Gå til innhold

Jobbtelefoner


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobbmobil som jeg også bruker privat (betaler en sum pr måned for å bruke den privat). I arbeidstiden er det selvsagt ok å bli opprignt på denne fra kunder, kollegaer eller sjef - men i helgene og om kveldene synes jeg ikke om det.

Hva synes dere - bør jeg ta telefonen når det ringer jobbtelefoner utenom arbeidstid? Jeg gjør det svært sjelden, med mindre jeg har prøvd å få tak i en person eller jeg venter en viktig telefon.

Sjefen min har dessverre den uvanen at han ganske ofte (som regel mer enn en gang i uken) ringer meg i 17-18 tida, seinere på kvelden eller i helga. Noen ganger er det viktig, andre ganger er det noe som like gjerne kunne ha ventet til neste dag - og noen ganger er det for å fortelle at han har sendt noe på mail til meg.

Jeg blir veldig stresset av dette og liker det absolutt ikke. Bør jeg si dette direkte til ham, eller bør jeg som mellomleder akseptere slike telefoner i min (dyrebare) fritid? Meldinger og mail stresser meg ikke - da kan jeg se når jeg vil, og svare når jeg vil selv. Jeg er som regel på jobbmailen min hver kveld uansett - og er det noe viktig kan ha skrive det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du har en betalt telefon, tenker jeg at noe er du nødt til å finne deg i. ;)

Jeg ville sagt på en ok måte til sjefen min at hvis han ringer for å si at han har sendt noe på mail, kunne han kanskje i stedet bare sende sms om det. Da kan du evt bare svare at du skal se på det når du får anledning, eller svare når du har sett på hva det gjelder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en betalt telefon, tenker jeg at noe er du nødt til å finne deg i. ;)

Jeg ville sagt på en ok måte til sjefen min at hvis han ringer for å si at han har sendt noe på mail, kunne han kanskje i stedet bare sende sms om det. Da kan du evt bare svare at du skal se på det når du får anledning, eller svare når du har sett på hva det gjelder. :)

Jeg kan bare ikke fatte hvordan noen kan ringe til en ansatt søndag klokka 17.30 (vi var i bursdag) for å fortelle at en mail er sendt?

Eller ringe fredag klokka 17 for å gi en beskjed som ikke hastet men som mye heller kunne vært skrevet i en mail eller i en sms....

Jeg har begynt av prinsipp ikke å ta telefonen når han ringer mens jeg lager middag eller spiser middag. Ringer selvsagt opp igjen når det er noe viktig han vil :-)

Men du har vel rett i at jeg bør si det direkte til ham. Vet ikke om jeg er enig i at jeg bør akseptere slike telefoner på fritiden, så lenge det ikke er noe viktig... Respekt for andres fritid er vanvittig viktig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville latt være å ta telefonen når han ringer. Sendt han en sms istedet og spurt om det var viktig. Hvis det ikke kan vente til neste dag, bedt han om å sende en mail, så kan du se på det i kveld.

Jeg hadde også en betalt jobbtelefon som ble brukt privat (alle på jobben gjorde det), og følte at jobben "eide" meg også utenom arbeidstid.

Ingen vits å lage en "sak" ut av det, men bare gjør det slik hver gang han ringer. Da vil han etterhvert forstå tegninga.

Hadde det slik før jeg også. Og noen ganger tok jeg telefonen hvis det passet, mens andre ganger sendte jeg han sms eller en mail og spurte hva det gjaldt. Han var nemlig veldig glad i prate og gjenta seg selv, derfor måtte jeg vite at jeg hadde tid til å høre på han til han ble ferdig.

Man kan ikke forvente at mannlige kollegaer som er eldre enn oss og ferdig med barn, tenker på hvordan ettermiddagene/kveldene er for oss med barn. Tror de forstår det om vi snakker om det i lunsjen og slikt, men der og da når de skal ha tak i oss, tenker de ikke på det. Da er det den saken som gjelder som står i hodet på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kanskje an på hvilken jobb du har og hvilke beskjeder du får? Jeg jobber innenfor kreativ næring, og får jobbtelefoner/ sms'er rett som det er utenfor arbeidstid. Jeg svarer på alle så fremt jeg kan, og ringer tilbake dersom jeg er opptatt. For meg er disse samtalene mer avstressende enn stressende, for ni av ti handler om noe som er ok/ ordnet/ landet.

