Gå til innhold

Vil ha reflekspåbud

Anbefalte innlegg

Gjest Mazda Hansen
Skrevet

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicOpen;ID=3537

Jeg er sterkt for å innføre reflekspåbud for alle myke trafikanter i vinterhalvåret. I forrige uke døde en mann etter påkjørsel ved Ullevål Sykehus og nå leste jeg akkurat at en svensk mann døde av en påkjørsel mens han skiftet dekk på bilen.

Jeg ferdes som både sjåfør og myk trafikant og vet hvor "synelig" jeg tror jeg er når jeg går i mørket, samtidig vet jeg hvor vanskelig det er å se folk i mørket når man kjører. Jeg er 35 år og merker godt at jeg må konsentrere meg mer nå enn for 10 - 15 år siden når jeg kjører på den mørke tiden av døgnet, spesielt regntunge dager.

Vi blir dytter på mange rare regler i dette landet, men et påbud med refleks støtter jeg 100 %. En refleks koster så og si ingenting og man bruker sjelden mer enn 1 - 3 forskjellig jakker på vinterhalvåret. Det hadde med andre ord ikke vært store eller kostbare jobben å utstyre disse plaggene med en refleks eller to.

Redselen jeg har for å kjøre på noen, og frykten for at noen som står meg nær skal bli påkjørt er mer enn gode nok grunner for meg å innføre et reflekspåbud.

Hva er dine tanker rundt dette?

(http://www.dagbladet.no/2009/11/15/nyheter/utenriks/sverige/trafikkulykke/9057278/)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, vi trenger vel det.

Når folk skal bruke hodet og tenke selv, så ender mange å gå ut i mørket uten refleks.

Skrevet

''og nå leste jeg akkurat at en svensk mann døde av en påkjørsel mens han skiftet dekk på bilen. ''

Men i Norge ble det jo innført påbud om å ihvertfall ha med seg refleksvest i bilen. Vet ikke om det samtidig ble innflørt et påbud om å ha den på.

Om man skal innføre et generelt påbud for fortgjengere å bruke refleks, har jeg ingen formening om, men jeg er helt enig i at det er veldig viktig å bruke refleks. Jeg er generelt sett veldig flink med refleksbruk, også i Oslos gater, men når jeg har en ny jakke, kan det fort ta et par uker før refleksen er på plass.

Gjest majas mamma
Skrevet

Hadde kanskje ikke vært noen dum ide med reflekspåbud, men det første bud må jo være å få tak i disse refleksene da. Jeg vet ikke hvor mange butikker jeg har vært i og spurt etter refleks, og ingen har. Nå tenker jeg selvfølgelig en vanlig refleksbrikke som man fester i lomma og tar ut når det blir mørkt. Det er helt umulig å få tak i. jeg har nå funnet en forretning som hadde, var der i dag for å kjøpe fler, og da var de utsolgt.

Det er ingen problemer med å få tak i vest eller sånne armbånd, men jeg går ikke i vest på vei til bussen, og disse armbåndene forsvinner og blir borte, samt at de er upraktiske å dra med seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...