Gå til innhold

God kjøkkenmaskin?


Gjest Niccola

Anbefalte innlegg

Gjest teknofrik

Husker en viss diskusjon, men der var jo feilen så grov at det var litt uklart hva som mentes - det var overhodet ikke tilfelle her.

Mener du, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dekket av eltekroken? Det er den vel ikke? Kenwood har et lokk med "dør" i til å legge til flere ingredienser, men man kan selvsagt velge å ikke ha på lokket.

Den har jo en stor arm over bollen, har den ikke det da?

I alle fall tidligere modeller. Og folk jeg kjenner som har sånn har mislikt akkurat det i forhold til Elektrolux....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er veldig fornøyd med vår Kenwood Major (kjøpt etter anbefaling på dol,selvfølgelig), men har ikke hatt noen annen, så kan ikke uttale meg på generelt grunnlag.

Og den er jo litt dyr, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg er ikke honnicorn. Nå må du ikke blir paranoid.

Så hvorfor skal du kjekke deg da? Og hva er poenget med å dra inn paranoiditet? Idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jo en stor arm over bollen, har den ikke det da?

I alle fall tidligere modeller. Og folk jeg kjenner som har sånn har mislikt akkurat det i forhold til Elektrolux....

"armen" til Kenwood er jo lett å vippe opp og ned hvis man har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg har en Kitchen aid og er utrolig fornøyd med den.Den koster, men i motsetning til Kenwood trenger man ikke å rope for å føre en samtale ved siden av den og den pisker eggedosis etc bedre enn Kenwooden gjør, sier testen. Siden du ikke skal bake store brød, ville jeg ha gått for den.

ELLER, en bakemaskin hvis det stort sett er brød du trenger den til. Jeg bruker kun brødbakemaskin til glutenfritt brød nå og får luftige, fine brød. -og ikke minst nystekt til frokost.

''Jeg bruker kun brødbakemaskin til glutenfritt brød nå og får luftige, fine brød''

Kunne jeg be om oppskriften? :-) Jeg har en Wilfa bakemaskin med to eltekroker, har prøvd meg såvidt på glutenfritt brød, men det ble bare en kompakt klump med rå deig inni selv om jeg forlenget steketiden med 25 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"armen" til Kenwood er jo lett å vippe opp og ned hvis man har behov for det.

Jojo,- men jeg som er vant til Elektrolux har fri adgang til bollen mens maskinen går ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenwood major. Kjøpte min med alt utstyr (kjøttkvern, to boller, hurtigmikser og div elteredskap) på et meget godt tilbud:) 1500 kr. Men du får forskjellige pakker på de, noen med bare en bolle, uten alt ekstrautstyret. Og de holder mange år. Foreldrene mine fikk sin når de giftet seg for 30 år siden og skiftet den ut med en ny for 1 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg bruker kun brødbakemaskin til glutenfritt brød nå og får luftige, fine brød''

Kunne jeg be om oppskriften? :-) Jeg har en Wilfa bakemaskin med to eltekroker, har prøvd meg såvidt på glutenfritt brød, men det ble bare en kompakt klump med rå deig inni selv om jeg forlenget steketiden med 25 min.

Jeg har gitt opp å bruke semper, så nå bruker jeg toro lys melblanding som base.

Jeg hiver i rundt 4,5 dl vann

en dæsj, sikkert en dl eller deromkring, olivenolje

en drøy dl med finknuste linfrø + en håndfull hele frø

en pose toro lys melblanding

en t-skje salt

en snau t-skje tørrgjær.

setter innstillingen på fransk og mørk stek.

Tidligere har jeg også med godt resultat hatt oppi et vispet egg eller to. Det gjør vel godt for glykemisk indeks også, tipper jeg.

Jeg tror kanskje kunsten er å få nok væske i, samme hva slags mel man bruker. De gangene jeg bakte med semper mel, så det ofte ut som om deigen hadde blitt for tørr til å bli eltet skikkelig og for tung til å heve. En dag jeg har lite å gjøre skal jeg forsøke igjen med mer vann enn det står i oppskriften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kenwood major. Kjøpte min med alt utstyr (kjøttkvern, to boller, hurtigmikser og div elteredskap) på et meget godt tilbud:) 1500 kr. Men du får forskjellige pakker på de, noen med bare en bolle, uten alt ekstrautstyret. Og de holder mange år. Foreldrene mine fikk sin når de giftet seg for 30 år siden og skiftet den ut med en ny for 1 år siden.

Ja, det må man si var billig, vi betalte vel rundt 5000? Men den finnes vel i ulike utgaver, vi har Major Titanium, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp å bruke semper, så nå bruker jeg toro lys melblanding som base.

