Gå til innhold

Er det ingen her som synes synd på Bjarte?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er vel en del av spillegalskapen at han hele tiden har trodd at nå snart skal gevinsten komme - og så kan lånene tilbakebetales... Men selvsagt det er synd på dem han svindlet også, men det må jo være en mye verre følelse å være skyld i dette enn å være svindlet for disse millionene...

''men det må jo være en mye verre følelse å være skyld i dette enn å være svindlet for disse millionene...''

Jeg vil tro det er mye verre å være svindlet for millionsummer av folk man stolte på. Baasland virker følelseskald. Han innrømmer ingen skyld utover det å ha lånt penger.

http://www.vl.no/samfunn/article4687469.ece

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

5

• Katt-ja

4

• tzatziki1365380058

3

• hidi, the scorpion

2

Gjest Elextra
Skrevet

Jo, jeg synes synd på både ham og foreldrene hans, på ulike måter.

Synes synd på foreldrene som har blitt sveket av sin egen sønn på den måten, på grunn av sin godtroenhet.

Synes synd på ham fordi han tydeligvis ikke er særlig ressurssterk og jeg tviler på at han har forstått (eller da forstod) omfanget av svikene sine.

Vet han skal på Skavlan i dag, men det tror jeg rett og slett jeg ikke orker å se.

Skrevet

Jeg har kun forakt for BB. Han virker totalt uten anger, følelseskald og i tillegg virker han mildt sagt lite smart.

Derimot har jeg stor medfølelse med famile og venner (med unntak av mor) som han iskaldt har utnyttet.

Skrevet

''men det må jo være en mye verre følelse å være skyld i dette enn å være svindlet for disse millionene...''

Jeg vil tro det er mye verre å være svindlet for millionsummer av folk man stolte på. Baasland virker følelseskald. Han innrømmer ingen skyld utover det å ha lånt penger.

http://www.vl.no/samfunn/article4687469.ece

Hmm. Ok, jeg svarer visst på helt generelt grunnlag her,- har ikke sett/lest veldig mye om saken...

Skrevet

Jeg har kun forakt for BB. Han virker totalt uten anger, følelseskald og i tillegg virker han mildt sagt lite smart.

Derimot har jeg stor medfølelse med famile og venner (med unntak av mor) som han iskaldt har utnyttet.

''Jeg har kun forakt for BB. Han virker totalt uten anger, følelseskald og i tillegg virker han mildt sagt lite smart.''

At han virker lite smart burde vel heller tale som fomildende omstendigheter, og ikke være med i oppramsingen over hvorfor du føler forakt?

Skrevet

Jeg synes faktisk synd på han. Jeg har selv sett min far gå til grunne pga spillegalskap. Vi nære kunne ingenting gjøre for å stoppe galskapen. I mange år slet jeg med vonde følelser ovenfor min far, som svek sin familie og utnyttet oss i den grad det var mulig. Vi valgte til slutt å skru igjen pengekraner og vi så ikke mer til han på flere år. Mitt neste møte med han etter disse årene var på sykehuset hvor han var innlagt pga underernæring. Og det ble hans død. Jeg har sett og levd med dette inn på kroppen og synes i høyeste grad synd på mennesker som mister kontrollen til spill eller til andre ting som tar fra de kontrollen over eget liv. Så Bjarte og hans nære har min medfølelse.

Skrevet

For å forstå hans handlinger må man se på hva slags oppvekst han hadde. Han trodde kanskje alt ordnet seg om man ba hardt nok. Det er mange elemter vi ikke kjenner til, og det er ikke rett av oss å dømme han.

Selvsagt er det i enhver kriminell handling mange elementer man ikke kjenner til, men det tar likevel ikke fra individet som utfører handlingen et ansvar!

Skrevet

Jeg vet om mange jeg synes mye mer synd på enn han. Det betyr ikke at jeg ikke tror han og hans familie har det vanskelig og kommer til å ha det vanskelig framover.

Jeg blir nok nokså moralsk forarget over det å bruke andres penger på noe som flere involverte i denne saken burde ha forstått var et luftslott.

Både Bjarte Baaslands naivitet og hans foreldres naivitet er over grensen for det som er akseptabelt for et voksne mennesker.

Gjest Tryllepiken
Skrevet

Jeg vet om mange jeg synes mye mer synd på enn han. Det betyr ikke at jeg ikke tror han og hans familie har det vanskelig og kommer til å ha det vanskelig framover.

Jeg blir nok nokså moralsk forarget over det å bruke andres penger på noe som flere involverte i denne saken burde ha forstått var et luftslott.

Både Bjarte Baaslands naivitet og hans foreldres naivitet er over grensen for det som er akseptabelt for et voksne mennesker.

