Gå til innhold

Syklist med manglende folkeskikk?


Maximia

Anbefalte innlegg

Syklister som bruker gang- og sykkelveiene er en utdøende rase har jeg etterhvert forstått. I dag syklet jeg forbi et eldre par og det var god klaring på siden av veien der jeg syklet forbi. Hun "hei du må ringe" og mannen roper "hei..hei". Jeg stoppet ikke, for jeg har samme rettigheter til å sykle som de har å gå på veien. Jeg har ikke veldig høy fart og jeg gidder virkelig ikke å ringe hvis jeg ikke absolutt må. Jeg sier som regel "unnskyld, men kan jeg få komme forbi" hvis det er for smalt og jeg takker i det jeg sykler forbi. Men å ringe og annonsere min passering der det ikke er behov, det gjør jeg ikke, men kanskje det er dårlig folkeskikk av meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    9

  • Maximia

    7

  • Atene

    6

  • tusseline

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest syns jeg

Jeg synes du absolutt skal ringe, og det er ganske respektløst av deg å ikke gjøre det. Det har store konsekvenser for spesielt eldre folk å bli syklet inn i, og du kan ikke helt vite om folk som går på en gangvei ikke plutselig viker litt til høyre eller venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal plinge, for som forrige her svarte så hva hvis den gående plutselig endrer side? Og hva hvis det også er en hund i bånd med som du kanskje ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Jeg er av den mening at fotgjengere ikke trenger å skjene fram og tilbake på fortauet/gangveien. Jeg er også tilhenger av at folk holder til høyre. Jeg pleier ikke varsle når jeg sykler forbi om det ser ut som om det er noenlunde siviliserte voksne folk som går på gangveien. Svært høy fart holder jeg uansett ikke på gangveier med annen trafikk.

Nå er det riktignok slik at jeg i all hovedsak sykler på gang- og sykkelveier som er mye trafikkert av syklister, så de fleste fotgjengere er vant med det og klarer å gå i noenlunde rett linje framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd folk som blir sinte hvis jeg plinger, for jeg har da ingen rett til å be dem flytte seg på gangveien. Så uansett om man plinger eller ikke blir det visst feil :)

Jeg plinger sjelden, men når jeg sykler på steder jeg ikke vet at folk er vant til høy sykkeltrafikk (bor like ved noen sterkt trafikkerte sykkel-innfartsårer) så senker jeg farten til bare litt over gangfart før jeg triller forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sibellla

Ja alle er vi jo forskjellige og alle har sine egne meninger... så her kommer min! ;)

Jeg liker at folk plinger litt langt fra før de kommer forbi, for noen ganger vet jeg ikke at det kommer syklister...de kommer så fryktelig fort noen ganger..og da skvetter jeg så jeg nesten får hjertet i halsen... Så jeg blir veldig glad om syklister annonserer at de nærmer seg.. men få gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja alle er vi jo forskjellige og alle har sine egne meninger... så her kommer min! ;)

Jeg liker at folk plinger litt langt fra før de kommer forbi, for noen ganger vet jeg ikke at det kommer syklister...de kommer så fryktelig fort noen ganger..og da skvetter jeg så jeg nesten får hjertet i halsen... Så jeg blir veldig glad om syklister annonserer at de nærmer seg.. men få gjør det..

Helt enig med Sibella.

Selv om det i utgangspunktet er god plass, så kan et barn plutselig finne på å løpe eller hoppe ut til siden rett foran en sykke.

Hvis syklisten plinger litt før han kommer, vil ikke det skje.

En annen ting er at jeg skvetter lett og hopper himmelhøyt om det det plutselig suser en syklist forbi, som kommer litt overraskende på meg. Ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syns jeg

Jeg vil presisere litt mitt forrige innlegg. Når det gjelder dette er det ikke en regel uten unntak. Det spørs selvsagt hvor trafikkert veien er, hvor mange syklister der er vanligvis etc. I dette tilfellet var det plagsomt for akkurat de eldre du kjørte forbi. Det er tydelig, siden de begge umiddelbart ropte etter deg. I det minste fikk de seg en ubehagelig skrekk. Egentlig tror jeg du tenker det samme i ettertid, siden du skriver inn om det her? Som så mange av oss andre klarer en ikke balansere perfekt i forhold til høflighet alltid, og det er ikke noe å tenke på i ettertid. Jeg har gjort liknende selv, men i ettertid tenkt at shitt og, der feilvurderte jeg kanskje litt. Eldre folk som går tur på en vei hvor man kan sykle fort forbi, bør nok få et pling, og på slik avstand at de kan reagere adekvat. De reagerer kanksje ikke like fort som unge heller.

