Gå til innhold

Arbeidsrett og slikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I firmaet hvor jeg jobber skal det sies opp en ansatt pga at firmaet går med underskudd og krav fra styret er én mindre ansatt. Han som blir sagt opp har lengre ansinnitet enn fem andre ansatte. Han er i tillegg enslig forsørger, dvs han har barna annenhver uke (50%). Jeg vet at daglig leder i firmaet vil bli kvitt han og benytter nå anledningen, men jeg håper at den ansatte har en god sak her pga sosial situasjon og ansinnitet?? Noen som vet?

Skrevet

Jeg tror han har en god sak. Hvis han ikke er organisert og kan bruke fagforeningen bør han ta kontakt med en advokat som kan arbeidsrett. I det offentlige praktiseres ansiennitetsprinsippet strengt, men hvordan det er i det private vet jeg ikke. Har dere tariffavtale?

Skulle tro man ikke bare kan peke ut en og si at "du må gå". Det står også noe i Arbeidsmiljøloven om ulemper for den oppsagte veid opp mot bedriftens behov.

Oppsigelse er ikke bare, bare, det er mange formkrav og en feil i forhold til dette kan gjøre oppsigelsen ugyldig. Han skal bl.a. opplyses om klagefrist, fortrinnsrett ved ledig stilling osv. osv.

http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html

Skrevet

Det er tre ting som skal tas hensyn til ved oppsigelser og utvelgelse av ansatt som sies opp, nemlig ansiennitet, kompetanse og sosiale forhold.

Arbeidsgiverorganisasjonene og arbeidstakerorganisasjone strider stadig om hvilke av kriteriene som skal komme først og hvordan de skal veies, men det som er sikkert er at jo viktigere kompetanse er for stillingen, jo mer kan det bety ved utvelgelsen.

Derfor ikke lett å gi noe generelt svar på ditt spørsmål. Men arbeidsgiver vil ha en dårlig sak om de sier opp uten å ha vurdert alle kriteriene grundig!

Persille1365381127
Skrevet

Som Elextra sier; ansiennitet, kompetanse og sosiale forhold er det som blir tatt i betraktning.

Men; dersom sjefen vil bli kvitt ham, så er dette en gylden mulighet til å la dem gjøre en feil - og så få en pakke som vil gi ham god tid og bedre økonomi over en periode, for så å finne en ny jobb.

Det er lite gunstig å bli værende et sted man ikke er ønsket om man får muligheten til å flytte på seg under trygge forhold.

Forutsatt at det vil være greit for ham å få ny jobb da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...