Gå til innhold

Overgrep uten ende


Gjest søndagstanker

Anbefalte innlegg

Gjest søndagstanker

http://www.dagbladet.no/2009/11/15/nyheter/utenriks/usa/overgrep/9051129/

Det er så rystende, og man kan bare ane noe av alle lidelsene som har funnet sted.

Det som ble min første tanke i denne familietragedien er; Når startet dette? Med familiens overhode, som ganske sikkert også misbrukte sønnene som ble med på nye overgrep? Og ble han utsatt selv? Og hvorfor ble alle med på det? Hvorfor var det ikke noen som ville stoppe denne eventuelle lidelseskarusellen?

Det er bra det kommer frem til slutt, og jeg håper de kan få hjelp for sine lidelser. Det er mye latent ondskap i mennesket.

Kanskje en del av oppdragelsesinnholdet til barna våre i større grad burde hatt fokus på å gi barna våre en metabevissthet rundt menneskets iboende muligheter på godt og vondt, og opplæring i evig ansvarligjøring av seg selv og de ulike sidene en oppdager i seg selv. Uansett hva en sksulle oppleve. Menneskets ondskap burde ikke behandles eller ses på som en godt bevart hemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er en tragedie. Og du har kanskje rett i at man må ta med at alle ikke er like snille. Og at man bør holde seg til folk som en føler behandler en bra. Det kan jo gå på andre ting og en seksulle overgrep. Man kan jo ha kjærester som ikke er snille med en heller, men at de heller forsøker å trykke deg ned med å si stygge ting til deg.

Jeg kjenner til en jente som ble misbrukt av faren sin. Hun ble også misbrukt av broren sin. Så det er kanskje ikke så sjeldent som vi helst vil tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Ja det er en tragedie. Og du har kanskje rett i at man må ta med at alle ikke er like snille. Og at man bør holde seg til folk som en føler behandler en bra. Det kan jo gå på andre ting og en seksulle overgrep. Man kan jo ha kjærester som ikke er snille med en heller, men at de heller forsøker å trykke deg ned med å si stygge ting til deg.

Jeg kjenner til en jente som ble misbrukt av faren sin. Hun ble også misbrukt av broren sin. Så det er kanskje ikke så sjeldent som vi helst vil tro.

sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt

naboer, stefedre, onkler etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt

naboer, stefedre, onkler etc

'' tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt naboer, stefedre, onkler etc''

Sier du det? Merkelig, med mindre du er vokst opp i ei lita isolert pedobygd.

Folk flest er faktisk normale. Jeg bor i en storby, og kjenner masse folk. Over anslagsvis 95% av disse har hatt normale, gode oppvekstvilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt naboer, stefedre, onkler etc''

Sier du det? Merkelig, med mindre du er vokst opp i ei lita isolert pedobygd.

Folk flest er faktisk normale. Jeg bor i en storby, og kjenner masse folk. Over anslagsvis 95% av disse har hatt normale, gode oppvekstvilkår.

Jeg stusset også på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt

naboer, stefedre, onkler etc

''sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt naboer, stefedre, onkler etc''

Såvidt jeg vet kjenner jeg ingen som har blitt misbrukt på den måten, men kjenner et par-tre som har vært utsatt for voldtekt av menn utenfor familien/ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt

naboer, stefedre, onkler etc

Høres ut som du har en litt spesiell vennekrets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt

naboer, stefedre, onkler etc

Jeg tenkte spesielt på at pedofilien går i arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

'' tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt naboer, stefedre, onkler etc''

Sier du det? Merkelig, med mindre du er vokst opp i ei lita isolert pedobygd.

Folk flest er faktisk normale. Jeg bor i en storby, og kjenner masse folk. Over anslagsvis 95% av disse har hatt normale, gode oppvekstvilkår.

jeg bor i norges studentby nr 1, trondheim, de som er misbrukt av de jeg kjenner har vokst opp i steinskjer, orkanger, molde, bodø.

steinskjer er en pedoby ja, jeg ville aldri latt ungene mine vokse opp der. For enstund siden tok en ung gutt i byen livet av seg der, og venninna mi derifra husket at han var til stede ved enkelte overgrep, mulig ikke foreldrene hans vet det en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

'' tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt naboer, stefedre, onkler etc''

Sier du det? Merkelig, med mindre du er vokst opp i ei lita isolert pedobygd.

Folk flest er faktisk normale. Jeg bor i en storby, og kjenner masse folk. Over anslagsvis 95% av disse har hatt normale, gode oppvekstvilkår.

De er faktisk normale fordi om de har blitt misbrukt, selv om de sliter masse. Så er de flotte normale mennesker for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt

naboer, stefedre, onkler etc

Resultater fra Novas store omfangsundersøkelse om vold og seksuelle overgrep mot barn i Norge:

"22 prosent av jentene og åtte prosent av guttene oppga at de var blitt utsatt for et mildt seksuelt overgrep.

