Gå til innhold

Derfor braaker skolebarna


Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/08/18/376223.html

Det er noe som ikke kan stemme her. Her sies det at norske barn har prestasjonangst og at det stilles for hoeye krav til dem.

Norske barn braaker mer enn barn i utlandske skoler. Iom at det stilles lavere krav til norske skolebarn, enn i de aller fleste skoler i verden, kan jo ikke dette stemme.

Forklaringen maa ligge andre steder. Paa skolen min soenn gaar paa naa stilles det langt stoerre krav. Du kan ikke komme paa skolen og ha slurvet med leksa og kommer du 2 min.for sent en dag, blir det skikkelig forhoer.

Her laerer du hva det vil si aa vaere strukturert. Ingen slinger i valsen.

Men hvis jeg skal referere til hva min soenn sier, saa sier han at det er morsommere aa laere her. Han mener laererne er bedre, at de er flinkere til aa laere fra seg og at de laerer fra seg paa en helt annen maate enn hjemme. Han synes han laerer mer.

Han har faatt et nytt syn paa norske laerere naa og han sier rett ut at han mener de er elendige.

Kan det ligge noe her kanskje

Her er de ogsaa oppdelt i grupper i alle fag. Det vil si at alle blir plassert i grupper i forhold til hvordan de ligger an og at de blir flyttet opp og ned alt etter som. Kanskje det er et system som burde vaert innfoert hjemme ogsaa.

Jeg synes han har for mye lekser her og for lite fritid, men det er en annen sak og en annen diskusjon.

Ihverfall kan jeg ikke faa det til aa stemme at det settes for store krav til norske barn og at det skulle vaere aarsaken til at de braaker mer enn skolebarn i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den artikkelen du refererer til, er ikke akkurat noen tungvekter i problemanalyse.

Svært mange barn vil bråke hvis de får anledning. Det blir også lett bråk hvis de får inntrykk av at det ikke foregår noe som er viktig nok til at de ikke vil gå glipp av det. Og det nytter ikke å la dem surre omkring i 3 - 4 år og så tro at de plutselig vil la seg disiplinere uten motstand når de har blitt litt større.

Det finnes selvsagt også enkelte barn som utagerer fordi de har tunge ting inni seg, f.eks. pga. problemer hjemme. Men at dette skal være en hovedgrunn til den generelle uroen det er i mange norske klasserom, er noe sprøyt

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Den artikkelen du refererer til, er ikke akkurat noen tungvekter i problemanalyse.

Svært mange barn vil bråke hvis de får anledning. Det blir også lett bråk hvis de får inntrykk av at det ikke foregår noe som er viktig nok til at de ikke vil gå glipp av det. Og det nytter ikke å la dem surre omkring i 3 - 4 år og så tro at de plutselig vil la seg disiplinere uten motstand når de har blitt litt større.

Det finnes selvsagt også enkelte barn som utagerer fordi de har tunge ting inni seg, f.eks. pga. problemer hjemme. Men at dette skal være en hovedgrunn til den generelle uroen det er i mange norske klasserom, er noe sprøyt

tror

Jeg tror mye handler om manglende struktur og at baade skolen og foreldre feiler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med "morsommere" undervisning, så vet jeg av erfaring at mange lærere bruker så mye energi på å holde klassen rolig at de ikke har tid og krefter til å være kreative nok. I spesielt urolige klasser kan det være vanskelig å "bryte" det faste undervisningsmønsteret, for da blir det med en gang mye uro. I rolige klasser takler elevene ting utenom "det vanlige" og man kan våge seg på å finne andre undervisningsmetoder.

Jeg erfarer også at lærere flest hele tiden ønsker å bidra optimalt til å få en god skole. Ingenting er bedre enn å føle at man virkelig har klart å formidle noe på en bra måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye handler om manglende struktur og at baade skolen og foreldre feiler her.