Kjører man på en vei hvor det kryr av gående og syklende til alle tider, kan en vurdere det litt annerledes, alt etter som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syns jeg

Helt enig med Sibella.

Selv om det i utgangspunktet er god plass, så kan et barn plutselig finne på å løpe eller hoppe ut til siden rett foran en sykke.

Hvis syklisten plinger litt før han kommer, vil ikke det skje.

En annen ting er at jeg skvetter lett og hopper himmelhøyt om det det plutselig suser en syklist forbi, som kommer litt overraskende på meg. Ubehagelig.

Hvis man skal suse forbi, bør man legge seg i veien, der hvor det er mulig. Selv om jeg må innrømme at jeg som bilist irriterer meg litt over treige halvsusende syklister i veibanen.

Det er ikke helt forenlig med gående mennesker på tur, og susende syklister. Det kan skje ganske store skader om en blir syklet på av en syklist. Det må en ha i mente. En kan slakke på farten forbi folk hvis det er en tursti en sykler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange oppfatter som om man roper "unna vei" når man plinger; som om man har forkjørsrett fordi man sykler.

Men når jeg er fotgjenger selv foretrekker jeg absolutt en advarsel fra syklisten i form av et pling. Stressende med syklister som plutselig er omtrent helt innved deg uten at du har hørt eller sett dem komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antiplinger

Jeg synes du absolutt skal ringe, og det er ganske respektløst av deg å ikke gjøre det. Det har store konsekvenser for spesielt eldre folk å bli syklet inn i, og du kan ikke helt vite om folk som går på en gangvei ikke plutselig viker litt til høyre eller venstre.

Min erfaring er at folk blir sinte og skvetter himmelhøyt _hvis_ jeg plinger, så jeg rplinger stort sett aldri. Min løsning er hovedsaklig å sykle i veibanen, og om jeg sykler på fortauet, så sykler jeg i skikkelig lusefart fra et godt stykke bak og helt til jeg er forbi fotgjngerne. Jeg skvetter forøvrig skyhøyt selv også hvis noen syklister kommer bak meg og plinger. Jeg foretrekker helt klart at de heller kommer så sakte at de er på nivå med slentrende gånde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil presisere litt mitt forrige innlegg. Når det gjelder dette er det ikke en regel uten unntak. Det spørs selvsagt hvor trafikkert veien er, hvor mange syklister der er vanligvis etc. I dette tilfellet var det plagsomt for akkurat de eldre du kjørte forbi. Det er tydelig, siden de begge umiddelbart ropte etter deg. I det minste fikk de seg en ubehagelig skrekk. Egentlig tror jeg du tenker det samme i ettertid, siden du skriver inn om det her? Som så mange av oss andre klarer en ikke balansere perfekt i forhold til høflighet alltid, og det er ikke noe å tenke på i ettertid. Jeg har gjort liknende selv, men i ettertid tenkt at shitt og, der feilvurderte jeg kanskje litt. Eldre folk som går tur på en vei hvor man kan sykle fort forbi, bør nok få et pling, og på slik avstand at de kan reagere adekvat. De reagerer kanksje ikke like fort som unge heller.

Kjører man på en vei hvor det kryr av gående og syklende til alle tider, kan en vurdere det litt annerledes, alt etter som.

Syklister på gang- og sykkelvei er jo en utdøende rase, så jeg forstår at de ble sjokkert. I de tider jeg er ute å sykler er det lite folk ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Sibella.

Selv om det i utgangspunktet er god plass, så kan et barn plutselig finne på å løpe eller hoppe ut til siden rett foran en sykke.

