Gå til innhold

Fastleger med fobi for henvisninger


Gjest dropper nicket..

Anbefalte innlegg

Jepp, blir second opinion i dag hos en privatlege. Koster masse penger og mye tid - siden det ikke er i lokalmiljøet. Men nå har vi fått nok. Ba om å få journalen hans utskrevet (ja, har sjekket med pasientombud at vi har krav på det), men da måtte vi snakke med legen først. Man skulle nesten tro at han ønsker å flikke litt på det han har skrevet om oss før vi får den.

Skolen skjønte heller ingenting av depresjons-teorien. Så da har balle tre av hans dagligmiljøer (hjem, skole, idrett) ment noe annet enn legen som treffer ham i en ubekvem situasjon 10 minutter i ny og ne. Ja,- fram med lykkepillene. Følg for Guds skyld kun ett spor, og hold fast ved det. Tror jeg kunne lært denne legen ett og annet om feilsøking!

Kjempebra at dere ikke gir dere. Det virker som om fastlegen deres har vært på litt for mange møter med legemiddelprodusentene av lykkepiller...

Blir så eitrende forbannet over leger som ikke evner å høre på hva pasientene sier. Selvsagt vil en ungdom som har vært i dårlig form og ikke orket noe i lang tid, være litt nedstemt. Men det betyr jo ikke at det er depresjonen som er årsaken til symptomene!

Lykke til videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    7

  • frosken

    3

  • jubalong70

    2

  • tusseline

    1

Jepp, blir second opinion i dag hos en privatlege. Koster masse penger og mye tid - siden det ikke er i lokalmiljøet. Men nå har vi fått nok. Ba om å få journalen hans utskrevet (ja, har sjekket med pasientombud at vi har krav på det), men da måtte vi snakke med legen først. Man skulle nesten tro at han ønsker å flikke litt på det han har skrevet om oss før vi får den.

Skolen skjønte heller ingenting av depresjons-teorien. Så da har balle tre av hans dagligmiljøer (hjem, skole, idrett) ment noe annet enn legen som treffer ham i en ubekvem situasjon 10 minutter i ny og ne. Ja,- fram med lykkepillene. Følg for Guds skyld kun ett spor, og hold fast ved det. Tror jeg kunne lært denne legen ett og annet om feilsøking!

Tror det er veldig lurt å da få sjekket dette hos en privat lege når fastlegen ikke kan hjelpe.

Jeg er absolutt ingen ekspert, men mener jeg har lest at man _kan_ få ME etter kyssesyken...? Så hvis dere er bekymret for det, så stå på for å få tatt de prøver som kan tas. Enig i at det ikke "hjelper" å "få" en diagnose - men det kan vel være veldig greit å vite om man faktisk _har_ en sykdom eller ikke?

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

Tror det er veldig lurt å da få sjekket dette hos en privat lege når fastlegen ikke kan hjelpe.

Jeg er absolutt ingen ekspert, men mener jeg har lest at man _kan_ få ME etter kyssesyken...? Så hvis dere er bekymret for det, så stå på for å få tatt de prøver som kan tas. Enig i at det ikke "hjelper" å "få" en diagnose - men det kan vel være veldig greit å vite om man faktisk _har_ en sykdom eller ikke?

Masse lykke til!

:-)

Nei, det hjelper kanskje ikke på selve sykdommen å få diagnosen - men det høres jo fornuftig ut å henvende seg til dem som har ekspertise innen området... Og hvem vet - ang. rettigheter videre er det sikkert også lurt å komme inn i systemet. Vi håper jo han skal bli frisk igjen (snart) - men om det nå tar tid, så er det jo diverse trygderettigheter etc...

Og, ja, ME kommer ofte etter kyssesyke eller andre viruser.

Takk for "Lykke til" - vi trenger det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest muligens ME?

:-)

Nei, det hjelper kanskje ikke på selve sykdommen å få diagnosen - men det høres jo fornuftig ut å henvende seg til dem som har ekspertise innen området... Og hvem vet - ang. rettigheter videre er det sikkert også lurt å komme inn i systemet. Vi håper jo han skal bli frisk igjen (snart) - men om det nå tar tid, så er det jo diverse trygderettigheter etc...

Og, ja, ME kommer ofte etter kyssesyke eller andre viruser.

Takk for "Lykke til" - vi trenger det...

Hei - melder meg inn her. Vet du hvor lenge etter en kyssesyke man kan få ME?

Jeg har mange begynnende symptomer på "noe". Vet jeg har hatt kyssesyken men ikke når. Det kan være så mye som 20 år siden. Kan det slå ut i ME nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrogant, ja. Knurr.

