Gå til innhold

Er forsvarsspray ulovlig?


Gjest pla123

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

"Lovens intensjon er å forhindre mennesker i å begå voldelige handlinger med voldelige våpen."

Ja, nettopp, og poenget er at det allerede er forbudt å begå voldelige handlinger, så hva får deg til å tro at kriminelle skulle ha så mye mer respekt for våpenloven?

Det eneste slike lover fører til er at lovlydige borgere ikke har mulighet til å forsvare seg når de blir overfalt av kriminelle.

De som lever av å rane, lemleste og voldta andre bryr seg ikke så mye om våpenet de bruker er forbudt eller ikke.

Har du hørt uttrykket: "Outlaw guns, and only outlaws have guns" ?

Ja.

Men vil du ha tilstander som i USA?

De har langt høyere drapstall, voldtekter, voldelige ran enn vi noengang har hatt pr innbyggertall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er nok ikke ulovlig å ha det i veska, men hvis man blir overfalt så rekker man ikke å hente den så derfor skulle jeg gjerne hatt noe å gå med i hånda og da fremstår det nok som et mulig våpen.

Ja, verden er gal, men jeg ville nok foretrukket å bli dømt for våpenbruk/våpenoppbevaring enn å bli voldtatt... De fleste som blir voldtatt prøver vel også å gjøre motstand ved å sparke eller slå og det er jo heller ikke lov, men aldri hørt om noen som har blitt dømt for det.

Det er lov å gjøre motstand og forsvare seg selv, nødverge heter det. Men det er noe annet enn å gå med "våpen" på forhånd.

Men jeg hadde neppe giddet å bry meg om å bli tatt med pepperspray eller dømt for å bruke den om jeg var reellt redd for å bli voldtatt av en bestemt mann og faktisk klarte å unnverge det ved bruk av sprayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å gjøre motstand og forsvare seg selv, nødverge heter det. Men det er noe annet enn å gå med "våpen" på forhånd.

Men jeg hadde neppe giddet å bry meg om å bli tatt med pepperspray eller dømt for å bruke den om jeg var reellt redd for å bli voldtatt av en bestemt mann og faktisk klarte å unnverge det ved bruk av sprayen.

Nettopp. Og jeg vil jo tro at straffen ikke kan være så voldsomt stor... En bot på 500-2000 kanskje.

Jeg har aldri opplevd å bli ransaket av politiet så det er liten fare for at jeg vil bli det på en av mine gåturer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CaptAhab

Ja.

Men vil du ha tilstander som i USA?

De har langt høyere drapstall, voldtekter, voldelige ran enn vi noengang har hatt pr innbyggertall!

Nei, jeg vil ikke ha en like liberal våpenlovgivning som i USA, men det fins en mellomting. Her i landet er absolutt alt som det går an å bruke til selvforsvar forbudt, til og med ufarlige ting som pepperspray. Slike forbud dreier seg i hovedsak om symbolpolitikk fra politikere og byråkrater som ønsker å gi inntrykk av at man har "gjort noe".

Skytevåpen og andre dødelige våpen bør reguleres strengt, men det bør være mulig for kompetente personer med plettfri vandel å inneha våpen for bruk i selvforsvar.

VG hadde tidligere en artikkelserie som viste at over 70 kvinner var myrdet av sine tidligere partnere siden 2000.

Hvordan skal en kvinne kunne forsvare seg mot en fysisk langt større og sterkere mann som ønsker å drepe henne, uten bruk av våpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, jeg vil ikke ha en like liberal våpenlovgivning som i USA, men det fins en mellomting. Her i landet er absolutt alt som det går an å bruke til selvforsvar forbudt, til og med ufarlige ting som pepperspray. Slike forbud dreier seg i hovedsak om symbolpolitikk fra politikere og byråkrater som ønsker å gi inntrykk av at man har "gjort noe".

Skytevåpen og andre dødelige våpen bør reguleres strengt, men det bør være mulig for kompetente personer med plettfri vandel å inneha våpen for bruk i selvforsvar.

