Gå til innhold

Hvor sannsynlig er det at det var svineinfluensa

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Minstejenta ble plutselig syk mandag. En time etter at hun dro til skolen, maatte jeg hente henne. Vondt i halsen, vondt i hodet og feber. Ikke vondt i leddene, men hun klaget paa at hun hadde vondt i skuldrene.

Har ligget for det meste med feber hver dag. Gradvis bedre, men hun fikk toerrhoste. Foerste helt feberfrie dag i gaar. Helt frisk i dag.

To ting taler imot svineinfluensa. Hun hadde ikke vondt i leddene, bare i skuldrene. Vi andre er fortsatt helt friske.

Kan det ha vaert svineinfluensa likevel?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Har dere tatt Tamiflu?

Bare soennen som er i risikogruppa. Hun syke fikk 2 tabletter foerste dagen, men kastet opp etter 15 min., og siden nektet hun aa ta flere. Jeg og mannen min hadde litt vondt i hodet en dag. Ellers frisk.

Skrevet

Bare soennen som er i risikogruppa. Hun syke fikk 2 tabletter foerste dagen, men kastet opp etter 15 min., og siden nektet hun aa ta flere. Jeg og mannen min hadde litt vondt i hodet en dag. Ellers frisk.

Det kan sikkert ha vært svineinfluensa. Man får vel nødvendigvis ikke veldig vondt i leddene og jeg kjenner flere familier hvor de voksne ikke har blitt syke selv om barna er syke.

Det er jo dessverre vanskelig å vite sikkert uten å teste, da. Er det mange rundt dere som er syke?

Skrevet

Heisan!

Vi har lest og lest på nettet, og blitt noe klokere, men også litt forvirret. Vi har forstått det slik at en trenger absolutt ikke å ha vondt i leddene for at det skal være svineinfluensa.

Og - noen gode venner av oss hadde svineinfluensa i huset: To av tre barn var syke, hos den ene ble det påvist at det var svineinfluensa, den andre ble det ikke tatt prøve av. Det tredje barnet ble ikke sykt, heller ikke de to voksne.

Jenta vår var feberfri i morges, men feberen skjøt raskt opp mot 39 da vi målte henne igjen 13.30, og vi bestemte oss for å kjøre Tamiflu-opplegget. Hun klarer ikke å svelge kapslene, så vi blander det i youghurt. Hun har ikke kastet opp. Feberen fortsatte å stige mot 40, og hun fikk Paracet. Har vært ganske ok i kveld.

Vi regner med at dette er svineinfluensa, selv om hun verken har vondt i hode eller ledd, eller er tungpusten.

Legevakten gav bare ulne svar da vi snakket med dem i går og i dag.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det kan sikkert ha vært svineinfluensa. Man får vel nødvendigvis ikke veldig vondt i leddene og jeg kjenner flere familier hvor de voksne ikke har blitt syke selv om barna er syke.

Det er jo dessverre vanskelig å vite sikkert uten å teste, da. Er det mange rundt dere som er syke?

Har ikke vaert saa mye prat om det her. Noen har vaert syke, uten aa nevne noe om svineinfluensa.

Jeg vet at en norsk gutt har ligget i respirator med svineinfluensa.

Jeg antar at at flere av de som har vaert syke ikke vet fordi de ikke har oppsoekt lege.

To av kamereratene til min soenn har vaert syke ei uke hver.

Gjest firepile
Skrevet

''Kan det ha vaert svineinfluensa likevel?''

Ja, høres ut som det. Men behøver ikke å ha alle symptomene.

Skrevet

Har ikke vaert saa mye prat om det her. Noen har vaert syke, uten aa nevne noe om svineinfluensa.

Jeg vet at en norsk gutt har ligget i respirator med svineinfluensa.

Jeg antar at at flere av de som har vaert syke ikke vet fordi de ikke har oppsoekt lege.

To av kamereratene til min soenn har vaert syke ei uke hver.

