Gå til innhold

Underlivsplager

Gjest bekymret 15-årig jente

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret 15-årig jente

Hei!

Jeg har i det siste vært plaget av svie i underlivet, det føles ut som om jeg er sår på en måte. I tillegg har jeg svært tyktflytende, nærmes klumpete utflod. I dag var det også i blant veldig små antydninger til blodflekker i den (veldig, veldig lite, men...) Jeg er bekymret, og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Det er cirka 2 uker siden jeg hadde noen som helst for som seksuell kontakt, da ikke samleie (jeg er fortsatt jomfru). Bør jeg gå til legen? Må mine foreldre i så fall få vite om det? Begynner å bli litt redd!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33773-underlivsplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest byHuldra

Heisann. Hvorfor er du redd for at dine foreldre skal få vite om det? Slike plager kan alle jenter få, det trenger ikke å ha noe med seksuell aktivitet å gjøre, og det er ingenting å skamme seg over. Din mor har kanskje selv hatt lignende plager..

Jeg er ingen ekspert på emnet, men det kan jo tenkes det er en soppinfeksjon du har. Utfra hvordan du beskriver utfloden synes jeg det høres sannsynlig ut. Når det gjelder blodflekkene: Dersom du er begynt å menstruere, når hadde du siste mens? Enkelte får ørsmå blødninger i forbindelse med eggeløsning.

Uansett: Dersom du er bekymret synes jeg bare du skal snakke med legen. Jeg tviler sterkt for at han vil kontakte foreldrene dine. Eventuelt kan du be helsesøster om råd. Husk: du er ikke alene med slike plager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33773-underlivsplager/#findComment-130992
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg foreslår at du framlegger spørsmålet for spesialist i gynekologi Mette H. Moen i Doktor Onlines forum om gynekologi.

En lege har ikke lov fortelle andre personer om deg og din helse uten din tillatelse. Ettersom du er mellom 12 og 16 år har legen likevel rett og plikt til å samtale med foreldrene dine, hvis det er avgjørende for din helse at de blir informert.

Svie og utflod er normalt ikke i seg selv en alvorlig trussel mot din helse. Du bør derfor kunne føle deg trygg på at foreldrene dine ikke får vite om dette hvis du kontakter legen. Det skal gode grunner til for at en lege vil informere foreldre om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33773-underlivsplager/#findComment-130993
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...