Gå til innhold

normalt å tenke over hva man spiser ?


Gjest efexora

Anbefalte innlegg

Jeg har lest intervjuer med kvinner i ukeblader som sier at de overhodet ikke tenker på hva de spiser og unner seg det de har lyst på.

Er det vanlig å overhode ikke tenke på hva en spiser? For at man da skal holde vekta, må en jo nesten ha et kosthold hvor man stort sett spiser det samme hver dag. Hvis jeg skulle spist kokkosboller og ostekaka hver gang jeg hadde lyst på tror jeg nok at jeg hadde lagt på meg en del kilo.l

Hvordan er det med dere? Tenker dere over hva dere spiser? og lar dere være å spise noe i blant fordi dere synes dere har fått i dere for mange kalorier allerede? Og er det å tenke slik tegn på spiseforstyrrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg tenker hele tiden på hva jeg spiser, og jeg kan med hånden på hjertet si at ved hvert eneste måltid tenker jeg kalorier, og at dette burde jeg nok ikke spist, samt at jeg planlegger å spise mindre og sunnere ved neste måltid. Men jeg har det kun i tankene og jeg gjør sjelden alvor av dette. Hver kveld går tankene automatisk til neste dags sunne frokost og en dag med trim og en sunn livsstil. Men det blir aldri slik.

Jeg bruker mye tid på å tenke mat, og jeg hadde ønsket at jeg kunne legge vekk tankene mine. Jeg lider nok ikke av spiseforstyrrelse, men jeg tror jeg har et unormalt fokus på mat.

Jeg har stor kunnskap om slanking, dietter og denslags og et blikk på tallerkene forteller meg hva dette inneholder av kalorier, karbohydrater og vitaminer. Jeg vet hvor mye jeg forbrenner til enhver tid hvis jeg går, løper eller driver annen aktivitet.

Folk rundt meg vet ikke om mine tanker for det er ikke noe jeg snakker om. Jeg har ofte ønsket å kunne legge vekk tankene, jeg hadde nok følt meg lettere og friere. Å føle dårlig samvittighet hver gang man spiser tærer på selvbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er ganske vanlig å tenke over hva en spiser... men ikke alle trenger å gjøredet, jeg eren av de. Jeg har heller det omvendte problemet. jeg greier rett å slett ikke å legge på meg. Har aldri greid å legge på meg om jeg har prøvd aldri så mye. Har bl.a aldri opplevd å legge på meg i jula engang. For et årsiden spiste jeg i gjennomsnitt 1 skive til frokost, 2 skiver til lunsj, en porsjon middag og ingen kveldsmat, evt en liten frukt utpå kvelden hvis det var i hus.

Nå spiser jeg 1 skive brød til frokost, 3-4 skiver til lunsj. 1-2 porsjon(er) middag, 2-3 skiver til kvelds+ gjerne i tillegg både frukt(kan glatt spise 4 bananereller to go morgenyoghurter på rappen ei times tid etter kveldsmaten. Og selv om jeg nå spiser mer enn jeg gjorde før legger jeg ikke på meg. Kjøper jeg potetgull eller sjokolade eller hvadet måtte være av annet godteri kan jeg stappe i meg til detstopperseg selv(blir tilslutt uvel) Men å legge på meg, det gjør jeg ikke.

Jeg er vektmessig i grenseland for undervekt i forhold til høyden, og skulle gjerne fått noen kg til på beina, men greier altså ikke å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg tenker over hva jeg spiser. Men det har jeg først begynt med for et par år siden. Før la jeg aldri på meg, uansett.

Men selv om jeg tenker over hva jeg spiser, så teller jeg aldri kalorier. Jeg bare prøver å begrense inntaket litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristine b

Jeg spiser som regel det jeg har lyst på. Pga depresjon for noen år siden og inntak av p-piller har jeg lagt på meg ca 15kg. Likevel er jeg ikke en av dem som teller kalorier eller planlegger x antall grønnsaker pr dag osv. Jeg er veldig glad i god mat, nye smaker og kombinasjoner av smaker er noe jeg gleder meg over, derfor ville kaloritelling begrense gleden jeg har over dette. Dessuten vet jeg med meg selv at hadde jeg først begynt med dietter og slankehysteri ville jeg garantert ha fått en eller annen spiseforstyrrelse. Jeg ser stadig venninnene mine som driver med denne jojoslankingen og ingen av dem ser mer lykkelige ut fordi om de kommer inn i str 40 i 4 måneder, for deretter å hoppe opp i 44 igjen.

