Gå til innhold

Riktig prioritering av svinefluvaksinering?


Luska

Anbefalte innlegg

Hva syns dere om at skigutta får vaksinen mot svineinfluensa allerede før risikogruppene er ferdig vaksinert? Hvorfor kan ikke de stille seg i kø som alle vi andre utenfor risikogrupper må gjøre? Hvorfor er det verre, samfunnsmessig sett, at en skiløper (om enn på topplan) får svineinfluensa, enn Hvermansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    9

  • ariadne

    6

  • frosken

    5

  • Luska

    3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen

Jeg synes risikogruppen skulle blitt vaksinert ferdig først. Det ble hylt opp om i media da Støre fikk vaksine før det var hans tur, og kongen ble kritisert. Jeg skjønner ikke hva som gjør skigutta til hellige kuer.

Generelt syns jeg det er ille at media lager slikt hysteri som får folk til å vaksinere seg uten grunn. Men de som virkelig trenger det, bør absolutt prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo veldig kjedelig å se skirenn,når alle skiløperne ligger hjemme og er syk.

;-)

Ja, hvis man følger den tankegangen, så burde jo alle programledere, skuespillere etc. og alle i produksjonen i TV-selskapene vært prioritert. Blir jo veldig kjedelig å se på TV når alle er for syke til å lage underholdninga ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk helsepersonell vaksinen først og så opplever jeg at timen min hos urologen er utsatt fordi han har svineinfluensa så jeg må vente en uke ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det er svært tilfeldig hvem som får vaksinen. I min bydel kartlegger skolene nå hvor mange av elevene som skal ha vaksinen via skolen, men det er uvisst fortsatt hvor mange uker det er før helsesøster kan begynne vaksineringa. Barn i førskolealder slippes nå til for vaksinering.

I går ringte jeg fastlegen for å høre om de visste når det var muligheter for å få vaksine, siden det på bydelens hjemmesider stod at fastlegene kunne kontaktes. Da fikk jeg beskjed om at det var bare å komme med begge ungene i dag, så skulle de få vaksine begge to. (Den ene er i førskolealder, den andre er 10). Helt uproblematisk, de hadde nok av vaksinedoser. Vi har fastlege i en annen bydel enn den vi bor i.

Fikk nesten litt dårlig samvittighet i går kveld, jeg. Kanskje jeg burde venta med 10-åringen likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.

Om de skulle få influensa har det en litt større konsekvens tross alt enn for oss vanlige normalt friske. De kan få ødelagt hele skisensongen om de skulle bli syke nå i starten av ski-sesongen, og det kan da også ødelegge hele deres inntekts-kilde, eller iallefall en del av den.

Om de skulle få influensa vil det bety 1-2 uker uten noe som helst trening/renn. Og deretter et par uker med gradvis trening, så det kan ta lang tid før de er der de var igjen.

Vi andre er tilbake til jobb i løpet av en uke eller to om vi ikke skulle bli hardt rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.

Om de skulle få influensa har det en litt større konsekvens tross alt enn for oss vanlige normalt friske. De kan få ødelagt hele skisensongen om de skulle bli syke nå i starten av ski-sesongen, og det kan da også ødelegge hele deres inntekts-kilde, eller iallefall en del av den.

Om de skulle få influensa vil det bety 1-2 uker uten noe som helst trening/renn. Og deretter et par uker med gradvis trening, så det kan ta lang tid før de er der de var igjen.

Vi andre er tilbake til jobb i løpet av en uke eller to om vi ikke skulle bli hardt rammet.

''Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.''

Problemet er nettopp at de blir vaksinert før alle i risikogruppa er blitt det. Syns du det er riktig? Skigutta kan få ødelagt sesongen, de i risikogruppa risikerer livet. Hva er verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.''

Problemet er nettopp at de blir vaksinert før alle i risikogruppa er blitt det. Syns du det er riktig? Skigutta kan få ødelagt sesongen, de i risikogruppa risikerer livet. Hva er verst?

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.''

Problemet er nettopp at de blir vaksinert før alle i risikogruppa er blitt det. Syns du det er riktig? Skigutta kan få ødelagt sesongen, de i risikogruppa risikerer livet. Hva er verst?

Siden det nå flere steder tilbys vaksine til folk som ikke er i risikogrupper, så synes jeg det er helt greit. Synes heller ikke det er nødvendig at alle skal stå i de samme køene; toppidrettsutøverne har egne helsetjenester ellers også, så det virker rasjonelt om deres medisinske støtteapparat har fått utdelt vaksiner for å sette dem uten å gå via fastlegene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helsesekretærens melding

Nå fikk helsepersonell vaksinen først og så opplever jeg at timen min hos urologen er utsatt fordi han har svineinfluensa så jeg må vente en uke ekstra

He, he, på legesenteret hvor jeg jobber var det halvparten av legene som valgte å stå over vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.''

Problemet er nettopp at de blir vaksinert før alle i risikogruppa er blitt det. Syns du det er riktig? Skigutta kan få ødelagt sesongen, de i risikogruppa risikerer livet. Hva er verst?

Det er vel ikke bare i vår kommune andre enn de i risikogruppa får tilbud om vaksine vil jeg tro.

Skulle alle ski-gutta sagt nei når de fikk tilbud om vaksine fordi noen kommuner ikke er ferdig å vaksinere sine risikopasienter? Tror du de vaksinene de hadde fått på beitostølen hadde blitt sendt til andre risikopasienter? Det tror ikke jeg.

Så jeg synes fortsatt det er greit de fikk vaksine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.

Om de skulle få influensa har det en litt større konsekvens tross alt enn for oss vanlige normalt friske. De kan få ødelagt hele skisensongen om de skulle bli syke nå i starten av ski-sesongen, og det kan da også ødelegge hele deres inntekts-kilde, eller iallefall en del av den.

Om de skulle få influensa vil det bety 1-2 uker uten noe som helst trening/renn. Og deretter et par uker med gradvis trening, så det kan ta lang tid før de er der de var igjen.

Vi andre er tilbake til jobb i løpet av en uke eller to om vi ikke skulle bli hardt rammet.

''Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.''

Det kan jeg tildels si meg enig med deg i, problemet er jo at de får før risikogruppene er vaksinert også! Så viktige er ikke de skiløperne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.''

Det kan jeg tildels si meg enig med deg i, problemet er jo at de får før risikogruppene er vaksinert også! Så viktige er ikke de skiløperne...

Nei, SÅ viktige er de ikke. Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes det er helt greit at de får vaksine før alle vi andre utenfor risikogruppa får vaksinert oss.''

Det kan jeg tildels si meg enig med deg i, problemet er jo at de får før risikogruppene er vaksinert også! Så viktige er ikke de skiløperne...

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...