Gå til innhold

Fastleger med fobi for henvisninger


Gjest dropper nicket..

Anbefalte innlegg

Gjest dropper nicket..

Noen som kan forklare hvorfor noen fastleger har så ufattelig vanskelig for å henvise videre til instanser som har spesialkompetanse?

Har et barn i tenårene med tydelige symptomer på ME, har aldri kommet i form etter kyssesyken for nesten 2 år siden. Nå i den siste tiden er han ikke i stand til å gå på skolen i det hele tatt.

Har gått til legen flere ganger underveis. Han tar noen blodprøver og sier at han ikke finner noe galt. Han synes - etter å ha sett sin pasient i 10-15 minutter - med forelder til stede - kanskje 5-6 ganger den siste tiden at han virker deprimert. Vi synes ikke det - og vi ser ham nå hele tiden.

Legen nekter så å si å ta dette på alvor som en fysisk sykdom og vil ikke gi oss henvisning til ME-eksperter - selv om de finnes innen området her. Han gir oss aller nådigst henvisning til BUP (psykiater) og skriver gjerne ut antidepressiva. At alt dette startet med kyssesyken - at han aldri har kommet i form igjen etter dette, og at han før var en aktiv idrettsungdom betyr visst ingenting... Ei heller at vi ikke synes han virker mer nedfor enn det det er naturlig å gjøre etter lang tid med elendig form.

Koster det fastleger noe å gi henvisninger til spesialister? Enten i penger eller anseelse? Jeg begynner å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    7

  • frosken

    3

  • jubalong70

    2

  • Helmi

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest dropper nicket..

Du kan jo bare bytte fastlege.

Ikke bare, bare det. Lite sted, ubehagelig. Lite ledig kapasitet hos ok leger. Og hvilken garanti har man for at den nye er bedre. Har dessverre hørt det samme om mange andre leger.

Virker som en gjennomgangshistorie, det var derfor jeg lurte på om det har noen konsekvens for leger om de henviser videre? Får de fordeler av å fikse (haha) tingene selv (les: hvis ikke du føler deg bedre, får du komme tilbake, gang på gang) - eller ulemper av å henvise videre mer enn så og så mye..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Det koster verken penger eller anseelse å henvise.

Kanskje han tenker at det ikke kommer noe ut av det? At han blir verken bedre eller dårligere av å få en KRUS-diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

Det koster verken penger eller anseelse å henvise.

Kanskje han tenker at det ikke kommer noe ut av det? At han blir verken bedre eller dårligere av å få en KRUS-diagnose?

Han tenker kanskje det,- men om hans relativt ukvalifiserte tenkning (han hadde ikke hørt om den lokale ressursen på vårt sentralsykehus, ikke om klinikkene på Rikshospitalet og Ullevål) nå skulle være feil, hvilken skade kan det være i å stå i køen hos dem som har erfaring på saken imens?

Det er mange måneders venteliste. Hvorfor ikke starte med å få stå i den køen? Og hans påstand om at han virker deprimert - hva pokker bygger han det på? Noen minutters konsultasjoner noen få ganger. Kjenner at jeg er rimelig sint i dag. Når han ikke selv har ekspertisen på området, hvorfor ikke henvise? Han tror ikke på at det skyldes fysiske tilsatnder, mens det jo ellers har blitt en stueren diagnose også blant skolemedisinere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han tenker kanskje det,- men om hans relativt ukvalifiserte tenkning (han hadde ikke hørt om den lokale ressursen på vårt sentralsykehus, ikke om klinikkene på Rikshospitalet og Ullevål) nå skulle være feil, hvilken skade kan det være i å stå i køen hos dem som har erfaring på saken imens?

Det er mange måneders venteliste. Hvorfor ikke starte med å få stå i den køen? Og hans påstand om at han virker deprimert - hva pokker bygger han det på? Noen minutters konsultasjoner noen få ganger. Kjenner at jeg er rimelig sint i dag. Når han ikke selv har ekspertisen på området, hvorfor ikke henvise? Han tror ikke på at det skyldes fysiske tilsatnder, mens det jo ellers har blitt en stueren diagnose også blant skolemedisinere...

Enig i at dette høres rart ut. Forlang en henvisning, eller bytt lege. Makan til arroganse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

Enig i at dette høres rart ut. Forlang en henvisning, eller bytt lege. Makan til arroganse.

Arrogant, ja. Knurr.

ME mener han er en motesak. Fram med Cipralexen -selv om vi virkelig mener at han ikke er deprimert. Det gjør jeg ikke før en psykiater har diagnostisert ham som deprimert. Og helst burde det jo være en person som kjenner ham fra før - han er en sjenert gutt som ikke pleier å sprudle i forhold til fremmede fra før. Jeg synes ikke han har forandret seg mentalt sett - selv om han selvfølgelig er dritt lei selve situasjonen. Det begynner å haste - både med skoleframtid og idretten (som var veldig viktig for ham før dette).

