Gjest -håp om nr 2 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Hei Mette! Først må jeg bare si at du virker så utrolig dyktig. Jeg har et barn på 15 måneder som ble født med katastrofesnitt pga at pulsen til babyen falt og det viste seg at morkaken hadde løsnet for tidlig men det gikk bra med barnet. Jeg fikk E.Coli blodforgiftning etter det som de ikke vet hvor kom fra, Jeg måtte reopereres for overfladisk hematom og fikk bølgedren innlagt som ble fjernet etter å ha hatt de en dag. Dette står i op.journalen: Blærekateter innlagt. Pfannenstielsnitt. Skarpt gjennom fascie. Identifiserer blæreperitoneum, løsnes og skyves ned. Ledeincisjon nedre uterinsegment. Går sentralt inn med saks. Placenta kom spontant og hel. Allicetenger i nedre uterinsegment. Lukker uterotomien fortløpende med låste suturer. Inspeksjon av genitalia interna u.a. Uterus står nå greit. God hemostase. Lukker fascien fortløpende. Agraffer. Jeg har følgende spørsmål: 1. Hvor kan det oppstå sammenvoksninger etter keisersnittet jeg har hatt og hvor stor er risikoen for at jeg får slike sammenvoksninger etter ETT keisersnitt? 2.Og i så fall: Hvor stor er risikoen for infertilitet pga disse sammenvoksningene? 3. Hvordan behandles sammenvoksninger som gir infertilitet og hvor stor er da muligheten for at graviditet oppnås etterpå? Vi har ikke begynt å prøve bli gravid igjen ennå men jeg bekymrer meg veldig og er veldig lei meg for at det ble keisersnitt hvis konsekvensen blir at vi ikke får et søsken til barnet vårt. Leser så mye forskjellig.. Jeg er 29 år. På forhånd takk for svar ¨ – håp om nr 2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338749-sammenvoksninger-etter-keisersnitt-og-infertilitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Takk for hyggelige ord. Jeg har lang fartstid som gynekolog, det gir erfaring. Beskrivelsen av keisernittet er helt vanlig. Den overfladiske blodansamling har tilsynelatende sittet uten for bukhulen og vil ikke ha betydning for dannelse av sammenvoksninger. 1.Det er meget sjelden at det kommer sammenvoksninger etter et keisersnitt, sikkert fordi man ikke skader noe vev ved at man ikke fjerner organer. Det kan komme litt arrvev mellom blæren og livmoren, men det er ikke noe som har betydning. 2.Det er ikke kjent at det oppstår infertilitet etter keisersnitt. Da ville man nok være mer tilbakeholdende med å anbefale det/utføre det i så stor utstrekning. Bort imot 15% av fødsler utføres ved keisersnitt, og det gjentas på den enkelte kvinne. 3. Infertilitet på grunn av sammenvoksninger behandles med prøverørsbehandling (man operere ikke for å fjerne sammenvoksningene, det har ingen hensikt. Så du kan bare slappe av og ikke tenke de tanker, for de er ikke reelle. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338749-sammenvoksninger-etter-keisersnitt-og-infertilitet/#findComment-2853219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ser at gynekologen har svart deg betryggende i forhold det ed infertilitet etter keisersnitt. Vil bare fortelle at jeg hadde et akutt keisersnitt i 2001 (fødselen begynte fint av seg selv, men barnet satt fast, og de fikke henne ikke ut gjennom vagina) - alt skjedde i full fart. Jeg ble anbefalt å vente ca to år før jeg ble gravid igjen, slik at livmor var blit sterk igjen og at alle sår var grodd. Jeg ble gravid igjen omtrent på første forsøk 2 år etter, og fødte i mars 2004 - da med planlagt keisersnitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338749-sammenvoksninger-etter-keisersnitt-og-infertilitet/#findComment-2853690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.