Gå til innhold

Kan sjefen forvente dette av meg?


Gjest Marieline

Anbefalte innlegg

Gjest Marieline

Jeg jobber tredje hver helg på en bolig med psykisk utviklingshemmede. jeg var nylig på møte med sjefen hvor jeg fikk høre om alt jeg gjorde feil, men som jeg aldri hadde hørt før, og jeg har jobbet der et år. Veldig oppbyggende for å si det sånn.

Han kritiserte meg for å ikke bruke utdannelsen min i jobben. Den skulle jeg bruke i praktisk tilrettelegging sa han, og nevnte en teori jeg skulle følge som jeg aldri har hørt om.

Men hvis dette stemmer så bør vel dette stå i min arbeidsinstruks? Eller hva med opplæringen? fikk opplæring av en som også er pedagog, lærte ingenting om det. Ser ikke bort i fra at sjefen kan ha sagt dette for å psyke meg ut.

Hvis dette er forventet av meg, så bør vel dette stå et sted eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er du ansatt som da? Hvis du er ansatt som pedagog så kan sjefen din forvente at du bruker pedagogutdannelsen din i jobben. Hvis du er ansatt som assistent så burde det bli mer avklart hvor mye av utdannelsen din han forventer at du skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marieline

Hva er du ansatt som da? Hvis du er ansatt som pedagog så kan sjefen din forvente at du bruker pedagogutdannelsen din i jobben. Hvis du er ansatt som assistent så burde det bli mer avklart hvor mye av utdannelsen din han forventer at du skal bruke.

jeg er ansatt som miljøterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe muffens her

jeg er ansatt som miljøterapeut

Hvis du er ansatt som miljøterapeut (ikke miljøarbeider) forventes det selvfølgelig at du skal bruke utdannelsen din i jobben. At du skal bruke en bestemt teori som du aldri har hørt om høres dog helt merkelig ut. Det er jo forskjellig hvilke teorier man bruker i de ulike utdanningene ved forskjellige høgskoler også, så om du skal bruke en bestemt teori burde dette stått et sted og/eller du burde fått opplæring i det. Jeg tar det jo nsten som en selvfølge at du bruker utdannelsen din i jobben som miljøterapeut, for det vil jeg tro du nesten ikke kan la være når du faktisk har vært gjennom en slik utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ansatt som miljøterapeut

Det vil jo da si at du får høyere lønn enn de som er assistenter. Da vil jeg si at sjefen kan kreve at du bruker utdannelsen din. Ellers hadde det jo lønnet seg å bare ansette assistenter med lavere lønn.

Hvis du fremdeles er usikker på hva sjefen forventer så kan du jo be om informasjon om dette eller snakke med andre med samme/lignende utdannelse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

jeg er ansatt som miljøterapeut

Synes at du og sjefen din bør ha en oppklarende samtale;) Be om å få legge frem din side av saken og eventuelt det du ikke forstår. Er h*n en god sjef, så vil det bli godt mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marieline

Hvis du er ansatt som miljøterapeut (ikke miljøarbeider) forventes det selvfølgelig at du skal bruke utdannelsen din i jobben. At du skal bruke en bestemt teori som du aldri har hørt om høres dog helt merkelig ut. Det er jo forskjellig hvilke teorier man bruker i de ulike utdanningene ved forskjellige høgskoler også, så om du skal bruke en bestemt teori burde dette stått et sted og/eller du burde fått opplæring i det. Jeg tar det jo nsten som en selvfølge at du bruker utdannelsen din i jobben som miljøterapeut, for det vil jeg tro du nesten ikke kan la være når du faktisk har vært gjennom en slik utdanning.

Denne sjefen er ikke helt god. Jeg mistenker at han er psykopat. Fikk høre mye sprøyt under dette møtet.

