Gå til innhold

Kjøkkenkvern


Gjest eke husmor

Anbefalte innlegg

Gjest eke husmor

Skal bake kransekake og trenger en kjøkkenkvern. Er det noen som har en å anbefale? Og hvor jeg kjøper den.

Trenger en som kan jobbe selvstendig (ikke måtte kobles til andre kjøkkenmaskiner) enten håndkvern eller elektrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert det er bare mandelkvern du trenger. For hadde du hatt en kjøttkvern, med riktig utgang kunne du også få ut de strimlene pent, og lagt de rett i formene. Jeg har aldri gjort det selv, men vet at en del gjør det sånn. Er du så heldig at du har kjøkkenmaskin med kjøttkvern, burde du sjekke om du får tak i den riktige utgangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gift med kransekakebakeren

Zyliss heter den mannen min bruker når han skal male mandler. Den er liten og nett, håndsveiv, og "limer" seg fast til benkeplata.

Har også en Kenwood Major kjøkkenmaskin med tilhørende mandelkvern, men den går rett og slett varm av de mengdene mandler han maler. Ikke greier den lenger å få det så finmalt heller som han vil, og han har derfor havnet ut med en liten med håndsveiv.

Elis31 snakker om tilleggsutstyr til kjøkkenmaskin som spyr ut fine strimler; har slikt utstyr også til maskina, men deigen blir så tung at maskina ikke orker etter bare et par kaker.

Så her håndmales og håndtrilles deigen, og det blir de aller nydeligste kransekaker. (Husk bare å tørke mandlene skikkelig før du setter i gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyliss heter den mannen min bruker når han skal male mandler. Den er liten og nett, håndsveiv, og "limer" seg fast til benkeplata.

Har også en Kenwood Major kjøkkenmaskin med tilhørende mandelkvern, men den går rett og slett varm av de mengdene mandler han maler. Ikke greier den lenger å få det så finmalt heller som han vil, og han har derfor havnet ut med en liten med håndsveiv.

Elis31 snakker om tilleggsutstyr til kjøkkenmaskin som spyr ut fine strimler; har slikt utstyr også til maskina, men deigen blir så tung at maskina ikke orker etter bare et par kaker.

Så her håndmales og håndtrilles deigen, og det blir de aller nydeligste kransekaker. (Husk bare å tørke mandlene skikkelig før du setter i gang.)

En jeg kjenner gjorde det. Så da må det være grunnet at dine mann lager så mye i gangen at det ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyliss heter den mannen min bruker når han skal male mandler. Den er liten og nett, håndsveiv, og "limer" seg fast til benkeplata.

Har også en Kenwood Major kjøkkenmaskin med tilhørende mandelkvern, men den går rett og slett varm av de mengdene mandler han maler. Ikke greier den lenger å få det så finmalt heller som han vil, og han har derfor havnet ut med en liten med håndsveiv.

Elis31 snakker om tilleggsutstyr til kjøkkenmaskin som spyr ut fine strimler; har slikt utstyr også til maskina, men deigen blir så tung at maskina ikke orker etter bare et par kaker.

Så her håndmales og håndtrilles deigen, og det blir de aller nydeligste kransekaker. (Husk bare å tørke mandlene skikkelig før du setter i gang.)

Takk for tipset om mandelkvern. Kanskje jeg skal kjøpe den. Fint å endelig få en som varer .

http://www2.brodrenepedersen.no/produkter?filter=yes&cats=yes&prods=yes&c_parent_id=308&c_keywords=kj%C3%B8kken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min har jeg kjøpt på jernia. Den typen som festes med vakuum, ikke som du må skru fast i bordet. Den er litt større, kan brukes selv om bord/benkeplata er tykk, og etterlater ikke stygge merker der du skrur den fast. Slet lenge med å få den til å sitte fast i bordet, men fikk i fjor et tips her om at jeg burde ha vann under, og da sitter den dønn fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er bare mandelkvern du trenger. For hadde du hatt en kjøttkvern, med riktig utgang kunne du også få ut de strimlene pent, og lagt de rett i formene. Jeg har aldri gjort det selv, men vet at en del gjør det sånn. Er du så heldig at du har kjøkkenmaskin med kjøttkvern, burde du sjekke om du får tak i den riktige utgangen :)

Jeg har en liten kakesprøyte i metall som jeg har brukt i alle år, og den fungerer veldig fint til å sprøyte ut ringer. Da slipper jeg å dra frem kjøkkenmaskinen, og den er lett å føre rundt kransekakeringene. Rulle for hånd blir helt feil, da får ikke kransekaka riktig utseende og smaker heller ikke det samme. Og ringene kan lett bli mer ujevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernia har garantert mandelkvern. Men pass på - de man skal skru fast på kanten av benken under bruk er så smale i forhold til dagens benkeplater som tydeligvis er tykkere enn de var før i tiden. Jeg har ingen steder å feste kverna mi lenger... Selv spisebordet er for tykt og det er et helt vanlig bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har jeg kjøpt på jernia. Den typen som festes med vakuum, ikke som du må skru fast i bordet. Den er litt større, kan brukes selv om bord/benkeplata er tykk, og etterlater ikke stygge merker der du skrur den fast. Slet lenge med å få den til å sitte fast i bordet, men fikk i fjor et tips her om at jeg burde ha vann under, og da sitter den dønn fast.

