Gå til innhold

Vondt når jeg svelger.

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

Våknet på tirsdag med vondt i halsen. Knasket halspastiller, og drakk te, og på onsdag syntes jeg det begynte og løsne litt. Men i går kveld gjorde det mer vondt igjen, og jeg har hatt veldig vondt for å svelge i hele natt og nå. Fikk ikke akkurat sove så mye.

Har dere noen tips for at det skal gå raskere over? Det er vel ikke vits å ringe legen for dette? Men jeg vet ikke om jeg klarer å gå slik hele helgen.

Mest vondt på høyre side, og det stråler litt over mot øret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/337835-vondt-n%C3%A5r-jeg-svelger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

candyqueen_83

Om det ikke går over med kjerringråd tipper jeg streptokokker, det går over dagen etter at du har fått penicillin....

Men disse dagene har det vært litt bedre på dagen enn når jeg ligger. Men fortsatt vondt da. Aldri hatt streptokokker før, men er det ikke like vondt hele tida da?

candyqueen_83

Te med honning hjelper. Jeg lager ofte ingefæte. (Skjærer opp biter med ingefær og legger i varmt vann)

Om det blir for ille må du jo oppsøke legevakten. Dersom du ringer legen nå så skal det nok mye til at du får siste time i dag uansett.

Jeg prøver å drikke te, og syns det hjelper der og da. Men blir man ikke som oftest sendt hjem fra legen med beskjed om å spise halspastiller? Om det er et virus hjelper det jo ikke med antibiotika. Kan jo kanskje være streptokokker, men er det noe man får beskjed om mens man er der?

Men disse dagene har det vært litt bedre på dagen enn når jeg ligger. Men fortsatt vondt da. Aldri hatt streptokokker før, men er det ikke like vondt hele tida da?

Det er ofte litt bedre om dagen fordi da har man mere spytt og svelger oftere.

Når du har så vondt, tipper jeg på streptokokker.

Annonse

Gjest majas mamma

Selv sverger jeg til kamfer-sukkertøy. Helst honning-kamfer men det er vanskelig å få tak i så da blir det vanlig kamfer i stedet. Pluss noe godt og varmt i halsen. Sover med skjerf!! Men er det like vondt etter en tre fire dager går det jo an å ringe legen og spørre om råd. Dvs hvis legesekretæren ikke er en drage , da, og stiller diagnosen "vent til det går over" pr tlf.

Selv sverger jeg til kamfer-sukkertøy. Helst honning-kamfer men det er vanskelig å få tak i så da blir det vanlig kamfer i stedet. Pluss noe godt og varmt i halsen. Sover med skjerf!! Men er det like vondt etter en tre fire dager går det jo an å ringe legen og spørre om råd. Dvs hvis legesekretæren ikke er en drage , da, og stiller diagnosen "vent til det går over" pr tlf.

''Helst honning-kamfer men det er vanskelig å få tak i så da blir det vanlig kamfer i stedet.''

Kjøpte honning-kamfer på Narvesen forleden. :o) Og ja, de virker veldig godt, ikke inneholder noe særlig med kunstig dritt heller.

candyqueen_83

Jeg tenkte faktisk på å prøve skjerf rundt halsen til natta :o) Det har jeg aldri prøvd før.

Annonse

Jeg prøver å drikke te, og syns det hjelper der og da. Men blir man ikke som oftest sendt hjem fra legen med beskjed om å spise halspastiller? Om det er et virus hjelper det jo ikke med antibiotika. Kan jo kanskje være streptokokker, men er det noe man får beskjed om mens man er der?

Jeg har hatt streptokokker en gang. Mener at jeg ikke fikk noen beskjed der og da.

MEN en ting som faktisk hjelper er å gurgle saltvann.

Kok opp en kopp vann og tilsett 1-2 ts salt. Når det blir kaldt kan du grugle det. Det er faktist en ting som både kjennes bra og som faktisk gjør bra. Det renser:-)

Er litt tett i nese/hals nå. Det er jo kjempekjedelig da man vokner midt på natta og er helt tørr. Hjelper jo ingenting å drikke vann. Men grugling hjelper for det også.