For å lettere forstå hans ekstreme situasjon så kan man lese at han i perioder bodde på gaten i et fremmed land. Hans situasjon er utenfor vår fatteevne derfor er det lett å dømme han ut i fra hans gjerninger. Det er typisk mennesket å dømme andre ut i fra sine egne A4 betraktninger av mennesker rundt oss.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

For å lettere forstå hans ekstreme situasjon så kan man lese at han i perioder bodde på gaten i et fremmed land. Hans situasjon er utenfor vår fatteevne derfor er det lett å dømme han ut i fra hans gjerninger. Det er typisk mennesket å dømme andre ut i fra sine egne A4 betraktninger av mennesker rundt oss.

Som man reder så ligger man.

Det nytter ikke å skulle forstå alle kriminelle i hjel. Man har et valg og en fri vilje.

Gjest Tryllepiken
Skrevet

Som man reder så ligger man.

Det nytter ikke å skulle forstå alle kriminelle i hjel. Man har et valg og en fri vilje.

Det er så utrolig lett å sitte på sidelinjen i sin "perfekte" tilværelse og se ned på de som er mindre "perfekte".

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er så utrolig lett å sitte på sidelinjen i sin "perfekte" tilværelse og se ned på de som er mindre "perfekte".

Føler meg langt fra perfekt, men jeg kunne _aldri_ ha svindlet foreldrene mine for penger...Bare tanken på å sette dem i en slik situasjon, gjør vondt:(

Gjest Tryllepiken
Skrevet

Føler meg langt fra perfekt, men jeg kunne _aldri_ ha svindlet foreldrene mine for penger...Bare tanken på å sette dem i en slik situasjon, gjør vondt:(

De har seg selv å skylde, og de er like skyldige som sin sønn.

hidi, the scorpion
Skrevet

De har seg selv å skylde, og de er like skyldige som sin sønn.

I min verden er svindleren den skyldige, og ofrene er blitt misbrukt!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg ser ikke på meg selv som perfekt, men jeg er ærlig og redelig, og har ingen problemer med å se ned på denne mannen. Jeg fatter ikke hvordan du kan unskylde ham.

Gjest me et moi
Skrevet

Jo jeg synes synd på både Bjarte og resten av familien hans. Spillegalskap er en sykdom på linje f.eks. andre typer avhengighetssykdommer. Jeg tror det er forferdelig skambelagt og et helvete å være en av de som lider av dette. Jeg skal ikke unnskylde handlingene hans, det er bedrageri i stor stil, men jeg føler medynk med mennesket Bjarte og ikke minst med resten av familien hans....

Skrevet

Vi blir vel alle dømt ut ifra våre gjerninger og ugjerninger.

Denne mannen har hatt lang tid på seg til å be om hjelp. det er synd for ham og for andre involverte at han ikke har søkt/fått hjelp før.

Noen av de avgjørelsene vi tar får konsekvenser for både oss selv og andre.

Selv om man er syk og/eller naiv, mener jeg at man har ansvar for sine handlinger.

tzatziki1365380058
Skrevet

Nei, ikke med en mann som svindler sin egen mor for millioner. Ja, han har uten tvil vært spillegal, men det betyr ikke at han ikke er ansvarlig for hva han påfører andre mennesker.

Det at man mener at folk må stå til ansvar, betyr da ikke at det ikke også kan være synd på personen.

Jeg synes fryktelig synd på ham. Og faktisk mener jeg at moren har oppført seg enda verre enn sønnen. Hun var ikke syk av spillegalskap, og likevel fortsatte hun å låne millionbeløp som hun gav til sønnen. En sønn som åpenbart hadde hatt problemer i lang lang tid før dette skjedde også. At ikke varsellampene ringte hos henne er komplett ubegripelig. Hva i allverden tenkte hun på?

Men naturligvis må han ta ansvaret for det han har gjort og ta straffen sin.

Skrevet

Det at man mener at folk må stå til ansvar, betyr da ikke at det ikke også kan være synd på personen.

Jeg synes fryktelig synd på ham. Og faktisk mener jeg at moren har oppført seg enda verre enn sønnen. Hun var ikke syk av spillegalskap, og likevel fortsatte hun å låne millionbeløp som hun gav til sønnen. En sønn som åpenbart hadde hatt problemer i lang lang tid før dette skjedde også. At ikke varsellampene ringte hos henne er komplett ubegripelig. Hva i allverden tenkte hun på?

Men naturligvis må han ta ansvaret for det han har gjort og ta straffen sin.

jeg skjønner at det er mulig å synes synd på han, men _jeg_ gjør ikke det.

Tror at mødre kan være fryktelig naive og blinde, når det gjelder avkommet sitt... Hun trodde på hans løgner om at han drev et suksessfyllt selskap - sikkert fordi hun ville tro på det. Tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...