ME mener han er en motesak. Fram med Cipralexen -selv om vi virkelig mener at han ikke er deprimert. Det gjør jeg ikke før en psykiater har diagnostisert ham som deprimert. Og helst burde det jo være en person som kjenner ham fra før - han er en sjenert gutt som ikke pleier å sprudle i forhold til fremmede fra før. Jeg synes ikke han har forandret seg mentalt sett - selv om han selvfølgelig er dritt lei selve situasjonen. Det begynner å haste - både med skoleframtid og idretten (som var veldig viktig for ham før dette).

Egentlig føler jeg mest for å knaske Cipralexen selv...det tar på dette her.

ME har vært diagnose siden 1968 eller 69. At vi har fått navn på noe betyr ikke at det er en ny sykdom.

Dette vet du :-)

Kunne anbefalt deg en barnelege med interesse for ME, men han hodler til i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Hei - melder meg inn her. Vet du hvor lenge etter en kyssesyke man kan få ME?

Jeg har mange begynnende symptomer på "noe". Vet jeg har hatt kyssesyken men ikke når. Det kan være så mye som 20 år siden. Kan det slå ut i ME nå?

Jeg har mange begynnende symptomer på "noe". Vet jeg har hatt kyssesyken men ikke når. Det kan være så mye som 20 år siden. Kan det slå ut i ME nå?

S: Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...
Gjest Iside information

Det koster verken penger eller anseelse å henvise.

Kanskje han tenker at det ikke kommer noe ut av det? At han blir verken bedre eller dårligere av å få en KRUS-diagnose?

Ser at dette er en gammel tråd, men legger inn en kommentar selv om den ikke blir lest.

"Det koster verken penger eller anseelse å henvise."

Enkelte steder kan leger som rekvirerer "for" mange undersøkelser der det viser seg at pasienten(e) tilsynelatende ikke "feiler noe", oppleve kommentarer fra "kollegaer" som går på vurderingsevne og med det sløsing av ressurser - altså koster det den enkelte lege anseelse i forhold til (enkelte?) leger/kollegaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette er en gammel tråd, men legger inn en kommentar selv om den ikke blir lest.

"Det koster verken penger eller anseelse å henvise."

Enkelte steder kan leger som rekvirerer "for" mange undersøkelser der det viser seg at pasienten(e) tilsynelatende ikke "feiler noe", oppleve kommentarer fra "kollegaer" som går på vurderingsevne og med det sløsing av ressurser - altså koster det den enkelte lege anseelse i forhold til (enkelte?) leger/kollegaer.

Tenk på hvor lange ventelister det hadde blitt hvis man skulle henvises hele tida. Akkurat nå er det 2 års venteliste for å komme inn til neurologisk utredning på Ullevål hvor man må dersom det er mistanke om ME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hvor lange ventelister det hadde blitt hvis man skulle henvises hele tida. Akkurat nå er det 2 års venteliste for å komme inn til neurologisk utredning på Ullevål hvor man må dersom det er mistanke om ME

...og nå som kampen mot sykefravær i arbeidslivet har tatt helt av opplever vi at 5 dagers sykefravær med senebetennelse i skulderen gir innpass til 1 dag utredning på sunnaas med under 2 ukers ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasientombudet :o(

Pasientombudet har ikke noe med dette å gjøre, det er fylkeslegen som er rette klageinstans. Det eneste pasientombudet evt. ville ha gjort, var å hjelpe deg å formulere en klage. Forøvrig så er det liten grunn til å mistenke tilsynsmyndighetene for å være så uprofesjonelle at de evt. selv ville ha behandlet en klage på seg selv. Dersom din fastlege hadde jobbet hos fylkeslegen, ville klagesaken blitt behandlet i et annet fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ser at dette er en gammel tråd, men legger inn en kommentar selv om den ikke blir lest.

"Det koster verken penger eller anseelse å henvise."

Enkelte steder kan leger som rekvirerer "for" mange undersøkelser der det viser seg at pasienten(e) tilsynelatende ikke "feiler noe", oppleve kommentarer fra "kollegaer" som går på vurderingsevne og med det sløsing av ressurser - altså koster det den enkelte lege anseelse i forhold til (enkelte?) leger/kollegaer.

Selvsagt koster det anseelse om en skiller seg ut på en svært negativ måte. Trodde det var unødvendig å gjøre det klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasientombudet har ikke noe med dette å gjøre, det er fylkeslegen som er rette klageinstans. Det eneste pasientombudet evt. ville ha gjort, var å hjelpe deg å formulere en klage. Forøvrig så er det liten grunn til å mistenke tilsynsmyndighetene for å være så uprofesjonelle at de evt. selv ville ha behandlet en klage på seg selv. Dersom din fastlege hadde jobbet hos fylkeslegen, ville klagesaken blitt behandlet i et annet fylke.