15 prosent av jentene og sju prosent av guttene oppga å ha opplevd alvorlige seksuelle krenkelser. Jenter oppga nesten utelukkende mannlige utøvere, mens en relativt stor andel gutter (om lag halvparten av de som var utsatt for seksuelle overgrep) rapporterte om en kvinnelig utøver.

Majoriteten av de seksuelle overgrepene skjer utenfor den nære familien. Andelen som oppga en utøver i nær familie var svært lav for begge kjønn.

Omlag halvpartene av krenkelsene ble utøvd av en venn, kjæreste eller bekjent, og omlag halvparten av krenkelsene foregikk mellom unge hvor begge var i tenårene.

Ni prosent av jentene rapporterte om erfaringer med voldtekt eller voldtektsforsøk. Under én prosent av guttene rapporterte om en slik hendelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er faktisk normale fordi om de har blitt misbrukt, selv om de sliter masse. Så er de flotte normale mennesker for det.

Jeg sikter selvsagt til at normale folk ikke er overgripere.

Normale oppvekstvilkår omfatter ikke overgrep i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor i norges studentby nr 1, trondheim, de som er misbrukt av de jeg kjenner har vokst opp i steinskjer, orkanger, molde, bodø.

steinskjer er en pedoby ja, jeg ville aldri latt ungene mine vokse opp der. For enstund siden tok en ung gutt i byen livet av seg der, og venninna mi derifra husket at han var til stede ved enkelte overgrep, mulig ikke foreldrene hans vet det en gang...

Du må ha en vennekrets med unormale opphav. Det er ikke slik at majoriteten av folk i Norge er seksuelt misbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imzedimze

Jeg sikter selvsagt til at normale folk ikke er overgripere.

Normale oppvekstvilkår omfatter ikke overgrep i mine øyne.

Ja, de fleste er normale og ikke overgripere, men det er også altfor mange som er overgripere. Jeg mente ikke at flertallet av mennesker blir misbrukt, men når jeg, en person, kjenner såpass mange, så er det ikke direkte sjelden heller, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Du må ha en vennekrets med unormale opphav. Det er ikke slik at majoriteten av folk i Norge er seksuelt misbrukt.

jeg sier ikke at majoriteten av norges befolkning er misbrukt heller.

men det heller ikke svært få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier ikke at majoriteten av norges befolkning er misbrukt heller.

men det heller ikke svært få.

''sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt naboer, stefedre, onkler etc''

Når du sier at du tror at over halvparten av jentene du kjenner er misbrukt, da er det veldig spesielt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

''sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt naboer, stefedre, onkler etc''

Når du sier at du tror at over halvparten av jentene du kjenner er misbrukt, da er det veldig spesielt :-(

glemte, ei fra fagernes.

grunnen til at jeg kjenner så mange er nok fordi jeg har bipolar lidelse, så har tiltrukket meg andre med problemer, men har mange normale venner også, og jeg ser nok hvor lite sjelden det dessverre er, der andre med mer problemfrie liv tror det er veeeldig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjelden er det ikke nei, tror nesten flertallet av jentene jeg kjenner har blitt misbrukt seksuelt

naboer, stefedre, onkler etc

Jøss, det var da voldsomt mange....

Oppigjennom årene har jeg hatt mange veldig nære venninner og vi kom kanskje enda nærere når to av dem fortalte om misbruk i oppveksten. Ingen av oss andre hadde opplevd noe i nærheten av dette, så jeg håper virkelig at ting ikke er så ille som du beskriver :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stuss stuss så får du en puss

Jeg stusset også på det...

Hvis en feks har en bekjentskapskrets som stammer fra psykiatrien, selvhjelpsgrupper ift diverse problemer, dagsentre, tilrettelagte arbeidstilbud, rusmiljø osv... Altså nettverk som baserer seg på kontakt med mennesker som ikke nødvendigvis fungerer helt a4 så er det jo sannsynlig at en del av disse har med seg en del bagasje.

Ellers så er det nok en del av "a4-mennesker" som kjenner personer som har blitt utsatt for overgrep, men dette blir aldri samtaletema rett og slett fordi det er så tabu og ikke noe man snakker om til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte, ei fra fagernes.

grunnen til at jeg kjenner så mange er nok fordi jeg har bipolar lidelse, så har tiltrukket meg andre med problemer, men har mange normale venner også, og jeg ser nok hvor lite sjelden det dessverre er, der andre med mer problemfrie liv tror det er veeeldig spesielt.

Det har du nok noe av svaret: de med samme type problemer søker sammen. Får håpe at det er til hjelp og støtte.

Det er forøvrig like rart at du med problemer, ikke ser hva som er vanlige, normale forhold å vokse opp under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...