Jeg hiver i rundt 4,5 dl vann

en dæsj, sikkert en dl eller deromkring, olivenolje

en drøy dl med finknuste linfrø + en håndfull hele frø

en pose toro lys melblanding

en t-skje salt

en snau t-skje tørrgjær.

setter innstillingen på fransk og mørk stek.

Tidligere har jeg også med godt resultat hatt oppi et vispet egg eller to. Det gjør vel godt for glykemisk indeks også, tipper jeg.

Jeg tror kanskje kunsten er å få nok væske i, samme hva slags mel man bruker. De gangene jeg bakte med semper mel, så det ofte ut som om deigen hadde blitt for tørr til å bli eltet skikkelig og for tung til å heve. En dag jeg har lite å gjøre skal jeg forsøke igjen med mer vann enn det står i oppskriften :)

Takk for tips!

Den melblandingen kjennes nesten som potetmel? (Har bare klemt på posen)

Og brødet blir kanskje veldig lyst/"loffete"?

Jeg gjorde mitt aller første seriøse bakeforsøk i går, med grovt mel fra Finax, fiberhusk, frø og gresskarkjerner, og jeg ble faktisk svært fornøyd. Problemet var at bakemaskina sleit med tyngden og konsistensen, og jeg måtte forlenge både heve- og steketid underveis. Det er litt upraktisk å måtte sitte i nærheten av bakemaskina i 3,5 time, man kan nemlig ikke stille inn slike forlengelser på forhånd :-(

Skal teste oppskriften din, må ha flere å velge mellom, brødet jeg har fått kjøpt er altfor stusselig. Funker greit når det kommer rett fra tining i microen, men ellers ramler det jo bare fra hverandre. *sukk* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Den melblandingen kjennes nesten som potetmel? (Har bare klemt på posen)

Og brødet blir kanskje veldig lyst/"loffete"?

Jeg gjorde mitt aller første seriøse bakeforsøk i går, med grovt mel fra Finax, fiberhusk, frø og gresskarkjerner, og jeg ble faktisk svært fornøyd. Problemet var at bakemaskina sleit med tyngden og konsistensen, og jeg måtte forlenge både heve- og steketid underveis. Det er litt upraktisk å måtte sitte i nærheten av bakemaskina i 3,5 time, man kan nemlig ikke stille inn slike forlengelser på forhånd :-(

Skal teste oppskriften din, må ha flere å velge mellom, brødet jeg har fått kjøpt er altfor stusselig. Funker greit når det kommer rett fra tining i microen, men ellers ramler det jo bare fra hverandre. *sukk* :-)

Ja, brødet blir kanskje litt loffete, på en måte, men det blir ganske mørkt med alt linfrøet og ganske saftig med oljen i. Og det henger sammen, i motsetning til kjøpebrød som blir til smuler bare man ser på det ;-)

Kanskje du kan bruke litt lys melblanding i den oppskriften du prøvde nå, bare for å få en litt lettere deig? Hos meg er problemet at deigen omtrent hever lokket på bakemaskinen hvis jeg ikke er restriktiv med gjæren ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, brødet blir kanskje litt loffete, på en måte, men det blir ganske mørkt med alt linfrøet og ganske saftig med oljen i. Og det henger sammen, i motsetning til kjøpebrød som blir til smuler bare man ser på det ;-)

Kanskje du kan bruke litt lys melblanding i den oppskriften du prøvde nå, bare for å få en litt lettere deig? Hos meg er problemet at deigen omtrent hever lokket på bakemaskinen hvis jeg ikke er restriktiv med gjæren ;-)

Godt forslag å blande! Blir nok en del eksperimentering framover ja. Heldigvis er jeg glad i å bake.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag å blande! Blir nok en del eksperimentering framover ja. Heldigvis er jeg glad i å bake.... ;-)

Jeg glemte en ting:

Fiberhusk kan fort gi tungt resultat hvis man har i for mye. Jeg har vært ute for brød som snaut nok har hevet :( Selv foretrekker jeg å bake uten fiberhusk, men det kan nok være litt pga linfrøene at jeg ikke savner det. Linfrø gir jo en slags gele som gir saftighet til brødet uten at jeg tilsetter fiberhusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenwood har også rimeligere enn 5000,- som er bra

Har denne fra Kenwood, og er veldig fornøyd. Tidligere hadde jeg en Bosh med mindre bolle, og måtte flytte deigen over under heving - gikk fort lei av det! http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/kjokkenapparater/kjokkenmaskin/KM615MEGA/kenwood-kjokkenmaskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...