Gå til innhold

Religion igjen... denne gang sikhismen


Gjest sjokkert

Anbefalte innlegg

Gjest sjokkert

Leste nettopp boken "Bare en datter", skrevet av en kvinne som levde sine 16 første år i India.

Moren og faren hennes hadde to døtre fra før av da de ble gravide med barn nummer tre. For å hindre at også barn nummer tre skulle bli jente, gikk de til et slags åndsoverhode og ble "behandlet".

Men da moren fødte, ble det ei jente til. Foreldrene var så skuffet og faren til den nyfødte jenta forsøkte å drepe henne da hun bare var 8 dager gammel. Foreldrene hennes ville ikke ha henne, så hun ble sendt bort til slektninger. Der måtte hun være hushjelp fra 3 års alder, tåle juling, seksuelt misbruk og hardt arbeid. Hun var 5-6 år gammel da første voldtekt fra fetterne fant sted. Seinere måtte hun også stille opp for tanta som var hennes "fostermor".

Familien hennes flyttet til Norge og hentet henne hjem som hushjelp da hun var 16. Hun måtte sove på en madrass under kjellertrappa i kjelleren den første tida i Norge. Tåle mer juling og overgrep. Til og med hennes egen far hadde voldtatt henne, og hun ble kalt "hore", udugelig, og andre grusomme ting.

Heldigvis kommer hun seg ut av det ved hjelp av stålvilje og kjærlighet fra gode norske venner. Hun klarte å bryte med sikh-samfunnet.

En veldig rørende og sterk historie fra virkeligheten!

Det jeg egentlig vil sette fokus på er menns rolle i slike ekstremreligioner. De kan gå under betegnelsen "psykopat" hele gjengen, som underkuer, slår og herser med konene og barna sine. De er også veldig utspekulerte, ler av norske, naive myndigheter og begår kriminelle handlinger ved å få flere sikher inn i landet ved hjelp av diverse ekteskapsinngåelser.

Etter å ha lest den boka begynte jeg å betegne meg selv som religionrasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    4

  • mrxx

    2

  • Caloni Makaroni

    2

  • olivia13

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

En av mange tragiske historier :-(

...men har dette nødvendigvis noe med religion å gjøre? Vi har altfor lett for å legge skylda på religionen for alt som skjer. Oftest er det vel historiske tradisjoner som ligger bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

En av mange tragiske historier :-(

...men har dette nødvendigvis noe med religion å gjøre? Vi har altfor lett for å legge skylda på religionen for alt som skjer. Oftest er det vel historiske tradisjoner som ligger bak?

Ja, slik jeg forstod det har det med religion å gjøre. Det kom ikke fram i mitt første innlegg her, men dette foregikk i et sikhmiljø. Det var veldig fokus på sikhismen, veldig viktig med "ære" og æresdrap var visst veldig vanlig.

har ikke anledning til å skrive mer akkurat nå, men håper at andre kan utdype mer hvis de har lest boka. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gul dame

Ja, slik jeg forstod det har det med religion å gjøre. Det kom ikke fram i mitt første innlegg her, men dette foregikk i et sikhmiljø. Det var veldig fokus på sikhismen, veldig viktig med "ære" og æresdrap var visst veldig vanlig.

har ikke anledning til å skrive mer akkurat nå, men håper at andre kan utdype mer hvis de har lest boka. :-)

Ja jeg har lest boka, og den er dårlig skrevet. Da mener jeg ikke at jenta som skrev den ikke er ærlig, men den fortalte meg rett og slett ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Ja jeg har lest boka, og den er dårlig skrevet. Da mener jeg ikke at jenta som skrev den ikke er ærlig, men den fortalte meg rett og slett ingenting.

Enig i at den er dårlig skrevet, men det var visst et poeng i at hun skulle få fortelle med egne ord hva hun har opplevd. Og ord og uttrykk fra det språket oversatt til norsk, blir ikke like bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gul dame

Enig i at den er dårlig skrevet, men det var visst et poeng i at hun skulle få fortelle med egne ord hva hun har opplevd. Og ord og uttrykk fra det språket oversatt til norsk, blir ikke like bra...

Den boken fortalte meg ingenting om shikene som jeg kjenner en del til. Det forundrer meg at den ble gitt ut av et bokforlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjokkert

Den boken fortalte meg ingenting om shikene som jeg kjenner en del til. Det forundrer meg at den ble gitt ut av et bokforlag.

Så skrives det vel sikh, og ikke shik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gul dame

Må jo understreke slike poeng ovenfor ei som mener å være så intelligent...

Ja spesielt når du tydeligvis mener at norsk er det eneste språket som kan stave ordet intelligence riktig, og at det er en målestokk på intelligense-intelligens- intelligence..........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik jeg forstod det har det med religion å gjøre. Det kom ikke fram i mitt første innlegg her, men dette foregikk i et sikhmiljø. Det var veldig fokus på sikhismen, veldig viktig med "ære" og æresdrap var visst veldig vanlig.

har ikke anledning til å skrive mer akkurat nå, men håper at andre kan utdype mer hvis de har lest boka. :-)

Ok, jeg kan lite om shikismen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Ja spesielt når du tydeligvis mener at norsk er det eneste språket som kan stave ordet intelligence riktig, og at det er en målestokk på intelligense-intelligens- intelligence..........................