Jeg ville nok gått ut fra at det var svineinfluensa.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Heisan!

Vi har lest og lest på nettet, og blitt noe klokere, men også litt forvirret. Vi har forstått det slik at en trenger absolutt ikke å ha vondt i leddene for at det skal være svineinfluensa.

Og - noen gode venner av oss hadde svineinfluensa i huset: To av tre barn var syke, hos den ene ble det påvist at det var svineinfluensa, den andre ble det ikke tatt prøve av. Det tredje barnet ble ikke sykt, heller ikke de to voksne.

Jenta vår var feberfri i morges, men feberen skjøt raskt opp mot 39 da vi målte henne igjen 13.30, og vi bestemte oss for å kjøre Tamiflu-opplegget. Hun klarer ikke å svelge kapslene, så vi blander det i youghurt. Hun har ikke kastet opp. Feberen fortsatte å stige mot 40, og hun fikk Paracet. Har vært ganske ok i kveld.

Vi regner med at dette er svineinfluensa, selv om hun verken har vondt i hode eller ledd, eller er tungpusten.

Legevakten gav bare ulne svar da vi snakket med dem i går og i dag.

Det var typisk her ogsaa, at feberen steg utpaa dagen eller kvelden.

God bedring til jenta di. Synes det er bra hun faar Tamiflu.

Jeg haaper det er svineinfluensa jenta mi hadde, for da har begge jentene berget bra gjennom det. Hun eldste hjemme har ogsaa vaert syk.. Rart at han jeg har vaert reddest for ikke har hatt noenting.*banker hardt i bordet* Det er i grunnen typisk de siste 5 arene at han har vaert den friskeste. Som legen sa, saa er det enda viktigere for han at han tar medisine sine regelmessig enn Tamifluen. De har vaert fantastiske disse medisinene altsaa.

Er saa glad i den legen.

Skrevet

Ja, dette er det store spørsmålet her i heimen også: Er det svineinfluensa? Sesonginfluensa? Eller noe annet?

Og hvis junior har svineinfuensa - betyr det at kraslingen i halsen på meg er bare forstadiet? osv osv

Jeg synes jeg har vært nokså avslappet under alle medieoppslagene osv, men når man så har sykdom i huset tenker man uvergelig på svineinfluensaen. Rart å ikke vite, og ikke minst: Skal man valsi9nere seg når man er frisk igjen, i tilfelle det ikke var nøff-nøff likeevel?

Gjest her i gården
Skrevet

Ja, dette er det store spørsmålet her i heimen også: Er det svineinfluensa? Sesonginfluensa? Eller noe annet?

Og hvis junior har svineinfuensa - betyr det at kraslingen i halsen på meg er bare forstadiet? osv osv

Jeg synes jeg har vært nokså avslappet under alle medieoppslagene osv, men når man så har sykdom i huset tenker man uvergelig på svineinfluensaen. Rart å ikke vite, og ikke minst: Skal man valsi9nere seg når man er frisk igjen, i tilfelle det ikke var nøff-nøff likeevel?

Jeg tror det er utelukket at det er sesonginfluensa nå.

Jeg har hatt influenssyke barn, men selv ble jeg bare litt forkjølet. Har ikke holdt meg hjemme fra jobb på grunn av det, når det var mitt eneste symptom.

Skrevet

Jeg tror det er utelukket at det er sesonginfluensa nå.

Jeg har hatt influenssyke barn, men selv ble jeg bare litt forkjølet. Har ikke holdt meg hjemme fra jobb på grunn av det, når det var mitt eneste symptom.

Hvorfor tror du det er utelukket at det er sesonginfluensa?

Gjest her i gården
Skrevet

Jo, fordi at det siste jeg leste om det(nå kommer det noe nytt hver dag da) var at de venter den senere på høsten, og at de som fikk influensa nå måtte derfor regne med at det var svineinfluensaen eller et annet forkjølelsesvirus av et eller annet slag, ikke sesonginfluensaen.

