Gå til innhold

Religion igjen... denne gang sikhismen


Gjest sjokkert

Anbefalte innlegg

Gjest gul dame

Du skriver nå på norsk, så da får du holde deg til det og ikke blande språk.

Dette er et dumt svar. Alle kan skrive feil engang iblant, og det skjer ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    4

  • mrxx

    2

  • Caloni Makaroni

    2

  • olivia13

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''Hun sier at æresdrap ikke har noe med sikhismen å gjøre''

Vel, kanskje kvinnen i denne boka beskriver sine erfaringer fra ektremistmiljøet i sikhismen. Ikke vet jeg.

Det er mulig - og igjen: Da bruker ekstremismen religionen som skalkeskjul for å drive terror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Etter diverse lesning på sikhismen på nettet, så står det at de er opptatt av likestilling mellom kvinner og menn. ''

Det tror jeg faktisk er bare tull. De skriver nok slik for at allmennheten ikke skal få kjennskap til hvilke grusomme holdninger og gjerninger som finnes innad i miljøet.

Det har du sikkert helt rett i, men man bør ikke ukritisk blande religion og tradisjon/holdninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Det er mulig - og igjen: Da bruker ekstremismen religionen som skalkeskjul for å drive terror.

Kanskje egentlig alle ekstremister er psykopater? En tanke jeg fikk nå... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et dumt svar. Alle kan skrive feil engang iblant, og det skjer ofte.

Du er litt av en raring. Alle kan skrive feil og hadde du sagt at du gjorde det, så hadde det selvsagt vært ok, men du begynte å bable om andre språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje egentlig alle ekstremister er psykopater? En tanke jeg fikk nå... ;-)

Skulle ikke forundre meg :-/

Iallefall mangler de empati og innlevelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Etter diverse lesning på sikhismen på nettet, så står det at de er opptatt av likestilling mellom kvinner og menn. Når det ikke er slik, så må man vel heller skylde på tradisjon/kultur enn på selve religionen?

''Etter diverse lesning på sikhismen på nettet, så står det at de er opptatt av likestilling mellom kvinner og menn.''

Selv ekstreme muslimer sier vel de støtter likestilling mellom kvinner og menn - de sier arbeid i hjemmet er likeverdig arbeid ute, og det at kvinner holdes unna en del situasjoner og ikke skal gå alene ute er bare for å beskytte dem fra det farlige (manns-)samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Etter diverse lesning på sikhismen på nettet, så står det at de er opptatt av likestilling mellom kvinner og menn.''

Selv ekstreme muslimer sier vel de støtter likestilling mellom kvinner og menn - de sier arbeid i hjemmet er likeverdig arbeid ute, og det at kvinner holdes unna en del situasjoner og ikke skal gå alene ute er bare for å beskytte dem fra det farlige (manns-)samfunnet.

Ja, man har nok litt ulikt syn på hva likestilling egentlig innebærer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men de er jo opptatt av ære da, det er nok mannen som bestemmer det meste og han mister ansikt når kvinnene i familien ikke gjør som han vil.''

Nemlig. Det kom fram i boka også. Og det stod at det nærmest var en "plikt" for familien å drepe den kvinne som ikke oppførte seg, for å gjenopprette familieæren.

Forfatteren av boka måtte skifte navn og flytte til et hemmelig sted, siden drapstruselen fra familien var så stor.

Men de er ikke så ille som muslimene da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter diverse lesning på sikhismen på nettet, så står det at de er opptatt av likestilling mellom kvinner og menn. Når det ikke er slik, så må man vel heller skylde på tradisjon/kultur enn på selve religionen?

Det er de sikkert, men så er det den æren da. Den ødelegger mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest den boka synes jeg de er like ille.

Som sagt, jeg har ikke lest boka, jeg kjenner bare venninna hennes og har hørt hva den handler om.

Min sikhnabo er en kjempekul dame, med norske klær og lot dattera leve sammen med en nordmann og vi har et kjempegodt forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caloni Makaroni

Har nylig lest boka selv, og ble ganske sjokkert, ja. Bare sånne ting som at faren forteller dem at de ikke skal bry seg om norske lover, fordi de er indere, og at de har møter i tempelet hvor de deler måter å lure det norske trygdesystemet på. Fikk nok meg til å få litt mer fordommer, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Har nylig lest boka selv, og ble ganske sjokkert, ja. Bare sånne ting som at faren forteller dem at de ikke skal bry seg om norske lover, fordi de er indere, og at de har møter i tempelet hvor de deler måter å lure det norske trygdesystemet på. Fikk nok meg til å få litt mer fordommer, ja...