De eneste gangene jeg tenker over hva jeg spiser er når jeg spiser sammen med andre kvinner som konstant er på slankeren. Blikkene jeg får på tallerkenen min ødelegger måltidet. Det er en uting at jenter alltid må unnskylde seg for å spise pizza sammen en kveld istedet for 2 gulrøtter, 3 blad salat og 4 erter, som de normalt sier de spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alltid på hva jeg spiser, ikke mengden, men hvilken type mat jeg putter i munnen. Passer på å ikke få meg for mye av brød,ris, pasta, poteter og frukt,men dessto mer av grønsaker og kjøtt eller fisk. Prøver i størst mulig grad å unngå sukkerholdige matvarer men er ikke fanatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

For meg er det mer normalt å spise sunt enn usunt. Jeg liker rett og slett ikke mat med mye fett, og spiser ikke desserter eller annet søtt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tenker over er at jeg kan komme til å få vondt i magen, bli veldig tørst etc om jeg spiser for mye av visse ting. Jeg har irritabel tarm og passer litt på at jeg ikke irriterer den enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier de ikke tenker over hva de spiser har nok ikke det problemet at de legger på seg. Noen kan lesse innpå mat, mens andre må snu på gulrota.....

Greit å vite hva som er sunn kost og ikke også prøve å holde den sunne linje.

Noen er skapt for å være store. Jo, jeg mener det. Ikke alle er syke fordi om de er store. Altså, jeg snakker ikke om dem som lenkes til sengene sine pga fedme, men normalt store.

Vi er ulike i kropper som i alt annet. Noen styres av magen, noen av hjertet, noen av nyrer og noen av lunger.... (østlig filosofi)

Hvis mat og kalorier plutselig skulle ta all tankegangen min, da har jeg et problem. Det kan være lurt å høre på venner som sier du er akkurat passelig stor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

I den grad jeg tenker over hva jeg spiser er det i forhold til at kroppen må få alle næringsstoffene. Jeg passer på å spise variert. Jeg vil ha det jeg trenger gjennom mat og ikke via kosttilskudd, tror det er sunnere.

Jeg spiser aldri light produkter for er veldig skeptisk til hva de har brukt for å få så lav fettprosent. I tilllegg så tenker jeg at dersom jeg spiser light produkter med færre kalorier så må jeg bare spise mer for å bli mett.

Jeg tenker ikke på slanking, og i min omgangskrets er det ingen som slanker seg. Dette er venner jeg har hatt i veldig mange år. Men opptatt av sunt og variert kosthold slik som jeg.

Jeg spiser egentlig akkurat det jeg har lyst på. Jeg har ofte lyst på sunn mat, så er heldig der ;)

Samtidig kan jeg spise masse kaker og godteri uten at jeg tenker over det. Får ikke dårlig samvittighet.

Tenker at kroppen sier fra når den trenger mat, da blir jeg sulten og så spiser jeg til jeg er mett. Da regulerer kroppen selv kaloriinttaket, om jeg lytter til kroppens signaler.

Og man får jo også ofte lyst på noe fordi det inneholder noe som kroppen mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdagen tenker jeg veldig lite over hva jeg spiser. Jeg har et generelt sunt kosthold som går mer på rutine enn bevisst fokusering, og da gjør det ingenting om det blir et tilfeldig kakestykke eller en sjokolade en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bevisste valg

Etter å ha vært periodevis overvektig i over 20 år, tok jeg skikkelig tak i livsstilen for 2 år siden og la om kraftig. Gikk ned 25 kg med Grete Roede, og fortsatt sitter mye av tankene igjen.

Jeg legger på meg hvis jeg går litt sakte forbi potetgullhylla i butikken, så jeg tenker mye på hva jeg putter i munnen. "Mye" på den måten at jeg har kontroll på uka mi, skal jeg f.eks. på fest på lørdagen holder jeg ei mager uke, er det ikke noe spes som skal skje kan jeg godt legge på litt ekstra.

