Gå til innhold

Bytte fastlege

Anbefalte innlegg

Gjest søtmons
Skrevet

Når man bytter fastlege, er det da slik at den nye automatisk overtar all informasjon fra den forrige?

Gjest Nei det gjør det ikke
Skrevet

Nei, det er det ikke. Du må selv be om å få oversendt journalen din fra gammel til ny fastlege.

Helt utrolig teit system, dette burde gått automatisk!

Gjest Jeg er ikke søtmons
Skrevet

Nei, det er det ikke. Du må selv be om å få oversendt journalen din fra gammel til ny fastlege.

Interessant. Trodde sånt gikk automatisk via data jeg. Men så feil kan man altså ta.

Jeg har byttet fastlege ganske ofte. Så da starter jeg altså med "blanke ark" hver gang?

Skrevet

Interessant. Trodde sånt gikk automatisk via data jeg. Men så feil kan man altså ta.

Jeg har byttet fastlege ganske ofte. Så da starter jeg altså med "blanke ark" hver gang?

Vel, den automatiske smellen gikk jeg på da jeg bytta fastlege her tidligere i høst...

Ja, du starter med blanke ark hver gang du bytter fastlege, med mindre fastlegen du bytter til holder til på samme legekontor som den gamle.

(Men er det egentlig noe særlig smart å begynne med "blanke ark", da?)

Skrevet

Jeg skiftet fastlege en gang, men da innenfor samme legekontor og han har tydeligvis automatisk tilgang til journalen min. Sikkert ikke sånn om man skifter til et annet legekontor nei.

Skrevet

Som sagt så blir den ikke automatisk overført nei. En fastlege jeg hadde spurte om det var greit at han fikk oversendt journalen fra min forrige fastlege, noe jeg sa ja til, men om legen du hadde var en arrogant tosk er det ikke så lurt. I fremtiden vil jeg si nei. Det er en grunn til at man bytter fastlege innen sammne by.

Skrevet

Svigermor har bytta fastlege uttallige ganger. Bruker vel opp kvota hvert år, og journalen har blitt sendt automatisk. Hun har hvertfall ikke bedt om det selv.

Skrevet

Svigermor har bytta fastlege uttallige ganger. Bruker vel opp kvota hvert år, og journalen har blitt sendt automatisk. Hun har hvertfall ikke bedt om det selv.

Ble hun opplyst om at den ble overført? Lurer på om det er lovlig at den sendes automatisk.

Skrevet

Ble hun opplyst om at den ble overført? Lurer på om det er lovlig at den sendes automatisk.

Det vet jeg faktisk ikke.

Skrevet

Det utrolig teite systemet følger faktisk bare helsepersonelloven. Det er pasientens journal, ikke legenes til å gjøre hva de vil med.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg måtte selv ringe den gamle fastlegen og be om å få journalen oversendt til den nye legen. Og jeg kunne selv velge om hele journalen skulle sendes, eller bare deler av den. Legen selv foreslo at man tok det viktigste av feks de siste fem årene og dette synes jeg var en greit.

Jeg kunne ikke få bestillt time hos min nye fastlege før journalen var på plass ifølge kontorsøster, så for min del var det ikke noe spørsmål om hvorvidt jeg skulle starte med blanke ark eller ei.

Min nye fastlege har tydeligvis ikke lest den gamle journalen, for jeg må hver gang fortelle fra tidligere sykehistorier, medisiner jeg har brukt osv.

Skrevet

Det utrolig teite systemet følger faktisk bare helsepersonelloven. Det er pasientens journal, ikke legenes til å gjøre hva de vil med.

''Det er pasientens journal, ikke legenes til å gjøre hva de vil med.''

Du, det trodde jeg også, men neida. Det er legens eiendom, og du som pasient får faktisk ikke lov til f.eks. å bære din egen journal fra en lege til en annen selv om de har kontor vegg i vegg.

Dette fikk jeg klar beskjed om da jeg skiftet fastlege i vår, for siden min nye fastlege er i samme bygg og kun noen få meter unna den gamle, tenkte jeg at det var like lett å bære journalen selv. Niks, ikke tale om, den skulle sendes rekommandert fordi det var legens eiendom, og han var ansvarlig om den ble borte.

Selvfølgelig vet jeg at dette handler om en lovregulering, men på siden man bytter fastlege burde det kanskje være info om dette. Det er det ikke. Det burde også være en avkrysningboks hvor man kunne velge å få journalen oversendt fra gammel til ny lege.

Skrevet

Jeg spurte om igjen, og hun måtte visst sende det skriftlig til den gamle fastlegen for å få han til å sende over. Misforstått jeg.

Skrevet

''Det er pasientens journal, ikke legenes til å gjøre hva de vil med.''

Du, det trodde jeg også, men neida. Det er legens eiendom, og du som pasient får faktisk ikke lov til f.eks. å bære din egen journal fra en lege til en annen selv om de har kontor vegg i vegg.