Egentlig føler jeg mest for å knaske Cipralexen selv...det tar på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

Jeg byttet fastlege nå etter å ha hatt den samme legen i 20 år nettopp av den grunn.

Men det er så få som har ledig plass her omkring. Vil helst ikke ha en på samme kontor... Ellers ser det ut til at det er utlendinger som har noe ledig - og jeg har nå ikke noe imot utlendinger som personer (og de er sikkert vel så kvalifiserte) - men er litt bekymret for kommunikasjonen - det er en del nyanser som blir borte om ikke man snakker helt samme språk. For alt jeg vet kan de jo snakke perfekt norsk, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er så få som har ledig plass her omkring. Vil helst ikke ha en på samme kontor... Ellers ser det ut til at det er utlendinger som har noe ledig - og jeg har nå ikke noe imot utlendinger som personer (og de er sikkert vel så kvalifiserte) - men er litt bekymret for kommunikasjonen - det er en del nyanser som blir borte om ikke man snakker helt samme språk. For alt jeg vet kan de jo snakke perfekt norsk, da :-)

Jeg tok en på samme kontor da fordi da har den nye alle papirene mine der. Det er nemlig ikke få. Jeg hadde egentlig tenkt å bytte til en annen et annet sted, men så startet dattera mi der, en utenlandsk kvinne, og hun sier at hun er merkelig og synes ikke jeg skulle bruke henne.

Men jeg tror det var veldig ok å bytte for min del, jeg hadde brukt opp den gamle, han var dritlei meg hver gang jeg kom med en ny urinveisinfeksjon. Jeg ville han skulle henvise meg videre men han ville ikke. Det endte opp med at jeg fikk kjeft på legevakta og sykehuset fordi jeg hadde spist for mye antibiotika og ikke blitt henvist til utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

Jeg tok en på samme kontor da fordi da har den nye alle papirene mine der. Det er nemlig ikke få. Jeg hadde egentlig tenkt å bytte til en annen et annet sted, men så startet dattera mi der, en utenlandsk kvinne, og hun sier at hun er merkelig og synes ikke jeg skulle bruke henne.

Men jeg tror det var veldig ok å bytte for min del, jeg hadde brukt opp den gamle, han var dritlei meg hver gang jeg kom med en ny urinveisinfeksjon. Jeg ville han skulle henvise meg videre men han ville ikke. Det endte opp med at jeg fikk kjeft på legevakta og sykehuset fordi jeg hadde spist for mye antibiotika og ikke blitt henvist til utredning.

''Men jeg tror det var veldig ok å bytte for min del, jeg hadde brukt opp den gamle, han var dritlei meg hver gang jeg kom med en ny urinveisinfeksjon. Jeg ville han skulle henvise meg videre men han ville ikke. Det endte opp med at jeg fikk kjeft på legevakta og sykehuset fordi jeg hadde spist for mye antibiotika og ikke blitt henvist til utredning.''

Skulle vært skuddpremie på dem. Når ikke de vil henvise - når de selv ikke kommer noen vei - så _må_ det jo være enten fordi deres superego ikke tillater det, eller fordi de får "kjeft" av en eller annen instans når de henviser mer enn et absolutt minimum. Din lege her var jo lei av deg, han burde jo vært glad til for å sende deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg tror det var veldig ok å bytte for min del, jeg hadde brukt opp den gamle, han var dritlei meg hver gang jeg kom med en ny urinveisinfeksjon. Jeg ville han skulle henvise meg videre men han ville ikke. Det endte opp med at jeg fikk kjeft på legevakta og sykehuset fordi jeg hadde spist for mye antibiotika og ikke blitt henvist til utredning.''

Skulle vært skuddpremie på dem. Når ikke de vil henvise - når de selv ikke kommer noen vei - så _må_ det jo være enten fordi deres superego ikke tillater det, eller fordi de får "kjeft" av en eller annen instans når de henviser mer enn et absolutt minimum. Din lege her var jo lei av deg, han burde jo vært glad til for å sende deg videre.

Resultatet er at jeg har blitt resistent for nesten all antibiotika så jeg var ganske sinna på ham også. Resistent for alt som skal spises i hvert fall. Så da er det sykehus og IV og det er kjedelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

Resultatet er at jeg har blitt resistent for nesten all antibiotika så jeg var ganske sinna på ham også. Resistent for alt som skal spises i hvert fall. Så da er det sykehus og IV og det er kjedelig

Burde jo vært meldt til en eller annen instans så han hadde fått seg en smekk over fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde jo vært meldt til en eller annen instans så han hadde fått seg en smekk over fingrene!

