Gå til innhold

forventet at mennesker i sjokk skal melde fra?


Gjest efexora

Anbefalte innlegg

Det var det NHD mente, da han svarte.

Vi bruker ordet "sjokk" altfor lett, fakta er mer alvorlig enn som så.

Trådstarter mener nok dagligtale-varianten - mentalt sjokk, ikke fysisk...

Jeg vet sannelig heller ikke hvordan jeg ville reagert hvis jeg oppdaget et menneske under bilen min.

Jeg opplevde at en nær slektning gikk rett i bakken en gang - og jeg ble helt hysterisk og fikk ikke gjort noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Trådstarter mener nok dagligtale-varianten - mentalt sjokk, ikke fysisk...

Jeg vet sannelig heller ikke hvordan jeg ville reagert hvis jeg oppdaget et menneske under bilen min.

Jeg opplevde at en nær slektning gikk rett i bakken en gang - og jeg ble helt hysterisk og fikk ikke gjort noe fornuftig.

Vet hva du mener, har opplevd det fra en av mine nærmeste, og jeg mistet munn å mæle pga vedkommendes oppførsel, så jeg tror absolutt at man kan reagerer fullstendig irrasjonelt!

Men slike "sjokk" pleier å gå over rimelig raskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva du mener, har opplevd det fra en av mine nærmeste, og jeg mistet munn å mæle pga vedkommendes oppførsel, så jeg tror absolutt at man kan reagerer fullstendig irrasjonelt!

Men slike "sjokk" pleier å gå over rimelig raskt...

''Men slike "sjokk" pleier å gå over rimelig raskt...''

Det er nok også individuelt og man vet ikke hvordan man selv ville reagert om noe så vanvittig hadde skjedd... Særlig om man ikke kjenner nødnummer eller kan språket. Ville nok følt meg litt mer hjelpeløs i en trafikkulykke f.eks. i Tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Men slike "sjokk" pleier å gå over rimelig raskt...''

Det er nok også individuelt og man vet ikke hvordan man selv ville reagert om noe så vanvittig hadde skjedd... Særlig om man ikke kjenner nødnummer eller kan språket. Ville nok følt meg litt mer hjelpeløs i en trafikkulykke f.eks. i Tyrkia.

Selvfølgelig blir man helt ute av seg, men det er ikke sjokk, det er en normal reaksjon på et uvanlig fenomen...!

En slags unntakstilstand, er en bedre beskrivelse, tror jeg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre en går direkte inn i en i psykose eller besvimer mener jeg helt bestemt at en er fullt ut ansvarlig for sine handlinger eller unnlatelse av handling.

Selvsagt var opplevelsen sjokkerende, men det er ingen unnskyldning for hvordan hun handlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta i betraktning at denne damen var utlending, hun snakket ikke norsk. Kanskje hun var dårlig i engelsk også. Det er ikke sikkert at nødnummerene var helt kjente for henne. Men hun ringte til mannen, og da burde det ha ringt en bjelle hos han. Han burde da ha varslet, selv om ansvaret juridisk sett var hennes.

Jeg er enig i at mannen hennes burde varslet. Men det har ikke noe med saken å gjøre, det fritar ikke henne for skyld at han heller ikke gjorde sitt beste.

At hun ikke snakker norsk ser jeg heller ikke at skulle være noen grunn. Så vidt jeg har skjønt bor hun her i landet og bør vite hva som er nødnummeret og ville vel klart å stotre frem adressen sin i det minste.

Jeg syns også synd på damen, men jeg skjønner at hun blir siktet. Hvis det er noen formildende omstendigheter vil de komme frem under en eventuell rettssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at mannen hennes burde varslet. Men det har ikke noe med saken å gjøre, det fritar ikke henne for skyld at han heller ikke gjorde sitt beste.

At hun ikke snakker norsk ser jeg heller ikke at skulle være noen grunn. Så vidt jeg har skjønt bor hun her i landet og bør vite hva som er nødnummeret og ville vel klart å stotre frem adressen sin i det minste.

Jeg syns også synd på damen, men jeg skjønner at hun blir siktet. Hvis det er noen formildende omstendigheter vil de komme frem under en eventuell rettssak.

Men det som er litt spesielt her er at hun oppdaget at noen lå under bilen hennes uten at hun hadde opplevd å kjøre på noen. Det var ingen naturlig sammeheng der. jeg sier ikke dette for å frata henne skyld, men jeg forstår at sjokket blir større. Om man kjører på noen blir man sjokkert, men man forstår i hvertfall sammenhengen. Det er som om jeg skulle finne en livløs mann under senga mi når jeg vasket gulvet. Det hadde vært så absurd at jeg hadde tiltet helt.

Jeg lurer veldig på hvordan jeg hadde reagert hvis jeg hadde parkert bilen i garasjen, og plutselig ser en hånd, eller fot stikke ut under bilen. Da hadde jeg ikke vært sikker på om jeg hadde kjørt på noen, eller om ungen lå der fra før, og jeg ikke hadde sett det. Jeg hadde også sikkert lurt på om jeg drømte, fordi situasjonen var så utrolig. Kanskje jeg bare hadde gått rundt der en stund og ikke forstått hvor lenge jeg hadde stått der og sett på.

Jeg er enig i at sjokk alene ikke skal frata folk for skyld, men jg har forståelse for at man kan freake helt ut i en slik situasjon. Så vidt jeg forsto så havnet hun på sykehus etterpå grunnet sjokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men slike "sjokk" pleier å gå over rimelig raskt...''

Det er nok også individuelt og man vet ikke hvordan man selv ville reagert om noe så vanvittig hadde skjedd... Særlig om man ikke kjenner nødnummer eller kan språket. Ville nok følt meg litt mer hjelpeløs i en trafikkulykke f.eks. i Tyrkia.

Men i dette tilfellet var nok sjokket ekstra stort fordi hun med en gang ikke så noen årsakssammenheng. Hadde hun opplevd å kjøre på henne hadde hun sett sammenhengen. Men når man ser en hånd stikke ut fra bilen når man har parkert, hvilke tanker går gjennom hodet da? Jeg har ikke hørt om andre ulykker hvor dette har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...