Gå til innhold

Vanskelig situasjon.


Gjest venneløs

Anbefalte innlegg

Gjest venneløs

Jeg velger å være anonym nå, da jeg ikke vil bli gjenkjent.

Jeg ønsker synspunkter og litt hjelp for å takle situasjonen som har oppstått.

Saken er slik.

Vi har vært 3 venninner som også bor i nærheten av hverandre. Vi har jevngamle barn som leker mye sammen.

Siden alle flyttet til samme sted, har vi vært sammen veldig mye, og også vært mye sammen som familier. Vi har reist på turer sammen også og kost oss.

For en måneds tid siden skulle vi igjen dra på en helgetur.. Denne gangen bare med partnere. Det var også med et fjerde par som vi har omgåttes mye.

I løpet av turen fikk jeg en følelse av at de to vennene mine holdt meg utenfor. Dette ble tydeligere og tydeligere.

Jeg klarte ikke å ta det opp der og da.

Så har tiden gått, og jeg har følt det vanskelig å ta det opp, og ikke helt visst hvordan jeg skulle gjøre det.

Vennskapet overfor disse to er nå veldig platonisk. De virker av og til som vanlig, og jeg har blitt invitert på besøk, men jeg er likevel veldig utenfor.

Jeg har forståelse for at de kan føle at de to passer bedre sammen, og ønsker å være nærmere uten meg. Men jeg synes det er vanskelig at dette har skjedd så plutselig og uten at jeg klarer å finne noen årsak.

Fra å være sammen flere ganger i uka har vi nå svært sporadisk kontakt, og da mest i forbinelse med ungene.

Så vidt jeg kan bedømme er det ikke noe forskjell på vennskapet ungene i mellom.

Jeg vet vel innerst inne at jeg må ta en prat med dem for å finne ut hva som har skjedd, og om jeg har gjort noe som gjør at de ikke ønsker å være sammen med meg mer. Men jeg synes det er kjempevanskelig.

Jeg er litt redd for å høre at de ikke liker meg lenger. Og kanskje også litt redd for å få til svar at det ikke er noen ting, og at jeg må innbille meg det hele.

Jeg vet at de to vennene er endel sammen - der vi før var 3 sammen. Jeg er såret og lei meg.

Vil sette pris på om noen kan hjelpe meg med å finne ut hvordan jeg skal gå frem for å løse situasjonen slik at jeg slipper å gruble på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest litt i samme situasjon...

Uff ikke lett. Er i en litt lignende situasjon. Det har kommet inn et nytt par her vi bor og vi var veldig mye sammen med dem på deres initiativ. På vårt også, bare at de som regel kom oss i forkjøpet. Vi introduserte dem for mange av våre egne venner. Nå er inntrykket mitt at dette paret (hun er verst) vil overta hele vennegjengen vår... Hun manipulerer for å få det som hun vil. Hun har faktisk hindret en hyttetur som vi skulle på sammen med et vennepar. Det er helt sant men vi kan jo ikke "bevise" det. Jeg tror hun baksnakker mye for mange av mine tidligere venninner har blitt fjerne. Men kan jo ikke BEVISE noe som helst. Men har blitt advart mot henne uten at jeg egentlig aner hvorfor. Det virker jo som om de hadde rett i noe (de som advarte meg...)

Datteren hennes er venninne med vår datter og hun virker utrolig lik mora. En dag er jenta vår god nok - neste dag er hun luft. Jeg passer på at datteren min har mange andre venner å være med og ikke blir for avhengig av datteren. Heldigvis går de ikke i samme klasse.

Har aldri hatt sans for manipulering, nedsettende kommentarer og baksnakking. Men jeg HAR noen utbrudd til min beste venninne da som jeg vet jeg kan stole på. Så mulig jeg ikke er særlig bedre siden man kanskje kan kalle det også baksnakking.