Jeg bruker min utdannelse mere indirekte i alt jeg gjør, alt er kanskje ikke så bevisst heller. Men jeg kan ikke begynne å kjøre mitt eget løp og for eksempel sette i gang med ulike tiltak uten at det er klargjort på forhånd. Det kan gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marieline

Det vil jo da si at du får høyere lønn enn de som er assistenter. Da vil jeg si at sjefen kan kreve at du bruker utdannelsen din. Ellers hadde det jo lønnet seg å bare ansette assistenter med lavere lønn.

Hvis du fremdeles er usikker på hva sjefen forventer så kan du jo be om informasjon om dette eller snakke med andre med samme/lignende utdannelse der.

problet er at han kommer med noe spesifikt som jeg skal gjøre, som jeg ikke aner hva er. Hvis jeg skal bruke min utdanning spesifikt i praktisk tilrettelegging, bør ikke dette stå et sted? Bør man ikke være igjennom dette under opplæringen? Selv om jeg er pedagog kan jeg ikke bare kjøre mitt eget løp heller, og sette igang masse uten at det er klargjort på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe muffens her

Denne sjefen er ikke helt god. Jeg mistenker at han er psykopat. Fikk høre mye sprøyt under dette møtet.

Jeg bruker min utdannelse mere indirekte i alt jeg gjør, alt er kanskje ikke så bevisst heller. Men jeg kan ikke begynne å kjøre mitt eget løp og for eksempel sette i gang med ulike tiltak uten at det er klargjort på forhånd. Det kan gjøre vondt verre.

Helt enig med deg i sist avsnitt. (Det første vet jeg ikke nok om til å uttale meg om) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problet er at han kommer med noe spesifikt som jeg skal gjøre, som jeg ikke aner hva er. Hvis jeg skal bruke min utdanning spesifikt i praktisk tilrettelegging, bør ikke dette stå et sted? Bør man ikke være igjennom dette under opplæringen? Selv om jeg er pedagog kan jeg ikke bare kjøre mitt eget løp heller, og sette igang masse uten at det er klargjort på forhånd.

Jeg synes du skal si dette til ham. At du er redd for å sette i gang med noe eget som ikke passer inn. Og at du enten spør om hva denne teorien innebærer eller googler det og leser deg opp om det. Evt. spør andre kollegaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marieline

Jeg synes du skal si dette til ham. At du er redd for å sette i gang med noe eget som ikke passer inn. Og at du enten spør om hva denne teorien innebærer eller googler det og leser deg opp om det. Evt. spør andre kollegaer.

Jeg skal ha et møte med han på tirsdag, og da skal verneombudet være med. Det var så mye rart som ble sagt under dette møtet at jeg må få en klargjøring. Men jeg tenkte å finne ut først, hva dette dreier seg om. har ikke kontakt med noen andre utenom jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marieline

Helt enig med deg i sist avsnitt. (Det første vet jeg ikke nok om til å uttale meg om) :)

Dessuten jobber jeg mest helg. Lørdag kveld og søndag. Bør ikke ungene få fri fra pedagogiske opplegg da? Og hva slags pedagogiske opplegg kan man bruke ovenfor en bruker som er på 8 månedersstadiet i utvikling, men tenåring i kroppen. Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marieline

Synes at du og sjefen din bør ha en oppklarende samtale;) Be om å få legge frem din side av saken og eventuelt det du ikke forstår. Er h*n en god sjef, så vil det bli godt mottatt.

Jeg skal ha et møte med han på tirsdag. Da skal verneombudet være med, siden det som ble sagt under dette møtet var ganske drøyt. Tenkte å finne litt ut av dette før tirsdag. Orker ikke å ringe kollegaer, da sjefen har sagt at folk snakker stygt bak ryggen min, og jeg ikke aner om det er sant eller noe han har tatt helt ut av sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Når man ansetter noen, så er det blandt annet ut i fra hvilken utdanning og arbeidserfaring en person har. Så jeg synes det er helt naturlig at en arbeidsgiver forventer at du bruker relevant utdanning i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marieline

Når man ansetter noen, så er det blandt annet ut i fra hvilken utdanning og arbeidserfaring en person har. Så jeg synes det er helt naturlig at en arbeidsgiver forventer at du bruker relevant utdanning i jobben.

