Gå til innhold

Overgrep uten ende


Gjest søndagstanker

Anbefalte innlegg

Gjest stuss stuss så får du en puss

Jøss, det var da voldsomt mange....

Oppigjennom årene har jeg hatt mange veldig nære venninner og vi kom kanskje enda nærere når to av dem fortalte om misbruk i oppveksten. Ingen av oss andre hadde opplevd noe i nærheten av dette, så jeg håper virkelig at ting ikke er så ille som du beskriver :-/

Det kan jo tenkes at hennes bekjentskapskrets er slik, uten at den bekjentskapskretsen er representativ for "folk flest".

Jeg jobber med rusmisbrukere og mange av dem har slike erfaringer med seg. Mange sier ikke noe om det, selv om de har opplevd det. Jeg har aldri opplevd at venner har fortalt om slikt. Det er sannsynlig at noen i bekjentskapskretsen har opplevd slikt, men det får jeg kanskje aldri vite. En del har vonde opplevelser med seg, men har taklet dette bra. Det behøver ikke nødvendigvis ende opp som psykisk vrak og narkoman. Det er så mange faktorer som spiller inn.

Det vi som voksne bør være klar over er at en vesentlig suksessfaktor er at det er EN voksen person som "ser" barnet. Det er noe å tenke over når en beklager seg over unger som kommer _litt for ofte_ på besøk og _litt for ofte_ vil overnatte eller spise middag. Uten å tenke over det er din familie eller du nettopp den/de viktige voksne for akkurat dette barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo tenkes at hennes bekjentskapskrets er slik, uten at den bekjentskapskretsen er representativ for "folk flest".

Jeg jobber med rusmisbrukere og mange av dem har slike erfaringer med seg. Mange sier ikke noe om det, selv om de har opplevd det. Jeg har aldri opplevd at venner har fortalt om slikt. Det er sannsynlig at noen i bekjentskapskretsen har opplevd slikt, men det får jeg kanskje aldri vite. En del har vonde opplevelser med seg, men har taklet dette bra. Det behøver ikke nødvendigvis ende opp som psykisk vrak og narkoman. Det er så mange faktorer som spiller inn.

Det vi som voksne bør være klar over er at en vesentlig suksessfaktor er at det er EN voksen person som "ser" barnet. Det er noe å tenke over når en beklager seg over unger som kommer _litt for ofte_ på besøk og _litt for ofte_ vil overnatte eller spise middag. Uten å tenke over det er din familie eller du nettopp den/de viktige voksne for akkurat dette barnet.

Det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Det har du nok noe av svaret: de med samme type problemer søker sammen. Får håpe at det er til hjelp og støtte.

Det er forøvrig like rart at du med problemer, ikke ser hva som er vanlige, normale forhold å vokse opp under.

nå har du vel tolket det jeg har skrevet til noe helt annet, gratulerer.

fordi om det fins en god del som er utsatt for misbruk, vil ikke det si alle har det.

men det er flere enn _veldig få_ og _veldig sjelden_

som noen skrev over, viser undersøkelser at det er omkring 15 prosent av jenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Hvis en feks har en bekjentskapskrets som stammer fra psykiatrien, selvhjelpsgrupper ift diverse problemer, dagsentre, tilrettelagte arbeidstilbud, rusmiljø osv... Altså nettverk som baserer seg på kontakt med mennesker som ikke nødvendigvis fungerer helt a4 så er det jo sannsynlig at en del av disse har med seg en del bagasje.

Ellers så er det nok en del av "a4-mennesker" som kjenner personer som har blitt utsatt for overgrep, men dette blir aldri samtaletema rett og slett fordi det er så tabu og ikke noe man snakker om til alle.

nope, er ikke fra slike sammenhenger nei, er fra vanlige venneting. fest, kafe, hytteturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Hvis en feks har en bekjentskapskrets som stammer fra psykiatrien, selvhjelpsgrupper ift diverse problemer, dagsentre, tilrettelagte arbeidstilbud, rusmiljø osv... Altså nettverk som baserer seg på kontakt med mennesker som ikke nødvendigvis fungerer helt a4 så er det jo sannsynlig at en del av disse har med seg en del bagasje.

Ellers så er det nok en del av "a4-mennesker" som kjenner personer som har blitt utsatt for overgrep, men dette blir aldri samtaletema rett og slett fordi det er så tabu og ikke noe man snakker om til alle.

og skolen

har aldri i mitt liv satt en fot på et dagsenter og lever et normalt liv med jobb og studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Det har du nok noe av svaret: de med samme type problemer søker sammen. Får håpe at det er til hjelp og støtte.

Det er forøvrig like rart at du med problemer, ikke ser hva som er vanlige, normale forhold å vokse opp under.

"Det er forøvrig like rart at du med problemer, ikke ser hva som er vanlige, normale forhold å vokse opp under."

lær deg å lese.

så klart er det ikke normalt som i sunt å vokse opp med overgrep!

men det er heller ikke så utrolig sjelden. det forekommer en god del.

fordi om flertallet av de jeg er gode venner med har vært utsatt for overgrep, så vil ikke det si at flertallet av alle mennesker er utsatt for overgrep.

men det vil si at det forekommer en del her i samfunnet.

noe som undersøkelsen noen har skrevet over bekrefter, hele 15 prosent har opplevd alorlige overgrep av jenter, noe færre med gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...