Jeg har imidlertid en veninne som jobber innen barnevern, og hun ønsker å utføre alle sine jobbrelaterte oppgaver innefor arbeidstiden. Hun har gitt beskjed om at hun ikke tar jobbesamtaler utenfor arbeidstid, men ringer tilbake påfølgende morgen. Skjønner oss begge jeg. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville latt være å ta telefonen når han ringer. Sendt han en sms istedet og spurt om det var viktig. Hvis det ikke kan vente til neste dag, bedt han om å sende en mail, så kan du se på det i kveld.

Jeg hadde også en betalt jobbtelefon som ble brukt privat (alle på jobben gjorde det), og følte at jobben "eide" meg også utenom arbeidstid.

Ingen vits å lage en "sak" ut av det, men bare gjør det slik hver gang han ringer. Da vil han etterhvert forstå tegninga.

Hadde det slik før jeg også. Og noen ganger tok jeg telefonen hvis det passet, mens andre ganger sendte jeg han sms eller en mail og spurte hva det gjaldt. Han var nemlig veldig glad i prate og gjenta seg selv, derfor måtte jeg vite at jeg hadde tid til å høre på han til han ble ferdig.

Man kan ikke forvente at mannlige kollegaer som er eldre enn oss og ferdig med barn, tenker på hvordan ettermiddagene/kveldene er for oss med barn. Tror de forstår det om vi snakker om det i lunsjen og slikt, men der og da når de skal ha tak i oss, tenker de ikke på det. Da er det den saken som gjelder som står i hodet på dem.

''Han var nemlig veldig glad i prate og gjenta seg selv, derfor måtte jeg vite at jeg hadde tid til å høre på han til han ble ferdig. ''

Er det samme person mon tro? Han snakker og snakker og snakker.... Og det har jeg ikke mye lyst til å bruke fritda mi på...

Tror jeg gjør som du foreslår, men kanskje være litt mer aktiv ift å sende en sms når han ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer kanskje an på hvilken jobb du har og hvilke beskjeder du får? Jeg jobber innenfor kreativ næring, og får jobbtelefoner/ sms'er rett som det er utenfor arbeidstid. Jeg svarer på alle så fremt jeg kan, og ringer tilbake dersom jeg er opptatt. For meg er disse samtalene mer avstressende enn stressende, for ni av ti handler om noe som er ok/ ordnet/ landet.

Jeg har imidlertid en veninne som jobber innen barnevern, og hun ønsker å utføre alle sine jobbrelaterte oppgaver innefor arbeidstiden. Hun har gitt beskjed om at hun ikke tar jobbesamtaler utenfor arbeidstid, men ringer tilbake påfølgende morgen. Skjønner oss begge jeg. ;o)

Hmmmm - skjønner deg. De telefonene jeg får fra sjefen er ofte løst prat om forksjellige ting vi jobber med, ansettelser, møter/kurs/konferanser vi skal delta på og om hva vi skal ha som tema osv.... Veldig sjelden opkklarende beskjeder om avgjørelser som er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han var nemlig veldig glad i prate og gjenta seg selv, derfor måtte jeg vite at jeg hadde tid til å høre på han til han ble ferdig. ''

Er det samme person mon tro? Han snakker og snakker og snakker.... Og det har jeg ikke mye lyst til å bruke fritda mi på...

Tror jeg gjør som du foreslår, men kanskje være litt mer aktiv ift å sende en sms når han ringer.

Hørtes lurt ut. Så skal du se om det blir færre telefoner etterhvert og du slipper å ha dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal med god samvittighet la telefonen ringe etter jobbtid.

Vi ringer aldri våre ansatte utenom arbeidstiden, til nød sender vi en sms med et kort spørsmål.

