Gå til innhold

Er forsvarsspray ulovlig?


Gjest pla123

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg en forsvarsspray/selvforsvarsspray både fordi jeg har en fyr som har plaget meg i mange år og som jeg vet er farlig og fordi det hadde vært en sikkerhet for meg som går mye alene i mørket. Mener å ha lest at pepperspray ble ulovlig for noen år siden, men er forsvarsspray lovlig? Har sett at det selges i noen butikker i Oslo så det virker jo lovlig...?

Hvis det ikke er lovlig, er det i så fall straff for å ha den på seg eller bare for å bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i alle fall ikke ulovlig å ha en liten sprayboks med hårspray i veska... Det er nok sabla vondt å få den i øynene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke ulovlig å ha en liten sprayboks med hårspray i veska... Det er nok sabla vondt å få den i øynene også.

Hvis forsvarsspray er lovlig så tror jeg at jeg foretrekker det... Den er vel laget sånn at den ikke skader øynene mens hårspray er liksom ikke laget til øynene :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis forsvarsspray er lovlig så tror jeg at jeg foretrekker det... Den er vel laget sånn at den ikke skader øynene mens hårspray er liksom ikke laget til øynene :-P

Du har jo rett i det, men det burde vel overfallsmannen ha tenkt på om han går til et sånt skritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo rett i det, men det burde vel overfallsmannen ha tenkt på om han går til et sånt skritt...

Ja, det er ikke sånn at jeg unner en voldtektsmann å ha et godt syn, men at jeg ikke selv ønsker noen straff ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest drvalley

Våpenforskriften (2009) §9:

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenforskriften (2009) §9:

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

"...pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning..."

Auda... Da ser det jo ut til at man ikke kan ha selvforsvarsspray heller. Synes det er rart når det selges i noen butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"...pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning..."

Auda... Da ser det jo ut til at man ikke kan ha selvforsvarsspray heller. Synes det er rart når det selges i noen butikker.

Hårspray og parfyme gjør samme nytten;)

Jeg forstår godt lovens intensjoner, om vi alle var tillatt å bære kniv eller forsvarsspray, hva hindrer en voldtektsmann i å bruke det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårspray og parfyme gjør samme nytten;)

Jeg forstår godt lovens intensjoner, om vi alle var tillatt å bære kniv eller forsvarsspray, hva hindrer en voldtektsmann i å bruke det samme...

Det spørs om hårspray eller lignende er mer lov da... Det kan jo ses som et våpen det også.

Jeg skjønner at det må være regler for dette, men det kunne jo heller vært sånn at det ikke er lov til å _bruke_ forsvarssprayen for å true til seg noe eller gjøre skade, men kun for å forsvare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det spørs om hårspray eller lignende er mer lov da... Det kan jo ses som et våpen det også.

Jeg skjønner at det må være regler for dette, men det kunne jo heller vært sånn at det ikke er lov til å _bruke_ forsvarssprayen for å true til seg noe eller gjøre skade, men kun for å forsvare seg.

Det er ikke ulovlig å ha hårspray eller parfyme i vesken.

Problemet når det gjelder vold, er bevis, så hvis du går med kniv i veska og voldtektsmannen er ubevæpnet, så kan forsvaret føre sak _mot_ deg pga ulovlig våpen.... Tro det eller ei, så gal er verden blitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å ha hårspray eller parfyme i vesken.

Problemet når det gjelder vold, er bevis, så hvis du går med kniv i veska og voldtektsmannen er ubevæpnet, så kan forsvaret føre sak _mot_ deg pga ulovlig våpen.... Tro det eller ei, så gal er verden blitt!

Nei, det er nok ikke ulovlig å ha det i veska, men hvis man blir overfalt så rekker man ikke å hente den så derfor skulle jeg gjerne hatt noe å gå med i hånda og da fremstår det nok som et mulig våpen.

Ja, verden er gal, men jeg ville nok foretrukket å bli dømt for våpenbruk/våpenoppbevaring enn å bli voldtatt... De fleste som blir voldtatt prøver vel også å gjøre motstand ved å sparke eller slå og det er jo heller ikke lov, men aldri hørt om noen som har blitt dømt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, det er nok ikke ulovlig å ha det i veska, men hvis man blir overfalt så rekker man ikke å hente den så derfor skulle jeg gjerne hatt noe å gå med i hånda og da fremstår det nok som et mulig våpen.

Ja, verden er gal, men jeg ville nok foretrukket å bli dømt for våpenbruk/våpenoppbevaring enn å bli voldtatt... De fleste som blir voldtatt prøver vel også å gjøre motstand ved å sparke eller slå og det er jo heller ikke lov, men aldri hørt om noen som har blitt dømt for det.

Noen vil nå reagere når jeg svarer utenfor psykiatriforum, men jeg får tåle det :-)

I en lærebok leste jeg en gang et råd til kvinner som blir forsøkt voldtatt:

Prøv å tisse ut deg. Det skal ha fått mange overgripere til å avbryte sitt forsøk.