Spørsmålet er også om hvilke rammer som er tilgjengelig. Hvis det er meningen at man skal bruke utdanningen spesifikt i praktisk tilrettelegging,så bør man vel få beskjed om det?. Bør det ikke stå i arbeidsinstruksen? Bør man ikke få opplæring i det? Jeg er pedagog, men det er jo mange teorier om ting der også, skal alle pedagene bare kjøre sitt eget opplegg? Det er mye som kunne vært gøy å gjøre, men av hensyn til barna så kan jeg ikke bare sette igang med ulike tiltak/opplegg uten at det er klargjort av ledelsen evt primærkontaktene.

Og jeg jobber lørdag kveld og søndag dag. bør ikke ungene få litt fri fra diverse pedagogiske opplegg da mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha et møte med han på tirsdag. Da skal verneombudet være med, siden det som ble sagt under dette møtet var ganske drøyt. Tenkte å finne litt ut av dette før tirsdag. Orker ikke å ringe kollegaer, da sjefen har sagt at folk snakker stygt bak ryggen min, og jeg ikke aner om det er sant eller noe han har tatt helt ut av sammenheng.

Om de går å snakker stygt bak ryggen din sånn som sjefen din sier så ville jeg ha tatt dette opp på et fellesmøte. Rak i ryggen ville jeg spurt " så sier da "navnet på sjefen" at det er endel av dere som snakker bak min rygg om meg, dette vil jeg ordne opp i, og snakke med hver enkelt og hvilke problemer dere har i henhold til meg"

da vil du få en viss føling på om noen faktisk har sagt noe styggt om deg bak din rygg, eller om sjefen prøver å psyke deg ut, gjør han det er det jo bare å saksøke hele instansen og bli ferdig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten jobber jeg mest helg. Lørdag kveld og søndag. Bør ikke ungene få fri fra pedagogiske opplegg da? Og hva slags pedagogiske opplegg kan man bruke ovenfor en bruker som er på 8 månedersstadiet i utvikling, men tenåring i kroppen. Bare lurer.

Om du som pedagog ikke ser hva slags opplegg du kan bruke på en som er 8 månder i hode, og tenåring i kroppen skjønner jeg godt at du ble snakket til. Det virker som selvinnsikten og det faglige ståstedet har litt mangler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marieline

Om de går å snakker stygt bak ryggen din sånn som sjefen din sier så ville jeg ha tatt dette opp på et fellesmøte. Rak i ryggen ville jeg spurt " så sier da "navnet på sjefen" at det er endel av dere som snakker bak min rygg om meg, dette vil jeg ordne opp i, og snakke med hver enkelt og hvilke problemer dere har i henhold til meg"

da vil du få en viss føling på om noen faktisk har sagt noe styggt om deg bak din rygg, eller om sjefen prøver å psyke deg ut, gjør han det er det jo bare å saksøke hele instansen og bli ferdig med det?

vi har bare møter en gang i halvåret, så jeg synes det er lenge å vente for å ta opp noe sånt. Dessuten vet jeg ikke om folk hadde sagt noe hvis jeg tok det opp på et møte. Tror ikke noen hadde sagt: jo, vi snakker en del om deg." dessuten er det jo en grense mellom hva som er baksnakking, og hva som ikke er det. Man kan jo snakke om en person uten at det noe negativt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marieline

Om du som pedagog ikke ser hva slags opplegg du kan bruke på en som er 8 månder i hode, og tenåring i kroppen skjønner jeg godt at du ble snakket til. Det virker som selvinnsikten og det faglige ståstedet har litt mangler her.

javel har du forslag til hva man kan gjøre i en praktisk tilretteleggingssituasjon med denne brukeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan en leder forvente at en bruker relevant utdanning når en faktisk får lønn etter utdanning. Det trenger ikke stå spesifikt i arbeidsinstruks.

Men jeg følger deg i at du ikke bare kan sette i gang tiltak uten å være i samarbeid med primærkontaktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...