet ikke, men det kan ha noe med freudiansk symbolikk å gjøre, og eksemplet var å finne i Harald Schjelderups grunnbok i psykologi til forberedende prøve for et par generasjoner siden. ''

http://tuxlegacy.aftenposten.no/nettprat/0812hegge/

Når ikke engang o store Hegge kan hjelpe, da er det ganske håpløst :-)

Det må vel bunne i at en koffert som lukkes kan sammenlignes med to mennesker som legger seg oppå hverandre. Men da blir ikke kofferten selve symbolet diden det bare _ligner_.. mer et metasymbol.. -som er et ord jeg aldri før har hørt eller lest ;-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA! :-))

Men du, hvordan i all verden ble en koffert symbolet på sexfiksering?

Jeg har alltid hørt at dette har med Freud å gjøre. Fant følgende på Wikipedia:

"En vanligere form av begrepet kofferthumor er å tenke koffert. Det betyr å tolke et i utgangspunktet nøytralt ord eller begrep på en seksuell måte. Uttrykket er særnorsk og forekommer ikke på dansk og svensk. Det skal ha oppstått blant studenter ved Universitetet i Oslo på 1960-tallet på grunn av et eksempel i en læreboktekst om freudiansk psykologi, drømmer og seksuelle fantasier. Læreboken var Harald Schjelderups Innføring i psykologi og inngikk i pensum til forberedende prøver. Den østerrikske legen Sigmund Freud, som grunnla psykoanalysen tidlig på 1900-tallet, tolket drømmer om gjenstander man kunne putte noe inn i, som drømmer om kvinnelige kjønnsorganer og sex. Slike gjenstander kunne ifølge hans teorier for eksempel være esker, vesker, skrepper, dåser - og kofferter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg har alltid hørt at dette har med Freud å gjøre. Fant følgende på Wikipedia:

"En vanligere form av begrepet kofferthumor er å tenke koffert. Det betyr å tolke et i utgangspunktet nøytralt ord eller begrep på en seksuell måte. Uttrykket er særnorsk og forekommer ikke på dansk og svensk. Det skal ha oppstått blant studenter ved Universitetet i Oslo på 1960-tallet på grunn av et eksempel i en læreboktekst om freudiansk psykologi, drømmer og seksuelle fantasier. Læreboken var Harald Schjelderups Innføring i psykologi og inngikk i pensum til forberedende prøver. Den østerrikske legen Sigmund Freud, som grunnla psykoanalysen tidlig på 1900-tallet, tolket drømmer om gjenstander man kunne putte noe inn i, som drømmer om kvinnelige kjønnsorganer og sex. Slike gjenstander kunne ifølge hans teorier for eksempel være esker, vesker, skrepper, dåser - og kofferter."

Gud bedre, ja den Freud var jammen noe for seg selv.. Takk for oppklaring! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hørt at dette har med Freud å gjøre. Fant følgende på Wikipedia:

"En vanligere form av begrepet kofferthumor er å tenke koffert. Det betyr å tolke et i utgangspunktet nøytralt ord eller begrep på en seksuell måte. Uttrykket er særnorsk og forekommer ikke på dansk og svensk. Det skal ha oppstått blant studenter ved Universitetet i Oslo på 1960-tallet på grunn av et eksempel i en læreboktekst om freudiansk psykologi, drømmer og seksuelle fantasier. Læreboken var Harald Schjelderups Innføring i psykologi og inngikk i pensum til forberedende prøver. Den østerrikske legen Sigmund Freud, som grunnla psykoanalysen tidlig på 1900-tallet, tolket drømmer om gjenstander man kunne putte noe inn i, som drømmer om kvinnelige kjønnsorganer og sex. Slike gjenstander kunne ifølge hans teorier for eksempel være esker, vesker, skrepper, dåser - og kofferter."

Interessant! Takk for info.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...