Gå til innhold

Keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Hermanus

Er gravid 36+5. Barnet har ligget i seteleie siden, hvertfall, uke 20. Gyn. oppdaget en spalte/septum øverst i livmoren som han sier gjør det lite sannsynlig at barnet snur seg. Venter på time på sykehus for måling og samtale for evt. keisersnitt. I utgangspunktet ønsker jeg ikke å bli opererert, men når barnet er i seteleie begynner jeg å tenke annerledes. I tillegg har jeg en muskelknute på venstre siden (samme side som hodet er på) som de to siste gangene er målt til 7x6 og 5x6cm (krymper den?), Både gyn. og jordmor ymtet sist frampå om at muskelknuten i tillegg til seteleie kanskje gjorde de mer aktuelt med keisersnitt. Tidlig var det også et par i livmorhalsen, men disse har det ikke vært tegn til ved de to siste innvendige ultralydene. Har tidligere blitt fortalt at muskelknuten på venstre side "stort sett ikke har noe å si" ved fødselen, men hva betyr "stort sett"? Og dette var før seteleie ble et tema. Hva er dine tanker rundt dette med keisersnitt i dette tilfelle? Skrekken min er at det skal ende i hastesnitt dersom de går for vaginal fødsel. Og denne spalten/septumet i livmoren, er det noe som alltid har vært der eller som har kommet under graviditeten? Hvor mye, hvis noe i det hele tatt, av avgjørelsen ligger hos meg? Har skjønt at det er forskjell fra sykehus til sykehus (kanskje fra lege til lege også). Barnet ble estimert til 3100g, BPD=93, MAD=93, ATD0=93 i uke 36+3.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/338930-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er langt fra sikkert at fosteret fortsatt ligger i seteleie, men det blir vel snart avklart. Septum/skillevegg i livmoren er ikke noe som oppstår. Det er medfødt Muskelknuter kan minske, øke i størrelse eller være uforandret under graviditet. Hvis en muskelknute sitter på utsiden av livmoren behøver den ikke å ha betydning for fødselen. Sitter den inn mot livmorhulen, kan den hindre fosteret i å snu seg og hindre et normal fødselsforløp. En mukelknute kan også bevirke at livmoren trekker seg dårligere sammen etter en fødsel så det kan oppstå større blødning. Hvis det er muskelknute og et septum, vil man nok ikke forsøke å snu fosteret før fødselen. Jeg synes du skal følge legenes råd, og mon ikke det blir keisersnitt hvis det fortsatt er seteleie? Lykke til med fødselen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/338930-keisersnitt/#findComment-2856675
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...