Jeg selv derimot, sliter med at ansatte ringer meg (daglig leder)mens jeg er i sykmelding. Det er det ene og det andre av småting som slett ikke behøver min hjelp. Men jeg klarer ikke la være å ta telefonen, selv om jeg blir irritert og stresset av det. Og sykmeldingen min går bla.a på stress....... Dumt av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal med god samvittighet la telefonen ringe etter jobbtid.

Vi ringer aldri våre ansatte utenom arbeidstiden, til nød sender vi en sms med et kort spørsmål.

Jeg selv derimot, sliter med at ansatte ringer meg (daglig leder)mens jeg er i sykmelding. Det er det ene og det andre av småting som slett ikke behøver min hjelp. Men jeg klarer ikke la være å ta telefonen, selv om jeg blir irritert og stresset av det. Og sykmeldingen min går bla.a på stress....... Dumt av meg.

Ja - de fleste burde bli flinkere til å verne om fritid og familie (i alle fall de av oss som har en jobb som en ikke blir ferdig med klokka 16, og som en kan være tilgjengelig for på mail og telefon dersom en ikke setter grenser). Du må også sette grenser for dine ansatte!

Jeg er på nippet til sykemelding bl.a. pga stress, og dette vet sjefen om. Jeg kjenner det knyter seg i magen og skuldrene trekker seg sammen når jobben strekker seg langt utover arbeidstid.

Jeg strever med nå å få avspasert bortimot 2 uker + en ferieuke før nyttår - så jeg er ikke særlig interessert i å jobbe mer enn jeg gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm - skjønner deg. De telefonene jeg får fra sjefen er ofte løst prat om forksjellige ting vi jobber med, ansettelser, møter/kurs/konferanser vi skal delta på og om hva vi skal ha som tema osv.... Veldig sjelden opkklarende beskjeder om avgjørelser som er tatt.

Da syns jeg egentlig ikke sjefen din (eller andre) kan ta det ille opp om du ber dem formidle sånt dagen etter jeg. Har dere morgenmøter feks? Dersom ikkekan du jo foreslå at dere møtes 10 min hver morgen og formidler beskjeder, fordi du gjerne er så opptatt på privaten på ettermiddagen at du er redd for ikke å huske alle beskjeder som blir gitt pr tlf på ettermiddag/ kveld? Eller noe sånt? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - de fleste burde bli flinkere til å verne om fritid og familie (i alle fall de av oss som har en jobb som en ikke blir ferdig med klokka 16, og som en kan være tilgjengelig for på mail og telefon dersom en ikke setter grenser). Du må også sette grenser for dine ansatte!

Jeg er på nippet til sykemelding bl.a. pga stress, og dette vet sjefen om. Jeg kjenner det knyter seg i magen og skuldrene trekker seg sammen når jobben strekker seg langt utover arbeidstid.

Jeg strever med nå å få avspasert bortimot 2 uker + en ferieuke før nyttår - så jeg er ikke særlig interessert i å jobbe mer enn jeg gjør....

''Jeg er på nippet til sykemelding bl.a. pga stress, og dette vet sjefen om. Jeg kjenner det knyter seg i magen og skuldrene trekker seg sammen når jobben strekker seg langt utover arbeidstid.'' Du prust, vær snill med deg selv og si fra. Det er _ikke_ et urimelig ønske du legger fram vettu. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er på nippet til sykemelding bl.a. pga stress, og dette vet sjefen om. Jeg kjenner det knyter seg i magen og skuldrene trekker seg sammen når jobben strekker seg langt utover arbeidstid.'' Du prust, vær snill med deg selv og si fra. Det er _ikke_ et urimelig ønske du legger fram vettu. :)

Mannen min kan se det på meg når jeg begynner å tenke på jobben - jeg sukker tungt, trekker øyenbrynene sammen, og ser trist ut...

Men jeg trives egentlig veldig godt med arbeidsoppgavene mine - og i perioder sprudler jeg virkelig - men det ha vært spesielt to tunge måneder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min kan se det på meg når jeg begynner å tenke på jobben - jeg sukker tungt, trekker øyenbrynene sammen, og ser trist ut...