Skrevet

Det er veldig lite sesonginfluensa nå. Fra folkehelsa:

"Fra og med uke 18 og til og med uke 44 er det innrapportert 3146 laboratoriepåvisninger av ny influensa A(H1N1)v. I tillegg er det meldt 2137 influensavirus A som ikke er subtypebestemt, samt syv influensavirus A(H1N1) av sesonginfluensavariant, 28 influensavirus A(H3N2) og 89 influensavirus B (tabell 4, figur 4). De tre sesonginfluensa A(H3)-virusene påvist i uke 42 var alle hos personer som hadde reist i Asia eller Afrika. "

Skrevet

Det er veldig lite sesonginfluensa nå. Fra folkehelsa:

"Fra og med uke 18 og til og med uke 44 er det innrapportert 3146 laboratoriepåvisninger av ny influensa A(H1N1)v. I tillegg er det meldt 2137 influensavirus A som ikke er subtypebestemt, samt syv influensavirus A(H1N1) av sesonginfluensavariant, 28 influensavirus A(H3N2) og 89 influensavirus B (tabell 4, figur 4). De tre sesonginfluensa A(H3)-virusene påvist i uke 42 var alle hos personer som hadde reist i Asia eller Afrika. "

Ah, ok.

Skrevet

Jo, fordi at det siste jeg leste om det(nå kommer det noe nytt hver dag da) var at de venter den senere på høsten, og at de som fikk influensa nå måtte derfor regne med at det var svineinfluensaen eller et annet forkjølelsesvirus av et eller annet slag, ikke sesonginfluensaen.

ok, så da er det neppe sesongflu, men det kan jo likevel være annet enn svineflu, eller hva? *stadig like usikker*

Skrevet

ok, så da er det neppe sesongflu, men det kan jo likevel være annet enn svineflu, eller hva? *stadig like usikker*

Er det mange på skolen/i klassen som er syke?

På skolen til mine barn er det for tiden mange som er syke. Jeg tenker at hvis mine blir syke nå med influensa-symptomer, er det antagelig svineinfluensaen. De er vanligvis ikke mye syke.

Gjest her i gården
Skrevet

Det kan det absolutt være. Jeg ble i stuss selv, siden jeg antok at smitten kom fra mitt influensasyke barn. Det var det mest nærliggende.

Men når forkjølelse var eneste symptom, med litt slapphet i tillegg, forstod jeg det slik at jeg kunne anta at det ikke var influensaen. Og nå er dagene gått. Ungen er frisk igjen, og det ble med den forkjølelsen.

Jeg valgte å leve som normalt.

Skrevet

Er det mange på skolen/i klassen som er syke?

På skolen til mine barn er det for tiden mange som er syke. Jeg tenker at hvis mine blir syke nå med influensa-symptomer, er det antagelig svineinfluensaen. De er vanligvis ikke mye syke.

Ja, omtrent en tredjepart er borte. Og i går hadde han 38,8 i feber, i dag bare 38,1.

Skrevet

Det kan det absolutt være. Jeg ble i stuss selv, siden jeg antok at smitten kom fra mitt influensasyke barn. Det var det mest nærliggende.

Men når forkjølelse var eneste symptom, med litt slapphet i tillegg, forstod jeg det slik at jeg kunne anta at det ikke var influensaen. Og nå er dagene gått. Ungen er frisk igjen, og det ble med den forkjølelsen.

Jeg valgte å leve som normalt.

I går var han såpass slapp og varm at vi skaffet tamiflu fra døgnåpent apotek. Kanskje gårsdagens dose har gjort at feberen har sunket fra 38,8 til 38,1 i dag??

Uansett - bortsett fra medisinen er livet uendret her også. Vi fikk med en brosjyre der det sto at hver gang man gikk in på rommet til en influensasyk skulle man ha på seg munnbind som skulle kastes etter én gangs bruk, og deretter skulle man desinfisere hendene... Høres litt vel voldsomt ut...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...