Gå til innhold

Er det bare maling som trenger kvistlakk?

Anbefalte innlegg

Gjest Oppussing-freak
Skrevet

Ikke beis og lakk? Og er det en ingrediens i malinga som 'trekker' ut kvistene da eller? Jeg har ubehandlet panel som har stått slik i femten år. Hva vil skje med kvistene hvis jeg maler det - uten å kvistlakke? Vil kvistene plutselig sprette ut som troll av eske?

Noen som vet ?

Gjest Oppussing-freak
Skrevet

Kun maling

Men hva skjer hvis jeg IKKE bruker kvistlakk på det her 15 år gamle ubehandla veggpanelet da? Suger malinga ut kvistene? Er det fuktigheten som får det til å skje i såfall?

Skrevet

Men hva skjer hvis jeg IKKE bruker kvistlakk på det her 15 år gamle ubehandla veggpanelet da? Suger malinga ut kvistene? Er det fuktigheten som får det til å skje i såfall?

Kvistene vil synes i gjennom malingen din og det blir ikke pent.

Skrevet

Kvistlakken får ikke kvistene til å sitte fast og malinga får ikke kvistene til å sprette ut - hvor har du det fra?

Saken er vel at dersom man maler rett på panel uten kvistlakk kan man risikere at kvistene synes gjennom og det er jo ikke noe fint. Kanskje kan de avgi kvae også? Men spretter ut gjør de ikke. :o)

Gjest fru Hansen
Skrevet

Kvistlakken får ikke kvistene til å sitte fast og malinga får ikke kvistene til å sprette ut - hvor har du det fra?

Saken er vel at dersom man maler rett på panel uten kvistlakk kan man risikere at kvistene synes gjennom og det er jo ikke noe fint. Kanskje kan de avgi kvae også? Men spretter ut gjør de ikke. :o)

Å joda! Kvistene kan skille seg litt fra resten av panelet, og bli stikkende litt lengre ut. Sikkert ikke på alle typer panel, men fenomenet er godt kjent.

Hvorfor uttaler du deg ofte så bastant? Gang på gang, om ting du ikke har peiling på.

Skrevet

Å joda! Kvistene kan skille seg litt fra resten av panelet, og bli stikkende litt lengre ut. Sikkert ikke på alle typer panel, men fenomenet er godt kjent.

Hvorfor uttaler du deg ofte så bastant? Gang på gang, om ting du ikke har peiling på.

Jøss - har da malt panel og trevirke, men har aldri sett at kvistene kommer ut!?

Skrevet

Kvistene vil synes i gjennom malingen din og det blir ikke pent.

Tull, jeg malte mitt 10 år gamle panel uten kvistlakk, og det er ingen synlige kvister.

Skrevet

'''Alle kvister behandles med kvistlakk. Det gjelder spesielt for furu, men også for gran. Da forhindrer du utsiving av kvae og harpiks - noe som skjer når kvister blir overmalt, enten panelet er gammelt eller nytt. Ta lite på av gangen slik at du unngår sig. Lakken er overmalbar etter få sekunder.''

Hentet fra http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Fakta/GjorDetSelv/2002/2002_03/panel_male.htm

Jeg har god erfaring med sperrgrunn fra Maxbo. Det er en grunning som visstnok inneholder kvistlakk. Ingen blødende kvister etter 3 år og det må man vel kalle suksess.

http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Malingogbeis/Innvendig-maling/Sperregrunn-Harmoni/

Skrevet

Jøss - har da malt panel og trevirke, men har aldri sett at kvistene kommer ut!?

Men det betyr vel ikke at det ikke kan skje?

Skrevet

Tull, jeg malte mitt 10 år gamle panel uten kvistlakk, og det er ingen synlige kvister.

Tull er det ikke, selv om det ikke skjedde hos deg.

Gjest Oppussing-freakne
Skrevet

Har jo sett at kvistene i gamle hus kunne stå sten en halv cm ut fra panelet faktisk. Jeg mente ikke at de spratt en meter bortover gulvet, hvis det var det du trodde. hehe...

Skrevet

Men det betyr vel ikke at det ikke kan skje?