Absolutt å anbefale.

Det høres sikkert helt ille ut, men det synes jeg ikke er noe problem i det hele tatt.

Enkelt, billig og greit. Kan også brukes i nesa for å klarne opp den. (Det får du jo t.o.m. kjøpt på apoteket som nesespray.

candyqueen_83

Jeg har hatt streptokokker en gang. Mener at jeg ikke fikk noen beskjed der og da.

MEN en ting som faktisk hjelper er å gurgle saltvann.

Kok opp en kopp vann og tilsett 1-2 ts salt. Når det blir kaldt kan du grugle det. Det er faktist en ting som både kjennes bra og som faktisk gjør bra. Det renser:-)

Er litt tett i nese/hals nå. Det er jo kjempekjedelig da man vokner midt på natta og er helt tørr. Hjelper jo ingenting å drikke vann. Men grugling hjelper for det også.

Absolutt å anbefale.

Det høres sikkert helt ille ut, men det synes jeg ikke er noe problem i det hele tatt.

Enkelt, billig og greit. Kan også brukes i nesa for å klarne opp den. (Det får du jo t.o.m. kjøpt på apoteket som nesespray.

Skal huske det til neste gang :o) I natt gikk det over, og det er så utrolig deilig. Nå er det ikke vondt å svelge lenger, men har flyttet seg til nesa. Det er jo tusen ganger bedre, for da kan jeg jo bruke nesespray, og snyte meg litt oftere :o))))

Når det er streptokokker så er det så ulidelig vondt at du ikke tenker tanken på å la være å komme til lege. Og du sa det begynte tirsdag, og nå er det lørdag, og du har jevnt over vondt, men ikke infernalsk vondt?

Jeg har hatt streptokokker to ganger. Den ene gangen hadde mannen min det først, og hadde så fryktelig vondt i et par dager før han kom seg til legen, og den dagen begynte det så vidt på meg også. Vi fikk pennicilling begge to (jeg fikk det altså før det hadde brutt ut skikleig) - og vi ble kvitt det fort.

I fjor sommer fikk jeg det helt akutt mens vi var i Danmark. Var i Fårup sommerland og fikk vondere og vondere hals utover dagen. Da vi kjørte derfra om kvelden, skulle vi kjøre 2 timer - men måtte innom legevakta i Ålborg, for det var så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg sa til legen atjeg trodde det var streptokokker, legne tok prøve, og det stemte.

Fikk resept, og fant heldigvis et kveldsåpent apotek. Sov lite den natta, men allerede neste dag var det på retur.

candyqueen_83

Når det er streptokokker så er det så ulidelig vondt at du ikke tenker tanken på å la være å komme til lege. Og du sa det begynte tirsdag, og nå er det lørdag, og du har jevnt over vondt, men ikke infernalsk vondt?

Jeg har hatt streptokokker to ganger. Den ene gangen hadde mannen min det først, og hadde så fryktelig vondt i et par dager før han kom seg til legen, og den dagen begynte det så vidt på meg også. Vi fikk pennicilling begge to (jeg fikk det altså før det hadde brutt ut skikleig) - og vi ble kvitt det fort.

I fjor sommer fikk jeg det helt akutt mens vi var i Danmark. Var i Fårup sommerland og fikk vondere og vondere hals utover dagen. Da vi kjørte derfra om kvelden, skulle vi kjøre 2 timer - men måtte innom legevakta i Ålborg, for det var så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg sa til legen atjeg trodde det var streptokokker, legne tok prøve, og det stemte.

Fikk resept, og fant heldigvis et kveldsåpent apotek. Sov lite den natta, men allerede neste dag var det på retur.

Jeg hadde veldig vondt, men mest på kveld og natt. Natt til i dag gikk det heldigvis over!! Så nå er jeg bare snufsete, og hoster. Deilig :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...