VG hadde tidligere en artikkelserie som viste at over 70 kvinner var myrdet av sine tidligere partnere siden 2000.

Hvordan skal en kvinne kunne forsvare seg mot en fysisk langt større og sterkere mann som ønsker å drepe henne, uten bruk av våpen?

Da er du inne på noe helt annet. Hvem skal bestemme, hvem som får bære våpen eller ikke?

Tror du ærlig og oppriktig, at det vil minske vold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CaptAhab

Da er du inne på noe helt annet. Hvem skal bestemme, hvem som får bære våpen eller ikke?

Tror du ærlig og oppriktig, at det vil minske vold?

"Da er du inne på noe helt annet. Hvem skal bestemme, hvem som får bære våpen eller ikke?"

De som oppfyller vilkårene i regelverket kan inneha våpen.

Vilkårene kan feks være at man har plettfri vandel, og har gjennomført et kurs som inneholder de praktiske og juridiske aspektene om bruk av skytevåpen i selvforsvar, samt en prøve om man er kompetent nok.

Merk at det er forskjell på å inneha våpen og å bære våpen, (dvs i det offentlige rom). De som ønsker å bære våpen må gjøre det usynlig, og kan ikke oppsøke steder hvor det brukes rusmidler og alkohol osv. Det stilles strenge krav til selvbeherskelse, man kan feks ikke gi fingeren til noen i trafikken. Dette er regler som er i mange stater i USA.

Andre våpen som batonger, pepperspray, kastestjerner og alt det andre tullet (se våpenforskriften) ser jeg ingen grunn til å

forby. Det er kun symbolplitikk.

"Tror du ærlig og oppriktig, at det vil minske vold?"

Poenget er ikke nødvendigvis å minske vold, men å gi folk muligheten til å forsvare seg. Så lenge det ikke er nok politifolk her i landet til å være livvakt for hver og en av oss er det direkte uetisk å lage et regelverk som ikke gir folk muligheten til selv å forsvare seg.

Slike regler er laget av folk som har et naivt og romantisk syn på virkeligheten. Vi bor faktisk ikke i kardemommeby, og monstre finnes faktisk i virkeligheten.

Men nå må jeg avslutte diskusjonen. Skal ut :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

"Da er du inne på noe helt annet. Hvem skal bestemme, hvem som får bære våpen eller ikke?"

De som oppfyller vilkårene i regelverket kan inneha våpen.

Vilkårene kan feks være at man har plettfri vandel, og har gjennomført et kurs som inneholder de praktiske og juridiske aspektene om bruk av skytevåpen i selvforsvar, samt en prøve om man er kompetent nok.

Merk at det er forskjell på å inneha våpen og å bære våpen, (dvs i det offentlige rom). De som ønsker å bære våpen må gjøre det usynlig, og kan ikke oppsøke steder hvor det brukes rusmidler og alkohol osv. Det stilles strenge krav til selvbeherskelse, man kan feks ikke gi fingeren til noen i trafikken. Dette er regler som er i mange stater i USA.

Andre våpen som batonger, pepperspray, kastestjerner og alt det andre tullet (se våpenforskriften) ser jeg ingen grunn til å

forby. Det er kun symbolplitikk.

"Tror du ærlig og oppriktig, at det vil minske vold?"

Poenget er ikke nødvendigvis å minske vold, men å gi folk muligheten til å forsvare seg. Så lenge det ikke er nok politifolk her i landet til å være livvakt for hver og en av oss er det direkte uetisk å lage et regelverk som ikke gir folk muligheten til selv å forsvare seg.

Slike regler er laget av folk som har et naivt og romantisk syn på virkeligheten. Vi bor faktisk ikke i kardemommeby, og monstre finnes faktisk i virkeligheten.

Men nå må jeg avslutte diskusjonen. Skal ut :-D

Er overhodet ikke enig med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Helt enig med deg!

Man bør gjøre absolutt _alt_ for ikke å bli voldtatt. Veske og paraply kan være gode slagvåpen også!

NHD, sier å tisse på seg, det hadde jeg sikkert gjort uansett pga redsel, ikke vet jeg.