''Men det betyr vel ikke at det ikke kan skje?''

Nei, men det er likevel ikke derfor man skal bruke kvistlakk...

Skrevet

Kvistlakken skal forsegle kvisten slik at ikke kvae trekker ut gjennom malingen og gir stykke flekker. Dette vises best på maling. Hvis man bruker kvistlakk når man skal lakke, så vil man jo se kvistlakken som ekstra brune flekker ved alle kvistene.

Gjest Oppussing-freak
Skrevet

Kvistlakken skal forsegle kvisten slik at ikke kvae trekker ut gjennom malingen og gir stykke flekker. Dette vises best på maling. Hvis man bruker kvistlakk når man skal lakke, så vil man jo se kvistlakken som ekstra brune flekker ved alle kvistene.

Jeg har brukt helblank maling i et tak med trepanel. Der synes også kvistlakken som ekstra blanke flekker gjennom tre strøk Lady-maling. Noe skikkelig dritt. Det er Jotuns kvistlakk også. Det ser ut som om taket er fettete.

Gjest Oppussing-freak
Skrevet

''Men det betyr vel ikke at det ikke kan skje?''

Nei, men det er likevel ikke derfor man skal bruke kvistlakk...

Men hvis det her kvaegreiene først kommer ut, går det da an å skære det bort, male over en gang til, og så er en kvitt problemet, eller vil det tyte ut enda en gang?

Skrevet

Har jo sett at kvistene i gamle hus kunne stå sten en halv cm ut fra panelet faktisk. Jeg mente ikke at de spratt en meter bortover gulvet, hvis det var det du trodde. hehe...

*Knegg* Jeg så vel for meg noe slikt ja. :o) Men greit - jeg ser jeg tar feil, maling kan tydeligvis suge ut kvistene selv om jeg aldri har sett det. :o)

Skrevet

Men hvis det her kvaegreiene først kommer ut, går det da an å skære det bort, male over en gang til, og så er en kvitt problemet, eller vil det tyte ut enda en gang?

''Men hvis det her kvaegreiene først kommer ut, går det da an å skære det bort, male over en gang til, og så er en kvitt problemet, eller vil det tyte ut enda en gang?''

Det kan komme i flere runder, ja. Hvis du skal male, bør du ta det første strøket med en grunning som hindrer kvaen å komme ut, så slår du to fluer i en smekk.

Gjest Oppussing-freak
Skrevet

''Men hvis det her kvaegreiene først kommer ut, går det da an å skære det bort, male over en gang til, og så er en kvitt problemet, eller vil det tyte ut enda en gang?''

Det kan komme i flere runder, ja. Hvis du skal male, bør du ta det første strøket med en grunning som hindrer kvaen å komme ut, så slår du to fluer i en smekk.

Å fytti rakker'n. Jeg får nok bare bite i det sure eplet å gå over med kvistlakk da. Jeg har kvistlakk, men ikke sperregrunn, så da blir det det.

Takk for svar alle sammen!

Men er det forresten noen som vet hvorfor det skinner hvite flekker imellom den blanke takmalinga mi, flekker etter kvistlakken altså? Kan det være at jeg har hatt for tykt på?

Skrevet

Å fytti rakker'n. Jeg får nok bare bite i det sure eplet å gå over med kvistlakk da. Jeg har kvistlakk, men ikke sperregrunn, så da blir det det.

Takk for svar alle sammen!

Men er det forresten noen som vet hvorfor det skinner hvite flekker imellom den blanke takmalinga mi, flekker etter kvistlakken altså? Kan det være at jeg har hatt for tykt på?

''Men er det forresten noen som vet hvorfor det skinner hvite flekker imellom den blanke takmalinga mi, flekker etter kvistlakken altså? Kan det være at jeg har hatt for tykt på?

''

Jeg pleier ikke bruke blank maling, så jeg vet ikke hva det har å si. Men det KAN tenkes at du trenger et malingstrøk til, for at alt skal blir helt hvitt, ikke bare kvistene.

(Når jeg bruker blank eller halvblank maling, gjør jeg det bare på det siste strøket.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...