Gå til innhold

Kan jeg forhandle lønn i en ny jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest mindre lønn nå

Har fått tilbud/tilsetting om en fast sykepleierstilling i offentlig sektor. På tilsettingen står det hva jeg får i årslønn etter vanlig tariff og min ansienitet. Jeg er påbegynt en videreutdanning, og har til jul gått ett semester, har tre igjen før jeg får høyere lønn.

Kan jeg på noen måte forhandle med lønnen jeg nå har fått i tilsettingen, eller er det endelig med tanke på tariff?

Er litt surt å gå ned i lønn ca 35.000 selv om jeg nå skal begynne på dag. Har jobbet turnus til nå.

Forslag om hvordan eventuelt legge dette frem, og om jeg egentlig har mulighet til det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/338100-kan-jeg-forhandle-l%C3%B8nn-i-en-ny-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har liten erfaring med det offentlige generelt og med sykepleierlønninger spesielt. Imidlertid er jeg godt kjent med at dagjobbing er dårligere betalt enn turnus med nattevakter m.m. Har venner som mer eller mindre motvillig har beholdt turnusstilling fordi de ikke har "råd" til bare å jobbe dag.

Vil derfor neppe tro du klarer å argumentere deg til samme lønn ved dagjobb som ved turnus, men du kan jo prøve ;).

Kanskje andre her har mer direkte erfaring med dette.

Gjest sett det før

Nei, du kan ikke forhandle på lønn nå når du har takket ja til jobben og fått tilbudet. Hvis du skulle ha forhandlet, måtte det skjedd før du skrev under jobbtilbudet.

Som "i utdanning" er du heller ikke spesielt attraktiv i motsetning til når du blir ferdig. Sats heller på en skikkelig forhandling da.

Gjest mindre lønn nå
  sett det før skrev (På 11.11.2009 den 15.33):

Nei, du kan ikke forhandle på lønn nå når du har takket ja til jobben og fått tilbudet. Hvis du skulle ha forhandlet, måtte det skjedd før du skrev under jobbtilbudet.

Som "i utdanning" er du heller ikke spesielt attraktiv i motsetning til når du blir ferdig. Sats heller på en skikkelig forhandling da.

Jeg har ennå ikke takket ja til jobbtilbudet, ei heller skrevet under tilsettingen.

Det er ALLTID mulighet å forhandle lønn!! Dette har ingenting med om du jobber i det offentlige eller ei! Men det kan ofte være vanskeligere å få gjennomslag for forhandlingen i det offentlige pga at systemet er så firkantet. Jeg jobber som sykepleier i kommunen og på arbeidsstedet mitt er det flere som har forhandlet lønn og fått gjennomslag.

Typisk er det forøvrig at disse lønnsforhandlerne var MANNLIGE sykepleiere:-/

Det er ikke "kvinnelig" å lønnsforhandle, derfor har vi også den oppfattningen at det ikke er mulig å gjøre dette i typiske kvinneyrker. Men det er jo bare tull!

mindre lønn nå skrev (På 11.11.2009 den 16.16):

Jeg har ennå ikke takket ja til jobbtilbudet, ei heller skrevet under tilsettingen.

Det er ikke uvanlig at folk stiller et bestemt lønnskrav som betingelse for å få jobben. Og det gjelder særlig hvis man går ned i lønn fra gammel til ny jobb. Men det skjer også hvis arvbeidsgiver er ivrig etter å få den beste, at de strekker seg langt m.h.t. lønn.

Men hvis du sier ja til jobben og ikke nevner lønn, bør du la det gå en stund før du fremmer lønnskrav. Det er mye smartere å gjøre det i forbindelse med ansettelsen. En kan selvsagt risikere at arbeidsgiver ikke går med på kravet, men da kan man jo vurdere om det går an å møtes på halvveien eller si ja til jobben likevel.

Annonse

Spl en skrev (På 11.11.2009 den 18.54):

Det er ALLTID mulighet å forhandle lønn!! Dette har ingenting med om du jobber i det offentlige eller ei! Men det kan ofte være vanskeligere å få gjennomslag for forhandlingen i det offentlige pga at systemet er så firkantet. Jeg jobber som sykepleier i kommunen og på arbeidsstedet mitt er det flere som har forhandlet lønn og fått gjennomslag.

Typisk er det forøvrig at disse lønnsforhandlerne var MANNLIGE sykepleiere:-/

Det er ikke "kvinnelig" å lønnsforhandle, derfor har vi også den oppfattningen at det ikke er mulig å gjøre dette i typiske kvinneyrker. Men det er jo bare tull!

Sykepleiere er mangelvare mange steder. Så de må ha gode forhandlingsmuligheter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...