Men nå har jeg byttet og den nye har ikke fobi for henvisninger og ikke jobber han hos pasientombudet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dropper nicket..

Ser at dette er en gammel tråd, men legger inn en kommentar selv om den ikke blir lest.

"Det koster verken penger eller anseelse å henvise."

Enkelte steder kan leger som rekvirerer "for" mange undersøkelser der det viser seg at pasienten(e) tilsynelatende ikke "feiler noe", oppleve kommentarer fra "kollegaer" som går på vurderingsevne og med det sløsing av ressurser - altså koster det den enkelte lege anseelse i forhold til (enkelte?) leger/kollegaer.

:-)

Heldigvis har vi fått byttet fastlege til en som ike ha denne fobien og forkjærlighet for lykkepiller. Har nå blitt henvist til lokal ME-ekspertise - som tar alle mulige prøver og kommer til å sende oss videre til Rikshospitalet etter hvert.

Det kan godt hende det ikke hjelper noe særlig rent medisinsk, men det betyr mye å bli _trodd_ - og at ikke man bare ikke klarer å skjerpe seg... Og etterpå, når h*n etterhvert skal søke på jobber etc. hadde det jo vært greit med en diagnose å vise til når folk lurer på hvorfor man ikke har avgangsvitnemål (eller i alle fall karakterer) fra ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jeg byttet og den nye har ikke fobi for henvisninger og ikke jobber han hos pasientombudet heller.

Jeg synes det er litt dumt at du formidler ting som at du ikke har mulighet til å klage på legen din fordi han også jobber for pasientombudet. Det er jo bare tull.

Men bra at du er mer fornøyd med ny fastlege:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iside information

Selvsagt koster det anseelse om en skiller seg ut på en svært negativ måte. Trodde det var unødvendig å gjøre det klart.

Skjønner nå at det var unødvendig av meg å legge inn denne kommentaren. Det var overhodet ikke i tankene mine å antyde noe som jeg nå ser kunne oppleves som kritikk av deg for å ha utelatt å skrive noe om dette. Håper du tar i mot min beklagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iside information

:-)

Heldigvis har vi fått byttet fastlege til en som ike ha denne fobien og forkjærlighet for lykkepiller. Har nå blitt henvist til lokal ME-ekspertise - som tar alle mulige prøver og kommer til å sende oss videre til Rikshospitalet etter hvert.

Det kan godt hende det ikke hjelper noe særlig rent medisinsk, men det betyr mye å bli _trodd_ - og at ikke man bare ikke klarer å skjerpe seg... Og etterpå, når h*n etterhvert skal søke på jobber etc. hadde det jo vært greit med en diagnose å vise til når folk lurer på hvorfor man ikke har avgangsvitnemål (eller i alle fall karakterer) fra ungdomsskolen.

Godt å høre :-)

Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iside information

Selvsagt koster det anseelse om en skiller seg ut på en svært negativ måte. Trodde det var unødvendig å gjøre det klart.

PS. I dette tilfellet var det ikke snakk om en ekstrem-variant av en lege som rekvirerte i "hytt og pine" ( jeg forsto det i alle fall ikke slik). - Riktignok sa legen; bedre en gang for mye enn en gang for lite. Dette skjedde i begynnelsen av legens karriere. Det hører med til historien at vedkommende lege etterhvert ble en av de mest respekterte/anerkjente. Skulle skrevet dette i første omgang. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

:-)

Heldigvis har vi fått byttet fastlege til en som ike ha denne fobien og forkjærlighet for lykkepiller. Har nå blitt henvist til lokal ME-ekspertise - som tar alle mulige prøver og kommer til å sende oss videre til Rikshospitalet etter hvert.

Det kan godt hende det ikke hjelper noe særlig rent medisinsk, men det betyr mye å bli _trodd_ - og at ikke man bare ikke klarer å skjerpe seg... Og etterpå, når h*n etterhvert skal søke på jobber etc. hadde det jo vært greit med en diagnose å vise til når folk lurer på hvorfor man ikke har avgangsvitnemål (eller i alle fall karakterer) fra ungdomsskolen.

Det er viktig at han testes for cøliaki, da denne sykdommen kan gi utmattelse som ligner ME. Men dette blir sikkert gjort når han tas hånd om av fagfolk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket..

Det er viktig at han testes for cøliaki, da denne sykdommen kan gi utmattelse som ligner ME. Men dette blir sikkert gjort når han tas hånd om av fagfolk. :-)

Ja,- regner med at det testes for det meste nå... Masse blodprøver, MR, ultralyd etc.

Man må være oppegående og tenke (og søke på nettet) selv når man er syk, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...