Gå til innhold

Er dette vanlig hos flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du trenger nok hjelp, men flott at du vil sette i gang prosessen.

Jeg skal ta på meg ansvaret for dine manglende tvangsrutiner. Men bare om du kutter ut alle sammen!

Takk skal du ha :-).

Skal prøve å kutte ut alt, bare det at jeg oppdager noe nytt hele tiden. Det er nå først jeg ser hvor mye sprøtt jeg har for meg. Jeg har sett noe tidligere, men det er visst mye mer.

Skrevet

Jeg er dessverre ingen ekspert på dette og kan ikke gi deg noen råd. Jeg bare vet at ingeting fælt kommer til å skje om du bryter dette. Hvis det gjør, så er det ikke derfor.

Når så mange sier det samme så må jeg kanskje tro på det? Skal forsøke, men jeg får panikk bare ved tanken...

Skrevet

Sønnen min har mange slike. Jeg blir litt oppgitt noen ganger må jeg innrømme ;)

Klærne hans måtte ligge i et visst mønster utover badgulvet, slik at han kunne tråkke på de for å komme bort til vasken og pusse tenner. Dette har vi heldigvis fått vridd om til en tvangshandling hvor han MÅ putte alle klærne i skittentøyskurven ;)

Han blir helt hysterisk i forhold til sokkene sine. Han må telle de (1... 2...) mens jeg/han tar de på og de må være rett fra første øyeblikk. Retting i ettertid er ikke godt nok.

Når han spiser en liten barnepizza må han la skorpene ligge igjen og lage en sirkel med de etterhvert som han spiser ferdig stykkene.

*he he* Ja, man kan bli ganske oppgitt, ja. Men trøsten er at det går over. Jeg ser ingen slike tegn hos 12-åringen min i dag:-) Og det er mange år siden han sluttet å løpe i full fart ut av doen i samme sekund han trakk i snora...;-)

Skrevet

Lurer på om sånt er arvelig også? Min far er litt sånn. I tillegg tror jeg det har med noen ubehagelige opplevelser å gjøre i min barndom.

Litt ille å begynne å se at den verden som har "min" egentlig ikke er sånn. Det er sikkert ikke så mange systemer ute å går som det jeg ser og tror. Help.

''Lurer på om sånt er arvelig også?''

Om det er noe genetisk, aner jeg ikke, men det er ihvertfall tydelig at en del typer angst osv kan overføres fra foreldre til barna ved at barna opplever dem de ser opp til oppføre seg på en bestemt måte.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Når så mange sier det samme så må jeg kanskje tro på det? Skal forsøke, men jeg får panikk bare ved tanken...

Ja, du må prøve å tro på det.

Men som du vet så hender da at nære personer dør, så sjangsen er jo der. Men det er veldig liten sjangse for at det skal skje akkurat i morgen. Litt større om det er en veldig syk person som står deg nær.

Men dette er helt uavhengig av hva du gjør/ikke gjør.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er tvangstanker som symptom på lidelsen vi kaller OCD. Den er arvelig.

Korrekt behandling er (meta)kognitiv terapi, evt store doser SSRI og evt AP.

Med mindre du mener å ha allmektige/gudelignende egenskaper er det selvsagt ikke slik at jeg, naboen din, Maren Haugli, Siv Jensens eller noen annen sitt liv avhenger om du legger noen kniver i kryss eller ikke.

Skrevet

Med mindre du mener å ha allmektige/gudelignende egenskaper er det selvsagt ikke slik at jeg, naboen din, Maren Haugli, Siv Jensens eller noen annen sitt liv avhenger om du legger noen kniver i kryss eller ikke.

''Korrekt behandling er (meta)kognitiv terapi, evt store doser SSRI og evt AP.''

Holder 20mg Cipralex? Hva er maksdosen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Korrekt behandling er (meta)kognitiv terapi, evt store doser SSRI og evt AP.''

Holder 20mg Cipralex? Hva er maksdosen?

Holder 20mg Cipralex?

S: Vanligvis ikke, men sikkert hos noen.

Hva er maksdosen?

S: 80 mg? Jeg ville vurdert dte ut fra effekt, bivirkninger og serumkonsentrajon.

Skrevet

Holder 20mg Cipralex?

Hva er maksdosen?

S: 80 mg? Jeg ville vurdert dte ut fra effekt, bivirkninger og serumkonsentrajon.

Takk for svar!

Skrevet

Da kan jeg nok ha arvet dette fra min far...

Bruker AP og det rare er at jeg nå kan identifisere forskjellige "rariteter" jeg har hatt for meg.

Jeg har visst tatt på meg en rolle hvor jeg, ikke tror jeg er Gud, men jeg tror at det jeg gjør er skyld i alt mulig, spesielt at noen dør, ulykker etc.

Dette har fulgt meg siden jeg var 10-12 år. Jeg var ganske bra i noen år, men det har dukket opp igjen.

Jeg kan be om hjelp om jeg ikke kommer meg ut av dette selv. Bruker AP, kan ikke bruke AD av forskjellige årsaker. Kan kanskje be om økning av medisiner, om dette skulle kunne gjøre meg bedre.

Tusen takk for svar. Hvis Siv Jensen dør imorgen, blir jeg gal :)

Skrevet

Ja, du må prøve å tro på det.

Men som du vet så hender da at nære personer dør, så sjangsen er jo der. Men det er veldig liten sjangse for at det skal skje akkurat i morgen. Litt større om det er en veldig syk person som står deg nær.

Men dette er helt uavhengig av hva du gjør/ikke gjør.

Skal forsøke å "printe inn" alt dette i mitt hode, tusen takk for hjelpen :)

Skrevet

Kan jeg foresten spørre deg om noe: Hva er forskjellen på kognitiv terapi og meta-kognitiv terapi?

Hvor kan jeg evt lese om dette?

AneM1365380603
Skrevet

Jeg legger aldri bestikk i kryss pga at mannen min ikke liker det. Jeg spurte han nå om hva han tror skjer om det blir lagt i kryss, og han sa at det kan skje en ulykke. Jeg spurte hvor han har det fra, og det er kommet fra hans mor. Innlært altså.

Han ser selv at det er litt rart, men føler det best om bestikket blir lagt riktig ;) Du er altså ikke alene.

Fot meg er det intet problem i hverdagen. Jeg legger det bare etter hans ønske.

Gjest bipjente 28
Skrevet

Holder 20mg Cipralex?

Hva er maksdosen?

hvilken dosering ville du tenkt var forsvarlig for en bipolar person som også hadde OCD? Er sjansen høyere for å bli hypoman jo større dosen er?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...