Det er utrolig vanskelig å ta det opp så jeg gjør ikke det. Tenker heller sånn at de kanskje ikke var så mye til venner hvis det skal være sånn. Tror det er mye misunnelse inni bildet også her, at vi gjør det for godt materielt for dem. Men det er bare en teori. Vi er slett ikke brautende eller skrytete av oss, det virker bare som om noen syns det var greiere før da vi tjente mye dårligere osv osv...

Blir jo nesten paranoid av dette så jeg prøver å ikke tenke slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baldriansen

Tips: Platonisk betyr uten sanselighet / lidenskap, som regel mener folk "uten sex" når de bruker det uttrykket. Så det er vanlig at vennskap er platoniske. Innlegget ditt var helt forståelig, tenkte bare å gjøre deg obs på hva det betyr.

Har dessverre ingen råd i selve saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Platonisk betyr uten sanselighet / lidenskap, som regel mener folk "uten sex" når de bruker det uttrykket. Så det er vanlig at vennskap er platoniske. Innlegget ditt var helt forståelig, tenkte bare å gjøre deg obs på hva det betyr.

Har dessverre ingen råd i selve saken.

Jeg ser den. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest me et moi

Føler med deg! Det er aldir enkelt å føle seg "frosset ut", og ihvertfall ikke når det er av noen man har følt et nært og godt vennskap med. Det verste er jo at når man først har begynt å tenke sånn, har man en tendens til å overtolke det meste, og man har også lett for å tolke det meste i verste mening.

Jeg kjenner meg igjen fra noen år tilbake i mitt liv, jeg har dessverre ingen gode råd å komme med, annet enn at jeg ville ha tatt det opp med dem, er det et ekte vennskap så vil det tåle såpass, og ryker vennskapet pga dette, var det kanskje ikke noe å bygge videre på uansett.

MASSE gode tanker til deg fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert vondt. Slik oppførsel er vanlig for mange barn som blir mobbet på skolen hver dag. Det er ikke så rart barn ekskluderer andre barn i leken når voksne ikke er noe bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest me et moi

Så dumt at du ville være anonym og brukte ditt ekte nick her.

Gud, du burde fått medalje for din skarpe observasjonsevne! Du er sikkert en sånn som godter deg når det det går din medmennesker dårlig.

Idiot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest me et moi

''Vennskapet overfor disse to er nå veldig platonisk.''

Var dere elskere før?

Og det var alt du klarte å få ut innlegget? *rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Og det var alt du klarte å få ut innlegget? *rister på hodet*

Hæ? Bare lurte, siden det har en viss betydning for svaret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest me et moi

Hæ? Bare lurte, siden det har en viss betydning for svaret da.

Sorry at det gikk ut over deg, men akkurat det du kommenterte var blitt tatt opp lenger nede og en eller annen idiot hadde behov for å komme med enda en dustete bemerkning. Sorry, mente ikke å la min frustrasjon gå utover deg, men synes innlegget til trådstarter er så "sårt" og forståelig at min korte lunte ble antent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Sorry at det gikk ut over deg, men akkurat det du kommenterte var blitt tatt opp lenger nede og en eller annen idiot hadde behov for å komme med enda en dustete bemerkning. Sorry, mente ikke å la min frustrasjon gå utover deg, men synes innlegget til trådstarter er så "sårt" og forståelig at min korte lunte ble antent ;)

Har ikke lest tråden, nettopp for at svaret mitt ikke skulle bli "farget" av andre sine svar...

Men etter å ha lest gjennom, så skjønner jeg hva du mener. Uff, blir helt flau her jeg sitter. Håper hun kan få tråden slettet.

Takk for at du sa ifra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er svært vanskelig, siden man ikke kan tvinge fram kjemi med andre mennesker. Det er sårt og leit for deg, muligens litt umodent av de andre, men samtidig er det jo slik at noen kommer man ekstra godt overens med. Jeg finner det lett å ha forståelse for at de ønsker å pleie dette spesielt gode vennskapet.