''Man bør gjøre absolutt _alt_ for ikke å bli voldtatt. Veske og paraply kan være gode slagvåpen også!''

Enig.

Men når man stoler på kompisen....og deler alkoholholdig drikke...og dermed sovner og deretter blir seksuelt misbrukt....så har man lite å stille opp med...

Men det her var en annen sak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Noen vil nå reagere når jeg svarer utenfor psykiatriforum, men jeg får tåle det :-)

I en lærebok leste jeg en gang et råd til kvinner som blir forsøkt voldtatt:

Prøv å tisse ut deg. Det skal ha fått mange overgripere til å avbryte sitt forsøk.

Jeg har ikke sett dette rådet andre steder, men siden jeg har litt tro på det, ville jeg viderebringe det.

jeg klarer ikke å tisse mens jeg er i bevegelse. Jeg klarer heller ikke å bare tisse mens jeg holder på med andre ting som feks selvforsvar.

Hjelper det å spy også mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at forsvarsspray er ulovlig iht denne og andre lignende nettsider jeg har vært innom:

''Det kreves ikke tillatelse fra Politiet for å kunne erhverve og inneha forsvarspray av typen Bodyguard. Produktet er følgelig verken ulovlig å kjøpe eller å ha på seg.''

http://www.buyhelse.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprdinfo.aspx%3fplid%3d2203&plid=2203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at forsvarsspray er ulovlig iht denne og andre lignende nettsider jeg har vært innom:

''Det kreves ikke tillatelse fra Politiet for å kunne erhverve og inneha forsvarspray av typen Bodyguard. Produktet er følgelig verken ulovlig å kjøpe eller å ha på seg.''

http://www.buyhelse.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprdinfo.aspx%3fplid%3d2203&plid=2203

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at forsvarsspray er ulovlig iht denne og andre lignende nettsider jeg har vært innom:

''Det kreves ikke tillatelse fra Politiet for å kunne erhverve og inneha forsvarspray av typen Bodyguard. Produktet er følgelig verken ulovlig å kjøpe eller å ha på seg.''

http://www.buyhelse.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprdinfo.aspx%3fplid%3d2203&plid=2203

"Våpenforskriften (2009) §9:

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter."

Jeg kan ikke skjønne annet enn at en forsvarsspray må havne inn under det som beskrives som "..pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning.." - og at det dermed ikke er lov..?

Jeg skjønner jo godt at de som selger disse produktene hevder at det er lovlig, men om det virkelig er lov...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Våpenforskriften (2009) §9:

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter."

Jeg kan ikke skjønne annet enn at en forsvarsspray må havne inn under det som beskrives som "..pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning.." - og at det dermed ikke er lov..?

Jeg skjønner jo godt at de som selger disse produktene hevder at det er lovlig, men om det virkelig er lov...?

Da er det i så fall mange som selger sprayen ulovlig. Hvis jeg googler "forsvarsspray ulovlig" så får jeg mange treff, som sier nøyaktig det samme:

'''Norske KRIPOS;

sprayen kommer ikke under våpenlovens bestemmelser

og det kreves ikke tillatelse fra politiet for å kunne erverve og inneha sprayen''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er nok ikke ulovlig å ha det i veska, men hvis man blir overfalt så rekker man ikke å hente den så derfor skulle jeg gjerne hatt noe å gå med i hånda og da fremstår det nok som et mulig våpen.

Ja, verden er gal, men jeg ville nok foretrukket å bli dømt for våpenbruk/våpenoppbevaring enn å bli voldtatt... De fleste som blir voldtatt prøver vel også å gjøre motstand ved å sparke eller slå og det er jo heller ikke lov, men aldri hørt om noen som har blitt dømt for det.

Ja, der har du et poeng.

For å ha det i veska er jo fullt lovlig, for du kan jo bruke det på "normal måte" utover kvelden.

Men å gå med det i hånda, hvis du frykter et angrep, blir det vel kanskje mer "våpen" over det, en form for planlagt handling, som kan skade en annen (dvs en stakkars overfallsmann...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...