Hm... Så sugekopp-kvernene sitter ordentlig altså? Trenger en ny kvern nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten kakesprøyte i metall som jeg har brukt i alle år, og den fungerer veldig fint til å sprøyte ut ringer. Da slipper jeg å dra frem kjøkkenmaskinen, og den er lett å føre rundt kransekakeringene. Rulle for hånd blir helt feil, da får ikke kransekaka riktig utseende og smaker heller ikke det samme. Og ringene kan lett bli mer ujevne.

Jepp jeg fikk iallefall ikke til å gjøre det. Jeg får forsøke meg på en kakesprøyte da :)

Vet du hvor du kjøpte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg fikk iallefall ikke til å gjøre det. Jeg får forsøke meg på en kakesprøyte da :)

Vet du hvor du kjøpte den?

Jernia har alt mulig sånt. :o) Du kan også bruke en sprøytepose med løse munnstykker, evt. bare en vanlig plastpose hvor du klipper av et hjørne, men da er det nok en viss fare for at posen ryker etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernia har alt mulig sånt. :o) Du kan også bruke en sprøytepose med løse munnstykker, evt. bare en vanlig plastpose hvor du klipper av et hjørne, men da er det nok en viss fare for at posen ryker etter en stund.

Ja bare synes de jeg har sett har sett så billig/dårlig ut. Men Jernia har jo stort sett kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp jeg fikk iallefall ikke til å gjøre det. Jeg får forsøke meg på en kakesprøyte da :)

Vet du hvor du kjøpte den?

Min er kjøpt på jernia. Tror de har samme type på Clas Ohlsson også. En solid type, med et håndtak til å sveive rundt, ikke den typen som har en "avtrekker", den er tung å bruke og gir et ujevnt resultat. Vanlig plaspose/sprøytepose vil jeg ikke anbefale, de har gått i stykker med en gang når jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Zyliss heter den mannen min bruker når han skal male mandler. Den er liten og nett, håndsveiv, og "limer" seg fast til benkeplata.

Har også en Kenwood Major kjøkkenmaskin med tilhørende mandelkvern, men den går rett og slett varm av de mengdene mandler han maler. Ikke greier den lenger å få det så finmalt heller som han vil, og han har derfor havnet ut med en liten med håndsveiv.

Elis31 snakker om tilleggsutstyr til kjøkkenmaskin som spyr ut fine strimler; har slikt utstyr også til maskina, men deigen blir så tung at maskina ikke orker etter bare et par kaker.

Så her håndmales og håndtrilles deigen, og det blir de aller nydeligste kransekaker. (Husk bare å tørke mandlene skikkelig før du setter i gang.)

Jeg har hørt om zyliss men har ikke klart å finne ut hvor man kjøper den. Vet du hvor jeg kan få kjøpt en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Min har jeg kjøpt på jernia. Den typen som festes med vakuum, ikke som du må skru fast i bordet. Den er litt større, kan brukes selv om bord/benkeplata er tykk, og etterlater ikke stygge merker der du skrur den fast. Slet lenge med å få den til å sitte fast i bordet, men fikk i fjor et tips her om at jeg burde ha vann under, og da sitter den dønn fast.

Vanskelig å få et reelt bilde av størrelsen på bildet på linken din. Er den veldig stor?

Så at jernia også hadde en annen:

Mandelkvern sveico hvit

Produktnr.: 00240254

kr129,-

http://www.jernia.no/Produkter/Kj%C3%B8kken/Lage+mat/Sm%C3%A5varer?key=171148

Denne er jo ganske mye billigere, vet du om den har samme kvalitet som din? Om den er dyrere pga ekstrafunksjonene, eller om kvaliteten er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jernia har garantert mandelkvern. Men pass på - de man skal skru fast på kanten av benken under bruk er så smale i forhold til dagens benkeplater som tydeligvis er tykkere enn de var før i tiden. Jeg har ingen steder å feste kverna mi lenger... Selv spisebordet er for tykt og det er et helt vanlig bord.

Jeg må også slik man ikke behøver å skru fast. Benkeplaten er for tykk så det er vel derfor jeg har tenkt sugekopper. Mest praktisk å ordne all mat på kjøkkenet.

Men tenkte at jeg bare kunne bruke spisebordet som en nødløsning dersom jeg fant en bra man måtte skru fast.

Så tusen takk for tips - for da hadde nok også mitt spisebord vært for tykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...