Å være opptatt av hva man spiser handler om vektkontroll. Dessuten skal man være klar over at det er endel mennesker som, når de sier at de kan spise "hva de vil", faktisk ikke er så fysen på søtsaker og usunn mat. Hvis det jeg helst ville ha var tomater og salat, så kunne jeg også si at jeg kan spise hva jeg vil. Dessverre vil jeg heller ha Troika sjokolade enn salat, men jeg vet jo hva som skjer når jeg tar de valgene.

For meg handler mat om å ta bevisste valg. Jeg liker veldig godt sauser, men jeg vet jo at det kan jeg ikke velge hele tiden. Jeg velger derfor å "ha lyst på" sunn mat.

Dette er ikke spiseforstyrrelser slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på hva jeg spiser, og på mengden. Velger definitivt ikke alltid det jeg har mest lyst på.

Jeg spiser (mer enn) nok, og velger ofte sunne ting.

Jeg tror det er derfor jeg er i relativt god form, føler meg bra, og er normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LiseLise

Ja, jeg tenker over hva jeg spiser. Tenker ikke kalorier, men at maten skal være skikkelig/normalt sunn.Starter ikke dagen med et glass cola og en hamburger, for å si det sånn:) Hos oss går det heller i havregrøt, som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt tenker de fleste over hva de spiser. Men har man funnet en meny som fungerer slik at man holder ønsket vekt og holder seg frisk, så behøver man ikke tenke så veldig mye i det daglige. Man har kanskje sine faste menyer til frokost, lunsj og kveldsmat. Så kan man unne seg noe annet en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tenker over hva jeg spiser.

Planlegger også bl.a. middagsrettene slik at vi får et balansert kosthold og sørger for at vi har tilstrekkelig med frukt og grønt.

Men unner jo familien og meg selv selvsagt litt ekstra gode og usunne pålegg og sånt innimellom da. Kan jo ikke være helt fanatisk heller.

Hender jeg spiser litt mer enn jeg burde, fordi det bare var sååå godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan er det med dere? Tenker dere over hva dere spiser? ''

Ja, i det store og hele tenker jeg jo en del på hvordan jeg spiser, men ikke dermed sagt at jeg ikke unner meg stort sett det jeg har lyst på. Det jeg prøver å begrense inntaket av er de totalt unyttige kaloriene (f.eks. sjokolade og chips), selv om det blir litt av det omtrent hver eneste uke :-).

''og lar dere være å spise noe i blant fordi dere synes dere har fått i dere for mange kalorier allerede?''

Selvsagt, selv om jeg sjelden tenker i antall kalorier. Jeg dropper f.eks. ofte dessert etter en god middag, fordi jeg ikke synes det er "verd" kaloriene, selv om jeg har litt lyst på.

'' Og er det å tenke slik tegn på spiseforstyrrelser''

Neppe, det må da bare være sundt å passe på litt. En bør imidlertid ikke la måltidene bli ødelagt av tanken på hvor mange kalorier hver matbit inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dytter ikke i meg alt

Jeg tenker på hva jeg putter i munnen, men har heldigvis ikke "LOS" på mye og dårlig mat.

Jeg antar jeg har ett normalt kosthold. Vekten er stabil. Er 180 høy, og ca 70-72 kg.

Spiser kun kake ol. til fest, og da kun for å være høflig. Kremkaker ol. er ikke min greie. Ferske kanel boller er favoritten, men tror nok ikke jeg hadde likt det så godt om jeg fikk det ofte.

Merker at alkohol legger seg på maven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg spiser frokost, lunch, middag og kvelds. Samt tar et glass vin nesten hver dag. Søtt spiser jeg en-to ganger uka- og da i store mengder... :-(

Vet hvor mye jeg "tåler å spise" før vekta går opp, og holder meg innenfor det til hverdags.

Elsker mat- og elsker jula fordi da tillater jeg meg alt av mat...! Og i uansett mengde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker over hva jeg spiser. Har gått ned 30 kilo siden april, hadde ikke gått om jeg ikke hadde passa på hva jeg spiser. Ikke flere raske karbohydrater her i gården. Og sånn må det fortsette å være også etter at jeg har kommet i mål. Men, noen dager tillater jeg meg utskeielser, men det er et bevisst valg, det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...