Gå til innhold

Festlig skrivefeil


Detaind

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja... den eneste skrivefeilen jeg la merke til der, var at de startet en ny setning med konjunksjonen "men". Det skal alltid stå komma foran "men", og man kan aldri starte en ny setning med det ordet.

Hva annet kunne det ellers være?

Det er da ikke ulovlig å starte en setning med "men"? Det KAN være uheldig, men det kommer an på setningen og sammenhengen. Mange norsklærere liker ikke setninger som starter med "og", men det er ikke noe generelt forbud mot konjunksjoner som første ord.

Foran "men" skal det alltid være skilletegn, komma eller punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''unngå å gjøre ''

Antar at det sto det opprinnelig i artikkelen, men nå har de tydeligvis korrigert det:

''Politiet har derfor gått ut med en liste over ting man skal gjøre når Obama er i landet:

* Ha lysene på

* Trekk fra gardinene

osv''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bassebruml

Det er da ikke ulovlig å starte en setning med "men"? Det KAN være uheldig, men det kommer an på setningen og sammenhengen. Mange norsklærere liker ikke setninger som starter med "og", men det er ikke noe generelt forbud mot konjunksjoner som første ord.

Foran "men" skal det alltid være skilletegn, komma eller punktum.

''Det er da ikke ulovlig å starte en setning med "men"? Det KAN være uheldig, men det kommer an på setningen og sammenhengen. Mange norsklærere liker ikke setninger som starter med "og", men det er ikke noe generelt forbud mot konjunksjoner som første ord.''

Akkurat. Jeg fikk forøvrig alltid høre av mine norsklærere både på ungdomsskolen og videregående at jeg skrev veldig godt, men da jeg startet på høgskolen var det _ei_ foreleser som klarte å henge seg opp i dette, og sendte arbeidskravt i retur med "Begynn ALDRI en setning med OG eller MEN". Jaja, dama var forsåvidt slett ikke noe god i norsk selv, og jeg brydde meg i grunn ikke så mye om det. I ettertid har vel språket mitt rast litt det også, men det er vel fordi jeg skriver og leser så mye muntlig språk rundtomkring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke ulovlig å starte en setning med "men"? Det KAN være uheldig, men det kommer an på setningen og sammenhengen. Mange norsklærere liker ikke setninger som starter med "og", men det er ikke noe generelt forbud mot konjunksjoner som første ord.

Foran "men" skal det alltid være skilletegn, komma eller punktum.

My point exactly. Vi lærte om setninger og lettsetninger på barneskolen, synes jeg å huske. Det er mulig de har endret noen regler siden den gang, MEN det har jeg ikke fått med meg i så fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''unngå å gjøre ''

Antar at det sto det opprinnelig i artikkelen, men nå har de tydeligvis korrigert det:

''Politiet har derfor gått ut med en liste over ting man skal gjøre når Obama er i landet:

* Ha lysene på

* Trekk fra gardinene

osv''

Godt at de har fått korrigert det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil det du sier! Man skal alltid ha komma etter "men".

http://no.wikipedia.org/wiki/Konjunksjon

"De fem konjunksjonene på norsk er og, for, eller, men og så.

Konjunksjoner brukes for å binde sammen flere like ord eller setninger, slik at det blir bedre flyt i språket."

Er jo det jeg sier? Om du leser nedover skjemaet der, er det komma foran alle "men". Ordet er en konjunksjon, og brukes til å binde sammen setninger. Altså første ordet i en leddsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke ulovlig å starte en setning med "men"? Det KAN være uheldig, men det kommer an på setningen og sammenhengen. Mange norsklærere liker ikke setninger som starter med "og", men det er ikke noe generelt forbud mot konjunksjoner som første ord.

Foran "men" skal det alltid være skilletegn, komma eller punktum.

Jeg lærte at det var en ufullstendig setning dersom man startet den med en konjunksjon. Siden den gang har jeg forholdt meg til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...