Nemlig. Helt enig. Tror det finnes mye av denslags blant muslimer også. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. På norsk skrives det _intelligens_, og ingen andre skrivemåter av ordet aksepteres. I fjerde klasse hadde du fått feil på ordprøven din om du hadde skrevet _intelligense_, her i Norge.

Bedyret at jeg skulle slutte å skrive innlegg på DOL, men dette klarer jeg ikke å la være å kommentere.

Dette er en debatt om religion, også utarter det seg til krenkende personangrep rundt skrivefeil!!??!!

Mange her (inkludert meg selv) har skrivefeil eller tastefeil. Hvorfor får "gul dame" denne type tilbakemeldinger etter at hun sa hun ikke er etnisk norsk?

Minner om utsagnet ditt etter dette "sjokkert", vet du beklaget det, men likevel:

"At du ikke vurderer å flytte "hjem" igjen, gul dame? Der får du det sikkert myyye bedre!

Vet ikke hvilket land du har dine gener fra, men kanskje er det fra et land hvor du ikke får lov til å ytre deg i det hele tatt? Kanskje du og andre kvinner får mye bank og må dekke dere i lange kjortler så ikke de dyriske mannfolka deres skal løpe etter å voldta dere, jeg vet ikke.

Men hvis du synes det er så ille å være her, vurder da i allefall alternativet.

– sjokkert"

Dette sier vel det meste om intelligens og toleranse...

Og til "gul dame": Jeg synes du skriver godt norsk og over gjennomsnittet for voksne etniske nordmenn - stå på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at den er dårlig skrevet, men det var visst et poeng i at hun skulle få fortelle med egne ord hva hun har opplevd. Og ord og uttrykk fra det språket oversatt til norsk, blir ikke like bra...

Da har oversetteren gjort en dårlig jobb, har vel ikke noe med "det språket" å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Bedyret at jeg skulle slutte å skrive innlegg på DOL, men dette klarer jeg ikke å la være å kommentere.

Dette er en debatt om religion, også utarter det seg til krenkende personangrep rundt skrivefeil!!??!!

Mange her (inkludert meg selv) har skrivefeil eller tastefeil. Hvorfor får "gul dame" denne type tilbakemeldinger etter at hun sa hun ikke er etnisk norsk?

Minner om utsagnet ditt etter dette "sjokkert", vet du beklaget det, men likevel:

"At du ikke vurderer å flytte "hjem" igjen, gul dame? Der får du det sikkert myyye bedre!

Vet ikke hvilket land du har dine gener fra, men kanskje er det fra et land hvor du ikke får lov til å ytre deg i det hele tatt? Kanskje du og andre kvinner får mye bank og må dekke dere i lange kjortler så ikke de dyriske mannfolka deres skal løpe etter å voldta dere, jeg vet ikke.

Men hvis du synes det er så ille å være her, vurder da i allefall alternativet.

– sjokkert"

Dette sier vel det meste om intelligens og toleranse...

Og til "gul dame": Jeg synes du skriver godt norsk og over gjennomsnittet for voksne etniske nordmenn - stå på :-)

Jeg kunne ikke dy meg siden det virket som om hun hevet seg over etnisk norske og påstod at hun var mye mer intelligent enn dem. Kan selvfølgelig være slik, men ble provosert av det. Man går vel ikke rundt og skryter av hvor intelligent man er samtidig som man rakker ned på andre.

Så skal hun ha litt troverdighet, får hun også begynne å uttrykke seg litt snillere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Nemlig. Helt enig. Tror det finnes mye av denslags blant muslimer også. :-(

Akkurat det der har neppe så mye med religion å gjøre, men heller kulturforskjeller. Plutselig kommer de til et land med et fungerende helse- og trygdesystem, mens de har vært nødt til å kjempe seg til hver en krone i hjemlandet. For mange er det lett å falle for fristelsen, kanskje. Men jeg tror nok at de fleste etter hvert forstår at det ikke er slik systemet skal fungere, og at det de gjør er galt. Da er man over på det som faren til denne jenta sa,- at de ikke skulle bry seg om politiet, for de bestemmer bare over nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...