Det går ikke an å melde noen til seg sjøl vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare, bare det. Lite sted, ubehagelig. Lite ledig kapasitet hos ok leger. Og hvilken garanti har man for at den nye er bedre. Har dessverre hørt det samme om mange andre leger.

Virker som en gjennomgangshistorie, det var derfor jeg lurte på om det har noen konsekvens for leger om de henviser videre? Får de fordeler av å fikse (haha) tingene selv (les: hvis ikke du føler deg bedre, får du komme tilbake, gang på gang) - eller ulemper av å henvise videre mer enn så og så mye..?

Ok. Jeg bor i en by, og der er det sikkert lettere :)

Min tidligere fastlege insisterte også på bare å ha samtaler med meg og ikke henvise videre. Hans argumenter var at det var så lange ventelister at det ikke hadde noen hensikt. Jeg byttet fastlege og ble henvist med en gang. Jeg tror ikke de tjener noe som helst på ikke å henvise, så det er nok andre grunner de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dilemmaet med bytte av fastlege + lite sted. Har vært borte i samme sit. selv. Men jeg byttet til slutt...

Dere har fått henvisning til BUP... kan jo hende at de riktige dørene åpnes via psykiateren der? Han/hun vil nok henvise videre hvis/når det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tenker kanskje det,- men om hans relativt ukvalifiserte tenkning (han hadde ikke hørt om den lokale ressursen på vårt sentralsykehus, ikke om klinikkene på Rikshospitalet og Ullevål) nå skulle være feil, hvilken skade kan det være i å stå i køen hos dem som har erfaring på saken imens?

Det er mange måneders venteliste. Hvorfor ikke starte med å få stå i den køen? Og hans påstand om at han virker deprimert - hva pokker bygger han det på? Noen minutters konsultasjoner noen få ganger. Kjenner at jeg er rimelig sint i dag. Når han ikke selv har ekspertisen på området, hvorfor ikke henvise? Han tror ikke på at det skyldes fysiske tilsatnder, mens det jo ellers har blitt en stueren diagnose også blant skolemedisinere...

Dere kan be om second opinion på dette hos en annen allmennlege. Et annet alternativ kan være å skrive et brev til fastlegen hvor du eksplisitt ber om en henvisning til XXX - kan hende at han gir dere det da.

Når det er sagt, så er det slik på nåværende tidspunkt at det er liten hjelp i å få en ME eller KRUS diagnose. Hørte nettopp et foredrag fra en av de som jobber på en av spesialenhetene, og slik jeg forsto det, så hadde de liten konkret hjelp å tilby sine pasienter. Det var mest veiledning i forhold til tilpasset trening, nok hvilke, kjenne på kroppens signaler osv.

Jeg ville forøvrig tatt i mot henvisningen til BUP. Med litt flaks kan gutten der få kontakt med en vettig behandler som kan gi råd av omtrent samme type som det de (i svært begrenset omfang) gir ved ME-klinikkene.

Håper dere finner noen gode hjelpere - og at dere evt. også finner løsninger i forhold til skolegang som ikke innebærer at han faller helt ut, men i stedet får tilpasninger som gjør at han bruker lenger tid på VGS.

Et siste innspill; siden gutten tidligere har vært aktiv innen idrett, så kan det hende at de idrettsmedisinske miljøene har kompetanse som kan være til nytte. De har jo fulgt flere unge idrettsutøvere gjennom en slik prosess. Hvis dere har økonomi til det, så kunne dere vurdere å kontakt NIMI (eller nå heter det visst Hjelp24-NIMI) og spørre om de har relevant kompetanse. Her er det korte ventetider.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

Typisk eksempel på arrogant doktor...

Jeg hadde bedt om en second opinion hos en annen lege.

Jepp, blir second opinion i dag hos en privatlege. Koster masse penger og mye tid - siden det ikke er i lokalmiljøet. Men nå har vi fått nok. Ba om å få journalen hans utskrevet (ja, har sjekket med pasientombud at vi har krav på det), men da måtte vi snakke med legen først. Man skulle nesten tro at han ønsker å flikke litt på det han har skrevet om oss før vi får den.

Skolen skjønte heller ingenting av depresjons-teorien. Så da har balle tre av hans dagligmiljøer (hjem, skole, idrett) ment noe annet enn legen som treffer ham i en ubekvem situasjon 10 minutter i ny og ne. Ja,- fram med lykkepillene. Følg for Guds skyld kun ett spor, og hold fast ved det. Tror jeg kunne lært denne legen ett og annet om feilsøking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...