Har du vurdert å invitere over en og en av de? Eventuelt med ektemann? Da kan du muligens finne din egen relasjon med hver enkelt. Det er nok mye lettere enn å trenge igjennom en "bestevenninne-barriere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er lei deg. Vi er også tre vennepar som er en del sammen, enten som familier, som par eller som kamerater eller venninner. Vennskapet ha gått litt i bølger - det var opprinnelig de to andre som var barndomsvenner, jeg kjente de to parene litt i ungdomstida, men vi var ikke så mye sammen.

De siste ti årene har vi vært mye sammen, og vennskapene er blitt er jevne. Jeg håper inderlig at ikke de andre føler at vi har trengt oss på de to andre, og jeg har ingenting i mot at de to andre damene treffes uten meg (de er ikke i jobb og har mer anledning enn meg i hverdagen å treffes) - men jeg synes jo at vennskapene er blitt dypere de siste årene, også fordi mennene også er involvert nå mye mer enn tidligere.

Jeg synes du skal ta det opp. Ikke sikkert det er gjort bevisst, men det er fælt å føle seg utenfor - men det kan jo også være at vennskapet går naturlig litt i bølger.

Vi tre parene skal på hyttetur neste helg - og gleder oss veldig. Det er et lufterom som vi ser veldig frem til - både at vi bare er voksne, men også at det er oss seks, som har kjent hverandre så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svært vanskelig, siden man ikke kan tvinge fram kjemi med andre mennesker. Det er sårt og leit for deg, muligens litt umodent av de andre, men samtidig er det jo slik at noen kommer man ekstra godt overens med. Jeg finner det lett å ha forståelse for at de ønsker å pleie dette spesielt gode vennskapet.

Har du vurdert å invitere over en og en av de? Eventuelt med ektemann? Da kan du muligens finne din egen relasjon med hver enkelt. Det er nok mye lettere enn å trenge igjennom en "bestevenninne-barriere".

Utfordringen er at det ikke er jeg som har kommet som ny en allerede bestående vennerelasjon. En av de andre kom inn 4-5 år etter at vi andre hadde blitt svært gode venner.

I flere år har det fungert godt å være 3. Selvsagt har to og to gjort ting uten den tredje, men dette har variert.

Men nå ble det plutselig en forandring uten at jeg klarer å se noen årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svært vanskelig, siden man ikke kan tvinge fram kjemi med andre mennesker. Det er sårt og leit for deg, muligens litt umodent av de andre, men samtidig er det jo slik at noen kommer man ekstra godt overens med. Jeg finner det lett å ha forståelse for at de ønsker å pleie dette spesielt gode vennskapet.

Har du vurdert å invitere over en og en av de? Eventuelt med ektemann? Da kan du muligens finne din egen relasjon med hver enkelt. Det er nok mye lettere enn å trenge igjennom en "bestevenninne-barriere".

'Har du vurdert å invitere over en og en av de? Eventuelt med ektemann? Da kan du muligens finne din egen relasjon med hver enkelt. Det er nok mye lettere enn å trenge igjennom en "bestevenninne-barriere".

''

Dette synes jeg er et godt forslag - og på den måten kan vennskapet være både A+B, A+C og B+C - pluss innimellom alle tre parene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kom på den jeg også :)

Men, men det er vel ingen stor krise :)

Husk at du har mange venner på Dol som liker deg :)

Når man blir behandlet dårlig av noen, er det alt for lett å ta det på seg selv, og egentlig miste selvtillit. Istedenfor burde man bare lete videre etter nye sjelsfrender.

Håper det ordner seg, med disse to venninnene dine også. Hørtes veldig barnslig ut å gjøre sånn i voksen alder. Nesten så man får håpe at det er ubevist. Og hvis det ikke ordner seg med de, håper jeg du gir deg selv sjansen til å bli kjent med andre. Vi har alle våre ting vi sliter med.

Stor klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...