Ja, selvsagt. På norsk skrives det _intelligens_, og ingen andre skrivemåter av ordet aksepteres. I fjerde klasse hadde du fått feil på ordprøven din om du hadde skrevet _intelligense_, her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spesielt når du tydeligvis mener at norsk er det eneste språket som kan stave ordet intelligence riktig, og at det er en målestokk på intelligense-intelligens- intelligence..........................

Du skriver nå på norsk, så da får du holde deg til det og ikke blande språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, slik jeg forstod det har det med religion å gjøre. Det kom ikke fram i mitt første innlegg her, men dette foregikk i et sikhmiljø. Det var veldig fokus på sikhismen, veldig viktig med "ære" og æresdrap var visst veldig vanlig.

har ikke anledning til å skrive mer akkurat nå, men håper at andre kan utdype mer hvis de har lest boka. :-)

Jeg tok et søk på nettet og fant ut av Loveleen Brenna er oppvokst med en mor som er sikh. Hun sier at æresdrap ikke har noe med sikhismen å gjøre og beskriver det omtrent slik: Når en nordmann dreper kona si kaller man det en "tragedie" og når en sikh gjør det samme, så er det et "æresdrap"......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest boka, men kjenner venninna hennes og har selv venner som er sikher. Jeg tror familebåndene er ganske sterke, men eller så synes jeg sihker stort sett oppfører seg skikkelig. Men de er jo opptatt av ære da, det er nok mannen som bestemmer det meste og han mister ansikt når kvinnene i familien ikke gjør som han vil.

Naboen min ble utstøtt da hun skilte seg fra sin voldelige mann, likevel forlangte han at datteren deres skulle begraves på sikhistisk vis enda hun var samboer med en nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Jeg har ikke lest boka, men kjenner venninna hennes og har selv venner som er sikher. Jeg tror familebåndene er ganske sterke, men eller så synes jeg sihker stort sett oppfører seg skikkelig. Men de er jo opptatt av ære da, det er nok mannen som bestemmer det meste og han mister ansikt når kvinnene i familien ikke gjør som han vil.

Naboen min ble utstøtt da hun skilte seg fra sin voldelige mann, likevel forlangte han at datteren deres skulle begraves på sikhistisk vis enda hun var samboer med en nordmann.

''Men de er jo opptatt av ære da, det er nok mannen som bestemmer det meste og han mister ansikt når kvinnene i familien ikke gjør som han vil.''

Nemlig. Det kom fram i boka også. Og det stod at det nærmest var en "plikt" for familien å drepe den kvinne som ikke oppførte seg, for å gjenopprette familieæren.

Forfatteren av boka måtte skifte navn og flytte til et hemmelig sted, siden drapstruselen fra familien var så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest boka, men kjenner venninna hennes og har selv venner som er sikher. Jeg tror familebåndene er ganske sterke, men eller så synes jeg sihker stort sett oppfører seg skikkelig. Men de er jo opptatt av ære da, det er nok mannen som bestemmer det meste og han mister ansikt når kvinnene i familien ikke gjør som han vil.

Naboen min ble utstøtt da hun skilte seg fra sin voldelige mann, likevel forlangte han at datteren deres skulle begraves på sikhistisk vis enda hun var samboer med en nordmann.

Etter diverse lesning på sikhismen på nettet, så står det at de er opptatt av likestilling mellom kvinner og menn. Når det ikke er slik, så må man vel heller skylde på tradisjon/kultur enn på selve religionen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Jeg tok et søk på nettet og fant ut av Loveleen Brenna er oppvokst med en mor som er sikh. Hun sier at æresdrap ikke har noe med sikhismen å gjøre og beskriver det omtrent slik: Når en nordmann dreper kona si kaller man det en "tragedie" og når en sikh gjør det samme, så er det et "æresdrap"......

''Hun sier at æresdrap ikke har noe med sikhismen å gjøre''

Vel, kanskje kvinnen i denne boka beskriver sine erfaringer fra ektremistmiljøet i sikhismen. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Men de er jo opptatt av ære da, det er nok mannen som bestemmer det meste og han mister ansikt når kvinnene i familien ikke gjør som han vil.''

Nemlig. Det kom fram i boka også. Og det stod at det nærmest var en "plikt" for familien å drepe den kvinne som ikke oppførte seg, for å gjenopprette familieæren.

Forfatteren av boka måtte skifte navn og flytte til et hemmelig sted, siden drapstruselen fra familien var så stor.

Nemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Etter diverse lesning på sikhismen på nettet, så står det at de er opptatt av likestilling mellom kvinner og menn. Når det ikke er slik, så må man vel heller skylde på tradisjon/kultur enn på selve religionen?

''Etter diverse lesning på sikhismen på nettet, så står det at de er opptatt av likestilling mellom kvinner og menn. ''

Det tror jeg faktisk er bare tull. De skriver nok slik for at allmennheten ikke skal få kjennskap til hvilke grusomme holdninger og gjerninger som finnes innad i miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...