Jeg har ikke sett dette rådet andre steder, men siden jeg har litt tro på det, ville jeg viderebringe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil nå reagere når jeg svarer utenfor psykiatriforum, men jeg får tåle det :-)

I en lærebok leste jeg en gang et råd til kvinner som blir forsøkt voldtatt:

Prøv å tisse ut deg. Det skal ha fått mange overgripere til å avbryte sitt forsøk.

Jeg har ikke sett dette rådet andre steder, men siden jeg har litt tro på det, ville jeg viderebringe det.

Takk for tips :) Har hørt det før, mulig det var fra deg da også. Jeg får passe på å aldri gå på do før jeg går ut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, det er nok ikke ulovlig å ha det i veska, men hvis man blir overfalt så rekker man ikke å hente den så derfor skulle jeg gjerne hatt noe å gå med i hånda og da fremstår det nok som et mulig våpen.

Ja, verden er gal, men jeg ville nok foretrukket å bli dømt for våpenbruk/våpenoppbevaring enn å bli voldtatt... De fleste som blir voldtatt prøver vel også å gjøre motstand ved å sparke eller slå og det er jo heller ikke lov, men aldri hørt om noen som har blitt dømt for det.

Helt enig med deg!

Man bør gjøre absolutt _alt_ for ikke å bli voldtatt. Veske og paraply kan være gode slagvåpen også!

NHD, sier å tisse på seg, det hadde jeg sikkert gjort uansett pga redsel, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil nå reagere når jeg svarer utenfor psykiatriforum, men jeg får tåle det :-)

I en lærebok leste jeg en gang et råd til kvinner som blir forsøkt voldtatt:

Prøv å tisse ut deg. Det skal ha fått mange overgripere til å avbryte sitt forsøk.

Jeg har ikke sett dette rådet andre steder, men siden jeg har litt tro på det, ville jeg viderebringe det.

Ja, dette har jeg også hørt. Jeg har i tillegg hørt vitnesbyrd fra kvinner som har gjort det. For noen få fungerte det, for andre hadde det ingen virkning. Så det er i hvert fall verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CaptAhab

Hårspray og parfyme gjør samme nytten;)

Jeg forstår godt lovens intensjoner, om vi alle var tillatt å bære kniv eller forsvarsspray, hva hindrer en voldtektsmann i å bruke det samme...

"Jeg forstår godt lovens intensjoner, om vi alle var tillatt å bære kniv eller forsvarsspray, hva hindrer en voldtektsmann i å bruke det samme..."

Vel, nå er det jo en lov mot å voldta også da, men voldektsmenn

er sikkert mye mer lovlydige når det gjelder våpen...

Dessuten, Gud forby at man skulle bruke noe som kunne skade noen når man blir overfalt og voldtatt, nei det er nok best å forby alt som kan være farlig. Politiet dukker uansett opp etter et par timer og kan kjøre deg til legevakten eller likhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Jeg forstår godt lovens intensjoner, om vi alle var tillatt å bære kniv eller forsvarsspray, hva hindrer en voldtektsmann i å bruke det samme..."

Vel, nå er det jo en lov mot å voldta også da, men voldektsmenn

er sikkert mye mer lovlydige når det gjelder våpen...

Dessuten, Gud forby at man skulle bruke noe som kunne skade noen når man blir overfalt og voldtatt, nei det er nok best å forby alt som kan være farlig. Politiet dukker uansett opp etter et par timer og kan kjøre deg til legevakten eller likhuset.

''Vel, nå er det jo en lov mot å voldta også da, men voldektsmenn er sikkert mye mer lovlydige når det gjelder våpen...''

Enten misforstår du med vilje eller du har ikke peiling...

Lovens intensjon er å forhindre mennesker i å begå voldelige handlinger med voldelige våpen.

Loven kan ikke da etterpå si, at forresten så er disse våpene tillatt, om du føler deg truet. Loven kan ikke motsi seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CaptAhab

''Vel, nå er det jo en lov mot å voldta også da, men voldektsmenn er sikkert mye mer lovlydige når det gjelder våpen...''

Enten misforstår du med vilje eller du har ikke peiling...

Lovens intensjon er å forhindre mennesker i å begå voldelige handlinger med voldelige våpen.

Loven kan ikke da etterpå si, at forresten så er disse våpene tillatt, om du føler deg truet. Loven kan ikke motsi seg selv!

"Lovens intensjon er å forhindre mennesker i å begå voldelige handlinger med voldelige våpen."

Ja, nettopp, og poenget er at det allerede er forbudt å begå voldelige handlinger, så hva får deg til å tro at kriminelle skulle ha så mye mer respekt for våpenloven?

Det eneste slike lover fører til er at lovlydige borgere ikke har mulighet til å forsvare seg når de blir overfalt av kriminelle.

De som lever av å rane, lemleste og voldta andre bryr seg ikke så mye om våpenet de bruker er forbudt eller ikke.

Har du hørt uttrykket: "Outlaw guns, and only outlaws have guns" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...