Gå til innhold

normalt å tenke over hva man spiser ?


Gjest efexora

Anbefalte innlegg

De som sier de ikke tenker over hva de spiser har nok ikke det problemet at de legger på seg. Noen kan lesse innpå mat, mens andre må snu på gulrota.....

Greit å vite hva som er sunn kost og ikke også prøve å holde den sunne linje.

Noen er skapt for å være store. Jo, jeg mener det. Ikke alle er syke fordi om de er store. Altså, jeg snakker ikke om dem som lenkes til sengene sine pga fedme, men normalt store.

Vi er ulike i kropper som i alt annet. Noen styres av magen, noen av hjertet, noen av nyrer og noen av lunger.... (østlig filosofi)

Hvis mat og kalorier plutselig skulle ta all tankegangen min, da har jeg et problem. Det kan være lurt å høre på venner som sier du er akkurat passelig stor....

''Noen kan lesse innpå mat, mens andre må snu på gulrota....''

Gulrot er ikke så sunt som mange vil ha det til. Rå har den høy GI og får blodsukkeret til å stige, kokt har den _skyhøy_ GI og er direkte usunn for en del mennesker som skal holde seg unna mat med høy GI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker over hva jeg spiser. Har gått ned 30 kilo siden april, hadde ikke gått om jeg ikke hadde passa på hva jeg spiser. Ikke flere raske karbohydrater her i gården. Og sånn må det fortsette å være også etter at jeg har kommet i mål. Men, noen dager tillater jeg meg utskeielser, men det er et bevisst valg, det også.

30Kilo siden april?? Jøsses, kun ved endring av matvaner?

Gratulerer med vektnedgang uansett metode. Det er knallbra! :)))

Og takk for info om gulrota, det var jeg lite klar over faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30Kilo siden april?? Jøsses, kun ved endring av matvaner?

Gratulerer med vektnedgang uansett metode. Det er knallbra! :)))

Og takk for info om gulrota, det var jeg lite klar over faktisk.

30 kilo siden april kun ved endring av matvaner, ja. Tror det er den eneste veien å gå om man skal greie varige endringer, men det er altså min personlige teori.

Mange som ikke vet det om gulrota, det overraska meg også da jeg fant det ut. Tine Sjokomelk derimot er lavglykemisk. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 kilo siden april kun ved endring av matvaner, ja. Tror det er den eneste veien å gå om man skal greie varige endringer, men det er altså min personlige teori.

Mange som ikke vet det om gulrota, det overraska meg også da jeg fant det ut. Tine Sjokomelk derimot er lavglykemisk. :-D

Jeg pleier å kjøpe Tine sjokomelk eller litago sjokomelk når jeg trenger et ekstra mellommåltid, men har hatt litt dårlig samvittighet for det - men da trenger jeg ikke det altså?

Men dette med gulrota, at den har høy GI, det betyr at dersom en ønsker å gå ned litt, så er det ikke noe sjakktrekk å knaske gulrot om kvelden altså...? Kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe Tine sjokomelk eller litago sjokomelk når jeg trenger et ekstra mellommåltid, men har hatt litt dårlig samvittighet for det - men da trenger jeg ikke det altså?

Men dette med gulrota, at den har høy GI, det betyr at dersom en ønsker å gå ned litt, så er det ikke noe sjakktrekk å knaske gulrot om kvelden altså...? Kjipt.

Nei, brokkoli er tingen ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen kan lesse innpå mat, mens andre må snu på gulrota....''

Gulrot er ikke så sunt som mange vil ha det til. Rå har den høy GI og får blodsukkeret til å stige, kokt har den _skyhøy_ GI og er direkte usunn for en del mennesker som skal holde seg unna mat med høy GI.

Det med at rå gulrot har høy GI - er det noe nytt man har kommet fram til?

Da jeg spiste Fedonsk for noen år siden var gulrot klassifisert som lav GI. Helt sikkert. Og det finner jeg også en hel del steder når jeg søker på det på nettet?

F.eks. her:

http://matavisen.no/artikkel/glykemisk-indeks/1776

og her:

http://nova.nett.org/stayer.com/index.php?id=236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trist jente

Det med at rå gulrot har høy GI - er det noe nytt man har kommet fram til?

Da jeg spiste Fedonsk for noen år siden var gulrot klassifisert som lav GI. Helt sikkert. Og det finner jeg også en hel del steder når jeg søker på det på nettet?

F.eks. her:

http://matavisen.no/artikkel/glykemisk-indeks/1776

og her:

http://nova.nett.org/stayer.com/index.php?id=236

Blander meg ikke inn i diskusjonen om gulrot er usunt eller ikke.

Skal man passe på alt hele tiden, google hva som er sunt og ikke - så kan vel det meste bli usunt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at rå gulrot har høy GI - er det noe nytt man har kommet fram til?

Da jeg spiste Fedonsk for noen år siden var gulrot klassifisert som lav GI. Helt sikkert. Og det finner jeg også en hel del steder når jeg søker på det på nettet?

F.eks. her:

http://matavisen.no/artikkel/glykemisk-indeks/1776

og her:

http://nova.nett.org/stayer.com/index.php?id=236

Det er fra Fedons opplegg jeg har det med at gulrot har høy GI. Fant ikke akkurat rå gulrot, men kokt har i alle fall en GI på 58.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Brokkoli skal aldri spises rå''

Hvorfor ikke?

Det er et eller annet stoff i brokkoli visst, tilsvarende det grønne man av og til får på potetene. Og det er giftig. Sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkoli skal aldri spises rå, så den krever bearbeiding før den er mat for folk.

Kan du finne en bekreftelse på det? Tror ikke det. Rå brokkoli inneholder mer antioksidanter enn bearbeidet brokkoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et eller annet stoff i brokkoli visst, tilsvarende det grønne man av og til får på potetene. Og det er giftig. Sies det.

Jeg finner på nettet at det er giftig for hunder, men har ikke funnet noe sted at rå brokkoli er farlig for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eller annet stoff i brokkoli visst, tilsvarende det grønne man av og til får på potetene. Og det er giftig. Sies det.

Kunne ikke finne et eneste innlegg om det på internett, og har aldri hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke finne et eneste innlegg om det på internett, og har aldri hørt om det.

Inneholder ikke brokkoli svovel, da? Kan umulig være sunt. Men jeg finner ikke noe om det på nettet, jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...