Hvis syklisten plinger litt før han kommer, vil ikke det skje.

En annen ting er at jeg skvetter lett og hopper himmelhøyt om det det plutselig suser en syklist forbi, som kommer litt overraskende på meg. Ubehagelig.

Barn og ungdommer i tidlig tenårene er jeg svært forsiktig rundt. For barn tenker jeg ikke om i trafikken mange ganger, så det må jeg som voksen gjøre. Barn bytter gjerne fil eller skal snu på veien uten forvarsel, så man må være var overfor barn i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal suse forbi, bør man legge seg i veien, der hvor det er mulig. Selv om jeg må innrømme at jeg som bilist irriterer meg litt over treige halvsusende syklister i veibanen.

Det er ikke helt forenlig med gående mennesker på tur, og susende syklister. Det kan skje ganske store skader om en blir syklet på av en syklist. Det må en ha i mente. En kan slakke på farten forbi folk hvis det er en tursti en sykler på.

Som jeg skriver, jeg sykler ikke fort. Jeg har en 3-girs damesykkel så jeg suser ikke akkurat bortover veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister skal egentlig ikke sykle på gangveien siden sykkel blir regnet som et kjøretøy. Så hvis det bare er gangvei skal du egentlig sykle sammen med bilene.

(er det ikke sånn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Syklister skal egentlig ikke sykle på gangveien siden sykkel blir regnet som et kjøretøy. Så hvis det bare er gangvei skal du egentlig sykle sammen med bilene.

(er det ikke sånn?)

''Myk trafikant er samlebetegnelsen for umotoriserte trafikanter, dvs. fotgjengere, syklister, skigåere, barnevogn-, rullestol-, sparkbrukere osv. ''

Alle myke trafikanter kan bruke de samme fortauene, veiene, stiene etc. Så her har du feil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister skal egentlig ikke sykle på gangveien siden sykkel blir regnet som et kjøretøy. Så hvis det bare er gangvei skal du egentlig sykle sammen med bilene.

(er det ikke sånn?)

Det er en gang-og sykkelvei. Jeg synes ikke sykkel har noe i veibanen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nylig i en avisartikkel at syklister faktisk bare kan sykle på fortau/gangsti om de ikke er til sjenanse for de gående.

Og fotgjengeroverganger har visst syklister lov å sykle over, men biler har ikke samme vikeplikt som for gående. Du skrev ikke noe om det, men det er noe jeg irriterer meg over daglig - syklister som kommer susende og hiver seg over veien.

Jeg kan ikke henvise til noen lov, skulle gjerne visst det selv. Egentlig burde vi hatt sykkellappen også, ikke bare for motorkjøretøy. Det er mange som gjør akkurat hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister skal egentlig ikke sykle på gangveien siden sykkel blir regnet som et kjøretøy. Så hvis det bare er gangvei skal du egentlig sykle sammen med bilene.

(er det ikke sånn?)

Før var det sånn, men det er noen år siden nå at det ble lov å sykle på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nylig i en avisartikkel at syklister faktisk bare kan sykle på fortau/gangsti om de ikke er til sjenanse for de gående.

Og fotgjengeroverganger har visst syklister lov å sykle over, men biler har ikke samme vikeplikt som for gående. Du skrev ikke noe om det, men det er noe jeg irriterer meg over daglig - syklister som kommer susende og hiver seg over veien.

Jeg kan ikke henvise til noen lov, skulle gjerne visst det selv. Egentlig burde vi hatt sykkellappen også, ikke bare for motorkjøretøy. Det er mange som gjør akkurat hva de vil.

Her fant jeg sykkelreglene:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicOpen;ID=983

Gang- og sykkelbane må altså være fysisk skilt fra veibanen, minimum med kantstein. Da skal gående og syklister tilpasse seg hverandre. Alt annet er fortau og da er syklistene de som skal vike for alt og alle og de kan ikke ringe med bjella til gående.

Og det var godt å se det svart på hvitt at jeg som bilist IKKE har vikeplikt for dustete syklister som freser over fotgjengeroverganger med en mine som om de eier hele verden. Ikke at jeg har påkjørsrett, men jeg har lov å bli sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...