Gå til innhold

Er det bare maling som trenger kvistlakk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å fytti rakker'n. Jeg får nok bare bite i det sure eplet å gå over med kvistlakk da. Jeg har kvistlakk, men ikke sperregrunn, så da blir det det.

Takk for svar alle sammen!

Men er det forresten noen som vet hvorfor det skinner hvite flekker imellom den blanke takmalinga mi, flekker etter kvistlakken altså? Kan det være at jeg har hatt for tykt på?

Grunnet du etter kvistlakken? Jeg har ikke hatt det problemet, men så har jeg også alltid brukt grunning. Forestiller meg at det lager en matt flate under malingen. Bare noen tanker, jeg vet ikke.

På hytta glemte vi kvistlakk på deler av den ene veggen. Det er _ikke_ pent for å si det sånn. På den ene siden av døra er det en flott eggeskallhvit vegg. På den andre siden av døra ser det ut som vi har tapetsert med skinnet til Pippi Langstrømpes hest.

Skrevet

''Men det betyr vel ikke at det ikke kan skje?''

Nei, men det er likevel ikke derfor man skal bruke kvistlakk...

Nei, og det har jeg også svart til trådstarter. Jeg ville bare påpeke at man skal være varsom med anekdotiske bevis. :)

Gjest Oppussing-freak
Skrevet

Grunnet du etter kvistlakken? Jeg har ikke hatt det problemet, men så har jeg også alltid brukt grunning. Forestiller meg at det lager en matt flate under malingen. Bare noen tanker, jeg vet ikke.

På hytta glemte vi kvistlakk på deler av den ene veggen. Det er _ikke_ pent for å si det sånn. På den ene siden av døra er det en flott eggeskallhvit vegg. På den andre siden av døra ser det ut som vi har tapetsert med skinnet til Pippi Langstrømpes hest.

Fader, DET må det være, det hørtes fornuftig ut. Jeg tok tre strøk helblank LADY rett over kvistlakken. Tenkte ikke over at en burde ha noe matt over kvistlakken. Jaja, det gidder jeg ikke gjøre noe med nå. Det får bare være sånn!

Skrevet

Men hva skjer hvis jeg IKKE bruker kvistlakk på det her 15 år gamle ubehandla veggpanelet da? Suger malinga ut kvistene? Er det fuktigheten som får det til å skje i såfall?

Det blir helt tett av maling ,og når kvistene ikke får puste så kan den begynne å leve selvom panelet er gammelt. Det er kvae som kommer ut og den kan selvfølgelig dytte kvister litt utifra veggen.

Grunning er viktig. Et strøk og to toppstrøk i ønsket glans, dette skulle betjeningen i din maleforretning ha fortalt deg. Dessverre er det altfor mange som handler maling alle andre steder for tiden som f.eks obs og da får man jo ikke vettuge svar. Spør og grav heller en gang for mye enn for lite når man skal pusse opp slik at man ikke får dårlige resultater etter endt og langvarig jobbing.

Har man hoppet over kvistlakk og kvisten skinner igjennom maling , kan man kvistlakke på toppen av malingen og male nye strøk omigjen. Litt av en jobb , men irriterer man vettet av seg så er det ofte bedre med å reparere på ting. Hvis unger har tegnet med vannfast tusj på veggen kan man også ta på kvistlakk og male utenpå. Ellers vil også tusj skinne igjennom påny. Så kvistlakk er et godt verktøy til mange jobber.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...