Gå til innhold

Er det ingen her som synes synd på Bjarte?

Anbefalte innlegg

Gjest Tryllepiken
Skrevet

Han gjorde noe dumt, men han var fanget i en ond sirkel, en sykdom som gjorde at det gikk som det gikk. Han er sannsynligvis gjeldsslave for resten av sitt liv. Har dere intet medynk?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

5

• Katt-ja

4

• tzatziki1365380058

3

• hidi, the scorpion

2

Skrevet

Nei, ikke med en mann som svindler sin egen mor for millioner. Ja, han har uten tvil vært spillegal, men det betyr ikke at han ikke er ansvarlig for hva han påfører andre mennesker.

Gjest Tryllepiken
Skrevet

Nei, ikke med en mann som svindler sin egen mor for millioner. Ja, han har uten tvil vært spillegal, men det betyr ikke at han ikke er ansvarlig for hva han påfører andre mennesker.

For å forstå hans handlinger må man se på hva slags oppvekst han hadde. Han trodde kanskje alt ordnet seg om man ba hardt nok. Det er mange elemter vi ikke kjenner til, og det er ikke rett av oss å dømme han.

Skrevet

For å forstå hans handlinger må man se på hva slags oppvekst han hadde. Han trodde kanskje alt ordnet seg om man ba hardt nok. Det er mange elemter vi ikke kjenner til, og det er ikke rett av oss å dømme han.

Det blir for enkelt å skylde på sin oppvekst. Han er like fullt et menneske som (etter eget utsagn) visste at det han gjorde var galt. Han gjorde et bevisst valg med å trekke andre med seg i dragsuget. Han kunne valgt annerledes, men valgte likevel å svindle.

Jeg dømmer hans handlinger, ja.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg kan godt få medfølelse for en person som har rotet det så fullstendig til for seg selv (og andre), men mener også at de selvsagt må ta ansvaret og konsekvensen for det de har gjort.

Skrevet

Han har tydeligvis hatt store problemer selv, men at foreldrene lånte han massevis av penger skjønner jeg ikke. Hvorfor var det ingen som stoppet han før?

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg kan godt få medfølelse for en person som har rotet det så fullstendig til for seg selv (og andre), men mener også at de selvsagt må ta ansvaret og konsekvensen for det de har gjort.

Men det må da virkelig de foreldrene som har lånt han pengene også! De har handlet på en måte som de burde vite kunne medføre store problemer i ettertid. Hadde de hatt pengene selv, men de fikk jo andre til å gi lån også. Jeg hørte et radiointervju med faren hvor han snakket med prestestemmen sin (irriterende) og det virket på meg som det var en lang unnskyldnings- og forsvarstale for seg selv, så ingen skulle komme på tanken at han noensinne hadde gjort eller sagt noe galt. Den perfekte ektemann og far. Synes han virker mistenkelig. Jeg er selv mor, og ville aldri hjulpet mine barn så til de grader. Det er lov å tenke selv!

Skrevet

Nei, han skal da ta ansvar for sine handlinger, slik vi andre må gjøre!

Ja, det er synd på han. Mest synd at ingen forstod noe tidligere og hadde vett til å stoppe han. Men til syvende og sist er det da han som har handlet fullstendig galt.

Å skylde på uheldige omstendigheter, trist barndom eller andre ting, blir å skyve ansvaret vekk.

AneM1365380603
Skrevet

Å gjøre noe dumt mange ganger, og å gjenta dumhetene i mange år gir ingen medynk fra meg i allefall.

Gjest men jeg er definitivt ikke en av dem
Skrevet

Det er det sikkert.

Gjest kanalisering
Skrevet

Det er det sikkert.

Hvorfor synes synd på akkurat han, hvia man ikke har et personlig forhold til familien eller vedkommende da? Man kan selvfølgelig gjøre det..

Eller;

Man kan jo synes synd på alle ofrene for lommemannen, alle barn som har det vondt i barndommen. Jeg tror jeg går for sistnevnte. Alle som ikke har mat til barna sine, med mer

Det er så mye å velge i atte.

Noen kommer lengre ned på syndhetsskalaen for meg, for å si det slik. Mennesker som har mulighet til korrigering og hjelpsøking underveis, men ikke søker det, står på den lista.

Hvis jeg trenger å gå å synes synd på noen finnes det en rekke bedre egnede kandidater å øse ut av seg sin menneskekjærlighet på...

Gjest Niccola
Skrevet

Men det må da virkelig de foreldrene som har lånt han pengene også! De har handlet på en måte som de burde vite kunne medføre store problemer i ettertid. Hadde de hatt pengene selv, men de fikk jo andre til å gi lån også. Jeg hørte et radiointervju med faren hvor han snakket med prestestemmen sin (irriterende) og det virket på meg som det var en lang unnskyldnings- og forsvarstale for seg selv, så ingen skulle komme på tanken at han noensinne hadde gjort eller sagt noe galt. Den perfekte ektemann og far. Synes han virker mistenkelig. Jeg er selv mor, og ville aldri hjulpet mine barn så til de grader. Det er lov å tenke selv!

Jeg snakker på generelt grunnlag.

Skrevet

Jo, jeg synes vel egentlig synd på ham - uten å ha satt meg veldig inn i saken. Økonomisk kriminalitet har jeg vanskelig for å hisse meg skikkelig opp over.

Skrevet

Jo, jeg synes vel egentlig synd på ham - uten å ha satt meg veldig inn i saken. Økonomisk kriminalitet har jeg vanskelig for å hisse meg skikkelig opp over.

Personlig synes jeg langt mer synd i alle dem som ble lurt til å finansiere hans spillegalskap. Som stolte på mamman hans, da hun lånte penger til sønnens "it-selskap"....

Synes synd på mannen for hans spillegalskap, men ikke at han valgte å flå andre....

Skrevet

Personlig synes jeg langt mer synd i alle dem som ble lurt til å finansiere hans spillegalskap. Som stolte på mamman hans, da hun lånte penger til sønnens "it-selskap"....

Synes synd på mannen for hans spillegalskap, men ikke at han valgte å flå andre....

Det er vel en del av spillegalskapen at han hele tiden har trodd at nå snart skal gevinsten komme - og så kan lånene tilbakebetales... Men selvsagt det er synd på dem han svindlet også, men det må jo være en mye verre følelse å være skyld i dette enn å være svindlet for disse millionene...

Skrevet

Jeg syntes faren hørtes flott ut. Hørtes bra ut han ikke vil ta på seg offerrolle.

Jeg tenker litt at de er jo idioter de som har lånt han penger også. Såååå mye penger attpåtil, uten å trolig å ha sett et eneste papir på noe.

Synes jeg synd på han ? Nei.

Tror jeg at alle kan rote seg inn i et nett av feil under gitte omstendigheter: Ja.

Tror jeg at mennesker kan forbedre seg: Ja.

Ellers har jeg mest respekt for de forbryterne som innrømmer sine feil, uten å skylde på fortida. Lommemannen foreksempel fremstår som tragisk. Buhu livet mitt er ødelagt, det er jævlig for familien min.- Ja, hvem sin feil er det da? Jo hans egen. Men han får det jo til å høres ut som det er media og politiet som har ødelagt livet hans.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...