Det er jeg enig i! Problemet er at det er fryktelig vanskelig for lærere å snu en elev som kommer på skolen som seksåring og aldri har hatt fast struktur i hverdagen. Hadde man hatt kun denne eleven, så kunne man sikkert klart det. Som regel har man femten, tjue til, og minst en håndfull kan ha opplevd manglende struktur og grensesetting på hjemmebane. Jeg tror man først og fremst må begynne på foreldrenivå for å minimere problemene med disiplin i norsk skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Når det gjelder det med "morsommere" undervisning, så vet jeg av erfaring at mange lærere bruker så mye energi på å holde klassen rolig at de ikke har tid og krefter til å være kreative nok. I spesielt urolige klasser kan det være vanskelig å "bryte" det faste undervisningsmønsteret, for da blir det med en gang mye uro. I rolige klasser takler elevene ting utenom "det vanlige" og man kan våge seg på å finne andre undervisningsmetoder.

Jeg erfarer også at lærere flest hele tiden ønsker å bidra optimalt til å få en god skole. Ingenting er bedre enn å føle at man virkelig har klart å formidle noe på en bra måte :)

Når det gjelder det med "morsommere" undervisning, så vet jeg av erfaring at mange lærere bruker så mye energi på å holde klassen rolig at de ikke har tid og krefter til å være kreative nok

En tingene han nevner er at her er det slik. Laere paa skolen foerst og saa hjemmelekse etterpaa. mens det i Norge er hjemmelekse foerst og deretter laere paa skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Jeg har ikke lest artikkelen, bare så det er sagt. Men jeg fikk lyst til å dele en historie med dere. Dette er noe omskrevet av anonymitetshensyn, men hovedtrekkene stemmer.

Da mitt barn nr to begynte på skolen kom h*n i en klasse som var vanvittig urolig og bråkete. Spesielt en elev utmerket seg, jeg kaller ham N. N stjal fra de andre elevene, ødela tingene deres og truet dem. Jeg vet ikke hvor mange viskelær jeg kjøpte og ga til mitt barn i løpet av første klasse. Etter maks en uke var de klippet i stykker. Mitt barn påsto at N hadde gjort det.

Og bare så det er sagt, jeg snakket med andre foreldre som opplevde nøyaktig det samme.

N tømte blyantspissere oppi mit barns penal, slik at vi måtte tømme penalet og rengjøre det hver dag før vi kunne begynne på leksene.

N truet de andre barna med juling hvis de sladret. Og gjennomførte det. En annen mor fortalte meg at hennes barn hadde kommet hjem med store blåmerker etter å ha fått juling av N. N hadde flydd på dette barnet som sto en halvmeter fra læreren, og hadde rukket å få inn noen skikkelig slag før læreren klarte å dra N unna.

Jeg ringte selv til Ns mor en gang, for N hadde drevet pengeutpressing mot mitt barn på skolebussen. Jeg hørte da at mor spurte N om han hadde gjort det, og N svarte selvfølgelig nei. Hvorpå mor skjelte meg ut og la på røret.

I følge mitt barn ble N sendt til rektor 19 ganger i løpet av første klasse. Uten at det hadde noen effekt på oppførselen. Mor nektet å høre på klager, og innrømmet aldri at hennes barn kunne gjøre noe galt.

Lærerne sto uten sanksjonsmuligheter. Og her tror jeg problemet ligger: Norske lærere har ingen sanksjonsmuligheter. Ingen. Og hva kan de gjøre da?

Nå løste heldigvis dette seg ved at N og familien flyttet. Og vips ble klassen en helt annen. Mitt barn kommenterte at nå ble det arbeidsro i timene, de slipper å være redde på bussen og ingen blir truet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med "morsommere" undervisning, så vet jeg av erfaring at mange lærere bruker så mye energi på å holde klassen rolig at de ikke har tid og krefter til å være kreative nok

En tingene han nevner er at her er det slik. Laere paa skolen foerst og saa hjemmelekse etterpaa. mens det i Norge er hjemmelekse foerst og deretter laere paa skolen.

