Gjest men er ikke sikker 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Midt mens jeg sto og skiftet bæsjebleier på minsten, hørte jeg at det dundret lenge på døren. Før jeg fikk sukk for meg, hadde 7-åringen åpnet, og han ropte på meg og sa det var noen som ville snakke med meg. Jeg ble oppgitt fordi jeg som sagt var opptatt, men måtte ut i gangen. Utenfor døren sto en mann som så ut som en mormoner, og med noen papirer eller brosjyrer i hånden. Han spurte om jeg bodde der, og om jeg har TV. Jeg ble så irritert på denne TV-selgeren, det står jo til og med Selgere Uønsket på døren vår, at jeg bare svarte tvert at tidspunktet passet svært dårlig, og jeg prøvde å lukke døren. Han prøvde å holde døren igjen, og jeg kjente jeg ble redd-sint, så innvaderende syns jeg han var. Jeg fikk smelt døren igjen, og forklarte til en forvirret 7-åring at jeg liker ikke selgere som kommer på døren, og det står jo til og med på døren. Han skjønte heldigvis dette. Først et par timer senere slo det meg: VAR det en fyr som skulle selge TV'er? Eller kan det ha vært en mann fra TV-lisens kontrollen? Jeg hørte jo ikke ordentlig etter hva han sa, fordi jeg ble så opprørt. Vi har vært uten TV i flere år (tro det eller ei, men vi er Steinerskolefolk og har vært negative til TV i årevis), men for tre uker siden kjøpte vi etter mye mas fra 7-åringen, en brukt TV fra en privatperson. Vi har ikke rukket å registrere oss på lisensen enda, for ettersom jeg har oppfattet må man gjøre dette innen 3 måneder. (Ikke skyt meg! Vi har reett og slett ikke hatt tid til å melde fra!) Jeg kikket nå på nettsidene til Lisens-innkrevingen. Da så jeg dette, og lurer på om jeg kan ha misforstått: "Hvis du har anskaffet fjernsynsmottaker hos en forhandler av lisenspliktig utstyr, er du pliktig å gi NRK Lisensavdelingen melding om anskaffelse dersom du ikke har mottatt krav på kringkastingsavgiften innen 3 måneder. Dersom du har anskaffet deg fjernsynsmottaker på annen måte (kjøpt, lånt eller leid) må du gi melding til NRK Lisensavdelingen straks" Så hvis vi har kjøpt privat skulle vi altså ha meldt fra omgående? Vel, hva gjør vi nå da? Hvis det der var TV-kontrollen, vil de nok helt sikkert tro vi prøvde å skjule noe, ja! He he. Huff jeg blir helt flau. På den annen side, det kan jo hende at det var en TV-selger? Trenger råd. P.S. Jeg kom på nå, at vi lånte jo en TV i to uker i sommer, bare for å prøve ut om vi faktisk syns vi ville ha TV eller ikke. Men den leverte vi tilbake, og har vært uten fram til nå. Lurer på om de kan ha registrert det i sommer?? Vi bor forresten i blokk, og jeg aner ikke hvordan slik kontroll foregår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annve 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Min første tanke var nok at dette er en som kontrollerer lisensen ja. Har aldri hørt at tv selgere går rundt på dørene for å selge tv. Og siden han også spurte om du hadde tv, noe som er naturlig for en som kontrollerer ville jeg nok ha antatt at det var en lisenskontroll. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 6 523 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Tipper det var en tv-kontrollør... Og selv om dette ikke var noe moro for deg, så kan jeg tenke meg han ble temmelig forundret! Lurer på hva tenkte da du sto der med to unger og dro døren igjen med makt foran ham Men, det er ikke så farlig - det verste som skjer er at du får en regning i posten, eller at de kommer tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest men er ikke sikker 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Tipper det var en tv-kontrollør... Og selv om dette ikke var noe moro for deg, så kan jeg tenke meg han ble temmelig forundret! Lurer på hva tenkte da du sto der med to unger og dro døren igjen med makt foran ham Men, det er ikke så farlig - det verste som skjer er at du får en regning i posten, eller at de kommer tilbake. Men for hvor langt tilbake tror du vi får regning da? Kommer de til å tro meg på at vi ikke har hatt TV i mer enn tre uker?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus 80 801 5 399 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Du har nok hatt besøk av en som skulle sjekke om du har tv ja. ) Det er vel ingen som går rundt på dørene og selger tv'er? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 4 529 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Men for hvor langt tilbake tror du vi får regning da? Kommer de til å tro meg på at vi ikke har hatt TV i mer enn tre uker?? De kan sikkert ikke gi deg regning lang tid tilbake. Da må de kanskje ha bevis? Men jeg har ADRI hørt om noen som ikke har TV i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest men er ikke sikker 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 De kan sikkert ikke gi deg regning lang tid tilbake. Da må de kanskje ha bevis? Men jeg har ADRI hørt om noen som ikke har TV i Norge. Jeg kjenner faktisk flere, de er også i Steinerskolemiljøet (men de aller fleste der også har TV da). Visste du at Ari Behn vokste opp uten TV? Da vi kvittet oss for TV for noen år siden, skrev vi til Lisens-kontoret og forklarte dette, og fikk ingen regning på lisens siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest srst 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 De kan sikkert ikke gi deg regning lang tid tilbake. Da må de kanskje ha bevis? Men jeg har ADRI hørt om noen som ikke har TV i Norge. ''Men jeg har ADRI hørt om noen som ikke har TV i Norge.'' Seriøst? Det er faktisk ganske mange som ikke har TV - selv om det stor flertall helt klart har. I alle årene mine som student var jeg f.eks uten TV. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest men er ikke sikker 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 De kan sikkert ikke gi deg regning lang tid tilbake. Da må de kanskje ha bevis? Men jeg har ADRI hørt om noen som ikke har TV i Norge. Du sier da må de ha bevis. Men jeg trodde de hadde metoder for å måle om folk har TV eller ikke? Skjønt vi bor i blokk, og da vet jeg ikke hvordan de kan finne det ut. Men hvis de har gode målemetoder, så burde de vel også finne ut at vi bare har hatt det i tre uker. Men så var det de to ukene i sommer da, hvor vi bare lånte en TV for å se om vi ville kjøpe det igjen. Tror du de kan ha fått med seg de to ukene også, og tar dette som et slags bevis (usant) om at vi liksom skulle ha hatt TV i høst? Forresten så er det jo kabel der vi bor (som alle leilighetene er koblet til), så det er vel bare for dem å spørre kabel-selskapet, så finner de vel ute at vi ikke har hatt noen TV på flere år? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest srst 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er jo ikke noe problem. Du melder ifra nå om at du har fått deg TV, og vil da få en regning som skal betales. Ingen kommer til å gi deg noe straffegebyr eller hva det nå er du er redd for. Meld ifra nå om at du har TV, og saken er ute av verden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest men er ikke sikker 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er jo ikke noe problem. Du melder ifra nå om at du har fått deg TV, og vil da få en regning som skal betales. Ingen kommer til å gi deg noe straffegebyr eller hva det nå er du er redd for. Meld ifra nå om at du har TV, og saken er ute av verden. srst, men det står på nettsiden deres at: "Den som unnlater å gi slik melding, kan pålegges å betale tilleggsavgift som fastsettes av Stortinget." Det er dette vi lurer på om de kan komme til å gi oss, og hvor høy den er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest srst 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 srst, men det står på nettsiden deres at: "Den som unnlater å gi slik melding, kan pålegges å betale tilleggsavgift som fastsettes av Stortinget." Det er dette vi lurer på om de kan komme til å gi oss, og hvor høy den er. Hvis du gir melding nå, du kan til og med gi beskjed om når du anskaffet TV, er jeg helt sikker på at det går helt fint 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 4 529 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 srst, men det står på nettsiden deres at: "Den som unnlater å gi slik melding, kan pålegges å betale tilleggsavgift som fastsettes av Stortinget." Det er dette vi lurer på om de kan komme til å gi oss, og hvor høy den er. Jeg tror den er 15% http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/tv/article2972064.ece for det er den samme de får de som ikke betaler. Det fant jeg ut på side to her: http://www.ballangen.kommune.no/nordland/ballangen/ballangenk/k2post.nsf/viewAttachmentsMail/C1256C8A004A9B75C1256FAF002655E3!opendocument&frame=yes Hvordan har det vært å være uten TV? Jeg ser helt klart fordelen, man får kanskje et liv? Men har det vært noen ulemper også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 11 417 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 De kan sikkert ikke gi deg regning lang tid tilbake. Da må de kanskje ha bevis? Men jeg har ADRI hørt om noen som ikke har TV i Norge. Det har jeg. Eller de jeg kjenner fikk tv for ca to år siden da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 4 529 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det har jeg. Eller de jeg kjenner fikk tv for ca to år siden da. Og hvordan hadde de det uten TV? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest men er ikke sikker 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg tror den er 15% http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/tv/article2972064.ece for det er den samme de får de som ikke betaler. Det fant jeg ut på side to her: http://www.ballangen.kommune.no/nordland/ballangen/ballangenk/k2post.nsf/viewAttachmentsMail/C1256C8A004A9B75C1256FAF002655E3!opendocument&frame=yes Hvordan har det vært å være uten TV? Jeg ser helt klart fordelen, man får kanskje et liv? Men har det vært noen ulemper også? Ja det er akkurat som du sier: Man får et liv, uten TV! Utrolig mye dødtid som går bort når man har TV, jeg snakker av egen erfaring fra vi hadde TV før. Barna har ikke savnet det særlig heller, de er jo vant til det. Men nå har den eldste kommet i en alder hvor han har begynt å ville være endel hos kamerater for å få se TV - og da tenkte vi at tiden var inne. Men vi har veldig klare begrensinger altså, ønsker fortsatt å se minimalt på TV. Uten TV hendte det at jeg så nyhetene på Nett-TV (det er vel gratis, håper jeg ikke har tatt feil her??) men mest har jeg hørt nyheter på radio. Vi er vel i grunnen mer radio-mennesker, hele familien. Dessuten har vi hatt mye mer tid til å lese, spille spill, (brettspill!) og sånne ting som folk ikke har tid til hvis de klistrer seg foran skjermen. Egentlig er det mest ulemper med TV syns jeg. Er egentlig spent på hvordan det kommer til å forandre livene våre nå som vi har fått det. Håper vi klarer å opprettholde våre forsetter om å begrense det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emmelina 72 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 De kan sikkert ikke gi deg regning lang tid tilbake. Da må de kanskje ha bevis? Men jeg har ADRI hørt om noen som ikke har TV i Norge. Jeg kjøpte meg TV først da barnet mitt begynte å etterlyse det. Livet før TV´n kom i hus var flott! Jeg fikk så mye ut av dagene og kveldene at du skulle bare visst:) Jeg savner den tida. Når poden en gang flytter hjemmefra skal jeg leve uten TV igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi 960 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Du sier da må de ha bevis. Men jeg trodde de hadde metoder for å måle om folk har TV eller ikke? Skjønt vi bor i blokk, og da vet jeg ikke hvordan de kan finne det ut. Men hvis de har gode målemetoder, så burde de vel også finne ut at vi bare har hatt det i tre uker. Men så var det de to ukene i sommer da, hvor vi bare lånte en TV for å se om vi ville kjøpe det igjen. Tror du de kan ha fått med seg de to ukene også, og tar dette som et slags bevis (usant) om at vi liksom skulle ha hatt TV i høst? Forresten så er det jo kabel der vi bor (som alle leilighetene er koblet til), så det er vel bare for dem å spørre kabel-selskapet, så finner de vel ute at vi ikke har hatt noen TV på flere år? De kan ikke måle hvem som har koblet inn og bruker TV. Sannsynligvis er det en egen kabel inn til leiligheten din, men signalet i uttaket er påkoblet hele tiden og det er ingen som måler på dette. Jeg er ikke sikker på om det er mulig heller. Min far som jobbet med TV-sendere syntes filmen med han som målte og løp gjennom hekker og dører og rett inn i TV'n var morsom, men påsto alltid at det ikke var mulig. TV kontolløren går ut på bakgrunn av lister over hvilke adresser som ikke betaler lisens. Det er ikke så mange dette gjelder. Har du forresten sjekket om han har lagt igjen en lapp i postkassen din. Jeg kom en gang hjem til en stor rød lapp på døra. Den gang var det samboeren min som betalte lisens, så det var feil at de var der. Husker at jeg ga dem inn for at de festet store røde lapper på døra når vi ikke var hjemme. Hvis du ringer og sier det som det er, går det helt sikkert bra. Selv om de ikke tror deg har de ingen intensjoner om å gjøre tyvtitting til en stor forbrytelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest betaler ikke 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det var nok en som var på lisensjakt, men jeg tror ikke du har så mye å frykte akkurat. Jeg har hatt eget hjemi 17 år nå, har vel stort sett hatt TV, men unntak av noen måneder. Har forøvrig aldri betalt TV-lisens, men gamle onkelen min har en del TV'er etterhvert :-) Jeg har hatt de 2 ganger på døren i disse årene. Mannnen min sa da at vi ikke hadde TV og inviterte dem inn, men det avslo de og godtok dette. Andre gang sa jeg at jeg var barnevakten, og de godtok også det og gikk sin vei. Har aldri mottat noe krav. Jeg har heller ikke tenkt å gå aktivt inn for å betale lisens, har nok av andre ting å bruke pengene på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minuma 0 0 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det var nok en som var på lisensjakt, men jeg tror ikke du har så mye å frykte akkurat. Jeg har hatt eget hjemi 17 år nå, har vel stort sett hatt TV, men unntak av noen måneder. Har forøvrig aldri betalt TV-lisens, men gamle onkelen min har en del TV'er etterhvert :-) Jeg har hatt de 2 ganger på døren i disse årene. Mannnen min sa da at vi ikke hadde TV og inviterte dem inn, men det avslo de og godtok dette. Andre gang sa jeg at jeg var barnevakten, og de godtok også det og gikk sin vei. Har aldri mottat noe krav. Jeg har heller ikke tenkt å gå aktivt inn for å betale lisens, har nok av andre ting å bruke pengene på. Du snylter på oss andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.