Men jeg trives egentlig veldig godt med arbeidsoppgavene mine - og i perioder sprudler jeg virkelig - men det ha vært spesielt to tunge måneder nå.

Er sjfen en du kan ta dette opp med - i sammenheng med telefonsamtalene?

Hva om du sier at du er motivert og positiv, men kjenner at det er blitt mye nå og du sliter med å koble av fra jobb. Be om forståelse for at du nå må velge å skru av jobbmobil etter arbeidstid, i hvertfall for en periode, siden du merker at du er i en litt negativ spiral.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er noe viktig, eller noe som haster, synes jeg ikke du trenger å ta telefonen. Og han bør heller ikke forvente det. Men ser det er vanskelig å formidle det til ham. Er det beste om du kan si det direkte på en skikkelig måte, blir mye verre om du skal hinte og prøve å få han til å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min kan se det på meg når jeg begynner å tenke på jobben - jeg sukker tungt, trekker øyenbrynene sammen, og ser trist ut...

Men jeg trives egentlig veldig godt med arbeidsoppgavene mine - og i perioder sprudler jeg virkelig - men det ha vært spesielt to tunge måneder nå.

Hm. At sjefen din kjenner din situasjon og likevel pålegger deg unødig belastning i fritiden høres slettes ikke bra ut. Er sjefen en ok person det går an å snakke med da? Det kan virke som vedkommende ikke har skjønt at du ønsker å verne om fritiden din, og jeg tenker at du ikke har noe å tape på å være tydelig på dette. Husk - du har retten på din side :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel telefonsvarer?

Da ville jeg latt svareren ta alle telefoner som ikke er private utenom arbeidstid. Hvis det er noe viktig legger de igjen beskjed, hvis ikke legger de på.

Så kan du høre beskjedene når du ønsker det selv.

Det høres ikke ut som om det er veldig mange hastesaker utenom arbeidstid i jobben din. Hvis det er ting som haster og som bare du kan gjøre blir det selvsagt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arbeidstakeren

Det kommer helt an på hva slags arbeidsavtale du har, det, om du er pliktig å ta telefonen utenom ordinær arbeidstid.

At du har betalt jobbtelefon kan kanskje bety at du skal være tilgjengelig mer enn innenfor ordinær arbeidstid (noe også din mellomlederstilling også kan tyde på). Dette må du avklare med sjefen hvis du ikke allerede vet det.

Jeg har i mange år hatt en jobb som innebærer stor frihet - og stort ansvar for å få jobben gjort. Kveldstidstelefoner lot jeg ofte ringe og gå til svareren, hørte på beskjeden og sendte så gjerne en sms tilbake og sa at jeg ville se på saken dagen etter hvis det ikke var umiddelbar hast.

Du må først og fremst avklare _om_ du har en stilling som innebærer overtidsjobbing uten godtgjøring, og har du ikke det må du rett og slett si at du ikke greier jobbtelefoner utenom arbeidstid. Legg en periode igjen telefonen på arbeidsplassen, f.eks., eller bruk min variant med å smse tilbake i steden for å ta telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke jobbmobil, men sjefen har jo nr. mitt.

Han ringer noen få ganger når det er noe viktig. Altså er han veldig flink til å ikke missbruke dette. Da synes jeg at det er veldig OK. Det er også et par andre som har benyttet seg av det. Men med respekt for min fritid. Altså ikke noe problem.

Dersom det er noe som ikke er veldig viktig så synes jeg det blir feil. Det som kan vente til dagen etter kan de bare sende mail om. Det synes jeg også at du kan si i fra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar svareren ta seg av det, så sjekker jeg etterpå om det er noe viktig. Er det det legger de som regel igjen en beskjed.

Jeg er enig med deg, det er ille når det lille man har av fritid skal gå med til jobbtelefoner. Mange er hensynsløse når det gjelder slikt, og kvier seg ikke for å ringe folk på fritida med ting som godt kan vente. Det går jeg ikke med på. Da får de gi meg døgnet rundt-lønn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...