Sant det... Blir på en måte en "ond sirkel"...

Men jeg skjønte ikke helt det med at man har hjemmelekse først, så skole? * må ha det inn med teskje * ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det... Blir på en måte en "ond sirkel"...

Men jeg skjønte ikke helt det med at man har hjemmelekse først, så skole? * må ha det inn med teskje * ;)

Jeg tror mange skolebarn (og foreldrene deres, fordi ungene virker "blanke" i møte med oppgavene) oppfatter det som om leksene er første gangs arbeid med lærestoffet. Så, når leksene forhåpentligvis blir gjennomgått, får de en innføring i temaet på skolen.

Ikke dermed sagt at dette er virkeligheten. Men hvis nye emner presenteres ved hjelp av ulne, "utforskende" metoder i et urolig miljø, f.eks. kombinert med litt større valgfrihet enn elevene er modne for, kan det lett virke slik når man kommer hjem og går løs på leksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Sant det... Blir på en måte en "ond sirkel"...

Men jeg skjønte ikke helt det med at man har hjemmelekse først, så skole? * må ha det inn med teskje * ;)

Men jeg skjønte ikke helt det med at man har hjemmelekse først, så skole?

Han mener at leksene han har naa, er grundig gjennomgaatt paa skolen foerst.At leksene av den grunn er morsommere.

Skolene hjemme er ogsaa mye opplagt for jenter. Ta faget kunst og haandverk. Han mener at dette faget hjemme var grusomt og passet best for jentene.

Naa driver han med grafisk tegning og faget har blitt morsomt og han faar helt andre tilbakemeldinger enn hjemme.Pluteselig er han flink til aa tegne.

De gaar ogsaa raskere frem enn hjemme, noe som er lettere naar de sitter i smaa grupper paa 5/6 stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange skolebarn (og foreldrene deres, fordi ungene virker "blanke" i møte med oppgavene) oppfatter det som om leksene er første gangs arbeid med lærestoffet. Så, når leksene forhåpentligvis blir gjennomgått, får de en innføring i temaet på skolen.

Ikke dermed sagt at dette er virkeligheten. Men hvis nye emner presenteres ved hjelp av ulne, "utforskende" metoder i et urolig miljø, f.eks. kombinert med litt større valgfrihet enn elevene er modne for, kan det lett virke slik når man kommer hjem og går løs på leksene.

Ok, skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønte ikke helt det med at man har hjemmelekse først, så skole?

Han mener at leksene han har naa, er grundig gjennomgaatt paa skolen foerst.At leksene av den grunn er morsommere.

Skolene hjemme er ogsaa mye opplagt for jenter. Ta faget kunst og haandverk. Han mener at dette faget hjemme var grusomt og passet best for jentene.

Naa driver han med grafisk tegning og faget har blitt morsomt og han faar helt andre tilbakemeldinger enn hjemme.Pluteselig er han flink til aa tegne.

De gaar ogsaa raskere frem enn hjemme, noe som er lettere naar de sitter i smaa grupper paa 5/6 stykker.

Det høres bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har ikke jeg erfaring med dagens norske skole lenger enn til 5. klasse, men jeg synes absolutt ikke det stilles for høye krav til elevene - snarer tvert i mot.

Skolen og lærerene har mistet autoriteten. Lærerene har ingen sanksjonsmuligheter overfor "umulige" elever annet enn å sende med lapper hjem. I de tilfeller der foreldrekontrollen er liten, har jo det lite for seg.

Elevene vet jo også at lærerene ikke har lov til å ta i dem f.eks. Og igjensitting er det jo helt slutt med.

Jeg skulle ønske det var litt mer kustus i skolen. Da tror jeg elever (og foreldre) hadde fått litt mer respekt for lærerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...