Dette fikk jeg klar beskjed om da jeg skiftet fastlege i vår, for siden min nye fastlege er i samme bygg og kun noen få meter unna den gamle, tenkte jeg at det var like lett å bære journalen selv. Niks, ikke tale om, den skulle sendes rekommandert fordi det var legens eiendom, og han var ansvarlig om den ble borte.

Selvfølgelig vet jeg at dette handler om en lovregulering, men på siden man bytter fastlege burde det kanskje være info om dette. Det er det ikke. Det burde også være en avkrysningboks hvor man kunne velge å få journalen oversendt fra gammel til ny lege.

Det der er ikke sant. Altså, jeg tror på hva du sier,- men din lege tar feil - og handler ulovlig. Sjekk lovdata, pasientrettighetsloven. Det er DIN eiendom, du kan be om å få den skrevet ut, - du har krav på en gjennomgang med legen for evt. forklaring av innhold - men du har også krav på å få den uten den gjennomgangen. Koster em liten avgift, dog.

Jeg har i nær fortid sjekket dette hos pasientombudet. Men det er en del leger som praktiserer annerledes - og i strid med loven.

Skrevet

Det der er ikke sant. Altså, jeg tror på hva du sier,- men din lege tar feil - og handler ulovlig. Sjekk lovdata, pasientrettighetsloven. Det er DIN eiendom, du kan be om å få den skrevet ut, - du har krav på en gjennomgang med legen for evt. forklaring av innhold - men du har også krav på å få den uten den gjennomgangen. Koster em liten avgift, dog.

Jeg har i nær fortid sjekket dette hos pasientombudet. Men det er en del leger som praktiserer annerledes - og i strid med loven.

Jeg er ikke ett sekund overrasket over det du sier, at min forrige fastlege handler i strid med loven. Grrrrr!!!! Det er jo en grunn til at jeg byttet fastlege!

Takk for opplysningene, nå ble jeg i alle fall klokere selv om det er litt for sent.

Skrevet

Jeg skiftet fastlege en gang, men da innenfor samme legekontor og han har tydeligvis automatisk tilgang til journalen min. Sikkert ikke sånn om man skifter til et annet legekontor nei.

Sånn og forstå. Når jeg har byttet fastlege, så har det vært ved samme legesenter.

Skrevet

Vel, den automatiske smellen gikk jeg på da jeg bytta fastlege her tidligere i høst...

Ja, du starter med blanke ark hver gang du bytter fastlege, med mindre fastlegen du bytter til holder til på samme legekontor som den gamle.

(Men er det egentlig noe særlig smart å begynne med "blanke ark", da?)

Neida, ikke sikkert det er smart med blanke ark. Jeg bare trodde det var slik. Men jeg skjønner at man ikke gjør det når men bytter fastlege ved samme legesenter.

Skrevet

Jeg er ikke ett sekund overrasket over det du sier, at min forrige fastlege handler i strid med loven. Grrrrr!!!! Det er jo en grunn til at jeg byttet fastlege!

Takk for opplysningene, nå ble jeg i alle fall klokere selv om det er litt for sent.

Helsepersonell er pliktet til å føre og oppbevare journalen. Hvor lenge etter du har avsluttet behandling vet jeg ikke, bommet litt på det jeg trodde for ikek så lenge siden her inne.

Men du har krav på å få utskrift når som helst og helt uten begrunnelse. Men de fleste leger og sykehus krever skriftlig henvendelse om dette, heldigvis.

Du har også rett på å få ting slettet fra journalen, men da må det begrunnelse og skriftlig søknad til.

Ved utskrift skal du også kunne kreve at en fagperson leser den sammen med deg, for den er som regel full av latinske ord og faguttrykk og vanskelig for menigmann å forstå fullt ut.

Gebyret for å få skrevet ut journalen er/var 80 kroner.

Dette kan jeg banne på alt sammen, både fordi jeg kan lovverket her og fordi jeg selv har fått utskrift fra min og treåringens journaler flere ganger i forbindelse med behandlingsslutt på sykehus og flytting.

Skrevet

Jeg måtte selv ringe den gamle fastlegen og be om å få journalen oversendt til den nye legen. Og jeg kunne selv velge om hele journalen skulle sendes, eller bare deler av den. Legen selv foreslo at man tok det viktigste av feks de siste fem årene og dette synes jeg var en greit.

Jeg kunne ikke få bestillt time hos min nye fastlege før journalen var på plass ifølge kontorsøster, så for min del var det ikke noe spørsmål om hvorvidt jeg skulle starte med blanke ark eller ei.

Min nye fastlege har tydeligvis ikke lest den gamle journalen, for jeg må hver gang fortelle fra tidligere sykehistorier, medisiner jeg har brukt osv.

"Kontorsøster"

Thihi, det var vel et ord gravd fram fra 50-tallet? ;-)

Onsdag1365380628
Skrevet

"Kontorsøster"

Thihi, det var vel et ord gravd fram fra 50-tallet? ;-)

''Thihi, det var vel et ord gravd fram fra 50-tallet? ;-)''

Haha..ja du har rett i det. Det heter vel legesekretær nå for tiden? Og jammen har vi ikke en ung mann som sekretær ogå, kanskje en kontorbror?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...